Hoe herken/merk je dat je overspannen bent, of burnout?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Hoe herken/merk je dat je overspannen bent, of burnout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 17:43

Natuurlijk kan ik dit allemaal op google zoeken. Mar ik vraag me ook af of hier bokkers zijnn die er ervaring mee hebben?

Hoe herken je een burn out, of merk je dat je overspannen bent?

Matheno

Re: Hoe herken/merk je dat je overspannen bent, of burnout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 17:45

Het moment dat je s'ochtends je bed wilt uitstappen, maar dat kan niet.
En niet gewoon een kwestie van niet willen, maar écht het kan NIET.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 17:48

Als je wakker wordt en alleen nog maar kan huilen. Als je gaat huilen om de minste dingen (bijvoorbeeld je excel formule die het niet doet, terwijl het later gewoon een haakje vergeten blijkt te zijn), als kleine dingen je irriteren, als je je niet meer kunt concentreren. Dat waren bij mij signalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:00

Ik had nergens meer zin in, en dan bedoel ik ook echt nergens in. Dus ook niet in de leuke dingen.. Veel hoofdpijn, vaak duizelig, hartkloppingen dat waren vooral de lichamelijke klachten.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:05

Ik merkte het aan de volgende dingen:
- moe wakker worden
- enorme chaos in mijn hoofd
- emotioneel
- weinig concentratie
- een constant gevoel van energie tekort
- als ik in een drukke omgeving ben dan krijg ik niks meer mee
- geen energie halen uit dingen waar je dat normaal wel uithaald (dus bijv naar de paarden gaan kost nu meer dan dat het me opleverd)

Denk dat ik dan wel de voornaamste dingen heb benoemd die mij duidelijk maakte dat er iets niet klopte..
Laatst bijgewerkt door landvrouw op 12-12-19 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:09

Burn out geen ervaring mee, overspannen/oververmoeid wel:
- Constant moe zijn
- Vergeetachtig, afspraken vergeten, verward zijn
- Overslapen
- Slecht gezind zijn
- Verminderd concentratievermogen
- Emotioneel
- Geen energie om dingen te doen
- Duizelig, niet lekker voelen en misselijk zijn

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:19

Als alles je teveel wordt en niet even een weekje dat hebben we allemaal wel eens maar al een tijdje en bovengenoemde klachten.

Je rust ook niet meer uit en je energiepotje vult zich niet meer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:20

Als je een diagnose hebt van een huisarts/bedrijfsarts/psygoloog, en niet eerder.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:22

LadyMadonna schreef:
Als je een diagnose hebt van een huisarts/bedrijfsarts/psygoloog, en niet eerder.

Dit inderdaad. Ik heb(had) ook alle bovenstaande klachten maar heb deze diagnose absoluut niet gekregen. Toen mijn moeder ook om informatie vroeg of zoiets het kon zijn zei mijn huisarts gelijk dat een burn out alleen werk gerelateerd is. Je moet het maar aannemen van de witte jas.

Voor mijn gevoel(en andere mensen) heb(had) ik dus zeker een burn-out op ieder vlak(niet alleen werk gerelateerd). Volgens de huisarts en POZ in ieder geval niet.

Gelukkig wordt ik nu wel straks op een andere manier geholpen. Dus dat scheelt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:27

Aantal jaar terug gediagnosticeerde burn out (trouwens die term wordt niet gehanteerd, het is zwaar oververmoeid / overspannen of iets dergelijks) gekregen.
Ik zat op een werkdag thuis te werken opende mijn laptop en wist mijn wachtwoord niet meer. Erger nog: ik kon niet meer lezen. Ik kon niets meer.
Die toestand heeft maanden geduurd.
Wist de weg niet eens meer in mijn eigen stad. Paniekaanvallen. Vreselijk.
Wens het niemand toe.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:32

Vreselijk moe zijn, geen zin meer hebben in leuke dingen.
Lichamelijke klachten, ik kreeg aan het eind van de dag een soort paniekaanvallen en begon als een gek te zweten en te trillen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:36

Vermoeidheid die niet bij te slapen is. Als boodschappen doen of de hond uitlaten al teveel moeite kost. Nergens zin in, ook niet in dingen die je normaal leuk vind. Emotioneel maar tegelijkertijd ook het gevoel hebben dat je niet weet waarom je je zo voelt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:41

