Verdwijnende en opkomende blauwe plekken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Johnie

Verdwijnende en opkomende blauwe plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 22:49

Goedenavond,

Aangezien de dokter er niet uit komt en ik zelf ook weinig info kan vinden wil ik hier m’n verhaal neer zetten. Hopelijk is er iemand die het herkent.

Het begon met een geïrriteerde plek in de knieholte van mijn rechterbeen.
Deze was goed rood geworden maar ik dacht dat het kwam door een broek die niet lekker zat.
De volgende dag zat de hele zijkant van mijn rechter dij ook onder.
Links wat plekjes in de knieholte en op de dij maar lang niet zoveel als rechts. Het jeukte lichtelijk maar niet enorm en niet continu.
Van de dokter heb ik hiervoor triamcinolon gekregen.
Zaterdag begonnen met smeren en maandagavond waren de plekken zo goed als paars geworden.
Dinsdagochtend dus weer naar de huisarts en toen heb ik betamethason gekregen.
Ook hij durfde niet goed te zeggen wat het was.
En aangezien ik op vakantie ging kon hij verder ook niet veel doen. Ik kreeg alleen de tip om naar een dermatoloog te gaan als het zo erg bleef.

Nu heb ik gemerkt dat wanneer ik zit/lig de blauwe plekken afzakken. En zodra ik ga bewegen het binnen een paar seconde weer super paars/blauw wordt.
Ik heb verder weinig last, het voelt alleen een beetje trekkerig soms. Maar ik kan gewoon lopen. T is lichtelijk gezwollen.

Ik wil maandag hier naar een arts gaan, maar in de tussentijd hoop ik dat jullie me misschien een idee kunnen geven.

Nog een extra toevoeging, ik heb zaterdag een keratine behandeling laten doen. Dit jeukte erg maar ik durf niet te zeggen of dit met elkaar in verband staat.
Maar omdat meerdere mensen erover begonnen wil ik het er wel bij vermelden.

Excuses voor het lange verhaal
Foto’s even in een spoiler gezet

Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kiki1976

Re: Verdwijnende en opkomende blauwe plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:53

Heb je ook last van je gewrichten, zijn deze pijnlijker of kijken ze iets meer gezwollen?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:56

Ik vind het een beetje op grote galbulten lijken.

Gaat het erger jeuken als je van koud (buiten) naar warm (binnen) gaat?

Ik krijg zelf in de winter hele grote rode plekken op mijn bovenbenen en billen als ik bijvoorbeeld een uurtje paard gereden heb en vervolgens in de kantine ga zitten.

Het gaat dan echt als een malle jeuken, maar zakt na een half uurtje weer af.

Bij mij helpt het om mijn benen goed warm te houden door een extra broek aan te trekken.

schuimpie

Heb je dit alleen op je benen? Het kan heel onschuldig zijn, maar evengoed zijn er minder onschuldige oorzaken (zoals vaataandoeningen en auto—immuun ziektes) mogelijk. Ben je in een westers land op vakantie, en voor hoe lang?
Bij een weekje zou ik liever mijn eigen huisarts bellen zodat je direct na thuiskomst terecht kan, maar als klachten verergeren of je langer op vakantie bent zou ik zeker daar een arts willen zien.
Laatst bijgewerkt door schuimpie op 28-12-19 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Het is net of er in de knieholte een kleiner plekje in de grote plek zit , gebeten door iets toevallig? En keratine was in je haar neem ik aan.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:59

Als het maandag nog niet weggetrokken is zou ik voor uitgebreid bloedonderzoek vragen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 23:00

Het lijkt me geen blauwe plek maar een soort van uitslag? Haast een allergie zeker de manier hoe het “ uitwaaiert. Al bij een dermatoloog geweest?

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 23:07

Even ter verduidelijking. De onderste foto is van één van de eerste dagen.

@kiki1976 ik heb daar verder geen last van. Het is alleen een beetje gezwollen aan de zijkant van m’n knie maar dat lijkt op vocht.

@mvdende jeuken doet het bijna niet. In het begin af en toe. Maar dat was niet veel, voornamelijk bij een broeierige broek.

@schuimpie
Het zit alleen nog op m’n benen.
Ik ben op vakantie in Curaçao tot 13 januari.
Maar mijn schoonouders wonen hier dus die kennen wel een dokter waar ik heen zou kunnen. Ik denk dat ik dat na het weekend ook maar ga doen.

@bigone
Ja dat was inderdaad in m’n haar.
Maar ik kreeg van meerdere mensen reactie dat het misschien daaraan kon liggen ivm chemische stoffen? Weet er zelf niet genoeg van en de afstand tussen hoofd en benen lijkt me ook een beetje gek. Zo ver ik weet ben ik niet gebeten

@evelyne79 bedankt voor de tip!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 23:08

Het lijkt een beetje op de netelroos die ik had. Ik reageerde op een bepaald merk wasmiddel op deze manier. Ik zou toch even bloed laten trekken.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 23:08

Pareltjes schreef:
Het lijkt me geen blauwe plek maar een soort van uitslag? Haast een allergie zeker de manier hoe het “ uitwaaiert. Al bij een dermatoloog geweest?

