Lotgenoten Vitamine D tekort

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 00:18

carina schreef:
Ik gebruik onderstaande van Lucovitaal, gewoon van bij de Kruitvat. 3.000 IU per capsule, 1 per dag. Lijkt erg veel te zijn als ik jullie berichten zo lees? Waardes zijn nooit gemeten, vind huisarts niet nodig... Maar met kantoorbaan zie ik helaas weinig daglicht in deze periode, en voel me zoveel beter met deze dosering!!

https://www.lucovitaal.nl/vitamine-d3-75mcg.html


Vind het niet heel extreem hoor, ik krijg behoorlijk meer in totaal om me goed te kunnen voelen.
Maar ik zou als ik jou was toch eens aandringen op een bloedonderzoek. Jij bent verdorie hun klant, je betaalt er zelf voor!

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 00:24

Janine1990 schreef:
carina schreef:
Ik gebruik onderstaande van Lucovitaal, gewoon van bij de Kruitvat. 3.000 IU per capsule, 1 per dag. Lijkt erg veel te zijn als ik jullie berichten zo lees? Waardes zijn nooit gemeten, vind huisarts niet nodig... Maar met kantoorbaan zie ik helaas weinig daglicht in deze periode, en voel me zoveel beter met deze dosering!!

https://www.lucovitaal.nl/vitamine-d3-75mcg.html


Vind het niet heel extreem hoor, ik krijg behoorlijk meer in totaal om me goed te kunnen voelen.
Maar ik zou als ik jou was toch eens aandringen op een bloedonderzoek. Jij bent verdorie hun klant, je betaalt er zelf voor!


Op zich mee eens... Maar voel me nu goed, wat voor waarde er dan aanhangt is eigenlijk maar bijzaak denk ik dan? Luisteren naar je lichaam lijkt me dan veel belangrijker.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 00:29

carina schreef:
Op zich mee eens... Maar voel me nu goed, wat voor waarde er dan aanhangt is eigenlijk maar bijzaak denk ik dan? Luisteren naar je lichaam lijkt me dan veel belangrijker.


Zeker mee eens, maar vitamine D is niet wateroplosbaar, wat betekent dat je jezelf kan overdoseren.
Niet wenselijk...

Daarom zou ik graag willen weten met welke waarde ik me goed voel, zodat je weet hoeveel ruimte je hebt...

Tieme
Berichten: 4973
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 01:08

punjab schreef:
Heb een vraag over vitD.

Slik al weekelijks 5100IE op dokters advies. Nu heb ik weer uitslag bloed en ze zeiden alles goed. Nu is mijn vitD 53. Heb nog steeds klachten.

Nu wil ik volgende week naar de dokter om er over te hebben. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ze gaan vast zeggen je zit boven de 50 dus goed.

Wat als hij dat blijf volhouden wat kan ik het beste doen om het naar boven te krijgen?


Zelf vitamine D bestellen. Huisartsen geven vaak stootkuren of iets wat wekelijks ingenomen moet worden en dat werkt vaak niet voldoende. Je lichaam kan maar beperkt opnemen. Te vergelijken met water drinken. Als je uitgedroogd bent, waar heb je dan meer aan, 1x in de week een emmer of dagelijks een glas water?
Hetzelfde met vitamine D.
5100 ie per week is niet veel. Ik zat op 37 en kreeg stootkuur van 24000 per week en dat deed nog weinig.
Toen op advies van mensen op vit D tekort site op Facebook zelf pillen besteld. Op die site staat ook een calculator waar je uit kan rekenen hoeveel vit D je bij moet gaan slikken om aan een goede waarde te komen.
Ik slik nu bijna 5000IE per DAG. En dit heeft effect. Zodra ik goede waardes heb ga ik naar capsules van rond de 2000IE per dag als onderhoud.

Tieme
Berichten: 4973
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 01:11

Oh en naast de vit D slikt ik nog vit K en magnesium. Vit D heeft dit nodig om goed opgenomen te kunnen worden.
magnesium citraat en niet oxide-versie. Die doet niet zoveel.

Anoniem

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:02

Ik heb mijn pillen in Amerika besteld.
Goedkoop en zeer hoog gedoseerd

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:01

Tieme, wat voor verschil voel je dan nu je een betere vitamine D waarde hebt ? Wat waren je klachten ?

