.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:57

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:02

vit C en D extra nemen en na inspanning warm gaan slapen, desnoods met extra deken op dat helpt heel erg. Warmer kleden dan normaal is ook een beetj een must, je mag niet afkoelen want dan verstijven je spieren nog meer, ik kreeg daar zelfs koorts van s'avonds en dan met een extra deken gaan slapen dan was het smorgen nog redelijk te doen met opstaan. Bij mij met mijn 20e al geconstateerd samen met slijtage (door zwaar werk op stal) en atrose.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:05

Reuma hebben en aansteller past zeker niet bij elkaar. Heftig en het vervelende is dat reuma helaas blijvend is . Vriendin heeft het nu 20 jaar en was heel slecht maar sinds zeven jaar gebruikt ze humira. Dit is wel het laatste waar ze mee beginnen maar kan helpen in die zin dat het je immuunsysteem een soort van plat legt zodat de reuma rustig is. Zorg dat je onder behandeling blijft en kijk wat ze voor je kunnen doen . Laat ook vit D prikken, dat kan goed helpen om ontstekingen tegen te gaan. Er zijn veel verschillende soorten reuma dus maar even afwachten maar het begint vaak wel met handen en voeten . Daarna komen de andere gewrichten .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:07

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Re: Diagnose reuma op je 29e..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:08

En tip, wanneer je bij de arts zit, neem een briefje met vragen mee en neem het gesprek op.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:19

Heftig om al zo jong reuma te hebben. Ik heb geen reuma maar wel een chronische voetblessure (artrose) en dat vond ik ook al best heftig op deze leeftijd. Hopelijk is de vorm die je hebt een beetje een milde vorm en kan er met medicatie wat gedaan worden. Sterkte en beterschap!

KmbrlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:22

Ik heb die diagnose gekregen toen ik 15 was :o? (jaartje jonger of jaartje ouder weet ik niet meer 100%)
Was heel gezellig om dat te horen te krijgen zonder men ouders erbij.
Dokter wou toen eigenlijk nog niet verder behandelen aangezien ik nog jong was.
Nu tot op heden ook nog geen verdere behandeling gehad.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:34

Ik was 24 denk ik toen ik de diagnose reuma kreeg. Ik heb er jaren veel last van gehad maar nu sinds mijn laatste zwangerschap bijna geen last van.
Ik kan vanavond nog wel even uitgebreider reageren

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:42

Ik kreeg op mn 8e de diagnose.
Al dan wel jeugdreuma.
Ik heb jaren Ascal gehad (zakjes poeder in water oplossen :r )
Zo rond mijn 16e is er nog een keer bloed geprikt maar er waren geen onstekingen meer te zien dus ik was 'er over heen gegroeid'
Inmiddels ben ik 35 en heb nog wel klachten maar niet meer zo erg als toen ik tiener was.
Wat ik fijn vind is een infrarood sauna, dat helpt erg goed tegen de pijn en stijfheid maar het zijn wel dure dingen om maar zo even aan te schaffen.

Zeg al jaren, verhuizen naar zuid Spanje of ergens anders waar het warm is ;)

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:57

Hier ook iemand van 25 met de diagnose reuma en daarnaast ook een spierziekte :list:

Gelukkig is Reuma tegenwoordig prima in de hand te houden met medicatie.
Even zoeken met je arts wat voor jou het beste werkt en de juiste dosering is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:08

Ga voor (meer) informatie naar www.reumanederland.nl dan krijg je in ieder geval correcte en uptodate informatie.
En wat een aanrader is, doe de cursus 'reuma uitgedaagd'.
Daar leer je wat Anita Witzier zegt: ik heb wel reuma, maar de reuma heeft mij niet.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:35

Ik heb bijna 3 jaar geleden de diagnose gekregen, ik was toen 31. Heb ook een poosje Naproxen gebruikt, dat haalde de scherpe kantjes eraf maar kreeg de ontstekingswaardes in mijn bloed niet omlaag. Toen is er grof geschut in gezet door de reumatoloog. Ik spuit nu zelf het medicijn Benepali bijna 2 jaar en mijn bloedwaardes zijn weer goed en de klachten die ik heb zijn verwaarloosbaar.

Zou zeker de tips die Ibbel noemt eens bekijken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:57

Ik heb, nu alweer heel wat jaren terug, de diagnose reuma gekregen. Ik kreeg celebrex voorgeschreven. Mijn reumafactor was loeihoog.

Ik heb diep nagedacht toen, en besloten eerst alle andere dingen te proberen voor ik de medicijnen nam.

Ik heb een reuma-dieet gevolgd, makkelijker gezegd: voornamelijk plantaardig.
Ik ben chinese kruiden gaan gebruiken om reumaklachten te verlichten. Ik heb/ doe veel verwarmende dingen.
Ik ben mijn emotionele huishouden gaan 'opschonen'. Dus oude rommel opgeruimd, gaan voelen wat ik wel en niet wilde in mijn leven, en dus veel minder bewuste en onbewuste stress gekregen.

Ik ben nu zeker voor 85% klachtenvrij. Terwijl ik dus echt niks meer kon. Heel soms een pijnaanval of een ontsteking waardoor iets er raar 'bol' uitziet. Maar dat is echt zelden. En wanneer dat gebeurt, weet ik dat ik niet in balans ben en moet ik daar iets mee doen.

M.a.w.: Geloof de diagnose, maar niet de prognose.... er is zo ontzettend veel wat je eraan kunt doen!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:11

Niet helemaal dezelfde diagnose, maar een vergelijkbare: ziekte van reiter (reactieve artritis) toen ik 14 was. Ik ben nu 31 en heb regelmatig klachten. Voeding doet veel: niet teveel suiker, niet teveel alcohol, niet teveel rood vlees, niet teveel sinaasappels, niet teveel (schimmel)kazen... En let vooral ook op dat je niet te zwaar wordt, want extra gewicht is een extra belasting. En sommige dingen moet je gewoon een beetje accepteren: nat weer, koud weer: niet ideaal en dan ben ik gewoon trager en sneller moe. Ze zeiden tegen mij overigens initieel dat het acuut-reuma was, maar kwamen daar later op terug.

Wat hier meer gezegd wordt: de diagnose kun je (over het algemeen, mijn reumatoloog was een prutser ;) ) wel geloven. Maar de prognose is heel persoonlijk en voor een deel beïnvloedbaar door jou zelf. Een vriendinnetje heeft wel 'normale' reuma en houdt dat met een speciaal dieet echt heel goed onder controle - zonder medicatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:06

.