Borstkanker. Check jij jezelf?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tiwi1969

Berichten: 7654
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:56

Mede door dit topic ben ik vanmiddag toch even bij de huisarts geweest.
Geen knobbel in mijn borst maar een dik drukkend pijn gevoel in mijn rechterbovenbuik. Als ik op mijn rechter zij lig voelt het alsof ik op een bult lig.
Gelukkig geen gekke dingen in mijn buik te voelen, maar een zwelling uitgaande van mijn ribbenrand, warm en dik. Vermoedelijk de aanhechting van het buikvlies of een kneuzing. Als het niet langzaam beter wordt moet ik terugkomen.

Niets ernstig maar volgens de dokter wel goed om aandacht te hebben voor dingen die anders zijn dan anders en waar je zelf geen verklaring voor hebt. Dus niet alleen voor je borsten

Suzie1988

Berichten: 82
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:05

Dank je wel tica. Ik heb tijdens mijn hele traject geprobeerd naar positieve dingen te kijken. Tuurlijk de behandeling is vreselijk en er zijn vele minpunten.

Maar het heeft mij geholpen om positief te blijven. Ik vind het absoluut niet fijn om zielig gevonden te worden.
Maar heb ook regelmatig mensen flink laten schrikken door zonder mutsje rond te lopen.

Ik heb veel plezier en veel dieptepunten gehad door al mijn domme acties tijdens de behandeling.

Kirja
Berichten: 1232
Geregistreerd: 07-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:27

Suzie1988 schreef:
Dank je wel tica. Ik heb tijdens mijn hele traject geprobeerd naar positieve dingen te kijken. Tuurlijk de behandeling is vreselijk en er zijn vele minpunten.

Maar het heeft mij geholpen om positief te blijven. Ik vind het absoluut niet fijn om zielig gevonden te worden.
Maar heb ook regelmatig mensen flink laten schrikken door zonder mutsje rond te lopen.

Ik heb veel plezier en veel dieptepunten gehad door al mijn domme acties tijdens de behandeling.

Heftig hoor! Fijn dat je er toch zo positief mee om kunt gaan.

Ik heb gisteren de HA aan de telefoon gehad en die heeft een doorverwijzing geregeld, volgende week maandag naar de mammapoli.
De HA gaat er vanuit dat ze opnieuw een echo maken en evt een mri..
nu ben ik alleen vergeten te vragen, mocht de mri gedaan worden of je daar een spulletje voor ingespoten krijgt en of je dan gewoon zelf mag autorijden?
Ik ga namelijk alleen dus het is wel de bedoeling dat ik daarna nog naar huis kan rijden :D

DWitzel

Berichten: 378
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:33

Anoniem schreef:


Zo. Hier moest ik even van slikken. Bedankt voor het delen van jouw verhaal. Ik wil je heel veel sterkte wensen en op naar een goed herstel na alle benodigde behandelingen.[/quote]


Dankjewel Tica!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132133
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:38

Sjonge, wat een heftige verhalen komen hier voorbij. Heel veel sterkte voor iedereen die het nodig heeft.

Kirja, de MRI's die ik gehad heb waren alleen met contrastvloeistof en dan mag je gewoon autorijden. Sterkte alvast, dit is wel spannend zo.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14476
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:54

Nadat mijn schoonmoeder voor de 2e keer borstkanker kreeg, was voor mij de eerste keer dat ik er mee in aanraking kwam, ben ik er wel beter zelf op gaan letten. Aangezien ik nog maar 26 ben heb ik voorlopig nog geen jaarlijkse controle, maar ben er wel bewuster van geworden en vind het belangrijk om mezelf in de gaten te houden. 'Maar 26', zegt tenslotte niets. Goed dat hier een topic over geopend is! :)

DWitzel schreef:
Hier nog een stille meelezer op bokt, maar dit topic moet ik toch even mijn verhaal doen.

Op maandag 23 september voelde ik bij een eigen controle onder de douche een knobbeltje in mijn linkerborst. Ik kon direct die middag terecht bij de HA en had een doorverwijzing voor de mammapoli al op woensdag de 25e! Helaas kwam daar direct de diagnose borstkanker op tafel. Meteen allerlei aanvullende testen en MRI gedaan en conclusie invasief adenocarcinoom triple negatief graad 3, inmiddels zijn we ruim 2 maanden na de diagnose en heb ik vandaag de 4e chemo van de dd-AC serie gehad, dat is de laatste, dan volgt nog een serie TC chemo van 12 weken, operatie en bestraling.....
Prognose is goed, maar wel omdat zoals het er nu uitziet ik er "op tijd" bij was.....

