Borstkanker. Check jij jezelf?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43713
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 17:20

Astorga, klopt. Neemt niet weg dat je heel erg moet oppassen hiermee want met name vrouwen zijn meesteressen in zich schuldig voelen. Als je het kanker lotje hebt getrokken zit je echt niet ook nog daarop te wachten. Het is al moeilijk genoeg en het woord pech speelt vaak mee.
Kanker is een complex iets. Er zijn heel veel factoren waaronder ook leefgeluk etc. Men is daar nog lang niet uit.
Wat ook te denken bv van schone lucht etc.

Ach Tica wat bizar en sneu.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 17:35

Azmay schreef:
Astorga schreef:
Voor iedereen die zichzelf trouw checkt:

Zijn jullie ook alert op preventieve maatregelen om het risico op borst- en andere vormen van kanker te verlagen? Dan denk ik dus oa aan niet roken, geen of weinig alcohol/vlees/transvetten nuttigen, voldoende lichaamsbeweging en een gezond gewicht hebben.

Hier richt ik me nl wel op, terwijl ik niet structureel check, omdat dit meer ziektes kan voorkomen dan alleen borstkanker.

Juist als je wel die dingen doet is het toch beter om vaak te checken? :o
Zelf rook ik niet, drink ik amper, eet ik nagenoeg alleen plantaardig en heb ik een gezond gewicht maar bewegen gaat niet genoeg naar mijn mening omdat ik gewoon doodmoe ben altijd. Het is niet altijd een kwestie van eigen keuzes.

Borstkanker is volgens mij wel de best te behandelen vorm van kanker dus ik zou ook echt niet zeggen dat ik geen behandeling zou willen, ook niet met mijn huidige kwaliteit van leven.

Ik weet niet of je dat zo stellig kunt zeggen. Dat hangt maar net van de soort kanker af.

Balou_k

Berichten: 14089
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 17:56

Nav ‘het’ topic mijn borsten gecontroleerd en een knobbel gevonden. Bij de huisarts fijn serieus genomen en doorgestuurd voor een echo en mammografie. Gelukkig zijn het goedaardige tumoren (fibroadenomen), wel een controle binnen 6 maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 18:01

Balou_k schreef:
Nav ‘het’ topic mijn borsten gecontroleerd en een knobbel gevonden. Bij de huisarts fijn serieus genomen en doorgestuurd voor een echo en mammografie. Gelukkig zijn het goedaardige tumoren (fibroadenomen), wel een controle binnen 6 maanden.

Ach Balou dat zal flink schrikken (geweest) zijn. :(:)

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 18:11

Astorga schreef:
Voor iedereen die zichzelf trouw checkt:

Zijn jullie ook alert op preventieve maatregelen om het risico op borst- en andere vormen van kanker te verlagen? Dan denk ik dus oa aan niet roken, geen of weinig alcohol/vlees/transvetten nuttigen, voldoende lichaamsbeweging en een gezond gewicht hebben.

Hier richt ik me nl wel op, terwijl ik niet structureel check, omdat dit meer ziektes kan voorkomen dan alleen borstkanker.


Ik drink geen alcohol, eet regelmatig vis en niet teveel vlees en heel veel groenten en fruit.
Beweging meer dan voldoende en een gezond gewicht. Maar ik rook wel :+

Alleen vraag ik mij soms af in hoeverre al die cijfertjes en checks representatief zijn. Ik bedoel dan met name cholesterol en suikergehalte.
En in hoeverre de luchtvervuiling meetelt in al die aandoeningen. Want als ik zo de metingen soms bekijk, is het echt om te huilen -O-

pien_2010

Berichten: 43713
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 18:18

Pandora2 schreef:
Ik bedoel dan met name cholesterol en suikergehalte.
Dat is een goede vraag. Toevallig heb ik me wat meer verdiept in de cholesterol daar wij in de familie de erfelijke variant daarvan kennen→ te hoog cholesterol. Kanker is een zeldzaamheid in onze grote familie. Dus verhoogd cholesterol en kanker relatie is al een lastige iets dat ik terug lees in de literatuur. Er zijn zelfs vragen of de verhoogde cholesterol beschermd tegen kanker? Dat wordt onderzocht.

