Borstkanker. Check jij jezelf?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:40

Sure_lee schreef:
Maar wat staat je dan zo tegen als je een hoge pijngrens hebt.
Tis maar een paar seconden. Dan ben je er vanaf.
Ik zou ook liever iets hebben wat pijnloos is.
Maar duidelijkheid met een paar seconden pijn... vind ik persoonlijk prima.
Heb het nu 3 keer gehad ofzo. En ik weet dat het even pijn doet. Maar dat houdt me echt niet tegen om het uit te laten voeren zolang er geen alternatief is.

Alles staat me tegen. De röntgen, het pletten, het feit dat t niet 1x, maar 4x moet, de pijn die het doet.

En er zijn wel alternatieven. Een echo, een thermografie of een MRI. Allen pijnloos.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:42

Ik bedoel, 12 tot 20 kilo waartussen borsten gedrukt worden. Tot 20 kilo!

Ik heb cup 75E, ik knijp m enorm.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:53

Grote cupmaat is alleen maar een voordeel, het schijnt bij grotere borsten minder pijn te doen dan bij kleinere exemplaren.

En ja, er zijn inderdaad alternatieven. Het is gewoon best stom dat we in deze moderne tijd nog zulke 'barbaarse' onderzoeken moeten ondergaan. Voor je eigen bestwil natuurlijk, dat dan weer wel.

Waarom bel je morgen niet even om te vragen of er iets anders mogelijk is?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:56

Oscar schreef:
Grote cupmaat is alleen maar een voordeel, het schijnt bij grotere borsten minder pijn te doen dan bij kleinere exemplaren.

En ja, er zijn inderdaad alternatieven. Het is gewoon best stom dat we in deze moderne tijd nog zulke 'barbaarse' onderzoeken moeten ondergaan. Voor je eigen bestwil natuurlijk, dat dan weer wel.

Waarom bel je morgen niet even om te vragen of er iets anders mogelijk is?

Dat is inderdaad wat ik van plan ben. De huisarts had het over een echo. En op de bevestiging van de afspraak staat mammografie. Misschien is t wel een fout en zit ik me voor niks op te vreten.

Voor eigen bestwil vind ik dan weer zo iets. Geen kerel die zijn pielemoos laat platdrukken om te scannen op tumoren, me dunkt. Als dat nodig zou zijn was er gisteren al een alternatief geweest.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 00:03

Maar de kleine microcalcificaties die ze met een mammografie kunnen vinden, zijn met een echo niet te zien. Tumoren zijn wel te zien op een echo, maar wil je echt het risico lopen dat ze de kleine voorsignalen missen terwijl juist die het beste te behandelen zijn?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 00:06

Misschien dat ik in m'n achterhoofd stiekem wel bang ben dat t wat is. En dat dat meespeelt ook.

Ik ga proberen te slapen. Al probeer ik dat al bijna 2 uur :').


Alvaron schreef:
Maar de kleine microcalcificaties die ze met een mammografie kunnen vinden, zijn met een echo niet te zien. Tumoren zijn wel te zien op een echo, maar wil je echt het risico lopen dat ze de kleine voorsignalen missen terwijl juist die het beste te behandelen zijn?

Ik heb twee hele duidelijke bulten in mijn borst. Redelijk aan de oppervlakte. Met een echo of MRI kunnen ze ook goed zien wat er is. De fout-ratio ligt bij mammografie ook best hoog. Naast mijn eerder genoemde dingen.

Dus ja, ik heb mijn twijfels bij de methode. En onderga m niet als er een andere optie is. Waar ik morgen voor ga bellen.

Kirja
Berichten: 1232
Geregistreerd: 07-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 00:51

_San87_ schreef:
Dat is inderdaad wat ik van plan ben. De huisarts had het over een echo. En op de bevestiging van de afspraak staat mammografie. Misschien is t wel een fout en zit ik me voor niks op te vreten.

