In de zomer van 2018 ben ik met mijn gezin (papa, mama, zusje en broertje) op reis geweest naar Indonesië. We hebben toen 3 weken een rondreis gemaakt door Java, Bali en Lombok en zouden de laatste week doorbrengen op het eiland Gili Trawangan. Dit om lekker te zonnen, zwemmen, duiken etc als afsluiter.
Helaas zij het zo dat een aantal uur na aankomst op het eiland er een heftige, zware aardbeving was (is ook in het nieuws geweest toentertijd) en wij dus niet konden blijven. Al met al was dit voor mij persoonlijk een hele heftige ervaring; het idee aan een tsunami, een evacuatie die slecht (lees: niet) op gang kwam en uren wachten op hulp, de vele naschokken en de gewonde mensen en verwoeste eiland heeft een behoorlijke indruk op me achtergelaten. Na de evacuatie zijn we nog een aantal dagen op Bali geweest, voordat we terugvlogen naar Nederland. Dat was stressvol, maar te doen. Terug thuis ben ik in EMDR therapie gegaan door de impact van de aardbeving, dit heeft me gelukkig goed geholpen waardoor ik nu nauwelijks last nog heb.
Nu wil ik graag met mijn vriend met vakantie gaan deze zomer, en eigenlijk wordt ik verassend genoeg heel erg aangetrokken tot Bali, gezien ik het daar fantastisch vond vóór de aardbeving. Echter als ik er lang over blijf nadenken vraag ik me af of het wel verstandig is; ga ik niet te veel denken aan wat er eerder is gebeurt? Kan ik wel zorgeloos genieten van mijn tijd daar? Hoe ga ik slapen? Het vreemde is dat als ik vakanties ga zoeken dat ik keer op keer uitkom op een mooi verblijf, op Bali...
Ik wilde het toch van me af schrijven en was benieuwd hoe jullie er over denken, of misschien zijn er mensen die hetzelfde hebben meegemaakt? Moet ik gewoon lekker de stap wagen of toch de confrontatie uit de weg gaan? Ik ben in de tussentijd wel al op andere reizen geweest (o.a Amerika, Griekenland, Kroatië) maar had daar eigenlijk weinig last van het "trauma".
Alvast bedankt voor jullie input