Ervaringen met isotretinoïne?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Sisi

Ervaringen met isotretinoïne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 17:23

Zijn hier toevallig bokkers die ervaring hebben met het gebruik van isotretinoïne? Ik ben vooral benieuwd of het gewerkt heeft en of er bijwerkingen waren en hoe erg deze waren.

Als ik zoek op het medicijn krijg je vooral het verhaal van de dermatoloog maar weinig ervaringen van gebruikers.

Ik twijfel of ik er aan wil beginnen met name ook door de bijwerkingen.

Ik hoor graag ervaringen van anderen!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:29

Mijn zoon van 15 heeft het gebruikt, ruim een jaar. Naast de droge lippen en droge handen had hij nergens last van. Zijn bloedwaarden bleven heel goed gedurende de behandeling. Zijn huid knapte binnen enkele weken goed op, helaas wel de nodige schade/littekens opgelopen voordat hij de medicatie kreeg. Een zonaanbidder is hij niet (verbrand ook zonder die medicatie al van een zonnestraal of 3! De zomer was flink smeren, pet op, lange mouwen. Met zwemmen een UVshirt met lange mouwen en een losse zwemshort.
Voor meiden is het wel intensiever, je mag absoluut niet zwanger worden tijdens gebruik, dus maandelijks testen, verplicht aan de anticonceptie, volgens de dermatoloog maar voor een jongen niet aan de orde. Weet dus niet of het protocol voor een meisje door elke dermatoloog zo strikt opgevolgd wordt.

Britt_Sisi

Re: Ervaringen met isotretinoïne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 20:16

Bedankt voor je reactie! Ik begreep inderdaad dat je maandelijks langs moet komen voor in iedergeval een zwangerschapstest.
Ik ben wel een zonaanbidder en werk vanaf het voorjaar ook 2 dagen in de week buiten, nog een extra twijfel ding..

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:47

Ik zit nu iets over de helft van de kuur :)
Het valt me alles mee qua bijwerkingen. Droge lippen helpt O’keeffe goed tegen, voor mijn droge huid (gezicht) heb ik La Roche-Posay Effaclar H op aanraden van dermatoloog.
Ik heb wel spierpijn/gewrichtspijn, bloedneuzen en vermoeidheid die wat vervelend zijn, maar de dosis is voor mijn gewicht vrij hoog.
Zonbescherming en vermijding is wel echt nodig. Ik verbrand nooit, maar tijdens de kuur ben ik wel licht verbrand op vakantie (en het was niet eens een strandvakantie). Ik zou hierover wel overleggen met je dermatoloog wat de mogelijkheden zijn.

Ik had acne op mijn gezicht, hoofdhuid, rug en borst. Na twee maanden waren de ergste uitbraken gestopt. Nu heb ik heel zelden hier en daar een puistje, maar niet meer zo heftig.

Je wordt idd maandelijks getest op zwangerschap, vanuit sommige fabrikanten wordt dubbele anticonceptie vereist, maar ik heb geweigerd om meer dan condoom te gebruiken. Ben juist blij van die kunstmatige hormonen af te zijn ;)
Eerste twee maanden zijn mijn leverwaardes ook getest, was allemaal prima.

xBeauuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:54

Ik heb het ook gebruikt van januari t/m juni dit jaar. Mijn dosering was 40mg per dag en de bijwerkingen waarvan ik last gehad heb zijn vooral droge lippen en huid + wondjes op mijn oren omdat de huid (tijdelijk) erg dun wordt. Verder denk ik dat mijn zicht slechter geworden is door de kuur, maar ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat het door de isotretinoïne komt. De bijwerkingen zijn mij uiteindelijk heel erg meegevallen na alle (toch wel heftige) verhalen!

Ik ben wel heel blij dat ik het uiteindelijk gedaan heb, want het heeft echt heel erg goed geholpen en tot nu toe is de acne ook niet terug gekomen. Een goede dermatoloog zorgt ervoor dat je elke maand bloed moet laten prikken.
Ik heb de zomermaanden met sterke zon heel goed kunnen vermijden doordat ik een kuur van 6 maanden moest, maar dit is afhankelijk van de dosering die je nodig hebt (en dat is weer afhankelijk van je gewicht).