Nee maar mocht het na mijn vakantie niet weg zijn dan ga ik daar zeker langs.
Ik heb wel allergie tabletten genomen een dag of twee. Maar dat mocht nog niet baten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 08:53

Dat zijn geen blauwe plekken maar een soort uitslag. Dat kan vanalles zijn, ik zou dit zeker even na laten kijken bij de huisarts als je thuis bent.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:13

Het lijkt een beetje op wintertenen, maar dan op je been. Al vind ik de plek in je knieholte dan minder logisch/passen.

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:51

Lijkt wel of je of gestoken bent, of een fikse allergische reactie hebt. Triamcinolon doet dat wel lokaal wat, maar de relatie zit nog in je lijf. Probeer eens voor 2-3 dagen een antihistamine tablet. Die kun je bij de apotheek kopen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:57

Hoi, logische gedachte is idd allergische reactie op die behandeling van je haar, op je hoofd zitten veel bloedvaten (bij gat in je hoofd komt meestal veel bloed uit) dus de verplaatsing van eventuele stoffen is verklaard.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 13:40

Bedankt voor alle reacties. Ik ga zeker wat doen met de tips!
Ik heb hier nog wat foto’s van hoe het er nu uit ziet;

Afbeelding
Afbeelding

Dit is voor en na drie meter lopen.
Zodra ik stil zit lijkt het de laatste dagen van een blauwe plek. Dus een beetje geel/groenig.
En zodra ik ga bewegen (en dat hoeft echt maar een paar meter te zijn) of als ik eraan zit dat wordt het gelijk weer blauw/paars..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:49

Ik zie dat je nu op curaçao bent, ik heb soortgelijk iets gehad op Mauritius!
Dit heb ik besproken met de arts van het hotel en zij dachten aan een allergische reactie op 'beestjes in bed' (bedbug) maar we konden echt 0 beestjes vinden.. Dus hoe en wat het nou is geweest, geen idee... Het jeukte niet altijd, wel regelmatig en deed ook wel zeer. Na een dag of 3 werden de plekken blauwe plekken die langzaam weg trokken.

Bij mij heeft het ongeveer 1,5 week geduurd en slik standaard elke dag antihistamine. Dit had hier geen effect op dus..

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 14:19

bobje26 schreef:
Ik zie dat je nu op curaçao bent, ik heb soortgelijk iets gehad op Mauritius!
Dit heb ik besproken met de arts van het hotel en zij dachten aan een allergische reactie op 'beestjes in bed' (bedbug) maar we konden echt 0 beestjes vinden.. Dus hoe en wat het nou is geweest, geen idee... Het jeukte niet altijd, wel regelmatig en deed ook wel zeer. Na een dag of 3 werden de plekken blauwe plekken die langzaam weg trokken.

Bij mij heeft het ongeveer 1,5 week geduurd en slik standaard elke dag antihistamine. Dit had hier geen effect op dus..

Bedankt voor je reactie.
Het is wel al ontstaan voordat ik naar Curaçao ging. Vandaar dat ik een wat zwaardere crème mee heb gekregen van de huisarts.
Trokken bij jou de blauwe plekken ook weg om weer op te komen?

Heb je er iets anders voor gekregen of is het vanzelf weggegaan na 1,5 week?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:29

Nee ik heb meteen mijn eigen huisarts in nederland gesproken en foto's gemaild en hij dacht echt aan een allergische reactie op iets. Misschien een smeersel, iets gegeten/dronken of het wasmiddel van het hotel... Ik had het voornamelijk in mijn knieholte en trok dan door naar mijn dijbeen schuinvoor en mijn knie, was echt spuuglelijk.. :') Is uiteindelijk na weken wel weggegaan, 1,5 week heel heftig en daarna nam het langzaam af maar ik denk wel een week of 6 geduurd...

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:26

Ik ben geen deskundige, maar het lijkt op netelroos/ gordelroos.
Vanwege de bultjes. Dan zou een fikse antihistaminicum kuur het moeten verminderen.
De blauwe plekken lijkt ook wel op een trombosebeen. Dat kan via bloedonderzoek of een echo bekeken worden.
Beter een keer een arts bezoeken, voordat je meer problemen krijgt.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 20:04

ikkeniet schreef:
Ik ben geen deskundige, maar het lijkt op netelroos/ gordelroos.
Vanwege de bultjes. Dan zou een fikse antihistaminicum kuur het moeten verminderen.
De blauwe plekken lijkt ook wel op een trombosebeen. Dat kan via bloedonderzoek of een echo bekeken worden.
Beter een keer een arts bezoeken, voordat je meer problemen krijgt.

De bultjes zijn inmiddels wel weg.
Het is dus eigenlijk alleen nog maar de blauwe plekken.
Bedankt voor de tips, ik ga toch maar even de arts bellen nu..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:09

speurneusc schreef:
Hoi, logische gedachte is idd allergische reactie op die behandeling van je haar, op je hoofd zitten veel bloedvaten (bij gat in je hoofd komt meestal veel bloed uit) dus de verplaatsing van eventuele stoffen is verklaard.

En als je onder de douche hebt gestaan na de keratinebehandeling dat dat naar beneden spoelt en je zo dus op andere plekken uitslag hebt gekregen.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 20:21

Zoolgangster schreef:
speurneusc schreef:

En als je onder de douche hebt gestaan na de keratinebehandeling dat dat naar beneden spoelt en je zo dus op andere plekken uitslag hebt gekregen.

Dus dan zou het een soort bloedvergiftiging zijn?

Ik mocht pas 2 dagen later m’n haar wassen dus dan denk ik eerder dan het via m’n bloedvaten gegaan is

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:25