Popstra
Berichten: 13836
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:20

Janine1990 schreef:
[***] schreef:
Ik weet ook niet goed wat te doen.
Vorige keer toen ik te laag zat een 6-maanden kuur gehad (D-Cure, 2x per maand 25.000 IU), die heeft niks geholpen. Daarna een kuur Dedrogyl (dagelijks 10 druppels, is 2000 IU per dag) en dat heeft mijn waarde met 15 doen stijgen. Zat daarmee boven de ondergrens en dus alles in orde.

Intussen weer veel te laag, en opnieuw aan de Degrogyl. Nu zegt de HA om een langere kuur te proberen, omdat het vorige keer wel geholpen heeft maar misschien te kort was qua tijd. Dus nu tot aan de zomer dagelijks de druppels. Heb ook nog losse vitamine D tabletten staan (gewoon 400 IU per pil), zit me af te vragen of ik daar niet ook dagelijks wat van zou nemen, misschien dat de waarde dan wat beter omhoog gaat. Maar misschien werkt een langere kuur ook beter..

Voor de rest maakt de HA zich geen zorgen, moet het wel in de gaten houden maar uiteindelijk zegt Vitamine D niet zoveel .. Er is nergens bewezen dat het iets te maken heeft met vermoeidheid, ontstekingen of pijnlijke gewrichten, het is gewoon belangrijk naar 'later' toe om geen broze botten te krijgen. Dus ik weet niet goed wat ik ermee moet of hoe ik erover moet denken. Als je hier of op internet leest ben je bijna dood als je onder de grens zit, maar volgens de wetenschap is er niks aan de hand...


2 x per maand 25.000 IE is in verhouding rond de 1600 IE per dag, dus niet heel gek dat die druppels meer helpen met 2000 IE per dag...

Huisartsen rekenen maar wat graag met gemiddelden... Dus als mensen met gemiddeld 50 negatieve gevolgen ondervinden van het level, dan betekent dat voor mij voornamelijk dat de ene persoon dit kan ervaren bij 25 en de andere bij 75... Of zelfs heftigere uitersten...
Leuk, die wetenschap en op dat vlak ook ontzettend belangrijk om tot gemiddelden te komen... Maar ik bén geen gemiddelde... Niemand ís een gemiddelde... En persoonlijk wens ik niet als zodoende behandeld te worden uit kostenoverwegingen...

In mijn geval verwacht ik dat een dode tand en daarop volgende wortelkanaalbehandeling en grijsverkleuring van die tand, te wijten zijn aan het vitamine D tekort... Het is géén gezicht. :
Zal het de volgende afspraak voorleggen aan mijn tandarts...
Gewrichtspijn komt mij ook wel bekend voor :j verder ook last van acne zodra het niveau weer daalt. Tevens ook aften als het echt pittig wordt... Zoals ik deze week weer te laat was met mijn ampul (rond de 5 á 6 dagen moet ik een nieuwe), meteen weer ontstekingen, nu ik vet verkouden ben en alles bij elkaar blaf ook weer aften in mijn mond. Die dankzij die ampul wel meteen in de kiem gesmoord worden!
nu jij dat schrijft, ik had ook altijd last van Aften. Heb er sinds ik D slik geen last meer van gehad. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dit wellicht door het te kort kwam. :)

Anoniem

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:34

Ik heb mijn hele leven misschien 3 aften gehad, heb ze werkelijk nooit. Dus of het daadwerkelijk door het tekort komt kan je op die manier ook weer niet zeggen.

Dat bedoel ik ook met mijn post .. Op internet lees je zoveel en zowat alles komt door een tekort aan vitamine D, terwijl er eigenlijk niks bewezen is van de verbanden tussen het één en het ander (indien wel mag ik hopen dat de huisartsen hier toch van op de hoogte zijn, of toch op z'n minst iets over gehoord hebben) en er nog zoveel andere mogelijke oorzaken zijn.

Ik heb een beetje het gevoel dat een vitamine D tekort een zoveelste hype is, waarmee ik niet wil zeggen dat je niks moe doen met een tekort, maar misschien hangt niet alles wat je hebt daarmee samen. Maar als je je beter voelt door het te nemen en je overdrijft niet zal het in principe geen kwaad kunnen. Ik blijf het een moeilijk iets vinden om mee om te gaan .. artsen die het ene zeggen, internet die het andere zegt ..

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 12:46

[***] schreef:
Ik heb mijn hele leven misschien 3 aften gehad, heb ze werkelijk nooit. Dus of het daadwerkelijk door het tekort komt kan je op die manier ook weer niet zeggen.