Kortom, jezelf controleren loont!!! Ik ben 47 en wordt dus nog niet standaard opgeroepen voor controle, ook geen historie van borstkanker in de familie


:(:) :* :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:36


Lieffiefi

Berichten: 4696
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:14

Hier heb ik met Roby (Quera) nog een tijdje over zitten praten toen ik haar opzicht.
Ik mocht haar kanker voelen. Zo eng.. Het leek op bloemkool en lag echt dicht onder haar huid. Dit was in haar borst.

Ik check mezelf regelmatig. En bij twijfel naar de huisarts... Die doen het dan nogmaals voor me.
4 jaar geleden begon de pijn rechts bij mij. zachtjes aan, steeds feller, en dan weer weg.
Dat was 2015, ik was net uit een lange relatie, ander soort sport gaan beoefenen.. Naja, niets ipv vrij fanatiek baantjes zwemmen.
2016 toch laten checken, huisarts vond niets raars en voelde niets vreemds. Ze gaf aan dat het mijn grote borstspier was.
5 fysio's later en dry needling werd de pijn een soort onhoudbaar en in de sauna zat ik naakt voorover gebogen (ellebogen op de knieen) toen zag ik een kuiltje. Klein, maar het zat er zeker. De dag daarna dus teruggegaan, met hardlopen voelde ik namelijk ook een kiezelsteen.. De huisarts deed weer haar onderzoek. ''Ik voel echt niets''. Ik heb erop gestaan dat ze me doorverwees.

Een dag daarna kon ik naar de oncoloog (wellicht niet een dag, maar wel heel snel).
Zij heeft me onderzocht en gaf aan dat ze een druif voelde, die daar niet hoorde.
Ik heb zo hard gehuild. Ik ging ervanuit dat ik gek was, en het psychisch was...
Diezelfde week een echo met een mammo. Die waren op 1 dag gepland en ik kreeg direct de uitslag.
Pijnlijke schijven met een verdikking. De kiezel. Er zijn nog controle echo's gemaakt en ik heb duidelijke afspraken gemaakt met de arts wanneer terug te komen.
We zijn erachter dat het cyclusgebonden is. Dus na de eisprong komt de pijn op, na menstruatie zwakt ie volledig af.

En korte tijd later kwam Roby...
:'(

Sintara

Berichten: 7426
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:25

Het heeft voor mij geen zin, ik heb zo´n afwijking aan mijn borstweefsel waardoor ik honderden kleine cystes in mijn borstweefsel heb. Deze slinken/groeien continu.
Is erfelijk en geeft een gering extra risico tot borstkanker, maar niet zoveel dat ze ook meer controleren..

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:36

Dit topic brengt mij weer even terug in de tijd. In het verleden keek ik vaak naar dat engelse programma waarin mensen met allerlei vage klachten voorkwamen en waar zelfonderzoek gestimuleerd werd :Y) Ik dacht laat ik mijn borsten ook eens controleren. Ik was 27 dus kon toch niets hebben, althans dat dacht ik. Tijdens het checken voelde ik een "knikker". Was dus toch borstkanker. Inmiddels bijna 7 jaar verder en ben er gelukkig nog steeds. (en leerde lotgenoten via bokt kennen waar ik een paard aan over heb gehouden maar dat is weer een heel ander verhaal :') ) Maar vergeten doe ik het nooit. Dus ook mijn advies, check jezelf

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:01

tiwi1969 schreef:
Mede door dit topic ben ik vanmiddag toch even bij de huisarts geweest.
Geen knobbel in mijn borst maar een dik drukkend pijn gevoel in mijn rechterbovenbuik. Als ik op mijn rechter zij lig voelt het alsof ik op een bult lig.
Gelukkig geen gekke dingen in mijn buik te voelen, maar een zwelling uitgaande van mijn ribbenrand, warm en dik. Vermoedelijk de aanhechting van het buikvlies of een kneuzing. Als het niet langzaam beter wordt moet ik terugkomen.