Suiker. Er zijn theorieën dat kanker cellen zich voeden met suiker. Misschien waar nog niet echt bewezen. Met onderzoekt het. Is het gezond om niet al teveel koolhydraten te eten wordt langzaam maar zeker de vraag?

Luchtvervuiling wordt vaak voor het gemak niet mee geteld. Het is gemakkelijker om TV spotjes met het gevaar voor alcohol te maken dan als overheid serieus de luchtvervuiling aan te pakken. Ik denk dat luchtvervuiling wel degelijk mee doet.
Het gebied waar wij wonen kent het hoogste leeftijd van Europa, we blijken de schoonste lucht te hebben zowat van Europa. MAAR hier komt ook kanker voor hoor en ook borstkanker. Maar persentueel niet zoveel als in NEderland en dat terwijl de wijn hier uit de kraan komt ;) }>

Dus het is niet 1+ 1 is 2.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 18:25

Die cholesterol is in elk geval een vet ( :+ ) verdienmodel voor big pharma ;)
Dus daar heb ik al sterk mijn twijfels over wat er nu juist goed of fout is.

Ik zie het elke dag op Windy.com, Pien dat jullie in de minst vervuilde regio wonen. :P

Wijn uit de kraan geeft dan wel weer leveraandoeningen O:)

pien_2010

Berichten: 43713
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 18:33

Pandora2 schreef:
Die cholesterol is in elk geval een vet ( :+ ) verdienmodel voor big pharma
Jij mag door voor de wasmachine. Ook komt er steeds meer onderzoek naar cholesterol verlagende medicijnen want die zijn helemaal niet zo goed en de normen daarvan wil de farmacie dat die nog meer verlaagd gaan worden→ dus nog meer mensen aan de cholesterol pillen.
Kijk als je zoals mijn vriendin familiair belast met een cholesterol zit van 12 en hoger, dan moet je natuurlijk iets.
Het gaat om die mensen die niet zo extreem verhoogd hebben. Die zitten nu ook vol aan de verlagende pillen. Mag je best vragen bij stellen.


Pandora2 schreef:
Wijn uit de kraan geeft dan wel weer leveraandoeningen
Klopt ( _O- ) en heel bijzonder vind ik het dat dit in deze streek heel weinig voorkomt. Voor mij betekent dat ik nog niet zo overtuigd ben van de slechte werking van alcohol, want de gezondheid over het algemeen is erg goed, net als het sociale leven, uitgebreid tijd nemen om te eten. Er is veel minder eenzaamheid→ helpt ook mee om je goed te voelen.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 18:37

Elke dag een glas wijn schijnt idd heel gezond te zijn.
Een half vat wordt wel problematisch gok ik zo :=

Alhoewel ik ook mensen ken van 70+ die heel hun leven sloten bier gedronken hebben en niks mankeren :+

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 18:45

Hier zit het aan beide kanten in de familie. Ik controleer regelmatig. Begin dit jaar voelde ik er weer, en kreeg ook nog eens een ontsteking in mijn borst. Die werd rood en uiteindelijk klape een abses open. Doorgestuurd voor mammografie en echo en meteen uitslag gekregen. Gelukkig was er niks aan de hand.
Waarschijnlijk een ontsteking gekregen door de vele pilwisselingen omdat daar bij de big pharma leverproblemen mee waren. Maar je schrikt je rot idd.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 18:52

Op de meeste cholesterolremmers zit ondertussen geen patent meer, dus daar wordt nog maar weinig aan verdiend hoor. Minder dan de sigarettenbedrijven aan rokers verdienen iig.

