Borstkanker. Check jij jezelf?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieffiefi

Berichten: 4696
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:56


Forbiddenpie

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Dublin, Ierland

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 09:39

Vorig weekend heb ik een knobbel ontdekt en vanmiddag een afspraak bij de huisarts. Ik vind het echt dood eng maar ben wel blij dat ik de afspraak heb gemaakt. Mijn eerste instinct was om net te doen of ik niks heb gezien en het aan niemand te vertellen maar met dit topic in mijn achterhoofd toch maar actie ondernomen.

Anoniem

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 09:51

Je eerste ingeving is een logische wel denk ik, maar goed van je dat je toch gaat!
Een :(:) tegen de stress en ik duim voor je dat er niets aan de hand is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41691
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:49

Ik vind het artikel heel dubbel. Tuurlijk wil je het weten wanneer er wat mis is, maar na de uitleg van het RIVM snap ik ook wel waarom ze niet alles doorgeven...

Ik vind het lastig. En voor Annet natuurlijk helemaal vreselijk, het zal je maar overkomen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41691
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:50

Forbiddenpie schreef:
Vorig weekend heb ik een knobbel ontdekt en vanmiddag een afspraak bij de huisarts. Ik vind het echt dood eng maar ben wel blij dat ik de afspraak heb gemaakt. Mijn eerste instinct was om net te doen of ik niks heb gezien en het aan niemand te vertellen maar met dit topic in mijn achterhoofd toch maar actie ondernomen.

Heel goed, inderdaad. Succes en sterkte :*.

Eloya

Berichten: 5195
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:25

Ik vind het lastig.. ik heb een best wel hoge drempel om naar mijn ha te gaan.. want ik heb het idee dat heel veel dingen tegenwoordig op psychisch gegooid worden. Neem daarbij mijn jonge leeftijd (21) en druk bestaan waardoor er extra veel op stress gegooid word. Dit zou voor mij een drempel zijn om bij een bobbeltje naar de ha te gaan...

Maar je hoort het wel steeds meer. Ook op jonge leeftijd..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41691
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:39

Ik weet wel dat ik bij een bobbel of verandering in mijn borst meteen bij de huisarts sta :=. Ik ben geen hypochonder en ga alleen als het echt nodig is. En een bobbel vind ik onder die noemer vallen.

Lieffiefi

Berichten: 4696
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:39

Hoe is het gegaan Forbiddenpie?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:12

Ik controleerde me nooit bewust, maar toch voelde ik een knobbeltje in 2016 wat idd kwaadaardig bleek te zijn. Heb me laten opereren en bestralen maar heb de chemo afgewezen.

Suzanne F.

Berichten: 49290
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:21

elnienjo schreef:
Ik controleerde me nooit bewust, maar toch voelde ik een knobbeltje in 2016 wat idd kwaadaardig bleek te zijn. Heb me laten opereren en bestralen maar heb de chemo afgewezen.


Jee, was dat een groot risico? Of gaven ze aan dat het een optie was om chemo te doen?

Suzanne F.

Berichten: 49290
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:21

Forbiddenpie schreef:
Vorig weekend heb ik een knobbel ontdekt en vanmiddag een afspraak bij de huisarts. Ik vind het echt dood eng maar ben wel blij dat ik de afspraak heb gemaakt. Mijn eerste instinct was om net te doen of ik niks heb gezien en het aan niemand te vertellen maar met dit topic in mijn achterhoofd toch maar actie ondernomen.


Goed zo! Heel goed van je. Hoeft niks te zijn maar goed dat je het opmerkte en actie ondernam!

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:36

Suzanne F. schreef:
elnienjo schreef:
Ik controleerde me nooit bewust, maar toch voelde ik een knobbeltje in 2016 wat idd kwaadaardig bleek te zijn. Heb me laten opereren en bestralen maar heb de chemo afgewezen.


Jee, was dat een groot risico? Of gaven ze aan dat het een optie was om chemo te doen?


Bij mijn moeder zeiden ze dat veel behandelingen ook preventief zijn. Zij heeft wel het hele pakket geaccepteerd, maar ze zei ook dat ze zonder kleinkinderen alleen de operatie en bestraling had gekozen inderdaad.

Nu krijgt ze naast de chemo nog 5 jaar hormoontherapie en immunotherapie maar daar merkt ze gelukkig niks van.

Chemo was wel intens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41691
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:45

MarcoBorsato schreef:
Suzanne F. schreef:


Jee, was dat een groot risico? Of gaven ze aan dat het een optie was om chemo te doen?


Bij mijn moeder zeiden ze dat veel behandelingen ook preventief zijn. Zij heeft wel het hele pakket geaccepteerd, maar ze zei ook dat ze zonder kleinkinderen alleen de operatie en bestraling had gekozen inderdaad.

Nu krijgt ze naast de chemo nog 5 jaar hormoontherapie en immunotherapie maar daar merkt ze gelukkig niks van.

Chemo was wel intens.

Een vriendin van me heeft de chemo ook preventief gehad. Nu achteraf had ze er waarschijnlijk niet voor gekozen, zei ze laatst. Het is nu bijna een jaar geleden en ze heeft er nog heel erg veel ongemakken van.

Zelf weet ik niet wat ik zou kiezen.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:10

Mn moeder kreeg preventief chemo.... tien jaar later is ze alsnog overleden tja....

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:55

Suzanne F. schreef:
elnienjo schreef:
Ik controleerde me nooit bewust, maar toch voelde ik een knobbeltje in 2016 wat idd kwaadaardig bleek te zijn. Heb me laten opereren en bestralen maar heb de chemo afgewezen.


