Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:57

Zeker! Avocado's, palmolie, en eigenlijk al het fruit en groente die van ver weg geïmporteerd moet worden.. maar het meeste vlees is óók een enorme belasting voor het milieu, zeker als het gevoerd wordt met soja.
Maar de docu gaat niet zo zeer over duurzaamheid. Dan is de docu Cowspiracy interessanter.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 13:20

Kaitlyn schreef:
Maar als we het gaan hebben over avocado's, die zijn zo'n ongelofelijk belasting voor het milieu.

Geweld in Mexico door drugskartels die er handel in zien, ontbossing, de hoeveelheid water ze nodig hebben (1000 liter water voor 1 kilo avocado, dat is slechts 2,5 avocado. Een kilo sla gebruikt ongeveer 130 liter water en een kilo tomaten zo'n 180 liter. Vergeet daarbij niet dat er al een tekort aan water is in deze gebieden, en er nu nog minder voor de bewoners overblijft.), de export deze kant op (wat energie vreet, want deze vruchten moeten op temperatuur gehouden worden).
Kan het een "superfood" zijn voor ons, in de mate waarin wij het eten is dat het absoluut niet voor het milieu. :n


We gaan het niet hebben over avocado's.... een beetje een groene eter eet vaak dermate groen dat ie ook nog eens op let waar de producten vandaan komen.
Dus het liefst van eigen grond, mee eten met de seizoenen.

De avocado post alleen maar op omdat deze geserveerd wordt in de docu. Wat niet vreemd is aangezien de vrucht gewoon in de VS groeit/ verbouwd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 13:59

Jessix schreef:
Oh jij kent ze?! :D ;)

Nee, maar ik kan het gewoon op hun internetpagina lezen.
Kan jij ook trouwens... zie mijn eerdere screenprint (aannemende dat het Engels geen belemmering is).

Change3x schreef:
Nu eet ik sowieso al weinig tot geen vlees, maar ben ook blij dat ik dat niet doe als ik zie hoe bloed eruit ziet na het eten van vlees.

Kan je proberen uit te leggen waarom je daar blij om bent?
Of op welke manier zou jij er last van hebben als je bloedplasma na centrifugeren er "vies en troebel" uitziet? Je ziet het zelf niet, je wist het niet eens, maar je wilt het niet hebben, dus ik ben nieuwsgierig naar je reden daarvoor.


Een snelle google zoekopdracht laat me zien dat fatty acid in blood plasma al 90 jaar geleden besproken werden (door WR Bloor in 1923 en 1924, en daar verwijst hij naar nog ouder werk). Ook kan ik redelijk snel opzoeken dat een van de rollen van bloed is om voedingsstoffen binnen het lichaam te transporteren. Vet is een voedingsstof.

Dus als jij vet eten eet waar je lichaam op dat moment niets mee kan dan moet dat getransporteerd worden naar de vetcellen die overal op je lichaam aanwezig zijn. Dat doet het lichaam door middel van de bloedbaan. Er zijn weinig andere opties. Niets om je zorgen over te maken, dit is een volledig normaal en natuurlijk proces.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:03

Kuggur schreef:
Humoristisch, de Trump taktiek.


Ja, jij slaat ook mijn bijdrage dood met een oneliner... waarom zou ik dan energie steken in een inhoudelijke reactie daarop?
Ik vind die manier van reageren zo kinderlijk, en dat is jammer... want zo raak je nooit eens serieus in gesprek.

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:41

enzino schreef:
Jessix schreef:
Oh jij kent ze?! :D ;)

Nee, maar ik kan het gewoon op hun internetpagina lezen.
Kan jij ook trouwens... zie mijn eerdere screenprint (aannemende dat het Engels geen belemmering is).


Ik beheers de Engelse taal, dus correct aangenomen. Ik heb ook de website gelezen, en me volledig in het onderwerp verdiept. Ook voordat de film uitkwam, was ik al aangehaakt. Heb veel gelezen en gezien van de makers. Vandaar ook mijn conclusie, te lezen in dit topic.

