Tandvlees doet pijn.. tandarts in de zaal hier ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Tandvlees doet pijn.. tandarts in de zaal hier ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 00:04

Ha bokkers

Afgelopen woensdag ben ik bij de tandarts geweest, klein gaatje ontdekt in de kies. Deze werd direct behandeld.

Verder geen tandsteen of andere dingen die niet goed waren.

Zaterdag avond begon bij een kies (niet aan de kant die gevuld is ) het tandvlees wat pijn te doen.
Inmiddels gebruik ik nu mondwater erbij en gebruik ik ibuprofen als ontstekingsremmer.

Sinds gisteren heb ik echt een vieze smaak in de mond, en als ik op het pijnlijke tandvlees druk dan ruik je ook echt een put lucht.

Zit dus gewoon een ontsteking. Ik heb niet het idee dat het de kies zelf is, maar echt het tandvlees op 1 punt. De pijn trekt wat naar boven, richting jukbeen.

Helaas heb ik geen tijd om naar de tandarts te gaan, vertrek morgen namelijk voor een paar daagjes.

Jullie nog tips of adviezen ?

Yessy

Re: Tandvlees doet pijn.. tandarts in de zaal hier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:07

Spoelen met zout water (1 theelepel zout oplossen in een glas warm water en af laten koelen) werkte bij mij heel goed toen na het verwijderen van m’n verstandskiezen de holte die achterbleef begon te ontsteken. Ik zou voor vertrek even de tandarts voor advies bellen, die weet hoe het eruit zag toen je daar de deur uit stapte.

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:10

Klinkt niet goed! Kan je echt niet langs de tandarts? Je kan bijvoorbeeld naar de mondzorgpoli bij het Diakonessenhuis in Utrecht. Ze zijn 24/7 bereikbaar.

www.mondzorgpoli.nl

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:14

Kamille thee spoelen.

Speciaal mondspoel spul halen bij tandarts. Spoelen met zout water word al genoemd.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:16

Spoelen met perio-aid!
Afbeelding

Ik heb een keer het tandvlees bij mijn verstandskies flink ontstoken gehad en na een paar dagen 2x per dag spoelen vanzelf weer over gegaan!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:23

Klinkt inderdaad als een ontsteking. Bandje om je lies gehad of een wig tussen deze kies en de kies ernaast? Goed schoonhouden (poetsen met zachte borstel) en spoelen met chloorhexidine (bv Perio Aid). Vanavond nog kan je beginnen met spoelen met zout water. Even voor de zekerheid je tandarts bellen morgen.
Ik ben mondhygiënist en tandarts-assistente en zie vAk mensen met ontstoken tandvlees.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 08:59

gabyfedde schreef:
Klinkt inderdaad als een ontsteking. Bandje om je lies gehad of een wig tussen deze kies en de kies ernaast? Goed schoonhouden (poetsen met zachte borstel) en spoelen met chloorhexidine (bv Perio Aid). Vanavond nog kan je beginnen met spoelen met zout water. Even voor de zekerheid je tandarts bellen morgen.
Ik ben mondhygiënist en tandarts-assistente en zie vAk mensen met ontstoken tandvlees.

Bandje om je KIES bedoelde ik uiteraard

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 09:05

Bedankt allemaal.

Ik gebruik sinds zondag een spoelmiddel met chloorhexidine.
Mijn tandvlees bloed niet, ook niet op de plek waar het pijn doet.
Wel is het daar donkerder rood en iets verdikt.

Ik poets 2x daags, een keer met zwarte tandpasta en 1x met gewone pasta met fluoride. En dan nu ook 2x daags spoelen.
Ga zo nog flosdraad halen, die was enige tijd geleden op en vergeten nieuwe te halen.

Gekke is dat de tandarts nog zo tevreden was vorige week, dat alles er zo goed uit zag... Kan dat toch zo snel ontstaan zo'n ontsteking?

Er heeft geen bandje om die kies gezeten, de kies die gevuld werd zit aan de linkerkant en de ontsteking rechts

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:15

Als de ontsteking aan de andere kant zit heeft het hoogstwaarschijnlijk niets met het vullen te maken. Ontsteking kan supersnel gaan. Soms is het een heel simpele broodkruimel die irriteert. Floss is voor de meeste mensen ongeschikt en daarnaast moet je het op een bepaalde manier gebruiken om je tandvlees niet te beschadigen. Wat gebruik je normaal gesproken tussen je tanden? Zwarte tandpasta is vaak abrasief (slijtend voor het glazuur), maar zou qua ontsteking weinig invloed moeten hebben. Bel een mondhygiënist (een mondhygiënist weet meer van tandvleesontstekingen dan de meeste tandartsen -uiteraard zijn er uitzonderingen-), je kan terecht zonder verwijzing en afhankelijk van je verzekering wordt het gewoon vergoed.
(Had over de zin in je OP heen gelezen dat het aan de andere kant was, sorry)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:23