Niets ernstig maar volgens de dokter wel goed om aandacht te hebben voor dingen die anders zijn dan anders en waar je zelf geen verklaring voor hebt. Dus niet alleen voor je borsten

Ik ben hiervoor ook bij de ha geweest vandaag, maar ik ben direct doorverwezen voor een echo van mijn galblaas. Kan vrijdag al terecht. Maar ik loop er inmiddels al bijna een jaar mee. Drie weken geleden ook een mammo en een echo van mijn borst gehad vanwege een knobbel, heb een abbo op het zh momenteel geloof ik. Maar ze zijn wel heel snel hier, kon beide keren binnen een week terecht en je krijgt direct uitslag.

tiwi1969

Berichten: 7654
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:58

Anoeska27 schreef:
tiwi1969 schreef:
Mede door dit topic ben ik vanmiddag toch even bij de huisarts geweest.
Geen knobbel in mijn borst maar een dik drukkend pijn gevoel in mijn rechterbovenbuik. Als ik op mijn rechter zij lig voelt het alsof ik op een bult lig.
Gelukkig geen gekke dingen in mijn buik te voelen, maar een zwelling uitgaande van mijn ribbenrand, warm en dik. Vermoedelijk de aanhechting van het buikvlies of een kneuzing. Als het niet langzaam beter wordt moet ik terugkomen.

Niets ernstig maar volgens de dokter wel goed om aandacht te hebben voor dingen die anders zijn dan anders en waar je zelf geen verklaring voor hebt. Dus niet alleen voor je borsten

Ik ben hiervoor ook bij de ha geweest vandaag, maar ik ben direct doorverwezen voor een echo van mijn galblaas. Kan vrijdag al terecht. Maar ik loop er inmiddels al bijna een jaar mee. Drie weken geleden ook een mammo en een echo van mijn borst gehad vanwege een knobbel, heb een abbo op het zh momenteel geloof ik. Maar ze zijn wel heel snel hier, kon beide keren binnen een week terecht en je krijgt direct uitslag.


Gelukkig wordt de pijn en de zwelling langzaam minder.

Borst ging bij mij, 28 jaar geleden, ook best snel. Binnen 1 week alle onderzoeken en uitslagen, week later lag ik onder het mes.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 20:03

Vumana89 schreef:
Hier heb ik met Roby (Quera) nog een tijdje over zitten praten toen ik haar opzicht.
Ik mocht haar kanker voelen. Zo eng.. Het leek op bloemkool en lag echt dicht onder haar huid. Dit was in haar borst.

Ik check mezelf regelmatig. En bij twijfel naar de huisarts... Die doen het dan nogmaals voor me.
4 jaar geleden begon de pijn rechts bij mij. zachtjes aan, steeds feller, en dan weer weg.
Dat was 2015, ik was net uit een lange relatie, ander soort sport gaan beoefenen.. Naja, niets ipv vrij fanatiek baantjes zwemmen.
2016 toch laten checken, huisarts vond niets raars en voelde niets vreemds. Ze gaf aan dat het mijn grote borstspier was.
5 fysio's later en dry needling werd de pijn een soort onhoudbaar en in de sauna zat ik naakt voorover gebogen (ellebogen op de knieen) toen zag ik een kuiltje. Klein, maar het zat er zeker. De dag daarna dus teruggegaan, met hardlopen voelde ik namelijk ook een kiezelsteen.. De huisarts deed weer haar onderzoek. ''Ik voel echt niets''. Ik heb erop gestaan dat ze me doorverwees.

Een dag daarna kon ik naar de oncoloog (wellicht niet een dag, maar wel heel snel).
Zij heeft me onderzocht en gaf aan dat ze een druif voelde, die daar niet hoorde.
Ik heb zo hard gehuild. Ik ging ervanuit dat ik gek was, en het psychisch was...
Diezelfde week een echo met een mammo. Die waren op 1 dag gepland en ik kreeg direct de uitslag.
Pijnlijke schijven met een verdikking. De kiezel. Er zijn nog controle echo's gemaakt en ik heb duidelijke afspraken gemaakt met de arts wanneer terug te komen.
We zijn erachter dat het cyclusgebonden is. Dus na de eisprong komt de pijn op, na menstruatie zwakt ie volledig af.