Verder moet je er rekening mee houden dat de meeste mensen na ongeveer 1,5-2 maanden een uitbraak krijgen, de acne is dan wat erger dan normaal dus hier moet je echt even doorheen. Daarna wordt het echt beter!

Op facebook zijn er verschillende groepen over isotretinoïne (ook met negatieve ervaringen/bijwerkingen). Hier zou ik zeker even een kijkje nemen want het is altijd fijn om meerdere ervaringen en foto’s te zien voordat je eraan begint.

Als je nog vragen hebt beantwoord ik ze graag! :)

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:11

De dosering voor mijn zoon was 30 mg. Wij vonden UV-werende kleding dé uitkomst in de zomer, luchtig en hij hoefde niet steeds te smeren. Daar zou ik het niet om laten.
Ohja, bloedneuzen had hij ongeveer 1x per 14 dagen, ook te doen. Nu hij gestopt is, geen enkele gehad.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:21

Ik heb het middel heel lang geleden gekregen en toen was er nog véél minder bekend over de bijwerkingen en was de controle ook minimaal. Bij mij heeft het geleid tot heel erge haaruitval en ik heb denk ik nog de helft over van wat ik vroeger had want het is ook niet meer teruggekomen. Verder was mijn huid zo droog dat het met hele repen vel losliet. Helaas heeft het destijds de acne wel verminderd maar het is niet helemaal verdwenen omdat ze de klachten tijdens controle dusdanig heftig vonden dat ik moest stoppen.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:09

Katja, gelukkig bouwen ze de dosis tegenwoordig op om te kijken hoe heftig je reageert op het middel. Bij mij hielp de lage dosis voldoende om van de huidontstekingen af te raken.

Ook ik heb een jaar lang isotretinoïne gehad. Iedere 3 maanden controle bij de dermatoloog en tussendoor nog twee maal een telefonische afspraak. Iedere maand bij de apotheek moeten verklaren dat ik niet zwanger was en formulier moeten ondertekenen voordat ik het medicijn mee kreeg. Iedere controle in het ziekenhuis uitgebreide bloedtest (o.a. lever en zwangerschapstest). Behalve droge huid, die overigens bij mij erg meeviel door heel veel te smeren, geen bijwerkingen gehad. In de zomer ook echt goed met minimaal factor 30 gesmeerd en niet verbrand. Wel ook goed gezorgd dat ik niet lang in de zon kwam. In het begin van de behandeling werden de huidontstekingen eerst nog een stuk heftiger. Daarvan ook nog wel een aantal littekens en vooral pigmentvlekken aan over gehouden. Maar toch heel blij dat ik het gedaan heb.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:47

Ik ben nu bezig met een kuur. :)

Naast droge lippen en huid (wat echt wel pijnlijk kan zijn als je bijvoorbeeld met je nagels eroverheen komt) heb ik soms ontstekingen van haarzakjes van wimpers, droge ogen en niet goed helende wondjes.
Gelukkig heb ik geen last van haaruitval gehad. Ik ben wel veel sneller moe dan voor ik startte met de kuur.

Ik slik 30mg. Ik ben nog steeds niet 100% van mijn acne af, maar in vergelijking met eerst wél bijna. Ik heb nog een paar hardnekkige losse puistjes. Ik ben in augustus begonnen. Als het goed is ben ik in maart klaar.

Ik heb nu ik het bedenk wel fases gehad dat ik achterlijk veel jeuk had op mijn hoofd (loskomende hoofdhuid denk ik?) En daarna op mijn armen. Ik moest ook echt niet krabben want je zag de stukjes huid met pigment verdwijnen voor plekjes zonder pigment. Dit is wel weer rechtgetrokken maar meld dit bij je dermatoloog. Voor die jeuk op mijn hoofdhuid heb ik toen glorieus fijne shampoo op recept gekregen.

Ik hoefde niet zo vaak bloed te prikken als wat ik hier soms lees, maar ik heb een vriendin en een kans op zwangerschap is dus best wel... Nihil. :D