Angstaanvallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Angstaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 00:08

Angstaanvallen, mijn vijand...

Ik zit al even in moeilijke situatie, die ook niet direct gaat verbeteren.
Heb altijd al angsten gehad, die ik kan onderdrukken, als ik dat niet zoudoen, zou ik niet meer met de auto durven rijden, niets meer durven ondernemen.

Maar de laatste tijd komen ze terug en altijd als ik ga slapen, hartkloppingen, hyperventileren, verkrampen van mijn handen waarschijnlijk om de drang te onderdrukken om in mijn handen te bijten. Gisterenavond een hele heftige gehad en nu...durf ik dus niet meer te gaan slapen...

Moet maandag naar de controlearts en waarschijnlijk is dat een trigger want ik weet dat de kans er in zit dat hij mij van de ziekenkas gaat smijten en ik terug moet gaan werken of geen uitkering meer krijg. De vorige keer zei hij al dat ik me gewoon over de diagnose van mijn zoon moet zetten.

Morgen ga ik naar mijn huisarts, enerzijds voor evt medicatie, anderzijds omdat ik gelezen heb dat pscholoog beperkt wordt terugbetaald en ik daar info over kan krijgen. Want ik ben daar nog niet geweest omdat het financieel zo zwaar is om dat te bekostigen.

Mensen met evaring?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 00:19

Ik leid uit je bericht af dat je in België woont?
Terugbetaling van psycholoog kan inderdaad... het zijn wel maar een paar sessies en maar een klein deel dat terugbetaald wordt. Je kan natuurlijk wel naar een CGG gaan; dat is goedkoper, maar de wachtlijsten zijn helaas niet min...

Je spreekt over een diagnose van je zoon... komen de angsten daaruit voort ? Ik weet natuurlijk niet om wat voor diagnose het gaat, maar voor sommige aandoeningen kan je thuisbegeleiding krijgen. Die TB kan jou ook helpen om het een plekje te geven, om te gaan met de diagnose.

Angstaancallen... ze zijn inderdaad heel vervelend. Liefst wil je hetgeen je bang maakt vermijden. Alleen: je wacht best niet te lang met de confrontatie met je angst aan te gaan. Hoe langer je wacht, hoe angstiger je wellicht wordt en hoe moeilijker je ervan af raakt.
Persoonlijk ben ik niet zo’n voorstander van angstwerende medicatie, zeker niet zonder daarbij ook psychologische begeleiding / psychotherapie. Angstwerende medicatie kan verslavend werken, en je wil er echt niet nog een probleem bij . Soms worden ook wel AD gegeven tegen angst. Dat is niet verslavend, maar kan wel heel wat minder fijne bijwerkingen hebben.

yeentll

Re: Angstaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 00:26

Ik heb er ook al 6 jaar last van en bij mij heeft de angstmedicatie ontzettend geholpen altijd. Je moet zelf alleen wel kunnen beseffen dat het niet een pilletje is wat je standaard even in moet nemen. Ik neem mijn bromazepam pas in op t moment dat ik de paniekaanval op voel komen. Ik loop zelf al 4 jaar bij de psycholoog en de paniek wint het soms nog steeds.. inmiddels gestopt met de anticonceptiepil en ik merk zachtjes wat verbetering.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 00:28

Mijn oudste heeft ass en vetraagde taalspraakontwikkeling.
Hij gaat 3 keer in de week naar revalidatiecentrum, waar ik ook ouderbegeleiding krijg. Ook krijgen we thuisbegeleiding.

Die hulp is goed en hebben we veel aan maar het blijft thuis moeilijk. Hij hangt extreem aan mij, gaat niet slapen zonder mij en derg waardoor ik leegezogen wordt en extreem vermoeid ben. Heb ook nog een 2 jarig zoontje die op t moment heel graag kopieert, ook de negatieve zaken.
Denk dat daardoor ook mijn limiet bereikt is mijn angstaanvallen de overhand nemen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 00:35

Dat snap ik. Klinkt inderdaad heel zwaar. Heb je een netwerk rond jullie van familie / vrienden? Kunnen zij jou misschien bij sommige dingen wat te hulp schieten? Is er bij de begeleiding ook aandacht voor je andere kind?
Ooit gehoord van het magenta-project? Misschien heb je daar ook wat aan.

Vermoeidheid kan je angstaanvallen enz inderdaad verergeren / in de hand werken. Ik zou zorgen dat je ook wat zelfzorg inplant .
Mocht je het nog niet hebben, kan je mss een PAB aanvragen? Helaas duurt het wel een tijd eer je over dat budget kan beschikken, maar het kan wel een manier zijn om terug wat ademruimte te krijgen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 00:41

Nee, geen netwerk. Zowel mijn ouders als die van de papa zijn overleden. Voor de rest niet veel tot bijna geen opvangmogelijkheden of hulpmogelijkheden.

