Lotgenoten Vitamine D tekort

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
soloro

Berichten: 2303
Geregistreerd: 18-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:46

Janine1990 schreef:
Jeetje Maureen en Soloro! Dat jullie nog functioneren!

Maureen, hoevaak ga je die ampul krijgen? Ik merk er echt binnen 48 uur al verschil van... En dat is veel minder dan jij krijgt...


Ik functioneerde ook niet meer. Heb jaren een huisarts die dat weigerde te prikken, die vond vitamines onzin. Vervolgens van praktijk veranderd en daar laten prikken. Ik laat mijzelf standaard elke 4 maanden prikken om te kijken hoe m'n vitamines ervoor staan.

Er komt steeds meer onderzoek naar vitamine D en de onderwaardes.

Ondergrens van 50 is weer achterhaald en ze zien liever 75 als ondergrens.. Maar vind maar eens een huisarts die het daarmee eens is, ja de artsen die net afgestudeerd zijn.

Hoeveel IE zou je eigenlijk per dag moeten slikken om te onderhouden?

Janine1990

Berichten: 43818
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 21:46

Tieme schreef:
Maureen95 schreef:
Ja mijn lever pakt de vitamines wat minder goed op :P Dus denk dat het ook daaraan ligt dat het wat langer duurt.
.


Vitamines worden in dunne darm opgenomen. Niet in de lever :)
Lever slaat alleen vit A op.


Maar Vitamine D is eigenlijk helemaal geen vitamine...


En aangezien Pfeiffer onder meer op de lever slaat... snap ik de reactie van Maureen best goed...

Janine1990

Berichten: 43818
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 21:47

Kana schreef:
Janine1990 schreef:
Verschilt nogal... Want met 400IE krik je never nooit je tekort op...
Maar helaas adviseren huisartsen daar doorgaans niet in... Al zou je jezelf vergiftigen met vitamine D...
Ik begrijp echt niet dat het niet serieus genomen wordt...

Er staat 400IE op mijn potje. Zal na het bloedprikken maar eens wat anders bestellen als ik weer een tekort blijk te hebben.

Waar bestellen jullie die hogere doseringen?


Viata.nl voor de D-cura.

Drogist heeft ook voldoende met hogere doseringen hoor...

Janine1990

Berichten: 43818
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 21:49

soloro schreef:
Janine1990 schreef:
Jeetje Maureen en Soloro! Dat jullie nog functioneren!

Maureen, hoevaak ga je die ampul krijgen? Ik merk er echt binnen 48 uur al verschil van... En dat is veel minder dan jij krijgt...


Ik functioneerde ook niet meer. Heb jaren een huisarts die dat weigerde te prikken, die vond vitamines onzin. Vervolgens van praktijk veranderd en daar laten prikken. Ik laat mijzelf standaard elke 4 maanden prikken om te kijken hoe m'n vitamines ervoor staan.

Er komt steeds meer onderzoek naar vitamine D en de onderwaardes.

Ondergrens van 50 is weer achterhaald en ze zien liever 75 als ondergrens.. Maar vind maar eens een huisarts die het daarmee eens is, ja de artsen die net afgestudeerd zijn.

Hoeveel IE zou je eigenlijk per dag moeten slikken om te onderhouden?


Haha, nou ik was toen in serieus gevecht met een dokter in opleiding die nog jonger is dan ik... Dus die vlieger ging bij mij helaas niet op :(

Vitaminen prikken doen ze bij ons al moeilijk over...

Ben ook benieuwd naar een onderhoudsdosering, in het filmpje dat ik net plaatste hebben ze het over 800IE...

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16244
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:49

@Janine1990 ik heb mij eigenlijk nooit op Pfeiffer laten prikken. Ben ook weer niet zo moe dat ik echt niks onderneem. Voelde mij meer erg low energie. Slaap gemiddeld tussen de 7 en 9 uur. Kom makkelijk mijn bed uit maar ben rond 12 uur pas echt wakker en stop dan ook met gapen. Drink ook geen koffie dus die kan mij ook niet helpen :P
Die video ga ik eens bekijken!

