Maximum leeftijd voor kindje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Maximum leeftijd voor kindje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 19:51

Ik wil graag jullie mening horen.
Wat vinden jullie de maximum leeftijd om nog bewust te proberen zwanger te worden?
En dan zowel voor een vrouw als een man?

Ik was 35 jaar toen mijn jongste geboren werd (bijna 36). En ik zei ook altijd dat ik mezelf na mijn 35ste te oud vond worden voor nog een kindje.
Inmiddels ben ik 39 en aan de ene kant vind ik het prima zo. Maar aan de andere kant, kriebelt het stiekem toch nog een beetje.
Maar mijn vriend is bijna 47. Hij heeft eigenlijk hetzelfde, ergens kriebelt het wel, maar eigenlijk vindt hij zichzelf ook te oud worden :D

Ik ben erg benieuwd naar de mening van anderen :D

Mijn vriend en ik zijn trouwens nog niet zo lang bij elkaar. En de kans is groot dat er nooit een kindje van ons samen zal komen. ;)
Laatst bijgewerkt door TinkerTreas op 11-12-19 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Maximum leeftijd voor kindje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:53

Als je het fysiek en mentaal nog aankan, who cares? Een kind komt er echt wel overheen dat hij/zij oude ouders heeft (is toch maar een mindset).

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:55

Ik kan alleen voor mezelf spreken. Indien ik iemand op latere leeftijd tegen kom en ik niet zelfstandig zwanger zou kunnen worden zou 45 voor mij de max zijn, anders 40.

Gevoelsmatig is dit voor mij nu 35, zit in een relatie en ben 28 zonder kinderen. Partner is 39 zonder kinderen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:55

Tsja, dat is een vraag die voor iedereen anders is. Persoonlijk zou ik voor uiterlijk 35 gaan als vrouw zijnde, maar alles loopt zoals het loopt, als je ouder bent en wilt graag een kind, wie houdt je dan tegen? Als inderdaad de mindset goed is en je het fysiek nog aan kunt, zit er geen leeftijd aan vast. Alleen is de kans op een gehandicapt kind wel groter als je ouder wordt.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:56

Ik en mijn partner schelen nogal wat jaren, hij voelt zich met zijn 55 echt te oud om aan kinderen te beginnen.. Ik als 30 jarige vrouw heb vrede met zijn beslissing (kinderen moet je in mijn ogen samen willen) maar ik vind hem in hoe hij is als persoon zeker niet te oud..

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:59

Als je een jaar of veertig bent,is de vrouw in de overgang met alle problemen van dien als haar kind gaat puberen. Gezellig in huis....
Ook lichamelijk is het wat mij betreft wenselijk om daar ( 40 jaar) de grens te leggen bij een vrouw.
Tja en bij de man? Ook zijn zaad gaat in kwaliteit achteruit, dus kunnen ook veel afwijkingen gaan geven.
Maar ieder moet het voor zichzelf weten welke risico’s aanvaardbaar zijn.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 19:59

Ik heb mijn op nog even aangepast. Extra informatie neergezet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:02

Wachten op kleinkinderen of zelf toch maar heel snel gaan proberen.
Zou je spijt krijgen over vijf jaar, als je het niet geprobeerd hebt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:04

Poeh, de grens zou bij mij wel op 40 liggen. Daarboven niet meer.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 20:05

Anoniem schreef:
Wachten op kleinkinderen of zelf toch maar heel snel gaan proberen.
Zou je spijt krijgen over vijf jaar, als je het niet geprobeerd hebt?

Die kleinkinderen gaan nog wel een tijd duren hoor :D
Mijn oudste is bijna 9 en de jongste is 3.
Mijn vriend heeft geen kinderen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 20:05

Suzanne F. schreef:

En dan 40 om te bevallen. Of 40 om zwanger te worden?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:05

Ik zou zeggen voor beide man en vrouw tot 40. Ook met kans op ziektes, complicaties en aangeboren narigheid.
Ik heb zelf mogen zien bij familie en vrienden dat er toch wat risico's aanzitten. En heb twee vriendinnen gehad met een oudere vader die was 65 toen zij net 14 waren. Hij vond zich met alles te oud, wou nergens mee heen had geen zin meer in een dagje dierentuin. Had best een impact op het gezin.

Nou weet ik dat 1 voorbeeld niks zegt over meer mensen maar kwam daar vaak over de vloer en ze leefden zo in andere fases dat ik het echt niet zou willen voor een kind.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:15

Voor mij ligt de grens bij 40. Zowel als man en als vrouw. Maar dat is meer een persoonlijke grens.
M’n man heeft oudere ouders en naar mate hij ouder wordt maakt hij zich zorgen of z’n ouders wel bepaalde mijlpalen gaan meemaken. Heb voor mezelf een uiterlijke leeftijd vastgesteld om te beginnen zodat in het ergste geval ik alsnog onder de 40 blijf. (Zo klinkt het een beetje gek)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:15

