Zwangerschap en zorgverzekering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Robijn__

Zwangerschap en zorgverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 10:02

Ja ik kom er via internet niet uit..
Wij hebben een kinderwens en zouden as jaar willen gaan proberen zwanger te raken.
Maar mocht het ons gegund zijn snel zwanger te raken, betekend dit dat ik zal bevallen 2020.
Wat ik begrijp is dat je dus niet tussentijds je verzekering kan aanpassen en ik het dus nu al zou moeten aanpassen voor 1 januari 2020.

Maaaaaar.....

stel het duurt jaren voor ik zwanger word, betaal ik veel meer premie per maand terwijl ik die zorg nog niet nodig heb.

Zijn er hier moeders/zwangeren die wat advies kunnen geven hierin?

Vjestagirl

Re: Zwangerschap en zorgverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:04

Dat is verzekeren toch altijd: betalen voor iets wat misschien wel en misschien niet gebeurd?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:05

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:07

Dat is nou eenmaal het risico. Je kunt ook een prachtig sterk gebit hebben en dus laag in de tandartsverzekering zitten. Om vervokgens drie wortelkanaalbehandelingen nodig te hebben. Pure pech heet dat.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:15

Het is inderdaad bij een aantal verzekeraars mogelijk om gedurende jaar je aanvullende verzekering nog aan te passen mits je redelijkerwijs op 1 januari van het lopende jaar (nog) niet wist dat je zwanger was. Ik heb zelf bij De Friesland gewerkt en daar is die constructie mogelijk. Let er dan wel op dat de aanvullende verzekering met terugwerkende kracht per 1 januari zal lopen dus dat je de premie voor die periode dan ook nog moet betalen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:17

Ligt eraan wat je wil verzekeren. Ik heb tijdens mijn zwangerschap geen aanvullende dingen verzekerd wbt zwangerschap en bevalling. Het meeste zit immers in je basis.

Enige wat ik niet heb gedaan was Mn eigen risico omhoog, maar zelfs dat had ik achteraf kunnen doen omdat voor verloskundige zorg het er noet geld.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 10:19

Vjestagirl schreef:
Dat is verzekeren toch altijd: betalen voor iets wat misschien wel en misschien niet gebeurd?

eens hoor, maar ik vroeg mij af of er ervaringen mee zijn en hoe zij het hebben geregeld :)

Lieke schreef:
Ligt eraan wat je wil verzekeren. Ik heb tijdens mijn zwangerschap geen aanvullende dingen verzekerd wbt zwangerschap en bevalling. Het meeste zit immers in je basis.

Enige wat ik niet heb gedaan was Mn eigen risico omhoog, maar zelfs dat had ik achteraf kunnen doen omdat voor verloskundige zorg het er noet geld.

oke,

ik las in mijn polis dat hoop wordt vergoed maar bijv niet de bevalling in het ziekenhuis indien dit niet medisch noodzakelijk is.
Ik wil dit echter wel, in het ziekenhuis bevallen ook al is het niet nodig.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:23

Ik heb bij cz gewerkt en toen was het zo dat je bij zwangerschap wel mocht switchen naar de AV gezinnen. Die is wel erg duur, ik geloof iets van 40 euro per maand. Maar die mag je dus wel pas afsluiten bij zwangerschap. Check de website maar eens of neem even contact op met de klantenservice. Zij kunnen je ongetwijfeld informeren:)

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:24

Vorig jaar uitgezocht omdat ik toen met zwanger was en nu bevallen : Verloskundige zorg zit in de basisverzekering en gaat niet van je eigen risico. Kraamzorg en ziekenhuis bevalling geldt een eigen bijdrage voor, dit is niet je eigen risico. Enkel als je bijvoorbeeld thuis bevalt en met de ambulance naar het ziekenhuis moet, moet je de ambulance betalen uit het eigen risico. Aanvullende dingen, zoals fysio, zijn wel aanvullend te verzekeren. Heb ik niet nodig gehad, en bovendien heb ik er thuis een :). Dus ik heb me niet extra verzekerd, eigen risico heb ik ook niet omlaag gedaan. Ik ben in het ziekenhuis bevallen, zonder medische noodzaak, maar dat betaal je dus sowieso.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:28

Toen ik zwanger was heb ik niet mijn eigen risico verhoogd (doe ik normaal wel) en dat was maar goed ook want ik had dure medicatie nodig.