Dat bedoel ik ook met mijn post .. Op internet lees je zoveel en zowat alles komt door een tekort aan vitamine D, terwijl er eigenlijk niks bewezen is van de verbanden tussen het één en het ander (indien wel mag ik hopen dat de huisartsen hier toch van op de hoogte zijn, of toch op z'n minst iets over gehoord hebben) en er nog zoveel andere mogelijke oorzaken zijn.

Ik heb een beetje het gevoel dat een vitamine D tekort een zoveelste hype is, waarmee ik niet wil zeggen dat je niks moe doen met een tekort, maar misschien hangt niet alles wat je hebt daarmee samen. Maar als je je beter voelt door het te nemen en je overdrijft niet zal het in principe geen kwaad kunnen. Ik blijf het een moeilijk iets vinden om mee om te gaan .. artsen die het ene zeggen, internet die het andere zegt ..


Gevaarlijke uitspraken...
Mijn nicht leek op het randje van de dood te liggen, bleek gewoon een B12 tekort te hebben... Ze werd een enorme kostenpost voor de zorg... Terwijl het al maanden en maanden eerder had kunnen worden opgespoord in een bloedonderzoek.
Mijn huisarts heeft mij vorig jaar ook goed ziek gemaakt door me antibiotica te geven op de gok... Ik bleek Pfeiffer te hebben.

We leven in Nederland, het is hier meer dan 8 maanden per jaar te donker om voldoende vitamine D op te nemen, we komen hier oorspronkelijk niet vandaan... We reizen sneller dan evolutie kan bijhouden!
Onze voeding komt van uitgeputte grond en bevat niet meer onze behoeften...
Wereldwijd is bekend dat mensen met een donkere huidskleur minder goed vitamine D opnemen.

En jij denkt dat vitamine tekorten hypes zijn? Het is het doodeenvoudige gevolg van uitputting van de aarde. En dat wordt gigantisch onderschat. Het is een welvaartsfenomeen. We hebben het gezondheidstechnisch beter dan 100 jaar geleden, onze eisen worden hoger. Terwijl onze bronnen uitdunnen. Omdat we het zo goed hebben willen we meer, we werken meer en verrassing! We werken binnen, in tegenstelling tot 100 jaar geleden toen we nog veel buiten op het land werkten.

Ik vind het echt heel erg kwalijk om zo bagateliserend te spreken over een der welk tekort...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:51

Ik spreek niks uit, ik stel gewoon vragen en uit mijn bedenkingen.
Het gaat er gewoon om dat het lijkt alsof (huis)artsen standaard het ene zeggen, en internet (of andere paten/peuten, het maakt mij niet uit) het andere. En daar maak ik mij zorgen om, want wat moet je geloven. Hoe weet je wat het juiste is.

Het is hetzelfde principe als dat je tegenwoordig maar vanalles in je paarden moet duwen want die hebben ook alleen maar tekorten zo lijkt het, en indien niet hebben ze toch zeker wel iets extra's nodig .. Daar stel ik mij dezelfde vragen over.

Het zijn echt gewoon oprechte vragen van iemand die zoekende is, en die botst tegen uitersten, ik beweer verder helemaal niks. Er wordt overigens ook niet ontkend dat er tegenwoordig héél veel mensen zijn met een tekort, dat is wel algemeen bekend. Maar de artsen die ik daarover gesproken heb maken zich er niet zo zorgen om als dat je op internet leest. En dan is het gewoon moeilijk om te weten wat het juiste is.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 13:04

[***] schreef:
Ik spreek niks uit, ik stel gewoon vragen en uit mijn bedenkingen.
Het gaat er gewoon om dat het lijkt alsof (huis)artsen standaard het ene zeggen, en internet (of andere paten/peuten, het maakt mij niet uit) het andere. En daar maak ik mij zorgen om, want wat moet je geloven. Hoe weet je wat het juiste is.

Het is hetzelfde principe als dat je tegenwoordig maar vanalles in je paarden moet duwen want die hebben ook alleen maar tekorten zo lijkt het, en indien niet hebben ze toch zeker wel iets extra's nodig .. Daar stel ik mij dezelfde vragen over.

