Mijn ene oog is kleiner omdat ik 'knijp'.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Mijn ene oog is kleiner omdat ik 'knijp'.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 12:08

Hoi allemaal,

Ik ben nog niet bij de huisarts geweest maar ben benieuwd of jullie misschien ideeën hebben.

Mijn rechteroog is zo goed als blind. Aangeboren staar. Ik ben ermee geboren en heb geen hinder omdat het voor mij normaal is.

Mijn linkeroog is slecht. Ik draag één lens (in mijn 'goede oog') of een bril met -7. Ook heb ik hier verder geen last of hinder van.

Maar nu ik wat ouder word (43 alweer) ga ik steeds meer 'knijpen' met mijn blinde oog. Dit oog lijkt dus een stuk kleiner. Dit doe ik nu ongeveer een jaar.

Het staat vreemd, ik krijg steeds de vraag of ik iets in mijn oog heb of wat er aan de hand is. Maar ik doe het onbewust. Ik ga mezelf er ook aan ergeren en ik vind het lelijk staan. Als ik op de foto ga, probeer ik mijn rechteroog extra te openen omdat ik het zo lelijk vind.

Zijn er manieren om mijn oog meer te laten 'ontspannen' waardoor ik niet meer met mijn oog knijp?

Op de foto valt het wat minder op omdat ik lach en mijn goede oog daardoor wat dichter zit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Skippy01

Re: Mijn ene oog is kleiner omdat ik 'knijp'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:10

Voor dit soort dingen gebruiken ze wel eens botox, maar dat moet je willen...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:11

In eerste instantie denk ik 'spier lamleggen'. Maar dat is wel direct een hele ingreep en ik weet niet of je daar op zit te wachten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:18

Winged schreef:
In eerste instantie denk ik 'spier lamleggen'. Maar dat is wel direct een hele ingreep en ik weet niet of je daar op zit te wachten.

Nja, hele ingreep. Klein spuitje Botox.

Ik dacht dus ook gelijk aan Botox. Maar moet je wel steeds voor terug, want het effect is niet oneindig.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:19

Ik zou ook zeggen botox, vind dat overigens geen ‘hele ingreep’ hoor, het is een minuscuul speldenprikje. Ik heb zelf botox gehad ook tegen het knijpen waardoor ik veel hoofdpijn kreeg en vond het echt een verademing.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 12:40

Bedankt voor de tips!
Botox zou me dus kunnen helpen.

Maar moet dat via de huisarts of moet ik dan naar een kliniek die schoonheidsingrepen doet?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:43

Ik ben zonder doorverwijzing naar een kliniek gegaan waar ze vooral ervaring hadden met botox tegen hoofdpijn. Het zou sowieso niet vergoed worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:44

Ik het dit ook aan 1 kant.
Heb de indruk dat dit komt doordat met de ouderdom de oogleden meer gaan '' hangen '' :=
Maar waarom dan aan 1 oog en niet aan beide ? Geen idee :+

Ze kunnen een stukje hangend vel wegsnijden, maar dat durf ik niet :')

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:25

Hee, dat heb ik ook!
Ook het zelfde oog zie ik, haha.

Overigens geen oogafwijkingen oid.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Matheno op 08-11-19 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:27

Kan je wat aan laten doen hoor. Ooglidcorrectie of idd met Botox kan je proberen.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:48

Heb ik ook. Omdat ik ooit tegen een paaltje ben gedonderd met m'n gezicht van m'n paard af.
Rechteroog.

Afbeelding

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:17

Botox inderdaad zou hier goed voor helpen! Kan ook bij een kliniek.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:27

Een familielid liet het in het oogziekenhuis doen, later bij oogarts in de buurt.. maar er was een medische en geen cosmetische reden: zijn ooghaartjes krulden naar binnen en kwamen tegen het geopereerde hoornvlies aan, wat irritatie gaf en risico op infectie en slechte genezing van het geopereerde oog.
Om de 3 maanden kreeg hij zijn botox prikjes en toen het reizen hem te zwaar viel, hebben ze de oogleden uiteindelijk geopereerd.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:50

Dit kan denk ik met Botox. Misschien krijg je het vergoed omdat het soort van medisch is. Het prikken is een hele zone of halve als je 1 kant laat doen en dat kost ongeveer €100/150 euro eens per ongeveer 3 maanden. Bij een goede kliniek met plastisch chirurgen kunnen ze je vast vertellen wat de mogelijkheden zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 18:08

Botox!
Cerlene krijgt botox voor kramp in haar gezicht, halfzijdig verlamd was het meen ik.
Gevolg van een hersentumor, zij heeft ook foto’s van het resultaat, ik zou haar zeker pb’en want ik dénk dat ze het best met je wil delen.
Zij heeft ontzettend veel baat bij botox.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 19:07

Zonder enige ervaring met Botox vraag ik me serieus af of dit gaat werken. Mijn tante heeft een gruwelijk trillend ooglid en wordt daarvoor behandeld met Botox. Die krijgt daar juist zo’n hangend ooglid van. Dus ik snap niet goed hoe dit kan helpen tegen een hangend ooglid.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 20:35

Bedankt iedereen!
En zelfs 2 lotgenoten.
Willen jullie er ook iets aan laten doen?

Dorus schreef:
Zonder enige ervaring met Botox vraag ik me serieus af of dit gaat werken. Mijn tante heeft een gruwelijk trillend ooglid en wordt daarvoor behandeld met Botox. Die krijgt daar juist zo’n hangend ooglid van. Dus ik snap niet goed hoe dit kan helpen tegen een hangend ooglid.

Botox legt je spiertjes lam toch? Dus dan kan ik niet meer 'knijpen'

Ik voel ook dat ik knijp als ik erop let, ik kan mijn oog dan ook ontspannen, maar omdat ik het onbewust doe, en het niet door heb (want blind aan dat oog dus ik merk niet dat mijn oog dicht zit) kan ik er dus niks aan doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 20:58

Dorus schreef:

Dit is geen hangend ooglid, dit zijn overactieve spieren. Daar wordt wel vaker Botox voor gebruikt.
Hangend ooglid is wat anders, daar heb je een ooglidcorrectie voor.

Maar degene die zal behandelen zal natuurlijk ook onderzoek doen en advies geven over wat zal werken.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 21:05

Mijn eerste gedachte was ook botox. :j De situatie die jij beschrijft, Dorus, over je tante, is denk ik een ander geval. Het hangt er vanaf welke spiertjes je 'lamlegt', en in het geval van je tante was de spier die trilde kennelijk een spier die het ooglid omhoog houdt. In het geval van TS gaat het om aanspanning van spieren die de ogen doen 'samenknijpen'. Botox kan heel gericht geïnjecteerd worden. :j

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 22:18

verootjoo schreef:
Dorus schreef:

Dit is geen hangend ooglid, dit zijn overactieve spieren. Daar wordt wel vaker Botox voor gebruikt.
Hangend ooglid is wat anders, daar heb je een ooglidcorrectie voor.

Ik denk dat je me niet begrijpt wat mijn tante heeft. Probleem: trillend ooglid, oplossing: Botox, resultaat: hangend ooglid.

@storm & hanmar: dan snap ik waarom Botox bij mijn tante juist een klein oog veroorzaakt en het in dit geval een klein oog kan verhelpen.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 22:52

Ik zou er ook wat aan willen laten doen. Op zich trek ik er niet mee. Hij hangt vooral wat. Als ik moe ben uit zich dit ook.

Wat er zou helpen voor mij weet ik niet. Ik heb me er ook niet echt in verdiept