Vanuit een aanvullende verzekering kan je een vergoeding krijgen voor kraamzorg en/of een eigen bijdrage voor bevallen in ziekenhuis zonder medische indicatie. Let echter wel op hoeveel ze precies vergoeden (alles of een percentage?) en of je aanvullende premie niet (veel) duurder is dan dat.

Voor mij niet echt relevant geweest uiteindelijk, ik heb uiteindelijk medische indicatie voor een keizersnede gekregen.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:28

Als je zonder medische indicatie in het ziekenhuis bevalt betaal je een eigen bijdrage van 360 euro uit mijn hoofd.

Met medische indicatie wordt het vergoed, maar betaal je natuurlijk eerst je eigen risico.

Vaak is er een gezinspakket, die kun je gedurende het jaar aanzetten.

Ik zou zeggen zoek een verzekering uit die bij je past en bel ze even voor advies. Heb ik ook gedaan
Laatst bijgewerkt door Tara_13 op 23-12-19 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:29

Ik zou dan een kosten analyse maken. Kijk eerst wat je precies wil verzekeren en wat dat per jaar extra kost. En dan waar je gebruik van zou willen maken/risico dat je loopt en dat tegen elkaar afzetten. En uiteraard of je het eventueel zelf kan betalen.
In jouw geval zou ik bijvoorbeeld niet als perse verzekerd willen zijn voor zaken rondom bevalling (de kans is immers niet zo groot dat je zo snel zwanger wordt dat je dit jaar al bevalt), maar dan is het wel fijn als je die kosten wel kan betalen, mocht het wel zo snel gaan. Heb je dat potje absoluut niet, dan is het misschien wel slim om bijtijds te verzekeren.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:38

Wat mijn verloskundige vertelde was dat het raadzaam is om te kijken naar aanvullende verzekeringen. Bijvoorbeeld kan je daaruit je eigen bijdrage van de kraamzorg vergoed krijgen, als je deel wil nemen aan zwangerschapscursussen worden sommige ook vergoed en ik dacht ook dat ze het had over een kraampakket?
Ik heb al even gekeken en Menzis komt er op internet het beste uit. (Vergoed het meeste en is het goedkoopste)
Helaas nog geen ervaring of de verzekering opweegt tegen de kosten die je maakt.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 10:38

Lieke schreef:
Ik zou dan een kosten analyse maken. Kijk eerst wat je precies wil verzekeren en wat dat per jaar extra kost. En dan waar je gebruik van zou willen maken/risico dat je loopt en dat tegen elkaar afzetten. En uiteraard of je het eventueel zelf kan betalen.
In jouw geval zou ik bijvoorbeeld niet als perse verzekerd willen zijn voor zaken rondom bevalling (de kans is immers niet zo groot dat je zo snel zwanger wordt dat je dit jaar al bevalt), maar dan is het wel fijn als je die kosten wel kan betalen, mocht het wel zo snel gaan. Heb je dat potje absoluut niet, dan is het misschien wel slim om bijtijds te verzekeren.

Precies,

Nja als ik geen geld zou hebben( 360 euro eigen risico ) zou ik absoluut niet aan kinderen beginnen.
Ik denk dat ik mijn verzekering eens ga bellen wat er mogelijk is. Ik zag dat ik al gauw 160 euro per maand ga betalen als ik aanvullend verzeker -O-

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 10:43

Een poliklinische bevalling is een bevalling in het ziekenhuis of geboortecentrum onder begeleiding van je eigen verloskundige, zonder medische indicatie. Je krijgt voor een poliklinische bevalling in het ziekenhuis of geboortecentrum zonder medische indicatie in 2020€ 127,50 per dag vergoed uit je basisverzekering. In 2019 was dit € 125.