Idd niet zelf diagnosticeren.
Bij mij is het vastgesteld door een arts en voor mij waren oa de klachten: enorme stress, in mijn vakantie in paniek schieten (tot hyperventileren aan toe) bij het idee aan werken omdat ik totaal niet was uitgerust, snel aangebrand zijn, kort lontje, hoofd overlopen door alles wat nog gedaan moest worden, nooit het gevoel van rust en ontspanning hebben, niet kunnen slapen, geen concentratie, in paniek raken bij aanvang van een deadline die ik makkelijk zou halen, maar toch het idee van een deadline, huilbuien, niet rustig op de bank kunnen zitten omdat er nog zoveel moet gebeuren en je daardoor geen rust in je lijf en hoofd kunt vinden etc etc.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 12-12-19 19:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 18:42

future_vet schreef:
Vermoeidheid die niet bij te slapen is. Als boodschappen doen of de hond uitlaten al teveel moeite kost. Nergens zin in, ook niet in dingen die je normaal leuk vind. Emotioneel maar tegelijkertijd ook het gevoel hebben dat je niet weet waarom je je zo voelt.

Thanks voor jullie reacties tot nu toe. Afgelopen weekend is het een beetje geescaleerd op het werk, o.a met collega's ook. Gister gesprek geha met de manager. En heeft me vandaag enorm aan het denken gezet!

Normaliter ging ik op tijd naar bed, en was ik altijd rond 0800 weer wakker. Nu kom ik bijna rond 12 á 1300 mijn bed pas uit.

In mijn hoofd wil ik zoveel leuke dingen doen, op mn vrije dagen o.a, maar op de dag zelf twijfel ik en doe ik het maar niet. Zo zijn er nog wel meerdere dingen, wat mij beetje aan het denken heeft gezet, en zoals vanmiddag nog net niet de hele middag gehuild. :=

Ben bang dat ik dan gelijk naar psycholoog oid door verwezen word!
Laatst bijgewerkt door Banyu op 12-12-19 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:51

Ik ben naar de huisarts gegaan toen ik van het 1 op andere moment niet meer kon stoppen met huilen. Daar ging niets bijzonders of dramatisch aan vooraf (ik liep mezelf al tijden voorbij maar dat zag ik later pas). Opeens gingen smiddags om 13.00 uur de sluizen open en dat heeft letterlijk 48 uur geduurd.

Grote verschijnselen die er daarna bij kwamen: paniekaanvallen (konden uren duren), geen concentratie, geen keuzes kunnen maken (wil ik eten of niet? Moet ik drinken pakken? Was doen? Tv kijken of lezen? En dus sta ik soms een uur midden in de kamer om daarna maar zonder iets op de bank te gaan zitten), bij teveel indrukken krijg ik kortsluiting in mijn hoofd en voel ik me niet meer in mijn lichaam muren en vloer lijken te golven.

Maar de huisarts heeft dit dus gesignaleerd en toen is hulpverlening verder opgezet.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 19:07

Inderdaad, wakker worden van de wekker en alleen maar kunnen janken. Dan is het moment om naar de huisarts te stappen.
Ik moest per direct stoppen met stage en kreeg aangepaste begeleiding bij de stages erna.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 19:10

Banyu schreef:
Ben bang dat ik dan gelijk naar psycholoog oid door verwezen word!

Hoezo zou je daar bang voor moeten zijn? Zijn ook gewoon maar mensen die hun vak uit oefenen. Over het algemeen bijten ze niet.

Je klachten kunnen ook veroorzaakt worden door bijv een schildklier afwijking, vitamine D te kort, vitamine B12 te kort, etc.

Ik denk dat je het beste start een afspraak met je huisarts, met tevens het verzoek bloed te prikken, en van daaruit verder kijken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 19:13

Bij mij bleek ook een enorm vitamine D gebrek. Maar of dat de oorzaak is geweest of het gevolg dat was niet meer te achterhalen.
En waarom bang? Ik was zo blij dat mijn huisarts me serieus nam. Eindelijk iemand die echt luisterde. Mijn manager en mijn collega's hadden niets in de gaten. Ik zelf eigenlijk ook niet. Dat het zo erg was :o

ALs je er middenin zit heb je het zelf ook niet in de gaten hoe erg je al heen bent want je bent zo lang in een soort overlevingsstand dat je niet meer door hebt hoe je aan het compenseren bent. Ik had bijv enorme last van mijn spieren, steeds pijn, slikte ik weet niet hoe veel paracetamol en maar doorgaan.

Ja da's niet handig :+

Huisarts heeft me toen doorgestuurd om lichamelijk oorzaken uit te sluiten (bloedonderzoek, hartfilmpje, longonderzoek, ik was namelijk steeds zo benauwd, wat gewoon hyperventilatie). En toen daar dus dingen uitkwamen dat aangepakt in combi met een speciaal soort fysiotherapie, psycholoog en later coach.

