Naar de huisarts of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Naar de huisarts of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 09:53

Hoi,

Sinds gisteren heb ik 2 blaasjes op mijn vinger, ze jeuken heel af en toe een klein beetje en als ik iets aanraak voel ik een lichte pijn. Omdat ik vorig jaar op de zelfde vinger een gigantische ontsteking had dacht ik dat het verstandig was om te gaan. Dus heb ik de huisarts gebeld voor een afspraak maar zij is helaas tot eind januari op vakantie. Dus dan moet ik naar andere huisarts die niks van mijn verleden af weet, toen dacht ik dus ach ik kijk het wel even aan ik kan altijd nog gaan en op dit moment lijkt het niet ernstig te zijn.

Maar vanmorgen werd ik wakker en zijn de plekjes al beter zichtbaar dan gister morgen, dus ik twijfel toch om dan naar een andere huisarts te gaan. Waarom ik twijfel is omdat ik zelf denk dat het los staat van die ontsteking van toen.

Wat ik met dit topic hoop te bereiken is of mensen dit bultje misschien herkennen van een soort eczeem?

Ps: Als mijn eigen huisarts niet op vakantie was geweest was ik gewoon gegaan, maar om met zo'n bultje naar een andere huisarts te gaan vind ik heel kleinzerig mocht er niets aan de hand zijn.

Dit is waar het om gaat:

Afbeelding

Afbeelding

Zoals de ontsteking vorig jaar was, niet voor de zwakke maag:
Spoiler:
Afbeelding

nobillity

Re: Naar de huisarts of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:02

Ik ben van mening. Beter een keer te veel dan 1 keer te weinig.
Gewoon gaan. Het is jou gezondheid en niet die van de dokter.
Beterschap

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:06

Die rode puntjes bedoel je? Die heb ik ook wel eens op mijn handen. Heel naar, maar ze gaan vanzelf weer weg bij mij. (Soms pulk ik ze open :o ).
Maar als je het niet vertrouwt, wat ik snap na die onderste foto, zal ik gewoon even bellen en uitleggen dat je je zorgen maakt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:11

Bel de assistent en overleg daar mee

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 10:13

san4nie schreef:
Die rode puntjes bedoel je? Die heb ik ook wel eens op mijn handen. Heel naar, maar ze gaan vanzelf weer weg bij mij. (Soms pulk ik ze open :o ).
Maar als je het niet vertrouwt, wat ik snap na die onderste foto, zal ik gewoon even bellen en uitleggen dat je je zorgen maakt.

Klopt rode puntjes met iets wits binnen in.

Mijn telefoon wil helaas niet scherp stellen.

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:15

Lijkt idd op eczeem.
Ik zou niet wachten tot eind Januari,als het zo erg kan gaan ontsteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:16

Dat heb ik ook wel eens gehad, maar dan zonder de ontsteking. Volgens mij kreeg ik er toen een hormoonzalf voor en was het binnen notime weg. Ik zou nog even proberen langs te gaan voor de kerst!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:18

Ik zou naar een andere dokter gaan.
Je verleden staat gewoon in het systeem dus dat zou ik geen reden vinden om niet te gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:23

Alja schreef:
Je verleden staat gewoon in het systeem dus dat zou ik geen reden vinden om niet te gaan.

In het systeem van je eigen dokter/praktijk ja, maar die van TS is dus op vakantie. Dus gaat ze naar een andere.

Als je je zorgen maakt zou ik gewoon bellen met de assistente en die kan evt overleggen met de HA of het nodig is dat je langskomt :)
Logisch dat je bang bent dat het weer terugkomt.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 10:33

Ik heb toch maar even gebeld en het verhaal voorgelegd, ze wilde mij toch wel graag zien dus morgen ochtend heb ik een afspraak. :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:34

verootjoo schreef:
Alja schreef:

In het systeem van je eigen dokter/praktijk ja, maar die van TS is dus op vakantie. Dus gaat ze naar een andere.

Als je je zorgen maakt zou ik gewoon bellen met de assistente en die kan evt overleggen met de HA of het nodig is dat je langskomt :)
Logisch dat je bang bent dat het weer terugkomt.

Maar is het een andere huisarts op dezelfde locatie/maatschap of een compleet andere huisarts? Want in het eerste geval kunnen ze er in principe gewoon bij natuurlijk.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:38

Ik zou toch denken dat de huisarts de vervangende huisarts toegang geeft tot de patiëntengegevens en historie, onderdeel van een correcte overdracht van de werkzaamheden.

