Bobbel op sleutelbeen maar niet gebroken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Bobbel op sleutelbeen maar niet gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 20:43

Hoihoi

Nou 3 maanden terug ben ik heel zacht van mn paard gevallen. Toch pijn in sleutelbeen san overgehouden maar dat ging vanzelf over. Nu dacht de paardenprinses dat het leuk was om uit dr dak te gaan ( 4 jarige merrie dus oke, kan gebeuren) ze heeft 2 minuten lang alleen maar gestijgerd en gesprongen. Ze was al gespannen maar had geen longeerlijn bij de hand dus ik denk ik ga erop. Niet zo slim haha. Ben er niet afgevallen maar nu een week later kan ik helemaal niks meer met mn arm.
Gisteren weer foto wezen maken en de huisarts wist 99 procent zeker dat mn sleutelbeen gebroken was omdat er een knobbel op zat en ik mn arm niet boven mn hoofd kreeg. Dit bleek dus niet zo. Nu moet ik minimaal 4 weken wachten totdat ik bij een orthopeed terecht kan.

Ik vraag me dus af of er iemand is die zo’n soort ervaring heeft of iemand die tips heeft. Ik heb nu pijnstilling en ontstekingsremmers maar dat helpt ook niks tegen de pijn. Ik kan letterlijk helemaal niks met mn arm zonder dat ik bijna door de grond ga. En 4 weken zo uitzitten word dus niet grappig.

Janneke2

Re: Bobbel op sleutelbeen maar niet gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 20:53

Ik heb na een val van de fiets op een brugleuning een sleutelbeen gehad dat 'uit het zadel' was.
:) Het zadel gewricht tussen borstbeen en sleutelbeen.

Ik was erg blij met de 'sling' die ik in het ziekenhuis kreeg na het maken van de foto's - net geen mitella, maar het gewicht van de arm werd door het ding gedragen.

(En mijn spieren vonden het 'niets aan' dat het sleutelbeen niet op haar plaats zat. AU!!!)

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:01

Ik heb door een auto ongeval meerdere botbreuken opgelopen, en 1 van de breuken was mijn sleutelbeen. Maar ik kreeg mijn arm ook niet omhoog, maar ik had mijn schouder ook op 5 plaatsen gebroken. Dus het zou best kunnen

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 21:02

Janneke2 schreef:
Ik heb na een val van de fiets op een brugleuning een sleutelbeen gehad dat 'uit het zadel' was.

Ik was erg blij met de 'sling' die ik in het ziekenhuis kreeg na het maken van de foto's - net geen mitella, maar het gewicht van de arm werd door het ding gedragen.

(En mijn spieren vonden het 'niets aan' dat het sleutelbeen niet op haar plaats zat. AU!!!)

Ik heb nu ook zo’n ding ja! Wat is er bij jou aan gedaan?

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:32

Goh wel vervelend voor je zeg... Ik heb ook en tijdje terug mn sleutelbeen gebroken. Kende niemand die het ooit had en nu zijn er opeens zoo veel mensen :D Toch wel fijn, ben ik niet de enige *\o/* :D
Sterkte hoor!! <3 <3

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:50

Horseloverl schreef:
Janneke2 schreef:

Ik heb nu ook zo’n ding ja! Wat is er bij jou aan gedaan?

Het ziekenhuis nam foto's (want de ambulance broeder vermoedde een breuk), en gaf een sling.
Ik heb een gesprek met de huisarts gehad - en na twee weken (eerder mocht niet) fysiotherapie met nadruk op massage, later wat oefeningen en daarna osteopathie om het gewricht weer terug in het zadel te krijgen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:44

Ik ben jaren geleden van mijn toenmalige paard gevallen, of eigenlijk werd ik gelanceerd. Met de ambu naar het ziekenhuis, foto's gemaakt, maar niets te zien. Ik kon mijn arm ook niet omhoog brengen en het deed allemaal onwijs zeer. Dik een half jaar later kwam ik bij een chiropractor en die constateerde een pianosleutelbeen. Hij kon het goed zien als ik mijn schouder optrok, dan kwam er een bult bovenop te voorschijn dat het sleutelbeen was. Dat is zo gebleven, want ik heb er verder niets aan laten doen omdat ik er al heel veel minder last van had. Het sleutelbeen was bovenaan van mijn schouderblad afgescheurd. De foto's hadden ze lager genomen, hoewel ik niet weet of het echt duidelijk op foto's te zien was geweest net nadat het gebeurd was.
Overigens heb ik er vrijwel geen last van, totaal geen pijn aan, alleen is een schoudertas dragen lastig aan die kant omdat die schouder iets meer afhangt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:45