Het zijn echt gewoon oprechte vragen van iemand die zoekende is, en die botst tegen uitersten, ik beweer verder helemaal niks. Er wordt overigens ook niet ontkend dat er tegenwoordig héél veel mensen zijn met een tekort, dat is wel algemeen bekend. Maar de artsen die ik daarover gesproken heb maken zich er niet zo zorgen om als dat je op internet leest. En dan is het gewoon moeilijk om te weten wat het juiste is.


Je hebt je gevoel uitgesproken... Letterlijk... zwart op wit...
Dat is als bout genoeg voor mij...

Anyhow, met paarden exact hetzelfde antwoord...

Er is medisch gezien gewoon meer verdieping nodig in voedingsmiddelen en behoeften van de mens... Als we daar de focus eens op zouden leggen, zouden er een hoop minder zieken zijn. Vergt een kleine investering. Je bent wat je eet is al een hele oude uitspraak. En als je het niet met je eten binnen kan krijgen, dan maar op een andere manier.

Kijk alleen als eens naar vitamine C...
https://oersterk.nu/blogs/waarom-je-kan ... fruit-eet/

Leuk dat een sinaasappel veel vitamine C bevat, maar dan wel pas als hij aan de plant gerijpt heeft in de zon. Maar ja, dat kan niet in deze tijd... Want de sinaasappel moet nog een paar 1000km reizen voordat hij gegeten wordt oh en omdat we er zoveel tegelijk verschepen moeten een aantal ook nog een paar weken donker en koud worden opgeslagen...

De reden dat artsen zich geen zorgen maken, zit 'm er volgens mij in dat ze wetenschappelijk zijn opgeleid en geen gevoel meer voor het individu hebben, maar wel voor de mens in het algemeen en dus als gemiddelde...

Anoniem

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:02

Ok, prima, als je niks meer mag uitspreken of vragen over stellen dan heeft het topic voor mij weinig zin. Veel succes allemaal met de zoektocht.

Popstra
Berichten: 13836
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:37

Ik ben nooit op zoektocht geweest. Mijn longarts vulde op het bloedprik formulier ook een keer D in en dat bleek te weinig. Eigenlijk per toeval er dus achter gekomen. Hadden we dat niet gedaan dan liep ik nu nog met een tekort en geen idee of ik klachten er aan had gerelateerd.

Aften had ik overigens wel jaar in jaar uit paar x per jaar zolang ik mij kan herinneren.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:18

Ik begreep dus alleen uit het bovenstaande artikel dat je een tekort kan hebben in de D3 waarde, terwijl je toch meer dan genoeg vit D in je lichaam hebt. Dat je eigenlijk een andere waarde moet laten testen in je bloed.

[***], van mij mag je gerust dingen uitspreken en vragen hoor, iedereen heeft recht op zijn eigen mening. En ik snap wel wat je bedoelt ! Een heel ander voorbeeld van een hype was de soja "rage", terwijl ze er nu langzaamaan achter komen dat soja helemaal niet zo gezond is als men vroeger dacht. Ik kan me best voorstellen dat dat met vitamine D ook zo KAN zijn. Ze weten veel van het lichaam, maar ook heel veel dingen nog niet.

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 23:42

Ik kwam dit topic bij toeval tegen. Heb mezelf een paar weken geleden laten testen omdat ik het echt extreem koud had. De laatste keer dat ik dat had, was mijn ijzer extreem laag.

Nu was mijn ijzer redelijk maar mijn vitamine D maar 22 :7 . Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik verder nergens last van heb.. voel er niets van. Functioneer ook gewoon goed

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 23:54

Anoniem schreef:
Ik heb mijn pillen in Amerika besteld.
Goedkoop en zeer hoog gedoseerd

Hier ook, overigens bestel ik veel supplementen in de VS.
Doseringen en kwaliteit zijn vele malen beter.
Mijn vit d waarde zit tussen de 125 en 140, alles daaronder laat me merkbaar slechter voelen.
Google ook eens op anticonceptie en vitamines, dit heeft een enorme invloed op elkaar.
Ik ben inmiddels een aantal jaar hormoon vrij en slik alleen nog preventief d en b complex.

Anoniem

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 10:15

Ik denk ook weleens aan b slikken want die is wat in t grijze gebied maar spuiten krijg ik niet...
Maar lees wel dat b niet goed wordt opgenomen als je t slikt? En ik eet wel vlees en zuivel...

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:15

Anoniem schreef:
Ik denk ook weleens aan b slikken want die is wat in t grijze gebied maar spuiten krijg ik niet...
Maar lees wel dat b niet goed wordt opgenomen als je t slikt? En ik eet wel vlees en zuivel...


