Cystes in borst nog zeurend gevoel naar gynaecoloog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Cystes in borst nog zeurend gevoel naar gynaecoloog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 12:01

Uitstellen dat is wat ik doe... Ik ben gewoon bang. Bang om een hypochonder te zijn maar ook bang voor 'wat als het toch niet ok is?'

Iets meer dan een maand geleden had ik tijdens de fitness pijn aan mijn rechter borst. Bizar maar niet zo gek aangezien ze altijd wel wat gevoelig zijn. Tijdens het douchen toch even gevoeld of alles goed was. Tot mijn verbazing voelde ik iets zitten. Geen kleine knobbeltje maar een lompje.
De volgende ochtend onmiddellijk naar de huisarts. Zij ook gevoeld en vertrouwde het niet echt. Dus ik kon direct naar de mammografie en echografie.
Daar terecht gekomen eerst een mammo en om zeker te zijn een echo. Ik mocht terug naar de wachtzaal. Ik zat nog niet neer of ik werd terug binnen geroepen. Ze wouden voor de zekerheid toch nog een echo maken. Daar kreeg ik het geruststellende nieuws: je hebt een paar cystes en we vermoeden dat het vanzelf weg gaat. Voel je ze na een maand nog dan neem je verdere stappen.

Oef opgelucht en wel naar huis.

Echter nu zijn we een maand verder en merk ik op dat de knobbel precies verminderd is. Deze is niet meer zo alarmerend als voordien maar...

Ik voel dat mijn borst wel gevoelig blijft. Ook heb ik soms een zeurend gevoel/ lichte steekjes. Het doet niet pijn maar je voelt dat ze er is. Ook kan de tepel wat gevoeliger zijn.

Ik ben iemand die snel ongerust is en heb de vorige keer al bij de gynaecoloog gezeten voor een ingebeelde kwaal (heb spiraal en nu 4 jaar plots bloedverlies. Alles bleek ok te zijn.).

Nu zit ik dus met een heel gewrongen gevoel. Langs de ene kant wil ik niet voor niets de gyneacoloog 'lastig' vallen en liefst steken ik ook mijn kop in het zand moest het slecht nieuws zijn.
Dus ja eigenlijk weet ik 'kom niet flauw doen, neem je telefoon en bel gewoon!' (Ik woon in België dus heel toegankelijk) maar ik durf gewoon niet... Ik bevries letterlijk... De enige die weet dat ik die cystes heb is mijn vriend maar hij weet niet dat ik toch nog enige zorgen heb.

Ah bah...

Ik denk dat ik gewoon een beetje steun zoek om daaruit de moed te krijgen om te bellen.

pmarena

Re: Cystes in borst nog zeurend gevoel naar gynaecoloog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:06

De enige manier om van je zorgen af te komen, is toch even doorbijten en er naar laten kijken. Hop, doe het nu maar dan ben je er vanaf...anders blijf je er tegenaan hikken :)

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:07

Ik heb ze ook.
Ook vorig jaar net als jou doorgestuurd voor een mammografie en een echo.
De echo doen ze eigenlijk standaard werd mij verteld wanneer het een eerste mammografie is en je zo jong bent (ik ben 32, geen idee wat jouw leeftijd is).

Daarbij werd mij verteld dat die cystes eigenlijk niet meer verdwijnen. Maar dat ze afhankelijk van je cyclus vollopen en ook weer leeglopen. Een cyste is namelijk een blaas/bult gevuld met vloeistof.
Het was dan ook niet vreemd als de cyste het ene moment wat groter werd of kleiner.

Ik kreeg de tip om aan de bel te trekken wanneer de tepel(s) van vorm veranderen/ terug getrokken/extreem rood of ander kleurverandering.
Of als ik voortdurend pijn bleef houden aan de borst(en).

Maar als je er zo mee in de maag zit, dan zou ik zeggen, gewoon even bellen voor de zekerheid. Even checken kan geen kwaad voor je eigen gemoedsrust.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:07

Gewoon bellen! Is het niets, dan heb je een reden om taartjes te halen om het te vieren en als het wel foute boel is dan kun je er maar beter zo vroeg mogelijk bij zijn :) Artsen geven je liever goed nieuws en je hebt er last van dus een goede reden om te komen. Spontaan vaginaal bloedverlies is ook een hele goede reden om even te laten controleren, dus je bent echt geen aansteller!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:13

gewoon weer de HA bellen hoor, evt kan er een borstontsteking aankomen en daar kun je ook heel beroerd van zijn.
Heb ik een tijdje geleden ook gevoelige cystes gehad en een mammografie + echo gekregen. De geruststellende woorden die ik kreeg, is dat als het gevoelig of pijnlijk is, het vaak goed nieuws is en geen kankercellen. Maar dat het wel heel goed is om te blijven controleren.