Voor een poliklinische bevalling in een geboortecentrum zonder medische indicatie geldt in 2020 een eigen bijdrage van € 362,31. Sommige aanvullende verzekeringen vergoeden deze eigen bijdrage

Bij ons mag je je aanvullende verzekering wijzigen als je zwanger bent. Wij adviseren je dit uiterlijk 3 maanden voor je uitgerekende datum te doen.
dit staat in mijn polis voorwaarden.

Ik denk dat ik mij dan niet aanvullend ga verzekeren. Indien nodig kan het nog tot 3 maanden voor de uitgerekende datum, dan weet ik mogelijk ook al meer over mijn eigen medische toestand :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:44

Je topic past beter op MWS (Mensenwelzijn & Sport), ik verplaats het even voor je.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:01

Ligt eraan waarvoor je je extra wilt verzekeren..
Ik ben zo laag mogelijk verzekerd, ik wilde altijd thuis bevallen en gelukkig is me dat ook 2 keer gegund. De kraamzorgkosten die moet je wel zelf betalen, maar die betaald uiteindelijk eigenlijk iedereen, tenzij je zó hoog verzekerd bent, maar dan kun je net zo goed de kraamzorgkosten zelf betalen mijn inziens.
Zie en zag voor mezelf niet het nut om me extra te verzekeren.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:07

Ik ben dit jaar zwanger geworden en zit bij Ditzo.
Bij ons ging het sneller dan verwacht, ondanks ik elke maand moet bloedprikken heb ik weinig extra kosten gemaakt tijdens mijn zwangerschap. Alleen de spoed echo in het ziekenhuis, was duur. Maar deze gaat van mijn eigen risico en deze betaal ik vooruit. Dus 'voel' ik niet. Oh ja en ik ben twee keer bij de fysio geweest door mijn zwangerschap. Maar daar ben ik wel aanvullend voor verzekerd.

Wel zit ik er over te denken om over te stappen naar een andere ivm mijn bevalling. (feb 2020)
Nu heb ik ZK op het oog, alleen die hebben nog geen contract met 'mijn' ziekenhuis. Dus mocht ik poliklinisch bevallen zal ik ondanks mijn aanvullende verzekering nog bij moeten betalen. Daar twijfel ik nog over of dat zin heeft. Betreft eventueel lactatiedeskundige en kraamzorg is het wellicht wel weer interessant om je extra te verzekeren.

Nu kan ik niet in jouw beurs kijken maar kan je het financieel aan om kosten eventueel zelf te betalen, mocht je niet goed genoeg aanvullend verzekerd zijn?
Want wie weet duurt het inderdaad nog lang, wat ik niet hoop voor jullie, ben je per maand wel meer kwijt. Wellicht ook een gok wat je neemt.

Spannend, leuk traject ;)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:21

Ik ben in 2018 en 2019 zwanger geweest en bevallen.
Ik heb geen aanvullende verzekering gehad.

Je krijgt dan een eigen bijdrage die je moet betalen voor de kraamzorg. Ik heb uitgerekend dat het betalen van de eigen bijdrage vele malen goedkoper is dan iedere maand een bedrag meer te betalen voor de aanvullende verzekering.

Ik ben gewoon basis verzekerd, krijg kraamhulp en alle andere hulpen heb ik ook gehad.
2x in het ziekenhuis bevallen (met medische indicatie, vanwege mijn hartproblemen) en mocht daar ook de maximale aantal dagen blijven als ik dat had gewild.
Ik wilde geen cursussen doen, dus ook dat was een reden om gewoon basis te houden.