Voor eigen bestwil vind ik dan weer zo iets. Geen kerel die zijn pielemoos laat platdrukken om te scannen op tumoren, me dunkt. Als dat nodig zou zijn was er gisteren al een alternatief geweest.


Om je laatste stukje moest ik even heel hard lachen :')

Maar probeer lekker te gaan slapen nu en morgen gewoon even bellen, zou jammer zijn als je je daarover nu druk maakt terwijl het misschien een misverstand is.
Ik moest voor een echo en ook op mijn bevestiging stond mammografie.

Bij mij werd er voor de tweede keer niks anders gezien op de echo dan gewoon klierweefsel, gelukkig.
Dit keer ook bij een hele aardige arts geweest die wél de tijd nam en gewoon antwoordde op mijn vragen. En zelf ook heel erg goed uitleg gaf over wát er nou gevoeld werd en waarom er ‘niks’ te zien was op de eerste echo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:12

Kirja schreef:
_San87_ schreef:
Dat is inderdaad wat ik van plan ben. De huisarts had het over een echo. En op de bevestiging van de afspraak staat mammografie. Misschien is t wel een fout en zit ik me voor niks op te vreten.

Voor eigen bestwil vind ik dan weer zo iets. Geen kerel die zijn pielemoos laat platdrukken om te scannen op tumoren, me dunkt. Als dat nodig zou zijn was er gisteren al een alternatief geweest.


Om je laatste stukje moest ik even heel hard lachen :')

Maar probeer lekker te gaan slapen nu en morgen gewoon even bellen, zou jammer zijn als je je daarover nu druk maakt terwijl het misschien een misverstand is.
Ik moest voor een echo en ook op mijn bevestiging stond mammografie.

Bij mij werd er voor de tweede keer niks anders gezien op de echo dan gewoon klierweefsel, gelukkig.
Dit keer ook bij een hele aardige arts geweest die wél de tijd nam en gewoon antwoordde op mijn vragen. En zelf ook heel erg goed uitleg gaf over wát er nou gevoeld werd en waarom er ‘niks’ te zien was op de eerste echo.

Het is toch zo :o . Rare mannenwereld.

Anyhow, dit klinkt wel geruststellend. Hoewel ik echt geen oog dicht heb gedaan vannacht ben ik nu iets meer gerust. Vanmiddag bellen voor opheldering.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:31

_San87_ schreef:
Alles staat me tegen. De röntgen, het pletten, het feit dat t niet 1x, maar 4x moet, de pijn die het doet.

En er zijn wel alternatieven. Een echo, een thermografie of een MRI. Allen pijnloos.


Dit is idd ook mijn idee.
De alternatieven zijn niet alleen pijnloos, maar ook zonder straling.
Voor mij dus, als ik het ooit nodig heb, een MRI.
Ik betaal het desnoods uit eigen zak :Y)

Succes vandaag ! Ik hoop dat je de echo of MRI krijgt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:52

Pandora2 schreef:
_San87_ schreef:
Alles staat me tegen. De röntgen, het pletten, het feit dat t niet 1x, maar 4x moet, de pijn die het doet.

En er zijn wel alternatieven. Een echo, een thermografie of een MRI. Allen pijnloos.


Dit is idd ook mijn idee.
De alternatieven zijn niet alleen pijnloos, maar ook zonder straling.
Voor mij dus, als ik het ooit nodig heb, een MRI.
Ik betaal het desnoods uit eigen zak :Y)

Succes vandaag ! Ik hoop dat je de echo of MRI krijgt.

Zie wel, ik ben niet gek.

Ik ga vanmiddag bellen, ik heb ervaren dat de bereikbaarheid dan beter is.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:59

Ze zijn wel bezig met een oplossing voor de mammogram. Maar ik gok dat dat nog wel jaren gaat duren. Ik ga zelf namelijk mee doen aan een onderzoek waarbij de 2x per jaar bloed af gaan nemen in combinatie met een MRI of mammogram en met dit onderzoek hopen ze uiteindelijk patronen in de bloedwaardes te vinden/herkennen wanneer iemand borstkanker krijgt.