Luchtkwaliteit hebben we zelf ook invloed op, oa qua vervoer maar ook met stoken. Gisteren was het hier windstil en had het halve dorp de haard opgestookt.

Het bewijs dat iedere dag een glas wijn echt gezondheidsvoordeel geeft is flinterdun. Dun genoeg om het niet te adviseren.
Natuurlijk kent iedereen een kerngezonde negentiger die het hele leven gerookt en gedronken heeft, maar toch zie ik bovengemiddeld veel patiënten die dergelijke risicofactoren hebben.


pien_2010 schreef:
Suiker. Er zijn theorieën dat kanker cellen zich voeden met suiker. Misschien waar nog niet echt bewezen. Met onderzoekt het. Is het gezond om niet al teveel koolhydraten te eten wordt langzaam maar zeker de vraag?

Het is al lang bekend dat kankercellen (maar ook ontstekingscellen) suikers extra goed opnemen, daar is de techniek van PET-CT op gebaseerd. Of je dat direct kunt vertalen naar minder koolhydraten eten is een tweede.

Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:36

Popstra schreef:
Mss een rare vraag maar als je hele kleine borsten hebt ( zoals ik) dus cup AA, hoe moet dat geplet worden? Dat lijkt mij dus heel pijnlijk.



Ik heb het een x gevraagd.
Volgens de verpleegkundige ligt dit aan de stevigheid van het weefsel van de borsten.
Als je slappe borsten heb, dan is het minder pijnlijk, heb ik daaruit begrepen.

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:39

In dat geval maak ik me geen zorgen, toch nog een voordeel. :')

Suzie1988

Berichten: 82
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Noord brabant

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 23:02

Ik heb lang getwijfeld of ik hier zou reageren. Ben vooral een mee lezer.
Maar dit is een erg belangrijk onderwerp voor mij.

Zelf vind ik, controleer je zelf en ga bij twijfel naar je huisarts.

Ik ben nu inmiddels bijna 2 jaar borstkanker vrij. En weet dus hoe belangrijk het is om te controleren.

Op 29 jarige leeftijd heb ik de diagnose gehad en mijn leven is drastisch veranderd. Soms positief maar ook veel negatief.

Ik controleer zelf regelmatig. Maar krijg ook 1x per jaar een MRI en mammografie. En 1x een lichamelijke onderzoek in het ziekenhuis.

Mama3
Berichten: 1813
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 23:38

Mijn collega heeft vandaag de diagnose borstkanker gekregen. Ik ben er kapot van. We werken al 15 jaar samen, ze is 3 jaar geleden schoon verklaard maar bij de standaard mammo was het plots foute boel. Zo onverwacht..

Wij zijn op kantoor dit jaar enorm getroffen door deze ziekte. Vanaf april op mijn afdeling van 25 al 2 collega's verloren, één is achteruit gegaan en 3 met de diagnose, tel daarbij nog een collega waarvan haar man overleed, één zelf zojuist schoon maar haar zus nu aan de beurt. Het lijkt wel een slechte film, zo niet te bevatten.

Iedereen heel veel sterkte

Ik heb de brief hier liggen voor een check op bmhk en bel morgen direct voor een afspraak.

lor1_1984

Berichten: 12064
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 07:10

MizzMontana schreef:
Vraag aan mensen jonger dan 50 die wel eens een echo of mammografie hebben gehad; is dat aan de hand van een afwijking geweest of kan je dit ook “zomaar” laten doen?

