Indeukingsfractuur, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Indeukingsfractuur, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 22:30

Een 2-tal weken geleden viel ik vrij hard van mijn paard af tijdens het springen.
Ondanks dat ik knallende hoofdpijn had en last van mijn linker knie heb ik toch nog een paar sprongetjes genomen, omdat ik dat belangrijk vond voor het paard.

De hoofdpijn was de volgende dag gelukkig al iets beter, maar mijn knie bleef pijnlijk. De huisarts dacht aan een meniscusletsel, hij raadde mij aan om het even wat rustiger aan te doen en een paar weken af te wachten.
Omdat die knie elke dag meer pijn ging doen ben ik toch op raadpleging geweest bij de orthopedist, en hij verwees me door voor een MRI-scan. Doordat ik zelf in een ziekenhuis werk en soms op medische beeldvorming sta, kon ik gelukkig binnen de week al terecht voor mijn onderzoek.

De MRI wees op indeukingsfracturen op de laterale gewrichtsvlakken van de knie en op de kop van het kuitbeen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met indeukingsfracturen? Hoe is jullie herstel verlopen? Hoe lang hebben jullie moeten herstellen? En hebben jullie daar achteraf nog last van?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:34

Bedoel je je tibiaplateau?
Die heb ik 6 september licht gebroken en 4mm indeukingsfractuur.

6 weken volledig steunverbod in de rolstoel, 2 operaties, boutjes ingedraaid.
Daarna 2 weken 2 krukken, 2 weken 1 kruk, nu al even zonder.

Fietsen en autorijden gaat sinds 2 weken, ik stap nu al een kilometer of 4 aan 1 stuk door en vandaag voor het eerst op mijn paard gereden. (en voorlopig ook de laatste keer, auwtsh :') )

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:40

Ja, beide knieën tibiaplateau fracturen + zwaar botoeudeem. Gelukkig niet verschoven.

Telkens brace (drie maanden) + steunverbod (6 weken). Wat bij beide keren al niet is gelukt omdat ik vond dat het niet genoeg pijn deed voor een breuk en er dus telkens 3 weken mee ben blijven rondlopen = slecht idee.

Pijnlijk en vervelend, de ene knie is redelijk goed genezen, de andere kant de reden waarom ik sinds de breuk langs rechts opstap bij mijn paard. Beide breuken samen de reden waarom ik voor een toltend gangenpaard heb gekozen: lang draven is pijnlijk.
Laat het zeker goed genezen. Ik ben telkens na drie maand terug opgestapt maar of dat dat op lange termijn zo een goed idee was weet ik niet.