lijnzaad voor dreumes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

lijnzaad voor dreumes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 09:35

Goedemorgen,

Mijn jongste heeft regelmatig wat moeite met poepen. Niet van een vreemde want als ik er niet om denk zit ook snel verstopt.

Nu vaak laxeermiddeltjes gekregen van de huisarts. Maar die wil ik niet te vaak gebruiken, want ik wil geen luie darmen kweken. Nu las ik op internet dat lijnzaad (gebroken) heel goed schijnt te helpen met het zacht houden van de ontlasting.
Maar ik las ook dat teveel weer niet goed is. Voor volwassenen schijnt 15-45 gram niet schadelijk te zijn. Maar hoeveel mag een 1 jarige er dan van hebben?

Hij krijgt overdag veel water en Rosivicee Laxo. Thee wil hij niet, alleen van lepeltjes van mij >;) Hij krijgt bruin brood (absoluut geen wit!). Ik geef hem zoveel mogelijk laxerend fruit (kiwi, meloen ect). Dit krijgt hij nu in kleine blokjes gesneden. En heel af en toe krijgt hij een zakje van olvarit ofzo (in uitzonderingen). Eet ook al gewoon met de pot mee s'avonds. Alleen de dingen die heel moeilijk voor hem weg te krijgen zijn en rauwe dingen natuurlijk niet. Hij krijgt sinds een paar dagen ook geen flesvoeding meer maar gewoon halfvolle melk.
Hij is geen grote eter. Nooit geweest ook, andere kinderen dronken bij wijze 200 cc en dan zat hij nog op 120 cc. Nu met vast voedsel niet veel anders. Maar hij groeit en ontwikkeld goed, en genoeg natte luiers.

Eventuele tips zijn welkom. Maar ik wordt wel graag in me waarde gelaten. Want ook ik doe gewoon wat mij het beste lijkt voor mijn kinderen.

groetjes,

kimberly1995

Re: lijnzaad voor dreumes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 10:15

Bruin brood is gewoon wit brood met een kleurtje. Je hebt echt volkoren brood nodig voor de vezels. Brood met pitjes en zaden zorgt voor nog meer vezels.

Gebroken lijnzaad zou ik niet geven, want lijnzaad vormt een kikkerdril met water en dat gebeurd dan dus in de darmen van je kindje. Je kan de hele lijnzaadjes een nacht weken in een laagje water. Dat kan je aan je kindje geven door bijv. wat pap, yoghurt of iets heen. Ik zou een theelepel per keer geven en dan 2x per dag ongeveer. Dan geef je letterlijk de 'kikkerdril' aan je kindje en dat bindt juist de ontlasting en andere troepjes uit de darmen aan zich en helpt met ontlasten.

Succes!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 10:19

Ik meende dat zulke jongen kinderen nog geen volkoren mochten hebben? Omdat ze dat nog niet goed kunnen verwerken

Mijn bedoeling was dan ook om het door de pap heen te doen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 10:28

wemkelover schreef:
Ik meende dat zulke jongen kinderen nog geen volkoren mochten hebben? Omdat ze dat nog niet goed kunnen verwerken

Mijn bedoeling was dan ook om het door de pap heen te doen.

Dat weet ik niet, dat zou je even aan je huisarts moeten vragen.

Voor voldoende voedingsvezels kun je dan groente en fruit geven.

De lijnzaad moet in ieder geval geweekt zijn. Door de pap is idd prima!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 10:41

Hier ook iemand die haar hele leven al om het minste geringste verstopt kan zitten.

Wat betreft de angst de darmen lui te maken, heel goed hoor. Dat is zeker iets om bij na te denken. Wel is het zo dan lang niet alle middelen dit effect hebben. Er zit een groot verschil tussen de spullen die we o.a. bij de drogist kunnen halen en de middelen die we op recept kunnen krijgen. Bisacodyl is bijvoorbeeld echt een middel dat je wilt mijden, eigenlijk ook als volwassene moet je er heel voorzichtig mee zijn. Belangrijkste is dat het middel echt werkt als "steuntje" en niet de leiding overneemt zeg maar. Bysacodyl prikkelt de darmen bijvoorbeeld erg, terwijl andere middelen niet zozeer stimuleren maar zorgen dat de darminhoud zachter en meer gebonden wordt (en het voor de darmpjes dus makkelijker is om de boel te verlaatsen). De "kikkerdril" zoals beschreven door kimberly werkt op zo'n manier.