Hopelijk ben je er snel vanaf!! :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:14

Bellen en opnieuw laten checken. Niet leuk, maar wel beter voor jou.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:01

Niet denken dat je een aansteller bent, je hebt er last van en dus ga je naar een arts.
Met cystes is een borst ga je trouwens naar de chirurg en niet naar de gyn

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:06

Liselot schreef:
Niet denken dat je een aansteller bent, je hebt er last van en dus ga je naar een arts.

Je gaat pas naar de chirurg als er wordt overgegaan tot verwijdering of als er sprake van is dat dit aan de orde zou zijn toch?
Ik vind gynaecoloog ook bijzonder. Maar misschien gaat het in België er net iets anders aan toe?
Ik ben bij radiologie geweest, afhankelijk van wat daar de uitkomst was, wordt je doorverwezen of niet.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:23

Ik denk zeker niet dat je te vaak naar een arts gaat hoor. Als je 4 jaar lang geen bloedverlies hebt en dan ineens wel, is het alleen maar goed om dat te controleren. Het kan inderdaad gewoon onschuldig zijn, maar voor hetzelfde geldt was het wel iets ernstigs.

Als je nog steeds last hebt van de cystes, kun je best nog een afspraak maken. Ze hebben gezegd dat ze na een maand weg moeten zijn, ze zijn wel kleiner, maar ze zijn er nog wel.
En als je twijfelt, wacht je misschien nog 2 weken en kijk je of ze dan wel weg zijn en maak je anders alsnog een afspraak. Doe waar jij je prettig bij voelt, maar denk absoluut niet dat je je aanstelt.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:29

Volgens mij heb je 2 keuzes.

1. Je kiest ervoor om niet te bellen en altijd een ongerust gevoel te hebben en accepteert dat.

2. Je belt de arts en weet binnenkort waar je aan toe bent.

Succes!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:30

Ik heb dit ook gehad en het bleef pijnlijk, er was een biopt genomen.het was goedaardig maar het groeide wel dus hebben ze het weggehaald.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:36

waarom niet :-) ? Leuk is anders, maar mocht er een probleem zijn, kun je er beter vroeg bij zijn. En zo niet, ben je gerustgesteld.

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:38

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 14:03

Ik vind dat je heel hard voor jezelf bent TS. Als je plotseling bloedverlies hebt is dat geen "ingebeelde kwaal". Het is fijn dat er niets aan de hand is, maar daarom mag je nog wel voor de zekerheid naar de gynacoloog.

Dus... gewoon nieuwe afspraak maken. ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:04

Fem schreef:
Liselot schreef:

Je gaat pas naar de chirurg als er wordt overgegaan tot verwijdering of als er sprake van is dat dit aan de orde zou zijn toch?
Ik vind gynaecoloog ook bijzonder. Maar misschien gaat het in België er net iets anders aan toe?
Ik ben bij radiologie geweest, afhankelijk van wat daar de uitkomst was, wordt je doorverwezen of niet.

Nee hoor, ik heb 10 jaar lang preventief borstkanker onderzoek gehad en dat was altijd door een chirurg

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:20

Laibadji schreef:
Daar kreeg ik het geruststellende nieuws: je hebt een paar cystes en we vermoeden dat het vanzelf weg gaat. Voel je ze na een maand nog dan neem je verdere stappen.

je antwoord staat al in je post :)
Je voelt ze nog, dus zeker bellen!

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 21:22

Als ik het zo hoor is de kans heel groot dat het onschuldig is?

Ook lees ik dat ik beter naar de HA bel ipv gynaecoloog?

Ik vind het gewoon zo spannend omdat de dokter die de echo en mammo deed heel lang twijfelde. Hij heeft mij ook terug geroepen om opnieuw een echo te maken omdat hij niet zeker was. Dat heeft er toch wel ingehakt wat onzekerheid betreft.

Morgen bellen...mijn maag slaat al in de knoop bij de gedachte.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 22:18

Vraag om een MRI, bij jonge vrouwen is het borstweefsel op een mammo of bij een echo moeilijk te beoordelen. Pas bij een mri met contrast kunnen ze het écht goed zien.
Je huisarts kan hier een verwijzing voor geven

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 22:54

Zoals je de klachten beschrijft herken ik het van mijn eigen Boze Tieten (cystevormende mastopathie :\ ). Cystes hangen vaak samen met je cyclus, maar zijn wel ontschuldig in ieder geval.

Als je je echt zorgen maakt, gewoon lekker de dokter bellen. Daar zijn ze voor :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 23:04

In België gewoon de gyn idd, huisarts zal doorsturen denk ik. Gewoon doen, die gyn ligt er echt niet wakker van dat je gaat voor geruststelling, enkel jij ligt er wakker van.