Maar ik laat het onderwerp met jou verder rusten. Jij wil iets heel anders zien dan dat ik zie en dat is je goed recht natuurlijk. Fijne dag verder! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:20

Jessix schreef:
Fijne dag verder! :)

Veganisme is tegenwoordig ook een geloof, en ik weet uit ervaring dat discussies met gelovigen over hun geloof zinloos is. Jij ook een fijne dag. :)

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:26

Azmay schreef:
Ze hebben het bloed in de centrifuge gehad, het plasma was troebel na vlees. De rest van de maaltijd was hetzelfde, de man die altijd al vegan at had 2x helder plasma.

Ik vermoed niet dat ze daarmee geknoeid hadden, de conclusie van wat dat verschil betekend is uiteraard wel iets wat ik als leek niet in kan schatten in hoeverre dat klopt.


Ah, dat vind ik wat anders dan dat er eerder gezegd werd dat je bloed vies en vettig werd van vlees eten, sorry. Dat vind ik namelijk gewoon klinken als stemmingmakerij.

Dat je bloedplasma er anders uit ziet kan namelijk 100 verschillende redenen hebben. Bloedplasma vervoert voedingsstoffen uit je voeding. Het is logisch dat die voedingsstoffen anders zijn na het eten van iets dierlijks dan iets plantaardigs. Ik kan me zomaar vorstellen dat bepaalde eiwitten of mineralen zichtbaar zijn, maar er werd vast niet bij verteld waardor dit verschil ontstaan is?
Een schoolvoorbeeld van drogredenatie dus... dat iets er “vies” uit ziet, betekend niet dat het ongezond is.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:43

Wat een gezellige discussie hier ;)
Waarom reageren veel niet-vega/vegans toch altijd zo aangevallen op het positieve bericht dat plantaardig eten goed is/kan zijn voor je gezondheid?
In welk opzicht is dit vervelend??

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 16:11

enzino schreef:
Jessix schreef:
Fijne dag verder! :)

Veganisme is tegenwoordig ook een geloof, en ik weet uit ervaring dat discussies met gelovigen over hun geloof zinloos is. Jij ook een fijne dag. :)

Ik ben geen veganist, maar bedankt! :D

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 16:27

Nikass schreef:
Wat een gezellige discussie hier ;)
Waarom reageren veel niet-vega/vegans toch altijd zo aangevallen op het positieve bericht dat plantaardig eten goed is/kan zijn voor je gezondheid?
In welk opzicht is dit vervelend??


Geen idee of ik mij aangesproken moet voelen, maar ik ga wel reageren waarom ik mij in deze discussie gemengd heb :)

Zoals ik al eerder zij heb ik echt niets tegen veganisme, en ik zou op dezelfde manier gereageerd hebben als het op een puur vlees documentaire was. Ik vind het gewoon zonde dat het teveel zaken weg laat en teveel zaken filtert waardoor de wetenschappelijke context van dit ding eigenlijk 0,0 is. En er gaan mensen naar dit kijken die hierin de heilige graal zien omdat ze gezondheidsproblemen hebben of gewichtsproblemen en meteen maar blindelings gaan omdraaien zonder echt te beseffen wat er misschien mis liep in hun eten of waar het fout lag en op het einde van de rit niet beter af gaan zijn dan ervoor. Daarom vind ik het gewoon zonde dat ze niet echt wetenschappelijk onderzoek gedaan hebben, maar gewoon 'wat onderzoekjes' die als wetenschappelijk bewijs 0,0 waarde hebben.

En ik blijf erbij dat veel mensen gewoon geholpen zouden zijn als ze wat meer plantjes zouden toevoegen aan hun eten, maar dat ze dat vooral moeten doen vanuit een weloverwogen beslissing en niet uit zo'n mockumentary

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 16:34

Ik vond niemand vervelend in dit topic, alleen blijf ik van mening verschillen. En nogmaals, dat mag ook! :) De mensen waar ik mee gediscussieerd heb, hebben mij niet kunnen overtuigen, en zelf voel ik helemaal niet de behoefte om ook maar iemand te overtuigen. Vandaar dat ik na wat uitwisselen van gedachte, bedank voor het gesprek. Lijkt me veel zinvoller.