Heb geen pab en weet ook niet of we daar voor in aanmerking komen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 00:51

Dat kan ik je natuurlijk niet zeggen, maar de maatschappelijk assistent of thuisbegeleider kan jou er wel meer over vertellen. Het is iig niet zo dat dat enkel is voor de kinderen met ernstig meervoudige beperkingen...
In het verleden was het zo dat er veel meer aanvragen waren dan goedkeuringen per jaar. Je moet dus wel lang wachten in veel gevallen. Hoe het nu precies zit bij minderjarigen weet ik niet. Bij volwassenen is pab opgegaan in pvb. Plan was om dat bij kinderen ook te doen, maar of er nu intussen al pvb/pvf is voor minderjarigen weet ik niet. Ik zou er iig wel naar informeren als ik jou was.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 01:05

Trouwens hoeveel terugbetaald wordt van de sessies bij een psycholoog hangt af van mutualiteit tot mutualiteit. Je kan bij je Mutualiteit altijd navragen wat / hoeveel ze terugbetalen. Verwacht er niet teveel van. Bij de meeste mutualiteiten is het aantal sessies waarvoor je terugbetaling krijgt beperkt en er wordt vaak ook maar een klein deel terugbetaald (bv 10€ per sessie; een sessie van 50€ is doorgaans minimum als je naar een zelfstandige psycholoog gaat).
Voor bepaalde (milde tot matige) problematieken kan je geloof ik meer terugbetaling krijgen, maar het aantal psychologen waarbij je daarvoor terecht kan is veel beperkter en je moet dan ook een verwijzing van bv huisarts hebben dacht ik....

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 17:10

Ben naar mijn huisarts geweest, heb een verwijzing voor psycholoog die met terugbetaling werkt en heb medicatie gekregen om tenminste wel te kunnen gazn slapen.
Volgende week moet ik terug komen om te evalueren en of er nog andere medicatie gegeven moet worden.
Ben gisteren uiteindelijk om 2u naar bed gegaan om daar nog 2u wakker te liggen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:53

Hopelijk lukt het met de medicatie, kan je weer wat tot rust komen en moet je niet te lang wachten vooraleer je bij de psycholoog terecht kan!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:07

Ik vind je ontzettend sterk dame! Je zit in een lastig pakket. Ik zou wel proberen enigzins lucht te creëren voor jezelf. Kun je bij je gemeente en stichtingen in de omgeving geen hulp vragen? Vrijwilligers van een soort buddy-stichting die bijv eens je kunnen helpen met de kindjes. Ik denk dat het enorm belangrijk is nu goed voor jezelf te gaan zorgen, met alleen een psycholoog is de oplossing er niet is mijn idee. Boek eens een massage, middagje sauna, wekelijkse sport-avond voor jezelf. Of gewoon een middag tukkie kunnen doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:39

Als je geen netwerk hebt; hebben ze in België niet een soort ‘steungezinnen’? Dat hebben ze hier wel namelijk. Je kan je aanmelden als steunvrager en als steungezin en dan wordt je gekoppeld. Zo’n steungezin neemt dan bv een of beide kinderen een paar middagen op in hun eigen gezin. Of net wat je afspreekt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 20:04

Het is zo dat ik altijd al angstig geweest ben maar dat ik dat altijd wel redelijk onder controle had, maar ik ben nu gewoon op waardoor ik die kracht niet meer heb en begin ik al angst te krijgen voor de mogelijke angstaanval die ik kan krijgen. Straatje zonder einde dus.

Ik weet niet dat ze dat hier hebben , wel pleeggezinnen maar ik ben huiverig voor die instanties want ben bang dat ze de kinderen dan gaan afpakken.

Volgende week gaat hij terug naar t revalidatiecentrum en ga daar wel is polsen.
Ik huiver om hem ergens te laten opnemen omdat hij zo hard aan mij hangt en ik bang beng voor de hechting en dat we hem dan ergens "dumpen" maar langs de andere kant zijn we hier kapot.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:26

Ik zou echt niet bang zijn dat ze je zoon van je gaan afpakken. Dat gebeurt echt uiterst zelden, als de kinderen in gevaar zijn, de ouders er echt niet voor kunnen zorgen.
Ik heb zelf in de gehandicaptenzorg gewerkt (en werk nu nog met kinderen met een beperking) en daardoor veel gezinnen ontmoet met een kind met een beperking. Zelfs bij de gevallen waarbij er contact was met het vertrouwenscentrum kindermishandeling werden de kinderen in de thuissituatie gehouden. Hoe langer hoe meer is het de visie de kinderen in de thuissituatie te houden en de ouders te ondersteunen waar nodig.

