zelf shampoo maken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pinkie87

zelf shampoo maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 23:10

hele goede avond!

naar heel veel speurwerk al op internet kom ik er nog even niet uit.

ik wil zelf shampoo bar maken.
maar ben opzoek naar recept die echt basic is. want ik wil dit graag maken zonder natriumhydroxide.

alleen door de vele bomen zie ik even het bos niet meer.

iemand ervaring hier mee? en die mijn misschien opweg kan helpen.

sofieiets

Re: zelf shampoo maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:14

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 23:21

jah heb je ook gezien. maar ben beetje huiverig voor de SCS omdat dat bestaat uit kokos en ik bang ben dat ik hier op reageer. maar als ik niets anders vind ga ik die proberen te maken

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:33

Waarom wil je er geen natriumhydroxide in?

Als je een blok zeep wil maken via de koude proces methode, heb je natriumhydroxide (natronloog) nodig. Dat zorgt simpelweg voor de reactie; verzeping. In het eindproduct blijft er geen loog meer achter.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 23:45

Steentje schreef:
Waarom wil je er geen natriumhydroxide in?

Als je een blok zeep wil maken via de koude proces methode, heb je natriumhydroxide (natronloog) nodig. Dat zorgt simpelweg voor de reactie; verzeping. In het eindproduct blijft er geen loog meer achter.

he, heb er inderdaad over gelezen en eerlijk? ik vind het zo onduidelijk :') wat ik lees inderdaad dat het de verzeping veroorzaakt en dat er geen "loog" overblijft maar kan weinig vinden over wat dat nu precies inhoud en wat er nu precies van overblijft van de natriumhydroxide
en omdat ik echt heel gevoelige huid heb vind ik het dan weer spannend. liefst wil ik zo basic mogelijk basis recept hebben.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:50

Ik lees even mee! Bedoel je echt zeep?
En wat is SCS? Is dat het zoiets als SLS Wat schadelijk is voor je hoofdhuid? Geen verstand van :D

Ik ben benieuwd, mijn haar wordt zeer snel vet en lees op internet van alles over zelf shampoo maken, oa met azijn, eigeel en natrium carbonaat

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 00:00

SCS is sodium coco sulfaat en is altijd van kokos olie gemaakt en dit is mildere variant als de SLS maar er zijn mildere varianten nog

en jah wil echt zo blok zeep maken om mijn haren te wassen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 01:21

aleppo of marseille zeep? 1e is enkel olijfolie water en natronloog, andere heeft ook kokosolie (meer schuim dan enkel olijfoliezeep). Zeep moet rijpen/uitlogen, ergens tussen de 6 weken en 6+ maanden (langer = mildere zeep, vandaar dat aleppo zeep bv zo mild is, die rusten langer voordat ze verkocht worden). Beide kan je zo in de winkel kopen, zelf maken is zeker leuk om te doen, maar de hoeveelheden zijn groter en het is fijner eerst te weten wat werkt voor jouw, naast de wachttijd voor je zelfgemaakte zeep.