Burn-out ? Of toch iets anders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sara18

Burn-out ? Of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 13:34

Lieve Bokkers,
Het is eens tijd om mijn hart te luchten omdat ik overal tegenaan loop te hikken.

Ik ben Sara, 19 jaar, woon voor het tweede jaar op rij op kamers, pony lief is mee verhuisd. Leuke opleiding! Leuke stal! Blije pony!
Alles tip top in orde toch? Zou je denken...

Helaas weet ik gewoon niet wat ik met mijzelf aan moet de laatste paar maanden. Ik ben verhuisd naar een ander studentenhuis waar ik weinig tot geen aansluiting kan vinden, ik heb hier een baantje met veel nieuwe collega’s wat ik erg spannend vind, een pony die sukkelt met haar gezondheid, een scooter die om de haverklap kapot is ...... En de rekeningen die je daardoor rond de oren vliegen.

Verder loop ik stage waarbij ik het niet zo naar mijn zin heb omdat ik er heel veel meer van verwacht had, heb ik weinig aansluiting in mijn nieuwe klas van het tweede jaar.

Kortom .... het zit allemaal wat tegen.

Ik mis het ouderlijkhuis, vriendinnen, oude klas, oude huisgenoten.

Ik slaap slecht tot niet, haaruitval van de stress hoe ik alles eens ga aanpakken, slechte huid, huilbuien en paniekaanvallen.

Ik ben inmiddels ook naar de huisarts gegaan die mij heeft doorverwezen naar een psycholoog en medicatie gegeven heeft voor het slapen en iets rustgevend wat ik kan pakken op stress pieken.
Maar ik trek het gewoon niet meer. Ik heb geen puf voor leuke dingen, dagen voelen als een sleur en constante paniek.

Zijn er meer mensen de dit herkennen? Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:41

Ik begrijp uit je post dat er eigenlijk weinig leuk is aan de plek waar je nu zit.
Misschien moet je eens goed gaan nadenken of het wel dit is wat je wil.
Terug naar huis en het over een andere boeg gooien dan maar kan een oplossing zijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:50

Lastig. Een ander kan niet voor je bepalen wanneer iets teveel is.
Stress is ook normaal onderdeel van veranderingen, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat het je gezondheid teveel belast.
Is er een studiegenoot of huisgenoot waar je wel een klik mee hebt? Misschien kun je met degene iets delen over hoe jij je voelt.
En wat betreft je stage: heb je dit al met school besproken?
Terug naar huis kan altijd, maar soms is het goed om buiten je comfort zone te zoeken.
Sterkte en wijsheid gewenst.

topsylover

Re: Burn-out ? Of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:12

Het is logisch dat je verlangt naar je oude situatie als de nieuwe niet zo leuk is als je verwacht had. Maar dat is geen reden om dan maar terug te vluchten!
Je treedt buiten je comfort zone, en dat gaat niet altijd zonder slag of stoot, maar daar groei je alleen maar van! :)
Bekijk wat je op korte termijn kunt veranderen aan de situatie:
- Bespreek met je stage wat je dwars zit (!). Wellicht zien zij helemaal niet dat je er niet lekker zit en kunnen ze je uitdagerende opdrachten geven.
- Een nieuwe baan is altijd spannend. Toen ik in het begin bij AH kwam te werken haatte ik het en had na dag 1 al nieuwe sollicitatiebrieven verstuurd. Pas na 2 maanden kreeg ik beter contact met mijn collega's en ik kijk op tegen het moment dat ik daar weg moet! Probeer het nog even vol te houden, stel je open voor nieuwe situaties en wie weet maak je geweldige contacten daar!
- Laat die scooter staan (als dat kan). Ik neem aan dat je in een stad woont en daar is alles wel te fietsen. Het zal ook in de kosten drukken als je hem niet om de haverklap naar de maker hoeft te brengen.