Tieme
Berichten: 4960
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:50

Ik heb een vit D tekort. 35. HA vertelde dat de ondergrens op 50 ligt maar dat ze het liefste 80 of hoger ziet.
Standaard pillen van huisarts en Kruidvat hebben vaak geen nut bij een tekort. Doe bevatten vaak maar 400 en soms 800ie.
Ik heb pipetjes van d-cura gehad. 1x per week een pipet. Die werkte bij mij niet goed. Bij veel mensen niet. Ook logisch. Je lichaam kan maar beperkte hoeveelheid in 1x opnemen en dan krijgt hij ineens een grote hoeveelheid vit D te verwerken. Een deel gaat dan vaak al verloren. Je kan het een beetje vergelijken met uitgedroogd zijn en dan water gaan drinken. Waar heb je meer baat bij: in 1x een emmer water drinken en de rest van de week niks meer? Of dagelijks een kleine hoeveelheid drinken?
Laatste dus. En dit is ook zo met vit D
Beter dus om dagelijks te nemen.
Ik heb via een online natuurwinkel vit D capsules met hele hoge waarde. Voor de winter capsules van 5000IE . Per dag dus
Zomer rond de 2000IE. hiermee jou ik het op peil
En belangrijk: als je vit D slikt is het ook belangrijk dat je magnesium neemt en vit k. Deze hebben elkaar nodig. Vit D wordt dan ook beter opgenomen.

soloro

Berichten: 2303
Geregistreerd: 18-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:51

Ik slik trouwens ook standaard magnesium erbij, die helpt met de opname van vitamine D.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16244
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:52

Ik heb hier even een uitslag van mijn bloedtest. Ik kreeg namelijk last van buikpijnen bij mijn lever en een paar jaar geleden heb ik ook een week in het ziekenhuis gelegen omdat mijn lever wat van slag was. Bij deze bloedtest kwam er dus ook uit dat mijn vitamine D veel te laag is. Binnenkort krijg ik nog een echt van mijn lever om te kijken of alles er nog goed uitziet. Op de foto zie je bij de * dat dat onder of boven de waarde is.
Afbeelding

soloro

Berichten: 2303
Geregistreerd: 18-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:55

Maureen95 schreef:
Ik heb hier even een uitslag van mijn bloedtest. Ik kreeg namelijk last van buikpijnen bij mijn lever en een paar jaar geleden heb ik ook een week in het ziekenhuis gelegen omdat mijn lever wat van slag was. Bij deze bloedtest kwam er dus ook uit dat mijn vitamine D veel te laag is. Binnenkort krijg ik nog een echt van mijn lever om te kijken of alles er nog goed uitziet. Op de foto zie je bij de * dat dat onder of boven de waarde is.
[ [url=m/7QjZjy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind je B12 ook laag.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:55

Fijn dat jij ook geholpen bent met deze capsules, viata.be zijn ze inderdaad gewoon te koop. Ik neem ze standaard in de winter na een zwaar tekort. Bij mij binnen twee dagen geen lage rugpijn meer(sinds twee jaar) geen jeukende onderbenen en een stukje fitter, niet elke verkoudheid vliegt me meer aan dus ik blijf slikken, nu eens per twee drie weken. Mijn huisarts kan de rambam krijgen met moeilijk doen over een kuur. Zat na de eerste kuur van zes weken op 48 en dat vond ze genoeg. Zelf besteld en nu zit ik op gemiddeld 80.

Janine1990

Berichten: 43818
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 21:57

Tieme schreef:
Ik heb een vit D tekort. 35. HA vertelde dat de ondergrens op 50 ligt maar dat ze het liefste 80 of hoger ziet.
Standaard pillen van huisarts en Kruidvat hebben vaak geen nut bij een tekort. Doe bevatten vaak maar 400 en soms 800ie.
Ik heb pipetjes van d-cura gehad. 1x per week een pipet. Die werkte bij mij niet goed. Bij veel mensen niet. Ook logisch. Je lichaam kan maar beperkte hoeveelheid in 1x opnemen en dan krijgt hij ineens een grote hoeveelheid vit D te verwerken. Een deel gaat dan vaak al verloren. Je kan het een beetje vergelijken met uitgedroogd zijn en dan water gaan drinken. Waar heb je meer baat bij: in 1x een emmer water drinken en de rest van de week niks meer? Of dagelijks een kleine hoeveelheid drinken?
Laatste dus. En dit is ook zo met vit D
Beter dus om dagelijks te nemen.
Ik heb via een online natuurwinkel vit D capsules met hele hoge waarde. Voor de winter capsules van 5000IE . Per dag dus
Zomer rond de 2000IE. hiermee jou ik het op peil
En belangrijk: als je vit D slikt is het ook belangrijk dat je magnesium neemt en vit k. Deze hebben elkaar nodig. Vit D wordt dan ook beter opgenomen.


Logische uitleg! Dan ga ik proberen er dagelijks gewoon nog 3000IE bij te nemen na de ampul... Logisch dat ik me zo snel weer slechter begon te voelen.