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 16:34

Nikass schreef:
Wat een gezellige discussie hier ;)
Waarom reageren veel niet-vega/vegans toch altijd zo aangevallen op het positieve bericht dat plantaardig eten goed is/kan zijn voor je gezondheid?
In welk opzicht is dit vervelend??

Zie mijn antwoord op de vorige pagina.

Citaat:
Ik heb deze docu niet gezien dus weet nog niet of het hier van toepassing is. Maar bijvoorbeeld 'what the health' had ook als doel plantaardig eten te promoten. Wat mij betreft een prima doel, maar als dat bereikt moet worden met bangmakerij op basis van niet-juiste redenvoering vind ik dat verkeerd.

Ik merk het zelf als diëtist ook in mijn werk. Mensen raken compleet stuurloos, gaan dingen doen omdat ze denken dat war ze deden ongezond is. De nuance raakt zoek.
Ik ben overtuigd dat onze aarde er een stuk beter aan toe is als we bewuster om gaan met wat op ons bord ligt. En sporter zijn hoeft daar geen tegenargument voor te zijn. Maar veel van dit soort documentaires gebruiken onjuiste redevoering om mensen daar van te overtuigen, alleen omdat ze gezien willen worden. En daar ben ik op tegen.


Zoals eerder gezegd: ik ben echt pro vega. Eet zelf vaak vega, tegenwoordig minder dan ik zou willen, maar heb ook een periode vegan gegeten. Krijg alleen echt geen peulvruchten weg dus lukte me niet om dat volwaardig te houden dus nu vaak vega, soms wat vlees. Maar die bangmakerij en zogenaamde wetenschap die bol staat van de stemmingmakerij en cherry-picking heb ik echt een hekel aan. Niet in de laatste plaats omdat ik er in de praktijk weer de nuance in moet aanbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 16:34

Nikass schreef:
In welk opzicht is dit vervelend??

Voornamelijk de leugens, halve waarheden en onderzoeken die dmv cherry picking uitgekozen worden en waar mogelijk verkeerd gepresenteerd worden.

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 16:38

Ik denk niet dat iemand het vervelend vind dat er positieve berichten zijn over vegetariers of veganisten overigens. Wel dat men zogenaamd wetenschappelijk onderbouwt dat dat het beste is, zonder daadwerkelijke onderbouwing.
Als iemand mij verteld dat hij een gouden medaille wint terwijl hij veganistisch eet, zou ik hem alleen maar toejuichen. Als hij vervolgens de conclusie trekt dat veganisme dus beter is voor een sporter, dan draai ik me om.

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 16:39

enzino schreef:
Nikass schreef:
In welk opzicht is dit vervelend??

Voornamelijk de leugens, halve waarheden en onderzoeken die dmv cherry picking uitgekozen worden en waar mogelijk verkeerd gepresenteerd worden.

Van de ene kant inderdaad vervelend want het is lastig een compleet plaatje te krijgen.
Aan de andere kant word de vleesindustrie zo gepromoot door vanalles en nog wat om maar winst te maken dat de positieve verhalen ook wel op de een of andere manier duidelijk worden :o

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 16:47

Vind je dat echt een argument ja?

Daarnaast, volgens mij wordt vega/vegan/flexitarier steeds normaler dus zou eerder zeggen dat dat wel mee valt allemaal...

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 16:53

secricible schreef:
Als iemand mij verteld dat hij een gouden medaille wint terwijl hij veganistisch eet, zou ik hem alleen maar toejuichen. Als hij vervolgens de conclusie trekt dat veganisme dus beter is voor een sporter, dan draai ik me om.

En dat vind ik dus erg jammer.
Dus als iemand een dieet heeft gevonden waardoor hij/zij ineens een stuk beter gaat presteren, en dat wil delen, dan wil je dat niet horen?

Verander eens een woordje in je zin:
Als iemand mij verteld dat hij een gouden medaille wint terwijl hij niet rookt, zou ik hem alleen maar toejuichen. Als hij vervolgens de conclusie trekt dat niet roken dus beter is voor een sporter, dan draai ik me om.

Dat klinkt best apart, toch?