Nieuwe dingen zijn altijd eng en spannend, maar bijt er even doorheen en houd vooral een open mind! Je zit nu waarschijnlijk alleen maar te denken "alles is slecht, dit is niet leuk, dat is niet leuk".. Zoek dan juist naar iets wat wél leuk is!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:22

Wanneer je het niet trekt, studie even op pauze en paar maanden naar huis, pony mee en even een poosje niets.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:26

Alleerst dapper dat je dit deelt en ook de stap naar de huisarts al gemaakt hebt, daarmee heb je de verantwoording voor je herstel gepakt.

In mijn praktijk zie ik vaker meiden van jou leeftijd. Wat ik daarbij vaak zie is dat de verantwoording, die ze op jonge leeftijd genomen hebben, hun tol begint te eisen. Nou kan ik van hieraf niet zien of lezen of dat bij jou ook het geval is, maar dit zou zeker een rol kunnen spelen.

Wat levert jou ontspanning op? Als jij nu alles zou kunnen laten vallen en kunnen doen waar JIJ blij van wordt wat is dat dan?

Wees lief voor jezelf..... Als je vragen hebt, mijn pb staat open.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:23

Ow girl wat ontzettend vervelend. Ik denk dat je zeker naar een burn-out solliciteert als je nu geen pas op de plaats maakt. Je niet veilig voelen in een omgeving (wat ik op maak uit dat je niet echt aansluiting kunt vinden) levert meer stress op dan je denkt. Ik heb daar ook vaak last van. Wees lief voor jezelf in dat opzicht; ik heb altijd heel lang nodig om te landen in een nieuwe omgeving en hou daar bij grote veranderingen rekening mee. Woon je ver van je ouderlijk huis af? Wat je misschien ook zou kunnen doen is een half jaar een break nemen van je studie om de boel even op orde te krijgen, maar weet niet of je dat zou bevallen..? Ik hou een dagboek bij waar ik alles in neer kwak en ook flink kan schelden en tieren, niemand leest het toch. Helpt mij om het gevoel even kwijt te zijn. :') Ik heb zelf vorig jaar school wat eerder moeten verlaten (als in; eerder met zomervakantie gegaan) omdat ik overspannen was dus ik snap precies waar je mee loopt te boksen. Stuur me maar een berichtje als je wil praten!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:27

Heb je moeite met uit bed komen, geen kracht om jezelf tot de dagelijkse dingen toe te zetten?

ik denk eerder (denk ik, kan het fout hebben) dat er wat anders speelt, meer richting depressie. Maar mocht je inderdaad zo lang in je bed liggen, nog steeds moe zijn na uren slapen en weet ik het wat, ja dat zou een burn out kunnen zijn. Wat zegt je psycholoog?

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:40

Ik weet niet of het zo zeer een depressie of een burn-out is: je hebt ook heel wat omgevingsfactoren die het allemaal niet leuker voor je maken.. Het zijn ook dingen denk ik die niet 1-2-3 niet te veranderen zijn.
Vind je je baantje op zich wel leuk? Als het alleen de spanning van de nieuwigheid is: geef het de tijd, dat zou zich dan van zelf op moeten lossen.
Verhuizen naar een ander studentenhuis? Op kamers met vrienden/vriendinnen?

Ik zou zeggen probeer je te focussen op de leuke dingen die je nog wel hebt, zoek een leuke hobby, etc.
Dat is makkelijker dan gezegd dan gedaan overigens: ik had dit ook in mijn eerste studiejaar en ben na een half jaar weer terug naar mijn ouders verkast. Het jaar er op ben ik in de stad gaan wonen waar een vriend ook woonde, en dat was voor mij al een wereld van verschil: iemand hebben op wie je terug kan vallen. Ook gaf het voor mij zeeën van rust om even niet te werken en niet te hoeven studeren, daar ben ik echt van tot rust gekomen. :)

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 18:58

kiomiamigo schreef:
Alleerst dapper dat je dit deelt en ook de stap naar de huisarts al gemaakt hebt, daarmee heb je de verantwoording voor je herstel gepakt.

In mijn praktijk zie ik vaker meiden van jou leeftijd. Wat ik daarbij vaak zie is dat de verantwoording, die ze op jonge leeftijd genomen hebben, hun tol begint te eisen. Nou kan ik van hieraf niet zien of lezen of dat bij jou ook het geval is, maar dit zou zeker een rol kunnen spelen.