Overleg met de professionals. Succes ermee.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:39

Ja, als het in dezelfde praktijk zit wel. Maar TS zei dat een andere huisarts niks van het verleden weet, dus nam ik aan dat het een hele andere praktijk is waar ze dan heen gaat. (Aanname ja)

@Boras, zo vanzelfsprekend zou je het denken, maar dat is bv in het weekend ook niet. De huisartsen op de HAP hebben ook je hele historie niet.

Maar op zich lijkt me het voor zo’n lange vakantie wel noodzakelijk dat iemand je historie heeft idd.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:43

verootjoo schreef:
@Boras, zo vanzelfsprekend zou je het denken, maar dat is bv in het weekend ook niet. De huisartsen op de HAP hebben ook je hele historie niet.

Niet helemaal waar.
Je eigen HA kan gewoon je gegevens doorsturen naar de HAP.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:44

verootjoo schreef:
Ja, als het in dezelfde praktijk zit wel. Maar TS zei dat een andere huisarts niks van het verleden weet, dus nam ik aan dat het een hele andere praktijk is waar ze dan heen gaat. (Aanname ja)

Maar op zich lijkt me het voor zo’n lange vakantie wel noodzakelijk dat iemand je historie heeft idd.

Ja true. Ik moet zeggen dat ik zelf vrijwel altijd een afspraak plan bij dezelfde HA ondanks dat er nog 2 of 3 andere zijn. Dus ondanks dat zij wel altijd bij mijn gegevens zouden kunnen weet mijn "favoriete" huisarts waarschijnlijk toch net iets meer van mij dan dat de rest wellicht terug zou kunnen lezen. Om het zo maar te noemen..

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:45

Ja ik herken het! (denk ik)
Lijkt op plekjes die ik een aantal weken ook heb gehad.. Zal de foto's besparen haha.
Zowel op m'n handen als voeten, bij mij dachten ze ook aan een eczeem vorm.. Maar niks sloeg aan. Uiteindelijk na enkele maanden als schimmel aangepakt en heb ik een "pillen" kuur gekregen, durf de naam niet meer te zeggen. Hierdoor ben ik heel erg gaan uitdrogen en vervellen. M'n huid is nu nog aan het genezen, maar de plekken zijn weg. :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:53

verootjoo schreef:

Hier heeft de huisartsenpost, als je daar toestemming voor hebt gegeven natuurlijk, zicht op recente bezoeken aan je huisarts, mogelijke allergieën en de belangrijkste aandoeningen. En als je bij je apotheker toestemming hebt gegeven, is ook de medicatie op de huisartsenpost zichtbaar.

Dat is ook mijn ervaring, ik vind het bij de huisartsenpost juist wel werken. In ziekenhuizen is het een heel ander verhaal.

Maar goed, de ts wil niet naar de huisartsenpost maar naar een vervangende huisarts. De enige manier om het zeker te weten is om daar te informeren. Kan ze gelijk vragen of het raadzaam is om deze klacht langs te komen of dat ze het kan aanzien. En een arts kan de klacht ook beoordelen zonder de kennis uit het dossier van ts.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:57

Ik had dat afgelopen zomer ontzettend erg van de processierups. Ben je in een gebied geweest waar nog nesten hangen? Die vallen nu ook nog omlaag waardoor er haartje rond dwarrelen. De haartjes irriteren ook. Ik maak ze open dan komt er wat vocht vrij en dan is de pijn ook gelijk weg. Het blaasje droogt dan vanzelf en verdwijnt.. Maar als je het niet vertrouwt naar de huisarts gaan

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 11:03

Was de ontsteking destijds een 'logisch verklaarbare' ontsteking of hangt het samen met andere dingen? Ik heb die bultjes en blaasjes op mijn handen met regelmaat, maar ik heb reactieve artritis/ reiter en daar horen dit soort symptomen bij. Ontstekingen dus ook, in huid, gewrichten en soms organen, pezen etc. Gaat ook altijd vanzelf weer over.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 11:12

Ik heb dit ook gehad. Of het lijkt er in ieder geval heel erg op. Na 3x huisarts (Allemaal gekke testen gehad) wisten ze het nog niet en was er contact met een dermatoloog. Het bleek toen acrovesiculeus eczeem te zijn. Na 2 weken hormoonzalf smeren was het weg.

Ik zou iig zsm naar de huisarts, je geschiedenis herhalen en eventueel eczeem noemen.