Persoonlijk vind ik ervaringen van mensen juist vaak meer zeggen, of in ieder geval net zo belangrijk, als wetenschappelijke onderzoeken. Als heel veel mensen goede ervaringen hebben met een bepaald dieet, of bepaalde oefening, of bepaalde manier van werken, dan zou ik eerder geneigd zijn om dat te proberen dan wanneer een onderzoekje iets bewijst.. want zoals eerder al gezegd, van élk onderwerp zijn er wel onderzoeken die zowel voordelen als nadelen 'bewijzen'.
En ik ken zelf echt nauwelijks mensen die het niet goed doen op een plantaardig dieet, maar wel genoeg mensen die er zich toch beter door voelen.

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 17:01

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt 8nnemiek. Ik doel er op dat ik een persoonlijke ervaring (een medaille winnen terwijl je vegan eet) toejuich, maar niet dat iemand van N=1 n=oneindig maakt.dat het voor jou werkt, betekend niet meteen dat de andere optie voor iedereen slechter is.
Diegene mag best zeggen: "misschien ook war voor jou?", maar niet "Dit is het beste voor iedereen en een andere methode is per definitie ongezonder. nogmaals, nuance.

Je voorbeeld over roken slaat daarbij nergens op aangezien voor roken al lang wetenschappelijk is aangetoond dat het voor iedereen gezonder is. In tegenstelling tot veganisme, of vrijwel ieder ander dieet dan ook. Iedereen is anders. Sommige mensen gedijen beter op een mediterraans dieet, dus met vlees en vis. Voor weer een ander past vegetarisch beter. En een laatste gedijt het beste op veganisme.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 17:05

Ik denk dat we het eens kunnen zijn dat de gemiddelde Nederlander teveel dierlijke producten eet. We kunnen dierlijke producten verteren.
Vreselijk handig in een bos in Siberië waar je alleen een eekhoorn kunt vinden.
Maar in deze samenleving waar je een volwaardig palet aan voeding kunt samenstellen, vreten (excuses me) mensen zich nog helemaal het ongans aan vlees en andere dierlijke producten.

Ik weet of je de uiterlijke verschijning van de mens de afgelopen jaren ook hebt zien veranderen? Waar je op archiefmateriaal van de 70's nog nauwelijks dikke mensen zag. Zie je nu steeds minder slanke mensen.
Ook suiker, bewerkte voeding is daar debet aan.... maar de enorme hoeveelheden vlees, kaas, eieren, boter, melk hebben zich ook genesteld in die 4 buikrollen, benen waartussen geen daglicht schijnt en ondergoed dat je uit je rugplooien moet vissen.
Beetje lomp dit, maar hoeveel is ervoor nodig voordat we zeggen: "fiets dit systeem, iedereen vreet zich dood".

En dan benoem ik nog niet de maatschappelijke consequenties van bepaalde voedselkeuzes.
Als een docu als deze mensen aanzet tot het matigen van hun consumpties, moeten we dat dan niet gewoon heel hard toejuichen?!

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 17:13

Obesitas komt van te weinig beweging en teveel eten. Dat kan komen door vlees, maar dar maakt vlees niet de boosdoener. Iemand die zich ongans eet aan avocados wordt ook te dik.
Vlees daarvan de schuld geven is echt te simpel gesteld.

Je eerste alinea ben ik het wel mee eens als feit, maar ik zie niet de samenhang met deze film. Er is ook nog een tussenweg tussen je het ongans aan vlees vreten en veganistisch zijn. Ik ken weinig topsporters die zich het ongans eten aan vlees, dat is meestal de buurman op de hoek die bij een bbq 8stukken vlees en een bord rundvleessalade eet.

Nogmaals, ik ben niet tegen minder vlees (in tegendeel), maar wel tegen dit soort ongefundeerd en ongenuanceerd geroeptoeter.
In tegenstelling tot azmay (en ninx gezien haar toevoeging van de laatste alinea :D) vind ik niet dat een goede boodschap dat rechtvaardigt.

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:33

Het punt is eigenlijk vooral dat je van vlees veel meer calorieën kan eten voordat je vol zit dan van vers plantaardig voedsel. En dus wordt je makkelijker dik door dierlijk eten.
Iemand die gewend is om volle borden te eten, met veel vlees, en daarna over stapt op dezelfde volle borden maar dan met broccoli, pompoen, komkommer, tomaat, courgette enz enz zal afvallen.