De zorg dragen voor een kind met een beperking is niet gemakkelijk, zet een gezin vaak onder druk. Jullie zijn echt niet de enigen die het moeilijk hebben. Net daarom zijn er ook heel wat initiatieven met als doel ouders wat te kunnen ontlasten, zoals PAB, kortverblijf, pleeggezinnen die je zoon eens een weekend of zo kunnen opvangen, vakantiekampen, buitenschoolse opvanginitiatieven,...
Informeer ook eens naar mogelijkheden voor kortverblijf voor je zoon. Hij wordt dan voor één of enkele nachten opgevangen in een omgeving waar men gewend is om om te gaan met kinderen met zijn problematiek(en), door professionelen (opvoeders, therapeuten,...). Als je nog geen PAB / PVB hebt voor je zoon, gebruik je voor kortverblijf een deel van je RTH-punten. Heel vaak kan je hem dan niet naar een kortverblijf sturen vermits jullie ook nog thuisbegeleiding krijgen en je daar ook je RTH-punten voor gebruikt, maar het is wel een relatief goedkope manier om kortdurende professionele opvang te krijgen voor je zoon, zodat jullie ook eens op adem kunnen komen. Zoals hier al gezegd: het is ook belangrijk dat jullie aan jullie zelf denken en af en toe ook tijd nemen voor julliezelf (hoe moeilijk dat ook is in de situatie waar je in zit!).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:29

Ik hoop dat de psycholoog bij wie je op gegeven moment terecht kunt emdr in het pakket heeft zitten.
Met die methode (op Wikipedia staat er wel een goed artikel over) kun je de 'bron' van je angst aanpakken en 'de nek omdraaien', zodat je niet langer energie hoeft te steken in onderdrukking. (Dat is een eindeloos gebed - bovendien is angst geen gedachte, maar meer je overlevingsinstinct. Je instinct willen onderdrukken kost alleen maar energie en 'anders leren denken' doet per definitie niets met je instinct, eventueel wel met de gevolgen van het instinct.)

...en wellicht voelt jouw zoon jouw angsten aan en 'kleeft' hij daarom aan jou.
Misschien ook iets om met de (kinder)psycholoog te bespreken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:39

Steungezinnen wat hier is is absoluut geen pleeggezin :n is echt om een gezin wat te ontlasten en contacten op te doen, motto is ook ‘it takes a village to raise a child.

Verder zijn er hier ook zorgboerderijen waar kinderen bv in het weekend heen gaan.

Kinderen uit huis plaatsen doen ze echt niet zomaar en zeker niet in deze situatie, daar zou ik niet bang voor zijn.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:59

verootjoo schreef:
Steungezinnen wat hier is is absoluut geen pleeggezin :n is echt om een gezin wat te ontlasten en contacten op te doen, motto is ook ‘it takes a village to raise a child.

Hier zijn ook gelijkaardige initiatieven als steungezinnen, maar bij mijn weten spreekt men dan hier ook van een pleeggezin. Steungezinnen vind ik in deze inderdaad wel een prettigere benaming, het geeft toch een andere 'toon' aan de soort ondersteuning / hulp. Pleeggezin heeft inderdaad wel een beetje een negatieve bijklank voor velen...

Janneke2 schreef:
Ik hoop dat de psycholoog bij wie je op gegeven moment terecht kunt emdr in het pakket heeft zitten.
Met die methode (op Wikipedia staat er wel een goed artikel over) kun je de 'bron' van je angst aanpakken en 'de nek omdraaien', zodat je niet langer energie hoeft te steken in onderdrukking. (Dat is een eindeloos gebed - bovendien is angst geen gedachte, maar meer je overlevingsinstinct. Je instinct willen onderdrukken kost alleen maar energie en 'anders leren denken' doet per definitie niets met je instinct, eventueel wel met de gevolgen van het instinct.)

...en wellicht voelt jouw zoon jouw angsten aan en 'kleeft' hij daarom aan jou.
Misschien ook iets om met de (kinder)psycholoog te bespreken.

EMDR is nog niet zo gebruikelijk / ingeburgerd in België als in Nederland. Het wordt wel geboden door steeds meer therapeuten, maar wel minder dan in Nederland. Als de psycholoog waar TS naartoe gaat geen EMDR aanbiedt, zijn er gelukkig wel andere methoden die wetenschappelijk gezien even effectief gebleken zijn als EMDR.

Het zou kunnen dat de zoon van TS de angsten van TS aanvoelt en dat dit een invloed heeft. Anderzijds heb ik al regelmatig gezien dat het een wisselwerking is en toch wel wat complexer in elkaar zit bij kinderen met een beperking.