Aldus tandarts vriend: ga echt naar de tandarts, zéker als je van plan bent om te gaan vliegen voor je daagjes weg.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:19

Ga idd alsjeblieft wel nog even!
Ik ben ooit op donderdag geweest en moest op vrijdag naar de kaak chirurg van m. Maar ik ging weekendje naar de Veluwe.
Heb een hels weekend gehad met zelfs door tramadol heen nog pijn.
Op maandag was mn tandvlees al zwart en ik dood ziek van de pijn en het niet kunnen eten.
Die ontsteking gaat van zichzelf niet beter worden maar erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:04

Tandarts bellen en vragen??
Dat je niet meer langs kan gaan betekent niet dat je niet kan bellen en overleggen toch?

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:11

Ik zou zeker even bellen voor advies, en hiermee niet zomaar op vakantie gaan. Klinkt niet als iets wat zomaar weer overgaat -O-

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 12:58

Ik had nog gebeld maar ze hebben vakantie TM 2 januari... Wel een nood 06 nummer maar die durfde ik niet te bellen ....

Ik gebruik van die tandenstokers ( metn zo'n borsteltje eraan ) en draad.
Met het stokertje kwam er echt iets vies tussen vandaan en daarbij een vreselijke walm ( smakelijk ).

Ik hoop dat dat de boosdoener is geweest...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:28

Inderdaad een ontsteking, maar de vraag is wat er ontstoken is.

Wacht het even af nu na het stokertje en goed blijven spoelen.

Als het bijv. een wortelpunt ontsteking is dan kan alleen een tandarts iets voor je betekenen.

Kijk even of er een noodtandarts dienst heeft in je omgeving en bel die voor advies.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:30

Klinkt alsof je de boosdoener gevonden hebt. Kan nog wel even duren voor het weer helemaal pijnvrij is maar mijn ervaring is dat de pijn wel snel afneemt als dat wat irriteerde weg is. Zou ter ondersteuning nog even me de chloorhexine blijven spoelen tot je het idee hebt dat het echt beter gaat.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 23:57

Hoe is het nu?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 00:58

Heb je een spuitje? Ik heb destijds echt hardhandig alles schoongespoten met een spuitje en lauwwater en zelfs met chloorhexidine erin. Op de plek waar het zeer deed.
Ik was toen net geopereerd (verstandskiezen eruit) en had echt van die zwarte gaten. Sockets heten ze geloof ik. Als ik op mijn wang duwde dan borrelde het in mijn mond naar boven (was gelukkig met name lucht). Uiteindelijk kreeg ik daar natuurlijk een voedsel ophoping en ook zo'n putlucht en irritatie. Dus gelijk spuitje erbij en na elke maaltijd uitspuiten. Chloorhexidine erin en vaak spoelen. Binnen paar dagen was t weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 04:51

Spoelen met een spuitje om echt onder je tandvlees te komen en waterstofperoxide. En als de sodeju naar de tandarts. Bij mij zat het binnen 2 dagen door mijn hele mond en heb een week lang dagelijks door de tandarts moeten laten spoelen. 1 van de meest pijnlijke dingen die ik ooit heb meegemaakt.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 21:32

Inmiddels terug van onze mini vakantie :)
Super bedankt allemaal voor jullie reacties, begon me wel zorgen te maken, zeker na sommige verhalen van jullie... heftig dat jullie dat hebben gehad ;(

Nadat ik iets tussen die kiezen had uitgehaald ( er zit een kleine ruimte tussen deze kiezen, groot genoeg zodat er iets vast kan komen te zitten ). Heb ook vaak dat juist daar bv een stukje popcorn vast zit -O-
Maar een aantal uur daarna nam de scherpe pijn wat af, ben blijven spoelen uiteraard en inmiddels is de pijn, zwelling en de vieze smaak/geur helemaal weg.

Ben zo opgelucht want was echt bang dat het een flinke ontsteking zou gaan worden/zijn.

Nogmaals super bedankt voor jullie reacties !!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:37

Top dat je nog even een update geeft. Het is dus gelopen zoals ik verwacht had nadat je iets tevoorschijn had gevist. Heb zelf heel weinig ruimte tussen mijn kiezen, maar soms blijkt het net genoeg en voor je het weet is de boel dan hartstikke ontstoken, maar gelukkig eenmaal de oorzaak gevonden vaak ook snel weer beter. Hoop dat je wat van je mini vakantie hebt kunnen genieten zonder teveel stress!