Mijn vriendin had een oude moeder,die moeder kon geen kinderen krijgen en met 45 dachten ze dat ze in de overgang was,maar verrassing ze was zwanger. Mijn vriendin was een heel gewenst kind,maar zelf vond ze het vreselijk zeker nadat ze ouder werd en mensen dachten dat haar moeder haar oma was.Je zit dan toch in een andere levens fase.Mijn vriendin is nu zelf moeder ze was 30 dus haar moeder was ook al behoorlijk op leeftijd toen ze klein kinderen kreeg en heeft ze ook maar kort mogen mee maken.
Persoonlijk denk ik dat rond je 35 ste en in ieder geval onder je 40ste oud genoeg is.
Ik zou er zelf echt geen meer willen hebben..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:22

Ach, het risico wordt wat hoger, maar als je dat er voor over hebt, je voelt je fit genoeg en je wilt nog graag een kindje erbij...dan ga je er toch gewoon voor :j Ik zou dan niet meer te lang wachten maar een beslissing nemen hoe je het aan wilt gaan pakken :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:29

TinkerTreas schreef:
Suzanne F. schreef:

En dan 40 om te bevallen. Of 40 om zwanger te worden?

Ja je bent geen 3 jaar zwanger dus dat zou 9 maanden schelen. 40 met zwanger worden zou de absolute grens zijn voor mij. Dus misschien ben je dan 41 als je bevalt. Maar ouder zou ik echt niet willen.

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:34

Is erg persoonlijk, zolang je er zelf prettig bij voelt

Zelf zijn wij ook gestopt met de pil of het komt of niet ben overigens 38

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:34

Ach... Mijn oma was 37 toen mijn moeder geboren werd en mijn opa 47. En ze is niet de jongste thuis.
Voor die tijd echt wel opvallend, maar ze heeft er nooit last van gehad. Het is een kwestie van mindset.
Ook ik heb mijn opa en oma heel bewust meegemaakt. Sterker nog, mijn vader overleed op zijn 43e, maar toen waren zij er beide nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:35

Voor zowel mijzelf als mijn vriend is dit 30. Hij werd papa op zijn 30ste, ik was 25. Perfect zo. 40 vinden wij beiden al veel te oud. Dat is een leeftijd waarop je al grootmoeder kunt worden (zoals mijn schoonmoeder. Op haar 20ste moeder en haar dochter op haar 22ste, dus grootmoeder op haar 42)

Maar hé, dit is onze mening. Neem het zeker niet persoonlijk op :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:35

Ik vind niks. Denk ik. Op je 50e naar Ibiza gaan om met een geleende eicel nog een laatste kans kind maken vind ik wat extreem maar mijn tante werd op haar 42e moeder, is nu met pensioen en fit en reist met dochter de hele wereld over. Dat vind ik dus best wel tof.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 20:52

DeMolenhoek schreef:
Voor zowel mijzelf als mijn vriend is dit 30. Hij werd papa op zijn 30ste, ik was 25. Perfect zo. 40 vinden wij beiden al veel te oud. Dat is een leeftijd waarop je al grootmoeder kunt worden (zoals mijn schoonmoeder. Op haar 20ste moeder en haar dochter op haar 22ste, dus grootmoeder op haar 42)

Maar hé, dit is onze mening. Neem het zeker niet persoonlijk op :)

Ik vroeg om jullie mening, dus ook om die van jou :D
Ik was 30 toen mijn oudste geboren werd. ;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:58

Ik vind het niks voor mij. Zou wel klaar willen zijn voor mijn 35ste.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 21:13

Hoi ts. Ik ben nu zwanger van mijn derde (En laatste :evaw: ). We waren eraan begonnen voor het 3de toen ik 32 jaar was. Jammer genoeg besliste de natuur er anders over, 3 miskramen en 1,5 jaar later is het gelukkig blijven plakken.
Ik begon al te panikeren toen ik 34 jaar werd want 35 jaar was voor mij het absoluut maximum.

Nu 36 weken zwanger en dolgelukkig dat het ons toch nog een keertje gegund is <3 .

Maar 40 jaar zou ik echt te oud vinden en zou ik mij niet goed bij voelen. Maar zoiets is natuurlijk héél persoonlijk :).

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 21:22

Ik vond 37 a 38 voor mezelf altijd de max. In z’n algemeenheid zou ik zeggen max 40 de vrouw qua bevallen en max 45 voor de man.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 21:25

Mijn moeder was 41 toen haar jongste geboren werd. Ze is op haar 55 nog een opleiding gaan doen en werkt nu voor het eerst in 35 jaar weer. En ze sport mij er dik uit.... dus tja wat is oud. Ik voel me soms ouder en minder fit dan mijn moeder. Mijn moeder gaat dus ook nog naar alle voetbalwedstrijden van mijn jongste broertje. En past ook nog op haar kleinkinderen.
Ik zou zelf de 2e wel voor mijn 40e willen. Ik denk dat voor een vrouw na je 40e lastiger is allemaal, vooral om zwanger te worden. Maar wat doet 1 of 2 jaar nu? 41 klinkt veel ouder dan 39, maar voel je je nu echt zoveel ouder dan toen je 37 was?
Volg je eigen gevoel, of jullie gevoel in dit geval. Jonger ga je toch nooit meer worden. Dus het is meer de vraag of jullie vinden dat het gezin zo af is of niet.