Wat levert jou ontspanning op? Als jij nu alles zou kunnen laten vallen en kunnen doen waar JIJ blij van wordt wat is dat dan?

Wees lief voor jezelf..... Als je vragen hebt, mijn pb staat open.

Mijn paard hier hebben is het enige lichtpuntje van mijn dag (ook niet elke dag overigens...). Dat is vaak het enige waar ik mijn plezier even haal en ik de buitenwereld voor een uur of wat vergeet.
Zodra ik van stal weg ga, weer terug rijd naar mijn studentenhuis is het paniek. De realiteit komt weer even terug.

Als ik alles kon doen? Dan zou het spullen pakken, pony pakken, trailer regelen en op naar mijn ouderlijkhuis gaan. Terug naar de bekende omgeving, zekerheid van mijn ouders en een veilige haven.

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 19:00

lifaya schreef:
Heb je moeite met uit bed komen, geen kracht om jezelf tot de dagelijkse dingen toe te zetten?

ik denk eerder (denk ik, kan het fout hebben) dat er wat anders speelt, meer richting depressie. Maar mocht je inderdaad zo lang in je bed liggen, nog steeds moe zijn na uren slapen en weet ik het wat, ja dat zou een burn out kunnen zijn. Wat zegt je psycholoog?

Ik kom inderdaad slecht uit bed maar ik slaap dan ook bijna niet.. nachten wakker met piekeren. Daardoor heb ik ook geen puf om iets te doen zoals bijvoorbeeld koken of andere simpele dingen.

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 19:03

Castilja schreef:
Ow girl wat ontzettend vervelend. Ik denk dat je zeker naar een burn-out solliciteert als je nu geen pas op de plaats maakt. Je niet veilig voelen in een omgeving (wat ik op maak uit dat je niet echt aansluiting kunt vinden) levert meer stress op dan je denkt. Ik heb daar ook vaak last van. Wees lief voor jezelf in dat opzicht; ik heb altijd heel lang nodig om te landen in een nieuwe omgeving en hou daar bij grote veranderingen rekening mee. Woon je ver van je ouderlijk huis af? Wat je misschien ook zou kunnen doen is een half jaar een break nemen van je studie om de boel even op orde te krijgen, maar weet niet of je dat zou bevallen..? Ik hou een dagboek bij waar ik alles in neer kwak en ook flink kan schelden en tieren, niemand leest het toch. Helpt mij om het gevoel even kwijt te zijn. :') Ik heb zelf vorig jaar school wat eerder moeten verlaten (als in; eerder met zomervakantie gegaan) omdat ik overspannen was dus ik snap precies waar je mee loopt te boksen. Stuur me maar een berichtje als je wil praten!

Ik woon meer dan vier uur van mijn ouderlijk huis af helaas... anders had ik allang de benen terug naar huis genomen!
Ik hou inderdaad een dagboek bij, lucht aardig op om daar even je verhaal te doen! Maar ik merk al snel dat na een half uur de stress en paniek weer toeslaat en ik weer eindig met een paniekaanval.... Hyperventileren, niet meer realistisch na kunnen denken, geen besef meer van tijd, enorm doemdenken.
Een break van de opleiding klinkt als een goed plan! Maar de bijkomende stress van de gemiste uren inhalen nemen dan weer de overhand.

Het is een beetje een vicieuze cirkel...

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:36

Ik denk dat het tijd is voor een pas op de plaats TS. Zo te lezen is het je allemaal boven het hoofd gegroeid, dat kan gebeuren en ik lees dat je al bij de huisarts geweest bent. De eerste stap is gezet.
Zijn je ouders op de hoogte van je situatie en welk advies geven zij jou?

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:25

Als ik alles kon doen? Dan zou het spullen pakken, pony pakken, trailer regelen en op naar mijn ouderlijkhuis gaan. Terug naar de bekende omgeving, zekerheid van mijn ouders en een veilige haven.[/quote]

Zoals iemand anders ook al vroeg, zijn je ouders op de hoogte van je situatie?