Kortom, ik zou dus niet voor een aanvullende verzekering gaan, gewoon omdat het niks oplevert.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:29

Ik had een twee sterren zilveren kruis verzekeringen en heb daaruit vergoed gekregen:

- mijn eigen bijdrage voor de kraamzorg (ruim 4 euro per uur x 49 uur tikt best aan)
- het kraampakket (ongeveer 35 euro)
- de lactatiekundige die ik na de bevalling nodig bleek te hebben (kosten en vergoeding weet ik niet meer)
- 75 euro aan mijn kolf, die daardoor bijna gratis was voor mij.

- 40 euro per consult bij de osteopaat voor mezelf en ons babytje na de bevalling, is alternatieve therapie en scheelde heel veel voor mij en voor ons kindje. Ze hebben haar met de vacuumpomp gehaald en ze had erg last van een voorkeurshouding.

In combinatie met fysio die ik toch wel gebruik, was dit zeker de moeite.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:32

Ik heb bij beide kinderen geen aanvullende verzekering gehad. Geen cursus gedaan alleen borstvoedingscursus, maar uiteindelijk is het vaak dat je aan een aanvullende verzekering onder de streep meer betaald als wat je vergoed krijgt.
Eigen bijdrage kraamzorg is 4,40 per uur voor zover ik weet. Tenzij ze dat komend jaar gaan ophogen, maar dan zou ik even in mijn systeem moeten kijken (werk bij een zorgverzekering)
Ik vond uiteindelijk wat ik zelf heb betaald nog wel meevallen.
Kraampakket kon ik als cadeau kiezen bij de kraamzorgorganisatie, dus die hoefde ik ook niet te betalen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:32

Even kijken of poliklinisch veel scheelt met je verzekering.

Met aanvullend heb je geen eigen bijdrage kraamzorg (dacht 4.40 per uur x 49 uur is 215 euro gemiddeld )
En mocht je een lactatiekundige nodig hebben, wat nog redelijk vaak voor komt bij een eerste , wordt dat vergoed. Zonder kost dat aardig wat.

Maar toch zou ik nog niet aanvullend doen hoor. Stel je wordt nog niet binnen 3 maanden zwanger is het voor niets. En anders gewoon wat meer betalen.

Kolf worst trouwens niet vergoed met aanvullend alleen als hij medisch is.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:37

Ik ben nu zwanger en beval in 2020. Ik heb dit jaar VGZ via united consumers, erg duur en ik ben nu zelfs goedkoper uit! ik heb voor 2020 CZ gekozen.

CZ zorgbewust polis met een basis aanvullende verzekering.

Ik heb contact gehad met geboortezorg adviseur van CZ. Ik wil graag in het zkh bevallen (zonder medische noodzaak) daar betaal je een eigen bijdrage voor (is dus niet je eigen risico) maar door mijn aanvullende basis verzekering wordt dit volledig vergoed. Al met al ben ik met deze verzekering stuk goedkoper uit dan met VGZ via UC.

wel moet ik de kraamzorg eigen bijdrage gewoon betalen. dat zou anders wel heel duur worden per maand (en het weegt niet op tegen de extra kosten en de vergoeding)
Laatst bijgewerkt door Evelien4 op 23-12-19 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:38

Ligt eraan welke verzekering je hebt. Want soms heb je gewoon een bedrag in de AV voor aanschaf of huur van een elektrische kolf. Tenminste waar ik werk wel.
Lactatiekundige was ik toen volgens mij iets van 150 voor kwijt.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:38

NN44 schreef:
Ik heb bij cz gewerkt en toen was het zo dat je bij zwangerschap wel mocht switchen naar de AV gezinnen. Die is wel erg duur, ik geloof iets van 40 euro per maand. Maar die mag je dus wel pas afsluiten bij zwangerschap. Check de website maar eens of neem even contact op met de klantenservice. Zij kunnen je ongetwijfeld informeren:)

Dit heb ik afgelopen jaar gedaan. Was al verzekerd bij CZ en in februari zwanger geraakt. Toen per 1 juli mijn zorgverzekering geswitcht naar aanvullend gezinnen en dit voor het halve jaar betaald. In oktober is onze dochter geboren en per januari ga ik weer naar een ander pakket wat voor mij voordeliger is.