Jee, was dat een groot risico? Of gaven ze aan dat het een optie was om chemo te doen?

Nadat ik geweigerd had gaven zowel oncoloog, chirurg als huisarts me groot gelijk. (Ik had geen uitzaaiingen) Soms is het middel erger dan de kwaal. In de praktijk kan het zijn dat je 1% minder kans op terugkeer hebt, maar ondertussen heb je zoveel meer kans om van alles te gaan mankeren door de chemo zelf.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:56

Oh en de hormoontherapie heb ik na een paar maanden ook aan de wilgen gehangen, want ik had nonstop hartkloppingen en sliep niet meer. Heb wel mijn eierstokken en baarmoeder laten verwijderen. Dat is buiten de ongemakken van de overgang een hele opluchting!

Forbiddenpie

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Dublin, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:18

Lieffiefi schreef:
Hoe is het gegaan Forbiddenpie?


Ik moet (helaas) nog. Ik heb om 16:00 de afspraak, 17:00 jullie tijd dus.

Lieffiefi

Berichten: 4696
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 17:38

Forbiddenpie schreef:
Lieffiefi schreef:
Hoe is het gegaan Forbiddenpie?


Ik moet (helaas) nog. Ik heb om 16:00 de afspraak, 17:00 jullie tijd dus.


Ik denk aan je! :(:)

Forbiddenpie

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Dublin, Ierland

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 20:02

Heel erg bedankt allemaal! Ik ben geweest en wordt doorverwezen naar het ziekenhuis voor de nodige onderzoeken. Binnen 2 weken heb ik een afspraak. Zoals verwacht zei ze ook dat het van alles kan zijn maar liever even uitzoeken wat precies. Het is niet mijn gewoonlijke dokter en het was eigenlijk ook wel fijn om een onbekende te hebben. We zullen zien. Gelukkig is pas mijn DNA helemaal nagekeken en daar kwam geen verdere afwijkingen uit terug.

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:13

Ja ik check mezelf wel regelmatig, alleen nu niet omdat ik altijd zere gezwollen borsten heb voor het ongesteld worden. :')
Maar ik ken het belang.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:39

Maartje1990 schreef:
Mn moeder kreeg preventief chemo.... tien jaar later is ze alsnog overleden tja....


Ik ga er gewoon vanuit dat het met mijn moeder anders loopt.

Forbiddenpie schreef:
Heel erg bedankt allemaal! Ik ben geweest en wordt doorverwezen naar het ziekenhuis voor de nodige onderzoeken. Binnen 2 weken heb ik een afspraak. Zoals verwacht zei ze ook dat het van alles kan zijn maar liever even uitzoeken wat precies. Het is niet mijn gewoonlijke dokter en het was eigenlijk ook wel fijn om een onbekende te hebben. We zullen zien. Gelukkig is pas mijn DNA helemaal nagekeken en daar kwam geen verdere afwijkingen uit terug.


We blijven duimen voor je!

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 02:51

MarcoBorsato schreef:
Maartje1990 schreef:
Mn moeder kreeg preventief chemo.... tien jaar later is ze alsnog overleden tja....


Ik ga er gewoon vanuit dat het met mijn moeder anders loopt.



Dat mag ik hopen van wel! Maar helaas is chemo ook niet altijd heilig, ook preventief niet helaas.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 06:42

Nee, daarom krijgt ze 2 andere therapieën, dat samen maakt de kans op uitzaaiingen/terugkeer 2%, dus dat is te verwaarlozen. Chemo was niet preventief. Ze zijn nu zoveel verder dan toen jouw moeder ziek was.

Ze kan morgen ook onder een auto komen.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 13:32

MarcoBorsato schreef:
Nee, daarom krijgt ze 2 andere therapieën, dat samen maakt de kans op uitzaaiingen/terugkeer 2%, dus dat is te verwaarlozen. Chemo was niet preventief. Ze zijn nu zoveel verder dan toen jouw moeder ziek was.

Ze kan morgen ook onder een auto komen.


Mijn moeder kreeg ook niet alleen chemo hoor. Maar goed laat maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:20

Maartje1990 schreef:
MarcoBorsato schreef:
Nee, daarom krijgt ze 2 andere therapieën, dat samen maakt de kans op uitzaaiingen/terugkeer 2%, dus dat is te verwaarlozen. Chemo was niet preventief. Ze zijn nu zoveel verder dan toen jouw moeder ziek was.

Ze kan morgen ook onder een auto komen.


Mijn moeder kreeg ook niet alleen chemo hoor. Maar goed laat maar...

Ik vind jou echt niet prettig reageren in dit topic. Eerst lelijk op mij persoonlijk, nu weer een beetje doorgaan en negatief doen op iemand anders. Doe normaal, hou je respect en hou anders alsjeblieft gewoon je mond. Niet de plek, niet het moment en zeker niet het onderwerp om je persoonlijke issues tegen iemand kwijt te moeten.
Mocht je (of wie dan ook!) hier perse nog iets over willen zeggen doe jij dat maar per pb en niet hier. Bedankt.


Forbiddenpie schreef:
Heel erg bedankt allemaal! Ik ben geweest en wordt doorverwezen naar het ziekenhuis voor de nodige onderzoeken. Binnen 2 weken heb ik een afspraak. Zoals verwacht zei ze ook dat het van alles kan zijn maar liever even uitzoeken wat precies. Het is niet mijn gewoonlijke dokter en het was eigenlijk ook wel fijn om een onbekende te hebben. We zullen zien. Gelukkig is pas mijn DNA helemaal nagekeken en daar kwam geen verdere afwijkingen uit terug.

Zenuwslopend lijkt me? Kunnen we iets voor je betekenen?