Sterkte.. :)

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 10:57

Vraag jezelf ook af of hij echt verstopt zit of dat hij gewoon niet hoeft te poepen omdat de darm nog niet genoeg gevuld is. Niet iedereen poept elke dag. Het kan echt afhangen van de inname...
Lijnzaad zou ik niet direct doen. Je zou wel havermout kunnen weken in een beetje water en dit door yoghurt heen kunnen doen. Of zelf havermout koekjes bakken. Dan de gebroken havermout gebruiken. Of de hele simpele havermoutpap.
Probeer niet te veel te fixeren op het poepen. Een normale hoeveelheid vezels, normale hoeveelheid vocht. En probeer het ook een beetje op z’n beloop te laten. Een kinderlichaampje maakt zoveel ontwikkelingen mee

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 11:08

Lust je zoon peperkoek? Dat wilt ook wel helpen om gemakkelijker te kunnen poepen. Mijn jongste zoontje had daar ook last van gehad en gaf hem vaak peperkoek te eten. Mijn zoontje houdt ook erg van sla dus ik maakte de sla aan met een flinke scheut (biologische) zonnebloemolie of olijfolie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 11:12

Ik zou liever voor een scheutje olie gaan in het eten dan lijnzaad. De verzuren heeft hij sowieso nodig voor zijn ontwikkeling.
Verder inderdaad ook niet teveel willen regelen, de darmen moeten zich ook gewoon nog aanpassen aan het vaste voedsel.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 11:12

Inderdaad,scheutje olijfolie doet wonderen en is nog lekker ook

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 11:17

jansje73 schreef:
Lust je zoon peperkoek? Dat wilt ook wel helpen om gemakkelijker te kunnen poepen. Mijn jongste zoontje had daar ook last van gehad en gaf hem vaak peperkoek te eten.

Peper/ontbijtkoek werkt niet laxerend.
Het bevat net zoveel vezels als wit/bruin brood.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 11:17

Inderdaad liever een scheutje olie dan lijnzaad.
En begin de dag liever met een volkoren boterham. Dat hielp hier supergoed tegen de verstoppingen toen mijn dochter nog klein was.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 11:19

Bananen bevatten ook veel vezels wat goed is voor de stoelgang (en werkt niet verstoppend wat sommige mensen denken).

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 11:21

jansje73 schreef:
Lust je zoon peperkoek? Dat wilt ook wel helpen om gemakkelijker te kunnen poepen. Mijn jongste zoontje had daar ook last van gehad en gaf hem vaak peperkoek te eten. Mijn zoontje houdt ook erg van sla dus ik maakte de sla aan met een flinke scheut (biologische) zonnebloemolie of olijfolie.

Peperkoek werkt juist niet laxerend, dit is een hardnekkige fabel.
Er zitten nog minder vezels in peperkoek dan in witbrood.
Iets minder slecht voor de poep is volkorenpeperkoek.

Nog zo'n fabel: bananen werken verstoppend. Fout, in bananen zitten veel vezels. Fruit is goed.voor de poep.

Bron: maagleverdarn stichting

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 11:22

Op zich mag je wel lijnzaad of andere vezels geven maar dan juist moeten ze ook meer drinken zodat de zaden/zaadhuiden ook naar maximaal volume uitzetten. Geweekt is het niet bepaald lekker en een kind dat net eet wil je ook niet plagen met dingen die niet lekker zijn.
Als je dan zegt dat je kind eerder een matige drinker is dan zou ik daar wat terughoudend in zijn.
Joghurt kan ook helpen trouwens.
Ook vinden veel kindjes gedroogde pruimen heel lekker.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 11:22

Bij mijn dochtertje werd het een stuk beter nadat we met de flesvoeding gestopt waren. Ik zou het nog even de tijd geven.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 11:47

Ik zou het gewoon bij een gevarieerde voeding, veel drinken en de medicatie vd huisarts houden. Waarschijnlijk heb je macrogol poeder gekregen, dat heeft helemaal geen invloed op het functioneren vd darmen van je kleine. Het werkt doordat het in de darm blijft, wordt dus niet opgenomen in het lichaam. Het trekt extra vocht naar zich toe en hierdoor wordt ontlasting meer en soepeler. Veel drinken is hierbij wel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 12:01

Al gehoord van glycerine? Ons dochter van 16 maand krijgt dat als het weer moeilijk gaat en de stoelgang hard is. Dit werkt niet in op de darmen. Als je merkt dat het moeilijk gaat steek je een supo in de poep. De glycerine lost op door de warmte en zorgt eigenlijk voor wat glijmiddel binnenin en maakt de poep wat zachter. Niet schadelijk, heeft geen invloed op de maag en darmwerking.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 12:05

Vocht vezels en vetten zijn belangrijk. Scheutje olie, vette avocado, volkoren producten idd en genoeg drinken.

