Lotgenoten Vitamine D tekort

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caresse07

Berichten: 9431
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 09:22

Ik lees ook even mee. Vorige maand bloed laten prikken en ook vitamine D getest en blijkt dat ik op
41 zit. Mijn HA houdt ook 50 aan als ondergrens dus was iets te laag. Moest maar wat vitamine D gaan slikken.

Heb geen idee wat en hoeveel dus lees even mee om wat wijs te worden over wat al die hoeveelheden op die
potjes nou allemaal inhouden :?

Ik ben dus wel extreem moe. Komt niet alleen door de vitamine D tekort maar als ik het wat kan verbeteren door het
nemen van extra vitamine D, prima :)

MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:13

Mijn huisarts houd 80 aan als ondergrens. Laat nu twee keer per jaar prikken nadat die van mij op 24 zat :( had elke winter ontstekingen aan m’n tenen en sinds ik vit D bij blijf slikken gaat het goed.

Edit: ik haal deze in Duitsland en slik er 2 a 3 van per week https://www.dm.de/mivolis-vitamin-d3-wo ... 70796.html

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 11:23

onpaard schreef:
Waarin is jouw waarde uitgedrukt?

Hier op t lab formulier bij mij staat dat vitamine D waarde tussen de 50 en 150 nmol/L moet zijn.

In ng/mL blijkbaar. Geen idee wat dat precies wilt zeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:39

Dat je de waarden niet 1 op 1 kan vergelijken ;)

Jij had 15.4 ng/mL dus dat is 38.5 nmol/L.

In mijn geval had ik 23 ng/mL en dat is dan 57.5 nmol/L.
Dus dit ligt dan in België onder de ondergrens (30 ng/mL), en naar Nederlandse maten erboven (50 nmol/L).

Om maar even aan te geven hoe simpel het allemaal is ;)
En eigenlijk, nu ik het even uitgezocht heb (had ik daarvoor de energie niet), liggen de Belgische metingen nog niet zo gek, want een ondergrens van 30 ng/mL komt overeen met een ondergrens in Nederland van 75 nmol/L .


Ze spreken hier overigens ook over deficiëntie vs insufficiëntie ... Eigenlijk is tussen de 20 en 30 ng/mL een insufficiëntie en alles onder de 20 ng/mL (wat in Nederland overeenkomt met 50 nmol/L) een deficiëntie. Dus wij met onze resultaten verschillen ook nog eens, om het nog makkelijker te maken, haha.

punjab

Berichten: 1719
Geregistreerd: 25-07-05
Woonplaats: In het zonnige Zeeuws-Vlaanderen

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 14:32

Raar toch dat er verschil in zit tussen Nederland en Belgie? Je lees op internet overal juiste waarde 80 en de meeste huisarts hou 50 aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 14:44

Op HET internet? Of op .nl websites? Denk dat daar het verschil zal zitten ;)
Iemand al eens gaan zoeken naar algemene, Engelstalige, wetenschappelijke artikels? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, heb het zelf nog niet gedaan dus geen idee wat daarin staat. Maar als je op 'het internet' gaat zoeken kom je vooral op nederlandse websites uit (zelfs ik, als Belg zijnde, al staan er ook wel wat .be-sites tussen) dus als je dat als basis neemt dan klopt het wel wat je zegt, alleen wil het daarom nog niet zeggen dat dit overal zo is.


Nu, op zich zit er niet zoveel verschil tussen Nederland en België, we werken gewoon met andere eenheden waardoor als je het 1 op 1 gaat vergelijken het inderdaad een verschil lijkt. Maar eigenlijk is bij ons (of bij mijn labo ;) ) de ondergrens 75 nmol/L en is er echt een probleem als je minder dan 50 nmol/L hebt. Dus dat komt in principe heel goed overeen met wat de artsen bij jullie zeggen.

Tieme
Berichten: 4974
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 01:03

Anoniem schreef:
Ik heb mijn pillen in Amerika besteld.
Goedkoop en zeer hoog gedoseerd


Mag ik vragen bij welke site?
En moet je nog invoerrechten of zo betalen?

Tieme
Berichten: 4974
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 01:08

Maris schreef:
Tieme, wat voor verschil voel je dan nu je een betere vitamine D waarde hebt ? Wat waren je klachten ?


Klachten waren:
- dun haar
- ontstoken tandvlees
- pijnlijke spieren/spierpijn
- lage rugpijn
- lage ijzer
- snel blauwe plekken die lang bleven
- concentratie slecht
- geheugen slecht
- instabiel. Wisselende buien met neiging naar depressie
- vaker en sneller zenuwachtig/stress/paniekaanvallen
- moe

Na een hoge dosis voel ik al vrij snel als eerste de spierpijn/pijn in m'n rug, handen en benen wegtrekken .