Jaja. Was heel traject :+

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 19:19

Matheno schreef:
Het moment dat je s'ochtends je bed wilt uitstappen, maar dat kan niet.
En niet gewoon een kwestie van niet willen, maar écht het kan NIET.

Dit ja

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 19:23

Ik ben vlak voor de zomervakantie in overspannen toestand eerder gestopt met school. Ik merkte voornamelijk dat alles teveel was; ik kreeg een huilbui toen een vriendin me uitnodigde voor haar verjaardag en ik dat ook als verplichting zag. Stond verbaasd in de winkel; wist niet meer wat ik moest hebben en hoe ik er gekomen was. Echt donkere wolken boven mijn hoofd en geen seconde rust kunnen vinden omdat mijn lichaam continu 'aan' stond door de stress.

@Ts; Ik weet niet hoe je situatie is maar ik denk dat je zelf wel weet dat het niet helemaal goed gaat als je een topic opent met deze (hulp)vraag. Deed ik destijds ook. :P Zou je aanraden per direct rust te nemen en alle verplichtingen te laten vallen indien mogelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 19:29

Bij mij was er ook vitamine D gebrek, maar dat was niet direct de oorzaak.
Iedereen zag het namelijk al van verre aankomen, behalve ikzelf :+

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 19:34

Ik had in het begin last van hartkloppingen, duizeligheid en veel huilen. Naar de huisarts geweest en vooral mijn hart laten onderzoeken. Want dat voelde doodeng.
Was niks mee aan de hand.
Na een vakantie kon ik ineens helemaal niks meer. Kon geen was doen, geen boodschappen doen, niet koken.... Dus meteen weer naar de huisarts.
Weer van alles lichamelijk uitgesloten dmv onderzoeken en dus de stempel burn out gekregen.
Het enige wat ik kon zonder een paniekaanval te krijgen was bij mijn paarden zijn. Dus daar was ik bijna hele dagen toen ik 0,0 uur mocht werken. Na een maandje weer rustig begonnen met een paar uur werken.
Nu bijna een jaar verder en kan ik met veel moeite 32 uur per week werken ipv de 40 en soms 40+ deed.
Daarnaast slaap ik ontzettend veel zonder uitgerust te zijn en kan ik naast mijn werk weinig prikkels meer hebben.
Het is een lang en zwaar traject.

Het maar blijven doorgaan en leuk blijven lachen heeft voor mij dus niet zo heel goed uitgepakt.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 19:47

Iedereen heeft weer andere klachten zo te lezen. Ik sliep goed, maar had veel lichamelijke klachten. Zag tegen veel dingen op, mijn emoties waren vlak en ik had last van mijn ademhaling. Daarnaast kon ik niet echt genieten, alles ging langs mij heen.

Dat de diagnose was gesteld en ik wist wat er was, kwam er een soort opluchting. Toen een half jaar tot drie uur gewerkt, 75% dus. Dit op mijn eigen verzoek. Huisarts wilde dat ik nog minder ging werken, maar wilde ik zelf niet.

Ik ben voor mijzelf veel minder kritisch geworden. Heb ook echt moeten leren loslaten. En alleen dingen te doen die wilde doen en niet omdat ik vond dat ik het moest doen. Dat heeft mij enorm geholpen. Toen de diagnose er was daarna ook ‘s middags geslapen. Net of het er toen uit mocht komen.

Helaas loop ik nu nog steeds met lichamelijke consequenties die langzaam aan wel verminderden dmv osteopathie. En dat terwijl het bijna 5 jaar geleden is. Voor de rest weinig last meer, maar mij agenda is heilig. Ik plan alles zeer goed. Anders merk ik het meteen.

Het kan dus op verschillende manieren tot uiting komen. En ik had toch ook echt een lichte burn out.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:02

Ik heb op het randje van een burnout gezeten. (Pesterijen op de werkvloer)

Mijn symptomen:
Stress
Lachen/giechelen in mijn slaap (echt een vreemd symptoom)
Om het minste willen huilen
Huilend van het werk naar huis vertrekken
Niet willen opstaan om te gaan werken
Nergens geen zin meer in hebben
Minder eetlust
Moe zijn

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:28

Ik was al tijden moe en lusteloos. Ik had nergens zin in en alles voelde zwaar. Toen ik op een dag gehaktballen wilde eten, en het gehakt in de Appie was op, wist ik niet meer hoe ik voor het eten moest zorgen. Ik ben midden in de Appie im huilen uitgebarsten en kon de eerste dagen ook niet meer stoppen. Normale taken leken onmogelijk.
Zelfs mijn haar wassen leek een enorme complexe opgave. Dat was wel een teken dat er iets niet lekker zat