Erfelijkheid van de ziekte van Crohn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Montgri

Erfelijkheid van de ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 20:02

Heey,
Waar je wel niet over nadenkt als je niet kan slapen... Ik heb besloten toch maar een topic te maken, misschien vindt ik hier mijn antwoord (of tips waar ik het antwoord kan vinden).

Mijn opa had de ziekte van Crohn en heeft hier aardig veel last van gehad.
Mijn opa en oma hebben toen de keuze gemaakt om zelf maar één kind te nemen, mijn vader.
En ik ben het enigste kind van mijn vader.

Mij is vroeger altijd vertelt dat de ziekte van Crohn over-erfelijk is. Zelf had ik altijd in gedachte dat als mijn vader geen drager was, ik nog altijd de kans zou hebben het te dragen en dat het later misschien tot uiting kon komen. Zo werd het mij uitgelegd/zo heb ik het begrepen. Mijn vader is bijna 50 en heeft nergens last van. Dus vermoed dat hij het niet heeft. (Ook omdat ik gelezen heb dat het meestal tot uiting komt tussen een leeftijd van 15 en 30).

Zelf heb ik nergens last van! Maar hoe zit het nou echt met die erfelijkheid.
Want wat er toen vertelt is aan mij, dat het over-erfelijk is, en als mijn vader het niet heeft ik het wel kan hebben etc. Wat klopt hiervan? Want mijn simpele gedachte er achter was dat mijn vader 50% kans maakte op Crohn, en ik 25% kans. Maar dit lijkt me te simpel gedacht.

Zijn er testen die kunnen uitwijzen of je drager bent of niet?
Wat zou (even ruw gezegd) de kans zijn dat ik drager ben? Hoe steekt dat in elkaar?

De reden dat ik er hier naar vraag is omdat ik niet echt een antwoord hierop kan vinden en ik oprecht benieuwd ben. Ik mis informatie met goede onderbouwing voor mijn gevoel. Want op de ene site lees ik dat 1 of 400 drager is/last heeft van. En ergens anders weer dat de kans 0,002% is. En dat leken dan allebei betrouwbare sites zeg maar.

maliejane

Re: Erfelijkheid van de ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:12

Overerfelijkheid hangt van verschillende dingen af. Als het een ressesief gen is en je opa had het, maar je oma niet, dan is je vader drager maar heeft hij het zelf niet. Als je moeder geen drager is heb je 50% kans drager te zijn. Als je moeder ook drager is heb je 25% kans dat je geen drager bent, 25% kans dat je het hebt en 50% kans dat je zelf drager bent. Als het een dominant gen betreft (lijkt mij onwaarschijnlijk) dan liggen die kansen hoger.

Ik heb geen idee of het gen wat crohn veroorzaakt bekend is. Ikzelf heb colitis ulserosa en dat is een soort zusje van crohn. Wat ik begreep is dat beide erfelijk zijn, maar de kans op het doorgeven van crohn wat groter is dan van colitis. Ook hoor je wel eens dat het een generatie overslaat.

Ikzelf denk dat wanneer je vader geen klachten heeft en het niet in je moederskant van de familie zit je hooguit drager zal zijn. Maar garanties heb je nooit. De kansen die je vond zijn denk ik op landelijk/wereldschaal en zegt denk ik dus niet over de kans van overerven

Hoop dat dit een klein beetje antwoord op je vraag geeft. Ik heb biologie gestudeerd dus weet wel iets van erfelijkheid, maar dus te weinig over genen in relatie tot deze ziekte

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:12

Crohn is niet erfelijk op de manier van Mendel.
Maw, het is niet één gen dat dominant (of recessief) is, dat bepaalt of je Crohn (of een andere auto-immuunziekte) krijgt. Je hebt dus geen Crohn-dragers.

De ziekte van Crohn (inclusief Colitis Ulcerosa) komt voor bij ongeveer 0,5% van de bevolking.
De kinderen van iemand die Crohn heeft hebben een ongeveer 3-5x zo grote kans ook Crohn te krijgen. De totale kans op het krijgen van Crohn wordt dan gemiddeld 2%.

Dus jouw vader had een kans van ongeveer 2% op Crohn, en jij hebt gewoon weer een kans van 0,5%, net als de rest van Nederland.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:16

Hoi! Ik heb de ziekte van Crohn, en mijn moeder ook, plus nog andere familieleden. Hoe het precies werkt met de erfelijkheid van Crohn is nog niet bekend. Men gaat er vanuit dat het deels erfelijk is, maar dat ook andere factoren een rol spelen. Een soort erfelijke aanleg dus, die in combinatie met andere zaken kan leiden tot de ziekte van Crohn. Het is dus erg lastig om te zeggen hoe groot de kans is dat jij Crohn krijgt, of later eventueel je kinderen. Alle informatie daarover is gebaseerd op statistieken die vaak onbetrouwbaar zijn omdat er zoveel factoren zijn waar rekening mee gehouden moet worden. Er is ook geen test waarmee je kunt uitzoeken of je „drager“ bent.
Zolang je gezond bent zou ik me niet te druk maken :) .