Mocht je willen ik heb nog foto’s zodat je het evt kan vergelijken.
Laatst bijgewerkt door Fair op 18-12-19 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 11:14

Skippy01 schreef:
Was de ontsteking destijds een 'logisch verklaarbare' ontsteking of hangt het samen met andere dingen? Ik heb die bultjes en blaasjes op mijn handen met regelmaat, maar ik heb reactieve artritis/ reiter en daar horen dit soort symptomen bij. Ontstekingen dus ook, in huid, gewrichten en soms organen, pezen etc. Gaat ook altijd vanzelf weer over.

Ze konden niet vinden waar de ontstekingen weg kwamen (ik kreeg zelfs op mijn andere vinger een ontsteking van het vingerprikje en de schrale plekken naast mijn neus werden ook ontstekingen) zelfs mijn bloed toonde geen verhoogde ontstekingwaarde aan. Ik heb meerdere antibioticakuren geslikt die niet aansloegen. Ook de antibiotica zalf sloeg niet aan. Daarna kreeg ik Hydrocortison en daarmee is het uiteindelijk weg gegaan.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 11:20

Petrichor schreef:
Skippy01 schreef:

Ze konden niet vinden waar de ontstekingen weg kwamen (ik kreeg zelfs op mijn andere vinger een ontsteking van het vingerprikje en de schrale plekken naast mijn neus werden ook ontstekingen) zelfs mijn bloed toonde geen verhoogde ontstekingwaarde aan. Ik heb meerdere antibioticakuren geslikt die niet aansloegen. Ook de antibiotica zalf sloeg niet aan. Daarna kreeg ik Hydrocortison en daarmee is het uiteindelijk weg gegaan.

Je zou kunnen laten testen op aanwezigheid van het HLA B27 gen, dat geeft soms ontstekingsachtige klachten en wordt ook in verband gebracht met dingen als bechterev en auto-immuunziektes. Heb je iig een aanknopingspunt :) Wel fijn dat het met daarmee wegging, bij mij slaat dat allemaal niet aan, moet t vooral uitzingen.

Edit, toevoeging: "Het is alweer tien jaar geleden dat Van der Linden en Schreuders in dit tijdschrift wezen op de sterke samenhang van HLA-B27 met de ziekte van Bechterew of ankyloserende spondylitis (AS), het syndroom van Reiter (SR), reactieve artritis (ReA) en uveitis anterior acuta (UAA).1 Hoewel de rol van het HLA-B27-antigeen voor de pathogenese van deze ziekten nog steeds onbekend is, lijkt het toch zinnig om het nut van de B27-typering voor de diagnostiek en de prognose van deze ziekten kort te bespreken, en tevens de huidige theorieën over de mogelijke rol van het HLA-B27-antigeen in de pathogenese te belichten."
{{ https://www.ntvg.nl/artikelen/met-hla-b ... e/volledig }}

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 11:39

Goede tip Skippy!

Toch wel blij dat ik de huisarts heb gebeld. Ik heb koude handen alleen die ene vinger is warm. Zegt genoeg lijkt mij..

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 15:38

Ik ben inmiddels bij de huisarts geweest, ze maakte zich niet indirect zorgen om mijn vinger maar moet toch voor de zekerheid weer hydrocortison gaan smeren.

Skippy ik heb gisteren even gegoogled over wat jij zei van HLA-B27 en ik schrok daar heel erg van want 90% van de symptomen herken ik. Ik loop al jaren met klachten aan de heupen, rug, stuitje, nek en schouders en dus het laatste jaar ook wat huid problemen. Echter wordt ik elke keer door verwezen naar fysiotherapeut, giropractor cesartherapie etc. Helaas helpt mij dit allemaal niet en heb ik het laten rusten.

Toen ik al mijn klachten vertelde aan deze huisarts nam ze mij heel serieus en heeft ze voor volgende week een dubbele afspraak met mij gepland om alles door te nemen. Ze wilde niet direct over gaan op bloedprikken maar eerst echt even goed met mij praten en naar mijn lichaam kijken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:55

@Petrichor ja, kan inderdaad ineens wel herkenning geven he. Zoals ik zei: bij mij zijn die ontstekingen op mijn handen en bultjes op mijn handen onderdeel van een ander probleem, namelijk reactieve artritis/ reiter. Ik wilde het dus genoemd hebben :)
Ben benieuwd wat eruit komt, alvast veel succes!