Volkoren kan gewoon vanaf 6 maanden

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 12:31

rabbeltje schreef:
Vraag jezelf ook af of hij echt verstopt zit of dat hij gewoon niet hoeft te poepen omdat de darm nog niet genoeg gevuld is. Niet iedereen poept elke dag. Het kan echt afhangen van de inname...
Lijnzaad zou ik niet direct doen. Je zou wel havermout kunnen weken in een beetje water en dit door yoghurt heen kunnen doen. Of zelf havermout koekjes bakken. Dan de gebroken havermout gebruiken. Of de hele simpele havermoutpap.
Probeer niet te veel te fixeren op het poepen. Een normale hoeveelheid vezels, normale hoeveelheid vocht. En probeer het ook een beetje op z’n beloop te laten. Een kinderlichaampje maakt zoveel ontwikkelingen mee

Hij zit niet echt verstopt verstopt. Heeft geen krampen ect maar op het moment dat hij moet poepen zie je hem heeel veeel moeite doen, en nou ja paar weken terug moest hij dan ook krijsen. Ontlasting is dan ook gewoon hard.

Ik laat verder wel op zijn beloop hoor, maar kan natuurlijk wel rekening houden met het eten dat ik hem normaal geef. Zoals niet te vaak rijst ect.

Het is ook niet continue maar vaak.
Laatst bijgewerkt door wemkelover op 30-11-19 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 12:33

Sizzle schreef:
Op zich mag je wel lijnzaad of andere vezels geven maar dan juist moeten ze ook meer drinken zodat de zaden/zaadhuiden ook naar maximaal volume uitzetten. Geweekt is het niet bepaald lekker en een kind dat net eet wil je ook niet plagen met dingen die niet lekker zijn.
Als je dan zegt dat je kind eerder een matige drinker is dan zou ik daar wat terughoudend in zijn.
Joghurt kan ook helpen trouwens.
Ook vinden veel kindjes gedroogde pruimen heel lekker.

Mijn zoontje is een matige eter en drinker... hij neemt gewoon wat hij nodig heeft en dat is minder dat het gemiddelde kind. Gedroogde pruimen kan indd ook wel eens proberen of hij dat weg kan krijgen. Hij heeft nog maar 4 tandjes en niet alles gaat even makkelijk.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 12:34

Ilsje_007 schreef:
Ik zou het gewoon bij een gevarieerde voeding, veel drinken en de medicatie vd huisarts houden. Waarschijnlijk heb je macrogol poeder gekregen, dat heeft helemaal geen invloed op het functioneren vd darmen van je kleine. Het werkt doordat het in de darm blijft, wordt dus niet opgenomen in het lichaam. Het trekt extra vocht naar zich toe en hierdoor wordt ontlasting meer en soepeler. Veel drinken is hierbij wel belangrijk.

Hij heeft niet echt medicatie gekregen. Hij heeft gewoon laxeermiddel voorgeschreven bij de apotheek weg eigen merk.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 12:35

DeMolenhoek schreef:
Al gehoord van glycerine? Ons dochter van 16 maand krijgt dat als het weer moeilijk gaat en de stoelgang hard is. Dit werkt niet in op de darmen. Als je merkt dat het moeilijk gaat steek je een supo in de poep. De glycerine lost op door de warmte en zorgt eigenlijk voor wat glijmiddel binnenin en maakt de poep wat zachter. Niet schadelijk, heeft geen invloed op de maag en darmwerking.

nee niet van gehoord. Ik ga even daarover google. Misschien is dit indd wat ik zoek

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 12:37

De reden dat hij geen brood s ochtends krijg. Is dat hij het gewoon niet wil eten in de ochtend. Hij gooit er dan alleen maar mee en heeft dan nog niks binnen gekregen. Pap wil hij beter hebben, krijgt hij ook niet veel van binnen omdat hij dan ook snel er klaar mee is. Hij krijgt hooguit 120 cc pap en soms nog minder, wel uit bordje niet uit fles.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 12:50

En een volkoren boterham leverpastei zonder korstjes? In hele kleine stukjes? Dat lusten de meeste kleintjes toch wel.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 12:52

Suzanne F. schreef:
En een volkoren boterham leverpastei zonder korstjes? In hele kleine stukjes? Dat lusten de meeste kleintjes toch wel.

Hij lust alles ook wel maar hij wil sochtends gewoon geen brood al doe ik er jam of wat dan ook op.
Leverworst vind hij niet heel geweldig nee. Ook smiddags niet.
Smiddags eet hij wel gewoon brood dan is het prima.