En korte tijd later kwam Roby...
:'(


;( :(:)

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 14:11

Afbeelding

Ik kwam deze tegen op Insta van LadiesNight. Vind het wel een hele goede! Ga de aflevering nog even terugkijken.

hagelslag
Berichten: 9077
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:31

Ik controleer soms als ik eraan denk.
Elke x dat ik bij de gynocoloog ben word er door de arts ook gecontroleerd.
En aangezien ik normaal jaarlijks ter controle heenmoet maar momenteel elk half jaar. Word er dus elk jaar/half jaar geckeckt....
Sterker nog ik was er dinsdag nog..... Hij voelde niks raars

mala26

Berichten: 5007
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 21:57

Ik controleer zeker. Mijn tante is aan borstkanker overleden dus wel iets wat je in je achterhoofd houd.
Had een paar jaar terug een knobbel in mijn oksel zitten, en best een flinke ook. Ik over de zeik, mijn moeder over de zeik en een huisarts assistente aan de telefoon die meteen plek voor mij maakte, 30 min later zat ik bij de arts, bleek het een ontstoken haarvat te zijn..
Voel je je zo dom maar ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 22:01

mala26 schreef:
Ik controleer zeker. Mijn tante is aan borstkanker overleden dus wel iets wat je in je achterhoofd houd.
Had een paar jaar terug een knobbel in mijn oksel zitten, en best een flinke ook. Ik over de zeik, mijn moeder over de zeik en een huisarts assistente aan de telefoon die meteen plek voor mij maakte, 30 min later zat ik bij de arts, bleek het een ontstoken haarvat te zijn..
Voel je je zo dom maar ja

Better safe than sorry!
Dat kan ons allemaal gebeuren.
Pijnlijk wel, maar niets om je voor te schamen hoor.

mala26

Berichten: 5007
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 22:16

Anoniem schreef:
mala26 schreef:
Ik controleer zeker. Mijn tante is aan borstkanker overleden dus wel iets wat je in je achterhoofd houd.
Had een paar jaar terug een knobbel in mijn oksel zitten, en best een flinke ook. Ik over de zeik, mijn moeder over de zeik en een huisarts assistente aan de telefoon die meteen plek voor mij maakte, 30 min later zat ik bij de arts, bleek het een ontstoken haarvat te zijn..
Voel je je zo dom maar ja

Better safe than sorry!
Dat kan ons allemaal gebeuren.
Pijnlijk wel, maar niets om je voor te schamen hoor.


Dat zei de h.a ook. Beter een keer te veel dan te weinig.

Lughnassadh

Berichten: 1810
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:02


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37284
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:04

Ik kan niet het artikel lezen helaas, de kop en eerste regels maken me al boos

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:08

Lughnassadh schreef:
Een beetje OT misschien maar ik las dit vanmiddag en daar schrik ik toch wel van https://www.ad.nl/gezond/artsen-hoeven- ... ~abdef27c/ Dan doe je mee met een bevolkingsonderzoek en blijkt dat ze zo met je omgaan.

Verschrikkelijk, het idee dat dit voorkomen had kunnen worden als ze gewoon hadden verteld wat ze hadden gezien... |(

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:09

Ik controleer niet bewust, maar had laatst met onder mijn oksels wassen wel een bobbeltje gevoeld. Bij nadere inspectie bleek het om een ontstoken haarzakje te gaan (opluchting). Sindsdien controleer ik nog steeds niet bewust. Geen idee waarom niet, eigenlijk.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:10

Daar schrik ik ook wel van Lughnassadh.
Ik vind het helemaal niet off topic maar juist zeer relevant. Goed om dit te weten en bij stil te staan als ik zelf eenmaal in het screenings proces terecht kom.

Even een incognito pagina openen en dan kan dat als het goed is wel Karuna.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:11

Lughnassadh schreef:
Een beetje OT misschien maar ik las dit vanmiddag en daar schrik ik toch wel van https://www.ad.nl/gezond/artsen-hoeven- ... ~abdef27c/ Dan doe je mee met een bevolkingsonderzoek en blijkt dat ze zo met je omgaan.


Heel erg voor die vrouw ;(

Maar ik schrik hier eerlijk gezegd niet van.
Er zijn nog veel te veel artsen en co die denken dat ze god zijn helaas :x

tiwi1969

Berichten: 7654
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:40

Lughnassadh schreef:
Een beetje OT misschien maar ik las dit vanmiddag en daar schrik ik toch wel van https://www.ad.nl/gezond/artsen-hoeven- ... ~abdef27c/ Dan doe je mee met een bevolkingsonderzoek en blijkt dat ze zo met je omgaan.


Ik vind het ronduit schandalig!
Je hebt er gewoon recht op om de zgn nevenbedingen te weten.
Niet alleen de mogelijkheid op (een voorstadium van) kanker maar ook een losse pacemakerdraad. Heb je een storing in je hart, doet dat ding niet wat hij moet doen op het moment suprême.

Bij andere onderzoeken, o.a. Nipt-test, kan je kiezen of je nevenbevindingen wel of niet wilt weten.