Op vakantie na een aardbeving?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_ankieee

Op vakantie na een aardbeving?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 17:25

Hoi lieve Bokkers!

In de zomer van 2018 ben ik met mijn gezin (papa, mama, zusje en broertje) op reis geweest naar Indonesië. We hebben toen 3 weken een rondreis gemaakt door Java, Bali en Lombok en zouden de laatste week doorbrengen op het eiland Gili Trawangan. Dit om lekker te zonnen, zwemmen, duiken etc als afsluiter.

Helaas zij het zo dat een aantal uur na aankomst op het eiland er een heftige, zware aardbeving was (is ook in het nieuws geweest toentertijd) en wij dus niet konden blijven. Al met al was dit voor mij persoonlijk een hele heftige ervaring; het idee aan een tsunami, een evacuatie die slecht (lees: niet) op gang kwam en uren wachten op hulp, de vele naschokken en de gewonde mensen en verwoeste eiland heeft een behoorlijke indruk op me achtergelaten. Na de evacuatie zijn we nog een aantal dagen op Bali geweest, voordat we terugvlogen naar Nederland. Dat was stressvol, maar te doen. Terug thuis ben ik in EMDR therapie gegaan door de impact van de aardbeving, dit heeft me gelukkig goed geholpen waardoor ik nu nauwelijks last nog heb.

Nu wil ik graag met mijn vriend met vakantie gaan deze zomer, en eigenlijk wordt ik verassend genoeg heel erg aangetrokken tot Bali, gezien ik het daar fantastisch vond vóór de aardbeving. Echter als ik er lang over blijf nadenken vraag ik me af of het wel verstandig is; ga ik niet te veel denken aan wat er eerder is gebeurt? Kan ik wel zorgeloos genieten van mijn tijd daar? Hoe ga ik slapen? Het vreemde is dat als ik vakanties ga zoeken dat ik keer op keer uitkom op een mooi verblijf, op Bali...

Ik wilde het toch van me af schrijven en was benieuwd hoe jullie er over denken, of misschien zijn er mensen die hetzelfde hebben meegemaakt? Moet ik gewoon lekker de stap wagen of toch de confrontatie uit de weg gaan? Ik ben in de tussentijd wel al op andere reizen geweest (o.a Amerika, Griekenland, Kroatië) maar had daar eigenlijk weinig last van het "trauma".

Alvast bedankt voor jullie input :)

elnienjo

Re: Op vakantie na een aardbeving?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:27

Zo snel mogelijk terug in het zadel, ofwel: gewoon gaan om over je angst heen te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:34

elnienjo schreef:
Zo snel mogelijk terug in het zadel, ofwel: gewoon gaan om over je angst heen te komen.

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan als er sprake is van een trauma.

TS, heb je nu nog contact met een psycholoog of kan je bij iemand terecht om dit te bespreken? Misschien kan bv de praktijkondersteuner van een huisarts je op weg helpen met het maken van een inschatting van de risico's. Misschien zou je er nu wel heel anders mee omgaan of het anders beleven mocht het nog een keer gebeuren.

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 17:38

Citaat:
Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan als er sprake is van een trauma.

TS, heb je nu nog contact met een psycholoog of kan je bij iemand terecht om dit te bespreken? Misschien kan bv de praktijkondersteuner van een huisarts je op weg helpen met het maken van een inschatting van de risico's. Misschien zou je er nu wel heel anders mee omgaan of het anders beleven mocht het nog een keer gebeuren.

Ik heb inmiddels geen contact meer met de psycholoog en helaas kon ik het met de praktijkondersteuner niet echt goed vinden, daar zat ik niet zo op op mijn gemak. Het is wel in me opgekomen om nog eens te praten met de psycholoog, ik vind het vrij lastig om het risico zelf in te schatten en weet ook niet goed hoe ik zou reageren indien het zich opnieuw voordoet. Bedankt voor de tip!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:44

De enige manier om er achter te komen wat voor jouw werkt is door het te proberen. Emdr haalt de lading van hetgeen wat er gebeurd is af maar wist niet de herinnering dus ja je zal er vast aan denken maar je hebt ook de gedachte aan het mooie Bali van voor de beving.

Ergens aan terug denken is niet negatief.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:02

Enige manier om erachter te komen is natuurlijk gaan, maar stel je voor dat je daar wel last van je angsten krijgt, tja, dan zit je daar.
2018 is nog maar 2 jaar geleden en je bent bang dat het mis kan gaan. Ikzelf zou nog even wachten en het over een paar jaar nog eens proberen, er zijn genoeg andere mooie plaatsen op de wereld.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:07

Het is een iets te duur grapje om op de gok te proberen, zou ik zeggen. Zoveel andere mooie plekken op de wereld waar je je waarschijnlijk meer op je gemak voelt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:08

Ik denk dat het wel goed voor je is om te zien dat het leven daar ondanks de aardbeving ook gewoon weer door is gegaan.

Maar ik weet niet in hoeverre daar alles weer 'gewoon' is, als je in een deel van Bali komt waar het nog een puinhoop en ellende is, dat is misschien weer minder handig.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:09

Hangt van je persoonlijkheid af en hoe je met dingen dealt. Als je klein trauma hebt, hoe ga je er dan mee om en wat werkt voor jou het beste? Dat geld dan voor grote dingen vaak ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:16

elnienjo schreef:

Ik kan me jouw reactie voorstellen elnienjo. Maar als je het gevoel hebt gehad "door het oog van de naald te zijn gekropen" werkt dat mogelijk wel wat anders.
Ik denk ook niet TS dat je hier het goede antwoord gaat krijgen. Het is toch wel bijzonder dat wat haar en haar familie is overkomen en misschien ligt daar ook wel de oplossing.

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 21:10

Wat een reacties al allemaal, dankjewel!

Op dit moment verwacht ik dat ik er de eerste dagen wel wat meer aan zal denken, maar vind het echt moeilijk om er een klap op te geven. Vind het vooral gek dat ik, ondanks de gebeurtenis, nog steeds zo tot Bali ben aangetrokken, haha. Misschien is het ook het idee om het goed te willen 'afsluiten' wat de vorige keer niet zo goed kon. Maar dan moet het niet opnieuw gebeuren uiteraard :+ Ik ga er nog eens goed met mijn vriend over zitten, mochten we wat geboekt hebben dan kan ik het wel laten weten hier!

LBLGypsyCobs: het scheelt dat Bali niet ontzettend was getroffen, plus dat de infrastructuur er beter is. Het is dus wel makkelijker weg komen in geval van 'nood'.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:22

Te als het goed voelt gewoon proberen. Jij bent de enige die een inschatting kan maken. Evt kijk je of je een back up plan kan bedenken voor als je het daar niet trekt maar als ik lees hoe je er nu tegenaan kijkt sta je er nuchter in. En eraan denken is niet erg. Daar te veel last van hebben is vooral vervelend

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:27

...er is een onderdeel van emdr dat de Engelse naam 'future prong' draagt.

Dat zou er bij jou uit kunnen zien als tijdens het 'links rechts links werk' nagaan hoe dat is, een reis boeken naar de Gordel van Smaragd, landen op Bali, hoe dat ruikt bovenaan de vliegtuig trap, etc etc etc.
Plus eventueel alles wat bovenkomt. (Misschien is dat wel helemaal niets, misschien werkt het als een goede afsluiting.)

En daarna eens kijken of Bali nog steeds trekt als een magneet.
Zo ja: gaan.
Zo nee: heel veel andere mooie plekken zijn minder rampgevoelig.