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 02:49

Poeh, ga vrijdag toch naar de reumatoloog en vraag er meteen naar.

Ik heb altijd wisselende waarden gehad van meerdere dingen door darmziekte. Ijzer was het probleem en toen 1x zelfs een bloedtransfusie gehad en daarna ijzer per infuus.

Omdat ik veel prednison heb gehad, moest ik calcium en vit D slikken. Van de calcium kreeg ik last, dys slikte alleen vit D, maar laatste keer was dat goed. Geen idee meer hoe hoog.

Nu wordt er op reuma geprikt elke 3 maanden en zit vit D niet bij zover ik weet. Maar dingen die ik lees, komen ook aardig overeen met mijn reuma/bechterew klachten. ( waarvoor ik medicatie spuit )

Mijn baarmoeder is er in het najaar uit gehaald en was heel veel bloed verloren voor en tijdens de operatie. Kreeg toen ijzer en b12, maar werd echt heel beroerd van de b12. Toen ik stopte was het echt gelijk weg.

Bijna alles wordt afgeschoven op bijwerkingen van de humira omdat dat je weerstand verlaagd, waar ik verder eigenlijk amper ooit ziek ben. Daarnaast dus wel huidproblemen.

En altijd onrustige benen. Ik neem al jaren magnesium, maar als ijzer laag was, werd dat ook altijd erger.

Ik ben ook veel buiten bij de paarden en aan de wandel met de honden, maar ja.......Draag ook een jas en handschoenen als ik bezig ben. Soms een muts voor koude oren in de wind.

onpaard

Berichten: 2973
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:35

Ik herken veel van jullie klachten. Bij te laag vitamine D heb ik last van aften, gewrichtspijn, ontstekingen en ijzer dat niet goed wordt opgenomen.

Bij laag ijzer had ik last van kort ademig, dun haar, snel blauwe plekken die lang blijven, restless legs, spierpijn, erg koud zijn, trillingen in mn lichaam, geheugen probleem.

Verder extreem moe en futloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:45

Tieme schreef:
Anoniem schreef:
Ik heb mijn pillen in Amerika besteld.
Goedkoop en zeer hoog gedoseerd


Mag ik vragen bij welke site?
En moet je nog invoerrechten of zo betalen?


Iherb.
Even denken, je moet geloof ik onder de 21 euro blijven als ik het goed heb. Dan betaal je geen gekke extra’s

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:23

onpaard schreef:
Ik herken veel van jullie klachten. Bij te laag vitamine D heb ik last van aften, gewrichtspijn, ontstekingen en ijzer dat niet goed wordt opgenomen.

Bij laag ijzer had ik last van kort ademig, dun haar, snel blauwe plekken die lang blijven, restless legs, spierpijn, erg koud zijn, trillingen in mn lichaam, geheugen probleem.

Verder extreem moe en futloos


Wat je beschrijft bij laag ijzer , zegt Tieme ook als haar klachten bij laag vitamine D. Dus daar zit misschien ergens een overeenkomst !

onpaard

Berichten: 2973
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:40

Er is zeker overeenkomst. Ik denk dat die klachten bij vit D horen omdat ze verdwenen toen mn D weer goed was en terug kwamen toen mn D te laag was.

Kimberley_

Berichten: 4897
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 15:49

Hier ook een te lage waarde.
Deze was begin december nog 63 en net gehoord dat deze 42 is.
B12 is ook geprikt, deze is 240, niet te laag maar schijnt wel grijs gebied te zijn.
Kreeg als advies om bij te gaan slikken, aangegeven dat ik dit dus al sinds november doe.
Mag nu aankomende woensdag weer naar de huisarts.

onpaard

Berichten: 2973
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 18:32

Kunnen jullie eenheden bij de waardes zetten?

Mijn B12 was 84 pmol/l en dat was prima volgens de huisarts. Grens is hier 21-117 pmol/l

240 klinkt dan mega hoog

Kimberley_

Berichten: 4897
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 18:40

Kimberley_ schreef:
Hier ook een te lage waarde.
Deze was begin december nog 63 en net gehoord dat deze 42 nmol/l is.
B12 is ook geprikt, deze is 240pmol/l, niet te laag maar schijnt wel grijs gebied te zijn.
Kreeg als advies om bij te gaan slikken, aangegeven dat ik dit dus al sinds november doe.
Mag nu aankomende woensdag weer naar de huisarts.