Vitamine K is ook nieuw voor me, ga ik naar op zoek! Magnesium dosis ga ik ophogen want zit nu op 125 ofzo.

brighteyes

Berichten: 183
Geregistreerd: 13-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:59

Ik heb ook een vitamine d tekort..ik wist niet eens dat je daar die ontstekingen van krijgt..kreeg onstekingen in mijn bloedvaten..maar nu je het zegt heb ik dat al een jaar niet meer sinds de kuur. Ook is mijn cholesterol veels te laag, waarvan ik dacht joepie..maar dat schijnt gevaarlijk te zijn.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:02

Ik heb al jaren een Vit D tekort.
10 weken ampullen via de huisarts gehad en nu gewoon pillen via de drogist.
Mijn waarde is nu rond de 100, dus perfect.

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:02

Ik snap er neits meer van :+ -O- :z mijn waarde was ergesn in mei 2019 20, adveis was tabl. Vit D vd drogist gasn slikken, maar dei slikte ik al, ook aangegeven datik die al slikte.
Nieuw potje gekocht 50 μg, slik die nog steeds ( als in dat merk), waardes zijn nooit meer gecontroleerd. Zo te horen gaat dat bij de meesten hieranders.
In begin meerdre pillen per dag geslkit, nu weer 1.

Geen idee dus sn mjin waarde, over hooe ik fustioneer in vit D opzicht geen idee, mankeerd wel meer aan namelijk, dus wat is wat?

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:04

soloro schreef:
Maureen95 schreef:
Ik heb hier even een uitslag van mijn bloedtest. Ik kreeg namelijk last van buikpijnen bij mijn lever en een paar jaar geleden heb ik ook een week in het ziekenhuis gelegen omdat mijn lever wat van slag was. Bij deze bloedtest kwam er dus ook uit dat mijn vitamine D veel te laag is. Binnenkort krijg ik nog een echt van mijn lever om te kijken of alles er nog goed uitziet. Op de foto zie je bij de * dat dat onder of boven de waarde is.
[ [url=m/7QjZjy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind je B12 ook laag.



B12 is actief en niet totaal. Actief B12 rond de 50 is grijs gebied. De waardes van B12 totaal en B12 actief liggen best wat uit elkaar

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:05

Wat bedoelen jullie met ontstekingen? Hierboven wordt bloedvaten genoemd, iemand anders huid. Ik heb nl al ruim een jaar vage pijnklachten, reumatoloog weet het niet. Voelt als ontstekingen, kan een paar uur aanwezig zijn, of een paar weken, met name voeten, enkels, rondom ellebogen. Strakkere kleding op mijn armen kan al klachten geven. Zat nu op 71 laatste keer, dat is voor mij hoog de laatste paar jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:08

@ Sjolvir : Heb in mijn reactie ook aangegeven dat bij mij in eerste instantie na een kuur niet meer gecontroleerd werd, daar werd niet over gesproken (was via andere arts dan HA) dus ging er vanuit dat het niet moest. Zo gek is dat dus niet. Dan zelf na hele lange tijd nog eens gevraagd bij HA en dus weer (of nog steeds) laag, toen wel met controles na de kuren, maar tot op heden schiet het nog niet zo op ..

En mbt de waardes en wat nu wel goed is en waarom weet ik het ook niet. Hier is de ondergrens 30 en als je daar boven zit is het ok. Ik weet ook niet goed welke symptomen er bij het vitamine D tekort horen, omdat ik ook nog andere dingen heb die spelen en het is dan moeilijk zeggen wat waardoor komt.

@ MightyMike : ik ben ook wel benieuwd hoe dat precies zit. Hier fibro en reuma dus ik heb vanalles, en het is soms moeilijk om te weten wat waarbij hoort ..

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:09

Hier ook vitamine D tekort, ben nu sinds eind vorig jaar aan de D-cura ampullen. Moet 2 ampullen per week slikken. Waardes waren extreem laag.
Ik heb vooral last van dun wordend haar, dat veel uitvalt. Ook heel zwak/moe/duizelig op sommige momenten. Ontstekingen heb ik (gelukkig!) geen last van.

zonnebloem18

Berichten: 24844
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:09

Ik zat op 40 en heb ampullen van apotheek gekregen. Nu neem ik dagelijks kauwtabletten van 800IE, over een tijdje even opnieuw prikken om de waarde dan te controleren.

UMCG houdt trouwens 80 als ondergrens aan.

Janine1990

Berichten: 43818
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 22:12

zonnebloem18 schreef:
Ik zat op 40 en heb ampullen van apotheek gekregen. Nu neem ik dagelijks kauwtabletten van 800IE, over een tijdje even opnieuw prikken om de waarde dan te controleren.