Ik kreeg (en krijg, maar dan oksels, buik, borstwand) ze jaarlijks vanaf mijn 21e ivm medische indicatie.
Uitstrijkje ook, die hoeft niet perse jaarlijks maar omdat ik hpv (de variant die baarmoederhalskanker kan veroorzaken) en pap2b gehad heb laat ik hem wel jaarlijks doen.
En ipv dat ik mee doe met de bevolkingsonderzoeken ga ik naar het ziekenhuis hiervoor.

janouk
Blogger

Berichten: 17915
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 07:22

@mama wat vreselijk heftig. Ongelooflijk dat jullie afdeling zo hard getroffen wordt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 08:46

Mizzmontana: ik heb onderzoeken gehad omdat ik zelf een afwijking constateerde. Denk dat ik toen 33 was

Kirja
Berichten: 1232
Geregistreerd: 07-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:54

Hier ook omdat ik zelf een afwijking voelde. Zojuist naar de HA teruggebeld vanwege de aanhoudende pijn en ik hoef niet langs te komen maar krijg een verwijzing voor de mammapoli.

Vorig jaar wel ‘zomaar’ een uitstrijkje laten nemen. Bij mijn zus waren toen net afwijkende cellen gevonden en omdat ik toen toch al naar de gyn moest, voor iets heel anders, en ik lag daar toch al in de beugels meteen maar gevraagd. Ze vroeg wel even waarom natuurlijk maar het was geen probleem dus dat werd meteen even gedaan. Ik was toen 28.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 10:08

Mama3 schreef:
Mijn collega heeft vandaag de diagnose borstkanker gekregen. Ik ben er kapot van. We werken al 15 jaar samen, ze is 3 jaar geleden schoon verklaard maar bij de standaard mammo was het plots foute boel. Zo onverwacht..

Wij zijn op kantoor dit jaar enorm getroffen door deze ziekte. Vanaf april op mijn afdeling van 25 al 2 collega's verloren, één is achteruit gegaan en 3 met de diagnose, tel daarbij nog een collega waarvan haar man overleed, één zelf zojuist schoon maar haar zus nu aan de beurt. Het lijkt wel een slechte film, zo niet te bevatten.

Iedereen heel veel sterkte

Ik heb de brief hier liggen voor een check op bmhk en bel morgen direct voor een afspraak.


Jemig jullie zitten wel aan de heel slechte kant van de statistieken. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:41

Bedankt Ladybird voor het in de OP zetten van het filmpje dat Janouk eerder plaatste met de duidelijke uitleg! +:)+

Suzie1988 schreef:
Ik heb lang getwijfeld of ik hier zou reageren. Ben vooral een mee lezer.
Maar dit is een erg belangrijk onderwerp voor mij.

Zelf vind ik, controleer je zelf en ga bij twijfel naar je huisarts.

Ik ben nu inmiddels bijna 2 jaar borstkanker vrij. En weet dus hoe belangrijk het is om te controleren.

Op 29 jarige leeftijd heb ik de diagnose gehad en mijn leven is drastisch veranderd. Soms positief maar ook veel negatief.

Ik controleer zelf regelmatig. Maar krijg ook 1x per jaar een MRI en mammografie. En 1x een lichamelijke onderzoek in het ziekenhuis.

Jeetje Suzie, dat is ook heftig zeg. Mag ik vragen wat de veranderingen in jouw leven op positieve wijze dan zijn?

Suzie1988

Berichten: 82
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:28

Voor dat ik ziek werd was ik single, een work aholic en deed ik alles voor iedereen maar dacht nooit aan mezelf.

Nu heb ik bijna 1 jaar een relatie, heb mijn werkdruk drastisch verlaagd en ben een stuk vriendelijker voor mezelf.

Ik ben mij meer bewust van alle kleine geluks momentjes.
Natuurlijk heb ik veel last van alle gevolgen van mijn behandeling. Maar na een jaar van revalidatie en hulp van psychologen heb ik leren omgaan met mijn beperkingen.

Ik ben door de chemo in de overgang gezet en heb nu nog hormoon therapie die mij in de overgang houdt.

Van uiterlijk ben ik nu 31 maar mijn lijf is veel ouder. Dus dat geeft vooral verwarring bij de medemens als ik mee ga klagen over die vervelende opvliegers

DWitzel

Berichten: 380
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:14

Hier nog een stille meelezer op bokt, maar dit topic moet ik toch even mijn verhaal doen.