Als je het uit voeding niet goed opneemt, dan neem je het ook niet goed op uit tabletten.
Kan natuurlijk zijn dat je er iets van opneemt.

onpaard

Berichten: 2973
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:06

Naast vitamine D tekort heb ik ook ijzer tekort. Nu steeg mn ijzer in het begin van de behandeling goed en nu was deze weer gezakt. Ik snapte er niks van, hoe dan? Ondanks al die pillen.

Omdat ik vaak lees dat mensen zowel laag D als laag ijzer hebben ben ik gaan zoeken. Er schijnt inderdaad een verband te zijn.

Het hormoon hepcidin, dat in de lever gemaakt, regelt de ijzeropname. Gaat het hepcidin omhoog dan kan er geen ijzer worden opgenomen. Vitamine D is erg belangrijk voor de regulatie van het hepcidin. Is het vitamine D laag dan gaat het hepcidin omhoog en kan ijzer niet meer goed worden opgenomen. Dus voldoende vitamine D is ook erg belangrijk bij het voorkomen van bloedarmoede.

Bron
https://vrouwenpoliboxmeer.nl/bloedarmo ... zergebrek/

Hopelijk gaan al mn waardes weer snel omhoog. Ik word zo moe van t moe zijn :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 20:18

hoi allemaal! Mag ik me hier melden?

Ik heb ook eigenlijk altijd alles wel te kort haha! Nu bij de huisarts geweest vanwege mijn vermoeidheid, blijk B12 te kort te hebben.

Hopelijk slaat dit aan en gaat het snel beter. Anders moet ik naar een slaapcentrum om alles te laten onderzoeken..

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 23:16

Ik meld mij ook ff. Ik ben in 2018 geopereerd aan eierstokkanker en volgens de artsen volledig genezen. Maar sindsdien wel last van vage klachten. M.n. last van spieren en gewrichten. Ik heb het altijd gelinkt aan de operatie, maar volgens de artsen hebben mijn klachten daar niks mee te maken. Ik ben al voor diverse dingen geprikt, maar volgens de ha zijn alle waardes goed. Alleen vit. D was wat aan de krappe kant, nl 42. Maar ik moest maar gewoon vit. D bij de drogist kopen, de goedkoopste was al wel goed genoeg :? Verder ook niks gehoord over nog een x prikken om te kijken of de gehaltes zijn gestegen. Nu slik ik dus SupraD parelcapsules, iemand ervaring mee? Of betere suggesties?

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 23:49

Ik 'schrik' wel van wat sommige mensen hier een lage waarde vinden... Of dat sommigen zelfs tegen de 100 aanzitten qua waarde? Te veel vitamine D is ook gewoon niet gezond. Maar goed, ik ben geen dokter natuurlijk. _O-

Na het topic gelezen te hebben bedenk ik me wel dat ik mijn vitamine D dus best nog wel eens kan laten checken. :+ Tijdens de zomer had ik een waarde van 15,4. Ik voelde me niet eens per se slecht, liet gewoon mijn bloed eens trekken om te kijken hoe mijn lichaam omgaat met het 'studentenleven'. Puur uit nieuwsgierigheid. :') (En ik kom best wel vaak buiten, wandel bijna dagelijks zeker een uur met de hond) Ik heb hierna even een kuur genomen, eerst volgens mij wekelijks (?) een ampul genomen, daarna nog een andere kuur maar ik herinner me niet exact meer hoe het allemaal verlopen is.
Op mijn 'uitslag' stond dat een waarde tussen de 20-60 voldoende was, boven de 100 is toxisch. Daardoor dacht ik ook dat ik niet zo'n groot tekort had.

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 23:56

Janine1990 schreef:
[***] schreef:
Ik heb mijn hele leven misschien 3 aften gehad, heb ze werkelijk nooit. Dus of het daadwerkelijk door het tekort komt kan je op die manier ook weer niet zeggen.

Dat bedoel ik ook met mijn post .. Op internet lees je zoveel en zowat alles komt door een tekort aan vitamine D, terwijl er eigenlijk niks bewezen is van de verbanden tussen het één en het ander (indien wel mag ik hopen dat de huisartsen hier toch van op de hoogte zijn, of toch op z'n minst iets over gehoord hebben) en er nog zoveel andere mogelijke oorzaken zijn.