UMCG houdt trouwens 80 als ondergrens aan.


Maar dan zit je er straks niet veel verder boven...

Als ik zie dat ik na 42 dagen maar 23 puntjes omhoog ben geklommen... :\ Dan ga je het met 800IE echt niet redden....

UMCG zit maar 20km bij mij vandaan en toch vond mijn huisarts het onzin dat 48 te weinig is ten opzichte van een ondergrens van 50... :+

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:14

Ja tegen mij werd door de huisarts gezegd dat ik bij 80 wel een lagere dosis mocht gaan slikken, maar niet stoppen. Dus zolang ik boven de 80 blijf slik ik 800ie per dag

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:15

[***] schreef:
@ Sjolvir : Heb in mijn reactie ook aangegeven dat bij mij in eerste instantie na een kuur niet meer gecontroleerd werd, daar werd niet over gesproken (was via andere arts dan HA) dus ging er vanuit dat het niet moest. Zo gek is dat dus niet. Dan zelf na hele lange tijd nog eens gevraagd bij HA en dus weer (of nog steeds) laag, toen wel met controles na de kuren, maar tot op heden schiet het nog niet zo op ..

En mbt de waardes en wat nu wel goed is en waarom weet ik het ook niet. Hier is de ondergrens 30 en als je daar boven zit is het ok. Ik weet ook niet goed welke symptomen er bij het vitamine D tekort horen, omdat ik ook nog andere dingen heb die spelen en het is dan moeilijk zeggen wat waardoor komt.

@ MightyMike : ik ben ook wel benieuwd hoe dat precies zit. Hier fibro en reuma dus ik heb vanalles, en het is soms moeilijk om te weten wat waarbij hoort ..


Dat is dus het lastige, waar komne klachten vandaan, vit D of iets anders, net als bji jullie.
Maar 20 was in ieder geval te laag, vond ookde HA

Janine1990

Berichten: 43818
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 22:28

Sjolvir schreef:
Ik snap er neits meer van :+ -O- :z mijn waarde was ergesn in mei 2019 20, adveis was tabl. Vit D vd drogist gasn slikken, maar dei slikte ik al, ook aangegeven datik die al slikte.
Nieuw potje gekocht 50 μg, slik die nog steeds ( als in dat merk), waardes zijn nooit meer gecontroleerd. Zo te horen gaat dat bij de meesten hieranders.
In begin meerdre pillen per dag geslkit, nu weer 1.

Geen idee dus sn mjin waarde, over hooe ik fustioneer in vit D opzicht geen idee, mankeerd wel meer aan namelijk, dus wat is wat?


Controle op de waarde moest ik wel echt afdwingen hoor... :7

Als ik jou was zou ik twee keer gaan bloedprikken. Na eerste waarde gaan kijken, afhankelijk daarvan meer gaan slikken en dan controle prikken.

Ik heb zelf een hele poos gedacht dat mijn acne en koortsklachten voornamelijk kwamen door het kantoor waar ik zit. Te veel mensen in een kantoor met veel te weinig lucht, slechte airco. Met tapijt vol vlekken, ventilatiekanalen vol stof en die zwart zijn buiten de witte roosters, plafond waar mogelijk zelfs nog asbest in zit.

Toen ik aan de 5600IE ging verdwenen veel van mijn klachten binnen een week...

Ik geloof niet dat ik 36 uur per week in een gezonde werkruimte verkeer, en ik geloof ook absoluut dat het bijdraagt aan mijn gezondheid. En het effect bij te weinig inname vitamine D is ook enorm denk ik.

Overigens wordt er aan deze situatie gewerkt. Op mijn dringende verzoek worden er onderzoeken uitgevoerd naar de luchtkwaliteit. Ik heb de leukste collega's en het leukste werk dat ik me persoonlijk kan voorstellen, dus om de ruimte vertrek ik niet.
Maar ik vermoed dat het samen met een reeds verlaagd D al een trigger was voor mijn Pfeiffer besmetting.

Muronia

Berichten: 19586
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:40

Interessant dit. Ik heb recentelijk een bloedonderzoek gehad omdat ik moe en futloos ben al een tijd. Mijn vitamine D was 40 en de huisarts vond dit een prima waarde. Dat blijkt dus toch wel te laag te zijn lees ik hier? Mijn vitamine B12 was 569, volgens mij flink te hoog en B6 192, ook te hoog?

Maar de huiarts zegt, prima waarden, niks aan doen en geen idee waarom je zo weinig energie hebt >;)

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:51

Afbeelding

Ik weet niet of jullie deze berekening al kennen, maar zou hou ik mijn Vit D op niveau nu