Op maandag 23 september voelde ik bij een eigen controle onder de douche een knobbeltje in mijn linkerborst. Ik kon direct die middag terecht bij de HA en had een doorverwijzing voor de mammapoli al op woensdag de 25e! Helaas kwam daar direct de diagnose borstkanker op tafel. Meteen allerlei aanvullende testen en MRI gedaan en conclusie invasief adenocarcinoom triple negatief graad 3, inmiddels zijn we ruim 2 maanden na de diagnose en heb ik vandaag de 4e chemo van de dd-AC serie gehad, dat is de laatste, dan volgt nog een serie TC chemo van 12 weken, operatie en bestraling.....
Prognose is goed, maar wel omdat zoals het er nu uitziet ik er "op tijd" bij was.....

Kortom, jezelf controleren loont!!! Ik ben 47 en wordt dus nog niet standaard opgeroepen voor controle, ook geen historie van borstkanker in de familie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:21

Suzie1988 schreef:
Voor dat ik ziek werd was ik single, een work aholic en deed ik alles voor iedereen maar dacht nooit aan mezelf.

Nu heb ik bijna 1 jaar een relatie, heb mijn werkdruk drastisch verlaagd en ben een stuk vriendelijker voor mezelf.

Ik ben mij meer bewust van alle kleine geluks momentjes.
Natuurlijk heb ik veel last van alle gevolgen van mijn behandeling. Maar na een jaar van revalidatie en hulp van psychologen heb ik leren omgaan met mijn beperkingen.

Ik ben door de chemo in de overgang gezet en heb nu nog hormoon therapie die mij in de overgang houdt.

Van uiterlijk ben ik nu 31 maar mijn lijf is veel ouder. Dus dat geeft vooral verwarring bij de medemens als ik mee ga klagen over die vervelende opvliegers

Wat heb ik een respect voor hoe jij dat aanpakt en eigenlijk ombuigt naar de positieve dingen die je aanhaalt.

DWitzel schreef:
Hier nog een stille meelezer op bokt, maar dit topic moet ik toch even mijn verhaal doen.

Op maandag 23 september voelde ik bij een eigen controle onder de douche een knobbeltje in mijn linkerborst. Ik kon direct die middag terecht bij de HA en had een doorverwijzing voor de mammapoli al op woensdag de 25e! Helaas kwam daar direct de diagnose borstkanker op tafel. Meteen allerlei aanvullende testen en MRI gedaan en conclusie invasief adenocarcinoom triple negatief graad 3, inmiddels zijn we ruim 2 maanden na de diagnose en heb ik vandaag de 4e chemo van de dd-AC serie gehad, dat is de laatste, dan volgt nog een serie TC chemo van 12 weken, operatie en bestraling.....
Prognose is goed, maar wel omdat zoals het er nu uitziet ik er "op tijd" bij was.....

Kortom, jezelf controleren loont!!! Ik ben 47 en wordt dus nog niet standaard opgeroepen voor controle, ook geen historie van borstkanker in de familie

Zo. Hier moest ik even van slikken. Bedankt voor het delen van jouw verhaal. Ik wil je heel veel sterkte wensen en op naar een goed herstel na alle benodigde behandelingen.

Anoniem

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:48

Ik laat het controleren door de huisarts. Ik weet niet goed hoe het moet en ik durf het ook niet goed. Maar ik laat het wel controleren.
Mijn ene zus heeft borstkanker gehad en is getest op het gen, wat ze niet had en is uiteindelijk schoon verklaard. Nou ze is 4 jaar schoongeweest en toen kreeg ze speekselklierkanker, ze heeft een jaar gevochten en heeft het niet gered.
Mijn andere zus heeft baarmoederhalskanker, daarvoor word ik opgeroepen en ik ga altijd trouw, ondanks dat k het altijd maar genant vind.
Dus check altijd!!!