Ik heb een beetje het gevoel dat een vitamine D tekort een zoveelste hype is, waarmee ik niet wil zeggen dat je niks moe doen met een tekort, maar misschien hangt niet alles wat je hebt daarmee samen. Maar als je je beter voelt door het te nemen en je overdrijft niet zal het in principe geen kwaad kunnen. Ik blijf het een moeilijk iets vinden om mee om te gaan .. artsen die het ene zeggen, internet die het andere zegt ..


Gevaarlijke uitspraken...
Mijn nicht leek op het randje van de dood te liggen, bleek gewoon een B12 tekort te hebben... Ze werd een enorme kostenpost voor de zorg... Terwijl het al maanden en maanden eerder had kunnen worden opgespoord in een bloedonderzoek.
Mijn huisarts heeft mij vorig jaar ook goed ziek gemaakt door me antibiotica te geven op de gok... Ik bleek Pfeiffer te hebben.

We leven in Nederland, het is hier meer dan 8 maanden per jaar te donker om voldoende vitamine D op te nemen, we komen hier oorspronkelijk niet vandaan... We reizen sneller dan evolutie kan bijhouden!
Onze voeding komt van uitgeputte grond en bevat niet meer onze behoeften...
Wereldwijd is bekend dat mensen met een donkere huidskleur minder goed vitamine D opnemen.

En jij denkt dat vitamine tekorten hypes zijn? Het is het doodeenvoudige gevolg van uitputting van de aarde. En dat wordt gigantisch onderschat. Het is een welvaartsfenomeen. We hebben het gezondheidstechnisch beter dan 100 jaar geleden, onze eisen worden hoger. Terwijl onze bronnen uitdunnen. Omdat we het zo goed hebben willen we meer, we werken meer en verrassing! We werken binnen, in tegenstelling tot 100 jaar geleden toen we nog veel buiten op het land werkten.

Ik vind het echt heel erg kwalijk om zo bagateliserend te spreken over een der welk tekort...

100 jaar geleden ging je gewoon dood , was je met 50 oud, kapot van het harde werken om maar iets te eten te hebben. Toen waren er geen oplossingen voor vitamine tekorten, ze konden niet eens uitzoeken of je een tekort had. En kanker bvb , gewoon doodvonnis wanneer je de verkeerde ziekte kreeg. Mensen worden ouder, het is nu gewoon bewezen dat een oudere huid slechter D opneemt en vanaf vijftig jaar word een supplement aangeraden. En ook jonge mensen kunnen een tekort krijgen, door een tekort aan zon of goede voeding of omdat je lichaam een foutje bevat waardoor zonlicht niet omgezet word. Dus kun je wel vergelijken met 100 jaar geleden maar die vergelijk is niet helemaal terecht. Vind ik. Wel moet je inderdaad niet alle zaken als hype afschuiven want dat is het zeker niet, alleen is er nog veel niet onderzocht. Alleen de verschillende niveaus van bvb D , huisarts vind 50 genoeg, Umcg zegt 80 tot 100.

onpaard

Berichten: 2973
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 08:23

DezeNaam schreef:
Ik 'schrik' wel van wat sommige mensen hier een lage waarde vinden... Of dat sommigen zelfs tegen de 100 aanzitten qua waarde? Te veel vitamine D is ook gewoon niet gezond. Maar goed, ik ben geen dokter natuurlijk. _O-

Na het topic gelezen te hebben bedenk ik me wel dat ik mijn vitamine D dus best nog wel eens kan laten checken. :+ Tijdens de zomer had ik een waarde van 15,4. Ik voelde me niet eens per se slecht, liet gewoon mijn bloed eens trekken om te kijken hoe mijn lichaam omgaat met het 'studentenleven'. Puur uit nieuwsgierigheid. :') (En ik kom best wel vaak buiten, wandel bijna dagelijks zeker een uur met de hond) Ik heb hierna even een kuur genomen, eerst volgens mij wekelijks (?) een ampul genomen, daarna nog een andere kuur maar ik herinner me niet exact meer hoe het allemaal verlopen is.
Op mijn 'uitslag' stond dat een waarde tussen de 20-60 voldoende was, boven de 100 is toxisch. Daardoor dacht ik ook dat ik niet zo'n groot tekort had.


Waarin is jouw waarde uitgedrukt?

Hier op t lab formulier bij mij staat dat vitamine D waarde tussen de 50 en 150 nmol/L moet zijn.