Is het mogelijk om te realiseren dat je desnoods tijdelijk terug gaat naar je ouders?

Rust creëren lijkt me voor nu het belangrijkste. Zorgen dat je in ieder geval weer een poosje goed kan slapen, is prioriteit nummer 1.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:29

Ik ben overspannen en herken me deels in je situatie. Ik adviseer je om naar de huisarts te gaan en hulp te zoeken.

Voor goed slapen helpt valdispert extra sterk erg goed

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:10

Sara18 schreef:
Ik kom inderdaad slecht uit bed maar ik slaap dan ook bijna niet.. nachten wakker met piekeren. Daardoor heb ik ook geen puf om iets te doen zoals bijvoorbeeld koken of andere simpele dingen.

Ik waag me niet aan een diagnose, maar er is een verschijnsel dat bijnier uitputting heet, en oplevert dat je 'savonds slecht in slaap komt en 'smorgens niet vooruit te krijgen bent. (Gaat vaak hand in hand met veel piekeren, maar nul echte oplossingen kunnen verzinnen.)
In wezen een lichamelijke aandoening en goed, lichamelijk op te lossen.
Doorgaans is het een gevolg van overbelasting.

Dit gezegd hebbend: je dagprogramma is gigantisch.
En een studie inclusief stage, plus een baan plus een paard.
Studie inclusief stage is 40 uur, baan ernaast en dan nog je dier - plus reistijd.
Brrr....
Tijd voor een herschikking, zou ik zeggen.
Misschien gewoon de baan er uit. (Toen ik, oma zijnde nog jong was werkten alle studenten - maar mocht je gewoon lang over de studie doen. Als het strak is ingedeeld en per se in bijvoorbeeld 4 jaar 40 uur per week moet, hoeiiii.)
Of deeltijds studeren?
Twintig uur studie/stage, plus baan plus paard klinkt al beter....

En prima dat je aan de bel hebt getrokken bij de huisarts!
Goed om er ook hier over te praten.
Goed voor jezelf zorgen is belangrijk en dit is er een onderdeel van. +:)+

...wat mij bevreemdt is dat de arts je naar de psycholoog stuurt.
- Ik snap best dat je van deze situatie in psychische problemen kunt komen. (Maar dat is de omgekeerde volgorde.)
Maar verder?
Wellicht kan de psycholoog jou tips geven om beter te slapen. Yogales kan ook, of installeer de app headspace.
Of kan de psycholoog jou helpen om de boel op een rijtje te zetten 'hoe kan ik het beste mijn leven inrichten' - maar een gesprek met de decaan van je opleiding mbt deeltijds studeren zet meer zoden aan de dijk. Nadat je bij de decaan van je opleiding bent geweest met je ouders om de tafel wat financieel haalbaar is.
Een paar steunende gesprekken zijn je van harte gegund, maar dat kan het maatschappelijk werk ook ('sociaal wijkteam').
En wellicht het stdentenpastoraat, waar je met vragen aan de slag kunt mbt 'hoe en met wie kan en wil ik mij verbinden?' 'Zijn er ogen die mij dwingen...?' (Oordelen, verwachtingen, etc.) Hoe wil je gezien worden - en heb je het gevoel dat jij ook zo gezien wordt? Wie of eventueel wat vult jouw hart...?

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 13:26

Even een kleine update!

Ik slaap gelukkig al weer wat beter door de slaapmedicatie en dat scheelt al een hoop.
Inmiddels is vanwege redenen op stage, stage stopgezet. Even een stap terug. Dit gelukkig zonder veel gevolgen.

Hierdoor heb ik even wat meer rust... ik merk dat stage een grote boosdoener was vanwege wat complicaties daar.
Ook is er inmiddels een oud-huisgenootje hierheen verhuisd! Ik hoop dat ik hierdoor wat meer kan settelen, aarden..,

Verder start ik binnenkort bij de psycholoog om alles wat op een rijtje te krijgen voor mijzelf. Iets meer overzicht voor mijzelf

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:41

Dank voor je update! Fijn dat je inmiddels wat beter slaapt, je bent goed bezig!