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:17

Volgens mij zijn er geen testen voor. Ik heb er na mijn diagnose naar gevraagd, heb twee dochtertjes, maar volgens mijn arts was het niet erfelijk in de zin dat je kinderen drager zijn. Ik kreeg een informatie folder over Crohn in het algemeen en daar staat het volgende:
Heeft u de ziekte van Crohn gekregen omdat de ziekte 'in de familie' zit en kunt u de ziekte weer doorgeven aan uw kinderen? Het antwoord is ja. Maar hier zijn belangrijke kanttekeningen te maken. Het belangrijkste is dat de kans dat een willekeurig persoon de ziekte van Crohn oploopt heel klein is. In Nederland is de kans ongeveer 10 patienten per 100.000 inwoners per jaar. Het risico bij een ouder met Crohn is 2-5%, dat betekent dus dat 95 tot 98 van de 100 kinderen, waarvan een van de ouders de ziekte van Crohn heeft, de ziekte niet krijgen. Het risico is afhankelijk van de samenstelling van risicogenen, waarvan inmiddels meer dan 150 bekend zijn. Samenvattend is er dus wel 'risico in de familie', maar een betrekkelijk klein deel van het risico op IBD is genetisch bepaald. Omgevingsfactoren spelen een veel belangrijkere rol.
Ik ben overigens de enige in onze familie.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 14-01-20 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:18

Maliejane, in mijn folder staat idd dat de kans iets groter is om Crohn door te geven dan CU.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 20:27

@prulletje: Ik maak me ook zeker geen zorgen hoor, maar ik was eigenlijk gewoon benieuwd hoe het nou in elkaar steekt.

Oke dit zijn allemaal wat meer duidelijkere cijfers en uitleggen inderdaad. Ergens wel fijn om te weten dat de kans véél kleiner is dan ik vroeger altijd dacht.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:31

Erfelijk niet, familiair wel. Wat hier al eerder werd gezegd dus.
Er is in de jaren tachtig een onderzoek in Duitsland uitgevoerd waaruit bleek dat kinderen in zo'n familie geen Crohn krijgen als ze minimaal een x-periode borstvoeding krijgen. Zelfs als de moeder zelf Crohn heeft. Weet niet meer welke periode werd aanbevolen maar is vast terug te vinden.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 20:34

mysa schreef:
Erfelijk niet, familiair wel. Wat hier al eerder werd gezegd dus.
Er is in de jaren tachtig een onderzoek in Duitsland uitgevoerd waaruit bleek dat kinderen in zo'n familie geen Crohn krijgen als ze minimaal een x-periode borstvoeding krijgen. Zelfs als de moeder zelf Crohn heeft. Weet niet meer welke periode werd aanbevolen maar is vast terug te vinden.

Ik heb zelf nog geen 2 weken borstvoeding gehad, dus als je het zo stelt maak ik juist weer meer kans. Of gaat dit echt over moeder - kind. Niet drager - kleinkind.

Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden! Is altijd wel interessant om te lezen. Al is het natuurlijk wel een oud onderzoek.
Dat is ook een beetje de reden van mijn vraag, omdat mijn oma dus maar één kind wilde met mijn opa, omdat het kind(mijn vader) dus 50% kans zou maken op. Dit was dus de kennis van 50 jaar geleden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:40

Ja, oud onderzoek dus misschien achterhaald. Ik las het toen ik (destijds ziek) toch graag kinderen wilde.
Bij ons kwam Crohn niet voor maar mijn opa schijnt wel een andere vorm van darmontsteking te hebben gehad. Al was die waarschijnlijk weer het gevolg van een ernstige nierziekte.

Mijn moeder had geen Crohn, mijn zus ook niet en mijn zonen tot nu toe ook niet. (22 en 25 zijn ze inmiddels)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:44

Er loopt momenteel een studie met tweelingen waarbij één van de twee Crohn heeft (misschien CU ook, dat kan ik navragen) om te kijken of ze daaruit factoren kunnen afleiden die bijdragen aan het ontstaan van Crohn. Want eigenlijk weten ze dat ook nog niet eens goed, waardoor iemand wel of juist geen Crohn krijgt.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:16

Ik blijf hier even meelezen. Manlief met crohn en CU en we hebben een zoontje van 1. Ons is door de mdl arts verteld dat t niet erfelijk is.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:41

Wel interresant om meer te lezen over crohn en CU specifiek. Ik wist inderdaad dat er weinig bekend was, maar mijn diagnose en vragen zijn inmiddels 10 jaar geleden. Ik heb mij er daarna eigenlijk nooit meer in verdiept, maar blijf hier zeker even volgen.