Veriye

Berichten: 2396
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:55

ik heb tot nu toe stil meegelezen :) Maar vind het erg interessant.

Ik heb de documentaire ook gezien. Aan de eene kant vind ik ze wel goed, omdat het dus toont dat je als top sporter ook veganistisch KAN eten en kan presteren. Aan de andere kant vind ik wel dat het weer erg amerikanisch is en je moet hier gewoon goed kritisch zijn. De doorsnede amerikaan eet veel te veel processed food, veel suiker ivm vet en koolenhydraten.
Dat zou bij de gemiddelde Nederlander wel minder zijn, maar dit soort eten is ook hier goed op komst.
Ik denk dat een gezonde mix het beste is.
Kijk nou naar de mediterane cultuur en eetgewoontes. Vlees is er echt iets om te vieren zeg maar. Je hebt altijd een mix van veel groente en een beetje vlees. Of in Japan, eten ze ook veel vis, maar ook veel groentes en zijn de gezonde keuzes gewoon veel makkelijker te maken. Pak je hier matige dagelijkse beweging bij en je bent al een heel eind.

Ik woog trouwens altijd rond de 80 kilo en het wou maar niet minder worden, dan zwangerschap en dan weer op de 80kilo. op 1 augustus eten wij eerst geen en nu nauwelijks nog spullen met toegevoegde suikers. wat gebeurt? het meeste kant en klare voedsel valt gewoon af! Over blijven fruit, groente en vlees/vis. Hierbij eten we ongeveer 1 keer per week vis en 1 keer vlees (van de boerderij tegenover, waar ik de koeien zie lopen). En in 3 maanden ben ik 10 kilo afgevallen. Ik heb trouwens geen supplementen bijgenomen en 2 weken geleden bloedtest laten doen. Moet alleen vitamine D bijpakken (ik kom ook veeeel te weinig buiten), de rest was prima op orde.

Als zo een documentaire dus ervoor zorgt dat mensen een keer over hun eetgewoontes nadenken vind ik het al prima!

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:58

Ik snap je punt, maar vlees de schuld geven van de obesitasepidemie is erg simpel gesteld. We eten vroeger ook vlees. De oorzaak van de obesitasepidemie is de toenemende verstoring van onze energiebalans.
Stellen dat vlees daarvan de oorzaak is is wel heel simpel gesteld. Het feit dat vegetariërs minder vaak dik zijn is daarin ook nauwelijks een argument, zoals ik in een eerdere post toelichtte.

Edit: gericht op 8nnemiek dus.

Veriye

Berichten: 2396
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:05

Als vegetariër kun je net zo goed als een vleeseter rotzooi eten. Vriend van mij wou ook zo graag vegan worden en hij is gewoon aangekomen, omdat hij wel van de hippe vegan voedsels heeft gekocht, maar ja, daar zat nog veel andere troep in. dus alleen vegan of vegetariër zijn helpt niet. Je moet bewust met eten omgaan en in mijn ogen geldt dit voor iedereen.

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:14

secricible schreef:
Ik snap je punt, maar vlees de schuld geven van de obesitasepidemie is erg simpel gesteld. We eten vroeger ook vlees. De oorzaak van de obesitasepidemie is de toenemende verstoring van onze energiebalans.
Stellen dat vlees daarvan de oorzaak is is wel heel simpel gesteld. Het feit dat vegetariërs minder vaak dik zijn is daarin ook nauwelijks een argument, zoals ik in een eerdere post toelichtte.

Edit: gericht op 8nnemiek dus.

Klopt, zo bedoelde ik het ook niet. Ik bedoel vooral dat je makkelijker afvalt als je veel meer onbewerkt plantaardig eten eet, simpelweg omdat je maag dan sneller gevuld is. Betekent niet dat vlees er persé voor zorgt dat je overgewicht krijgt. Dat ligt vooral aan de hoeveelheid die we er van eten en onze westerse leefstijl met veel bewerkte producten en te weinig beweging.

Dit plaatje maakt het misschien iets duidelijker:
Afbeelding