Tuurlijk is het te hopen dat ik uiteindelijk nutteloos blijk voor dit onderzoek. :') Maar mocht ik, met mijn BRCA2 gen, dan toch kanker krijgen, dan hoop ik met dit onderzoek anderen te kunnen helpen in de toekomst.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:04

Nou ja, de echo's en de MRI zijn al mogelijkheden. Ik las dat op mijn leeftijd meestal eerst voor een echo wordt gekozen.


Ik zit mezelf weer gek te maken, haha.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:38

Het wordt een echo. Pfff. Opluchting wel.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:41

_San87_ schreef:
Het wordt een echo. Pfff. Opluchting wel.


Fijn!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:43

Ja. Het klinkt misschien raar, maar ik voelde gewoon een last van m'n schouders vallen toen ze zei dat het geen probleem was.

Voel me nu wel een beetje een aansteller :o . Maar wel een gerust gestelde aansteller.

Er hoeft alleen maar een mammografie als de echo foute boel uitwijst. Aangezien zowel ik en de dokter daar niet van uit gaan, zie ik t positief in :D.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:46

Dat is goed nieuws, San. Fijn dat je een beetje gerustgesteld het weekend in kunt. Alvast veel succes voor maandag!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:47

Oscar schreef:
Dat is goed nieuws, San. Fijn dat je een beetje gerustgesteld het weekend in kunt. Alvast veel succes voor maandag!

Ja, gelukkig was omzetten naar echo geen probleem. Gebeurt blijkbaar wel vaker.

Ja, mijn weekend begint nu een heel stuk beter. Iig een fatsoenlijke nachtrust :').

Anoniem

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:02

Fijn dat je de echo kunt krijgen. Succes alvast. En nu op naar een goede uitslag.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:05

Ik krijg jaarlijks beide. Dus en MRI en Mammografie. Maar die MRI is met infuus met contrastvloeistof. Denk dat ik toch liever de Mammografie heb hoor. Is veel sneller. Die techniek wordt alleen maar beter.

De verwachting is ook dat ik in de toekomst juist alleen nog maar Mammografie ga krijgen omdat die techniek beter wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:24


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 10:10

Alles goed *\o/*. Normale klierwerking zoals de arts het kon zien. Ik moet het wel in de gaten houden. Als het over twee weken niet weg is, of tussendoor groter/harder wordt,dan moet ik terug komen voor een nieuwe echo.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 10:16

_San87_ schreef:
Ik maak me er echt enorm druk om. Ik heb best een hoge pijngrens, maar alles aan dat onderzoek staat me tegen. Ik heb een filmpje bekeken van gezondheidsplein en dat heeft echt totaal niet geholpen om me een beter gevoel te geven.

Ik ben in staat de boel af te bellen.


Als het waarschijnlijk niets is kun je prima vragen of ze starten met een echo. Ik heb ook wel eens een bobbel gevonden maar door mijn kleine maat en weinig verweefsel konden ze dat prima op de echo zien. Daarna vonden ze verder onderzoek onnodig, blijkbaar was het goed te beoordelen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 10:27

_San87_ schreef:
Alles goed *\o/*. Normale klierwerking zoals de arts het kon zien. Ik moet het wel in de gaten houden. Als het over twee weken niet weg is, of tussendoor groter/harder wordt,dan moet ik terug komen voor een nieuwe echo.


Fijn ! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 10:38

_San87_ schreef:
Alles goed *\o/*. Normale klierwerking zoals de arts het kon zien. Ik moet het wel in de gaten houden. Als het over twee weken niet weg is, of tussendoor groter/harder wordt,dan moet ik terug komen voor een nieuwe echo.

**\O/** Fijn!

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 10:48

Wat fijn San!! Goed bericht op de maandag morgen.