Stress. We hebben er natuurlijk allemaal weleens mee te maken. Maar ik heb er de laatste tijd wel heel veel last van. Ik ben snel in de war, neerslachtig en kan me slecht concentreren en tot dingen zetten.
Even een kanttekening: ik ben gediagnosticeerd met pdd-nos toen ik 16 was, hierdoor heb ik behoefte bij duidelijkheid en structuur. Ikzelf heb eigenlijk buiten dit nooit last gehad van mijn pdd-nos.
Ook ervaar ik sinds een maand ongeveer gigantische hoofdpijn, die niet meer weg te slikken valt met paracetamol.
(Hiervoor heb ik de huisarts bezocht en antibiotica geslikt(voorhoofdsholteontsteking). De huisarts gaf aan dat het een combinatie was van enorm veel stress en dus de voorhoofdsholteontsteking. Mijn antibiotica-kuur is inmiddels af en de hoofdpijn is nog in grote getale aanwezig)
Afgelopen augustus ben ik van de ene kant van Nederland naar de andere verhuisd, zodat ik daar kon beginnen met een nieuwe hbo-studie.
Eenmaal daar begon eigenlijk de ellende. Ik kreeg last van het benauwde gevoel dat ik alleen was en ik kreeg steeds vaker het idee dat ik niet geliefd was. Ik moest natuurlijk opnieuw beginnen in een nieuwe stad(ben ook op mezelf gaan wonen en mijn ouders wonen dus nog aan de andere kant van het land) en ik raak snel in paniek en geëmotioneerd.
Ik ben van mezelf iemand die echt keihard werkt, ik geef alles voor mijn studie, mijn vriend en ik werkte voorheen graag als huiskamerassistente in de zorg.
Nu, in de nieuwe stad, als ik begin met een baan breekt er al snel iets in mij waardoor ik het liefst zo hard mogelijk wegren. Ik wil wel, maar het lukt vaak niet. Als ik op dag 1 iets niet snap en daarop wordt aangesproken, breek ik bijna in tranen uit en ook die hoofdpijn helpt voor geen meter bij het werken. Ik kan mijn kop er niet bijhouden en zit continu met van alles in mijn hoofd.
Ik had belachelijk veel stress over mijn toetsweek, die ik inmiddels met allemaal voldoendes heb afgerond. Het ging niet zoals ik het wilde, ik had het idee te weinig te hebben gedaan qua leren en luisteren tijdens de lessen, maar heb toch al mijn studiepunten gehaald. Dat geeft rust, maar ook stress omdat ik de volgende periode ook wil presteren.
Ik kan me enorm druk maken om dingen waar ik me totaal niet druk om hoef te maken, neem snel problemen van anderen op mijn hals en probeer altijd voor iedereen oplossingen te bedenken terwijl ik voor mijn eigen problemen de oplossing niet eens weet.
Ik zou zo graag weer eens mezelf zijn. Die zorgeloze, stressvrije Lisanne, zoals mijn vriend het zei. Want zo kan het niet langer.
(Nog een kanttekening: ik heb op het moment 1 gesprek gehad bij de studentpsycholoog, echter is de psycholoog maar van tijdelijke aard, daarna mag je je inchecken bij de wachtlijst voor het ggz

Wie kan mij helpen, om de chaos in mijn hoofd op te ruimen door tips te geven omtrent stress vermindering, wie weet bijv. een goed boek waar ik iets aan kan hebben of een website, een organisatie waar ik terecht kan zonder dat ik maanden ergens op de wachtlijst sta, wie is zelf hbo-student met pdd-nos en kan mij eventueel tips geven waar ik iets aan heb enz. enz. enz.
Alvast bedankt