Kan het niet meer in het bericht aanpassen zonder te quoten helaas dus in de quote aangepast.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:06

onpaard schreef:
Kunnen jullie eenheden bij de waardes zetten?

Mijn B12 was 84 pmol/l en dat was prima volgens de huisarts. Grens is hier 21-117 pmol/l

240 klinkt dan mega hoog


Je hebt B12 totaal en B12 actief, dus even kijken welke er getest is.

250 - 300 is grijs gebied bij B12 totaal
50 - 70 bij B12 actief

Kimberley_

Berichten: 4897
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:23

Nickolay schreef:
onpaard schreef:
Kunnen jullie eenheden bij de waardes zetten?

Mijn B12 was 84 pmol/l en dat was prima volgens de huisarts. Grens is hier 21-117 pmol/l

240 klinkt dan mega hoog


Je hebt B12 totaal en B12 actief, dus even kijken welke er getest is.

250 - 300 is grijs gebied bij B12 totaal
50 - 70 bij B12 actief

B12 totaal

Milan_lover

Berichten: 6196
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:29

Het Vumc in Amsterdam houdt een waarde van 50 als grenswaarde aan.
Ik ben na het gebruiken van de ampullen dus wel wat omhoog gegaan, maar ik word er nog steeds ontzettend beroerd van. Is er hier nog iemand die beroerd word van het slikken van vitamine D? Mijn lichaam lijkt het zelf niet aan te maken... Voor deze 2 testen in is de waarde ook nog 5/6 geweest en toen was ik ook echt beroerd, ontzettend veel pijn en snel blauwe plekken. Mijn vriend kon me niet eens aanraken, ook had ik heel snel last van aanrakingspijnen.

Afbeelding

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:47

Tieme schreef:
Anoniem schreef:
Ik heb mijn pillen in Amerika besteld.
Goedkoop en zeer hoog gedoseerd


Mag ik vragen bij welke site?
En moet je nog invoerrechten of zo betalen?


Ik bestel het bij iemand van fb. Vit D en K te kort. Hij koopt groot in vanuit Amerika. Dan heb ik de juiste dosis voor 1 jaar lang en stukken goedkoper dan in Nederland.


Tieme schreef:
Maris schreef:
Tieme, wat voor verschil voel je dan nu je een betere vitamine D waarde hebt ? Wat waren je klachten ?


Klachten waren:
- dun haar
- ontstoken tandvlees
- pijnlijke spieren/spierpijn
- lage rugpijn
- lage ijzer
- snel blauwe plekken die lang bleven
- concentratie slecht
- geheugen slecht
- instabiel. Wisselende buien met neiging naar depressie
- vaker en sneller zenuwachtig/stress/paniekaanvallen
- moe

Na een hoge dosis voel ik al vrij snel als eerste de spierpijn/pijn in m'n rug, handen en benen wegtrekken .

Dit komt ook veel overeen met klachten van B12 tekort.

Voor diegenen die willen berekenen welke dosis vitamine D ze moeten bijslikken:
Deze formule luidt: benodigde dosering vitamine D in IE = 40 x (75-25(OH) D-spiegel) x lichaamsgewicht in kg.

onpaard

Berichten: 2973
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 01:08

T was goed vitamine D weer {:}

Heerlijk de hele middag buiten geweest. Ik heb in mn tshirt gereden in de buitenbak, lekker in t zonnetje 8-)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 02:01

onpaard schreef:
T was goed vitamine D weer {:}

Heerlijk de hele middag buiten geweest. Ik heb in mn tshirt gereden in de buitenbak, lekker in t zonnetje 8-)


Haha, ik dacht vanmorgen ook aan dit topic. Vol de zon en ik had wel wat teveel aan, dus dacht ook; dit is het moment om die vit D op te snuiven. Liep naar de mesthoop en dacht nog; Op hoeveel vit D zal ik nu zitten na dit zonnetje :)

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:06

Waarschijnlijk niet zoveel, want de zonkracht is op dit moment niet hoog.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:15

De zonkracht is in nederland helaas alleen in de zomermaanden groot genoeg om vit D op te nemen.
Maar zon is natuurlijk altijd fijn voor je gemoedstoestand.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:01

Grrr, ik kan het artikel even niet vinden op internet. Maar ik heb ergens gelezen dat lage waardes bij bloedonderzoek van Vit D eigenlijk wijzen op een tekort aan magnesium. Dus dat magnesium aanvullen zorgt voor hogere waardes vitamine D.

In dit artikel wordt het kort genoemd : https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 093837.htm