Ik verplaats dit topic naar Mensenwelzijn en sport.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:08

Ik ben 27 november ook door mijn 4 jarige prinses gelanceerd. Heel banketstaaf geland zijwaarts tegen de bankrand. De 1e week deed alles zeer. Daarna enkel mn sleutelbeen nog dus naar de huisarts. Die constateerde daar een ac luxatie. Okk wel pianosleutelbeen. Het protocol luidde eerste week rust daarna fysio. Echter was ik die eerste week al vrolijk doorgedenderd dus rust heeft hij niet gehad. Iedere beweging en aanraking was onprettig. Meteen laten tapen bij de fysio en dat gaf gelukkig veel steun. De tape regelmatig laten wisselen en na 2 weken zonder tape op geleiden van pijn bewegen. Er zit nog steeds vocht onder en op mn sleutelbeen. Het gaat een beetje op en af nu. Het ei was vorige week bijna verdwenen. Nu is het weer terug. Dus weer even rustig aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:37

Ik ben ook van mijn paard gebokt en heb een sleutelbeenbreuk opgelopen. De twee botstukken stonden bijna haaks op elkaar, maar het ziekenhuis dacht dat het wel aan elkaar zou groeien 8)7
Nou dat deed het dus niet, ik heb een half jaar met een flinke sleutelbeenbreuk gelopen. Mijn schouder was helemaal gekrompen, omdat de botdelen elkaar overlapten. Erg onpraktisch als mama van een peuter, man op zee en wonend in een gehucht.

Na 6 maanden werd besloten het bot te fixeren, ze zijn 2.5 uur bezig geweest om alles schoon te maken, bindweefsel, botsplinters en hebben het gezet met een plaat, die er na een jaar weer uit moest. Nu nog steeds een bult op mijn sleutelbeen.

Dus uiteindelijk omt ook jouw arm weer goed :D

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:56

Mindim schreef:
Ik ben ook van mijn paard gebokt en heb een sleutelbeenbreuk opgelopen. De twee botstukken stonden bijna haaks op elkaar, maar het ziekenhuis dacht dat het wel aan elkaar zou groeien 8)7
Nou dat deed het dus niet, ik heb een half jaar met een flinke sleutelbeenbreuk gelopen. Mijn schouder was helemaal gekrompen, omdat de botdelen elkaar overlapten. Erg onpraktisch als mama van een peuter, man op zee en wonend in een gehucht.

Na 6 maanden werd besloten het bot te fixeren, ze zijn 2.5 uur bezig geweest om alles schoon te maken, bindweefsel, botsplinters en hebben het gezet met een plaat, die er na een jaar weer uit moest. Nu nog steeds een bult op mijn sleutelbeen.

Dus uiteindelijk omt ook jouw arm weer goed :D

Mijn botten zijn ook heel raar over elkaar heen gegroeid, de enige optie die ze mij toen nog konden bieden was: Opnieuw breken en dan met een metalen plaat vast zetten.

Maar door al m'n andere breuken zag ik dat niet zitten, en ben inmiddels ruim 9 jaar verder en kan nog steeds niet alles. Maar daar heb ik mij bij neer gelegd

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:26

Ik heb ook mijn sleutelbeen gebroken na een val samen met mijn paard. De botdelen lagen op elkaar en mijn schouder is wat korter. Heb ook nog steeds de bult en die was ook direct te zien.

Ik heb nog steeds minder beweging en minder kracht.

Wel reed ik al heel snel weer op mijn brave pony. Wat ik vooral heel naar vond was bij bewegen van mijn arm de losse botdelen te voelen bewegen.

Beterschap, hopelijk kun je snel meer want het is een heel vervelende blessure.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:32

bovenste rib niet verschoven? (of subluxatie)

Dat is bij mij nu steeds het geval, heb er dan ook een bult zitten en kan arm dan niet meer goed bewegen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 19:06

Jup! Het was een ontwrichting. Beide kanten. De fysio heeft ze vanochtend er terug ingezet. Dat was echt even een hel maar het voelt nu al wel beter!