Wat als je even niets te doen hebt..?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

D_M_L

Wat als je even niets te doen hebt..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 19:16

Hee lieve bokkers,

Jaja... ik denk dat dit zowaar mijn eerste topic is dat niet paardgerelateerd is. Wauwie;) In ieder geval hier een berichtje over een heel ander onderwerp, iets waarvan ik me afvraag of anderen het herkennen.

Ik ben graag bezig. Met school, huiswerk, afspreken, paardrijden, mountainbiken, ga zo maar door. Ik vind het heerlijk om een goed gevulde dag te hebben met veel op de planning. Niets mis mee. Tot op zekere hoogte. Ik merk dat het de laatste tijd een soort last wordt. Een 'moeten'. Ik hoef me nooit te vervelen, want er is altijd wel iets te doen, en dan met name voor school. Maar toch blijf ik bezig met plannen en afspraken maken, soms ver van tevoren, uit voorzorg dat ik niet een weekend thuis zou zitten of iets dergelijks. Het liefst heb ik ook alle avonden doordeweeks gevuld;(totaal niet realistisch i.v.m. school e.d.) maar toch geeft het me een goed gevoel om erop uit te zijn en probeer ik dus mijn dagen zo vol mogelijk te maken. Na een vrije middag 'mag' ik van mezelf dan ook 's avonds niet thuis zijn, maar moet ik iets ondernemen. Een druk mens is een nuttig mens. Toch...?

De onderliggende gedachte? Ik weet het niet. Ik ben misschien bang dat ik saai ben, als ik te weinig onderneem. Of dat ik niet genoeg uit mijn dag haal. Of dat ik plotseling niets te doen heb als ik thuis ben.

Een persoonlijk verhaal... herkennen jullie dit? Hebben jullie nog tips voor me, of interessante hersenspinsels?

Alvast bedankt...

MarlindeRooz

Re: Wat als je even niets te doen hebt..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 19:22

Ja ik deed dit ook altijd, maar ik doe het niet meer. Na dat ik mezelf een keer heel hard voorbij gerend ben. Dus ik breng nu regelmatig avonden door tv kijkend op de bank met wat snacks. Moet wel zeggen dat ik de laatste tijd pas half 7 of later thuis was... nog eten en wat opruimen en dan zit je pas om 8 uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 19:23

Niks mis mee toch :) gewoon doen wat je leuk vindt.

Van zodra je wat ouder wordt gaat het vanzelf over en snak je naar een avondje op de bank, of meerdere :')

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:03

Jij zou een beetje van mij moeten hebben, en ik van jou. ;-)

Mijn beste avonden zijn gevuld met níks. Lekker in bad dobberen en luieren op de bank. Héérlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:24

Wel herkenbaar dit hoor, in periodes.

Kon ook nooit een weekendje thuisblijven of een avond stil zitten.
Bij mij was het heel erg een angst voor een bepaald gevoel van ‘ leegte ‘. Gevolg was wel dat ik altijd kneitertje moe, oververmoeid zelfs, was....

Maar de angst om thuis te zitten, niets te doen te hebben en te overvallen worden door nare gevoelens was zo groot....
Ik weet niet of je daar iets van herkent? Het is niet per se slecht, maar het kan wel een copingsmechanisme te zijn om niet met bepaalde dingen te hoeven dealen die wel bepaalde ruimte verdienen.
In dat geval is jezelf voorbij lopen een reeel gevaar....

Maargoed, het kan net zo goed zijn dat je gewoon een lekker actief mens bent, en daar moet je ook vooral van genieten als dat het geval is :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:51

Oh wat verschrikkelijk! Ik ben al druk met werk en de paarden en vind het heeeerrlijk om op de bank te zitten savonds. Serie kijken, beetje relaxen! Ik hou er van.

Gelukkig is elk mens anders! Je moet doen wat jij leuk vind en je kent jezelf het beste.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:06

Gewoon lekker filmpje kijken met een zak chips. Heerlijk.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:08

Matheno schreef:
Jij zou een beetje van mij moeten hebben, en ik van jou. ;-)

Mijn beste avonden zijn gevuld met níks. Lekker in bad dobberen en luieren op de bank. Héérlijk.

Hier hetzelfde :') hier is het de 'uitzondering' dat ik s'avonds iets actief doe.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:32

D_M_L schreef:
[...] Ik merk dat het de laatste tijd een soort last wordt. [...] Na een vrije middag 'mag' ik van mezelf dan ook 's avonds niet thuis zijn, maar moet ik iets ondernemen. [...]

De onderliggende gedachte? Ik weet het niet. Ik ben misschien bang dat ik saai ben, als ik te weinig onderneem. Of dat ik niet genoeg uit mijn dag haal. Of dat ik plotseling niets te doen heb als ik thuis ben.

Een persoonlijk verhaal... herkennen jullie dit? Hebben jullie nog tips voor me, of interessante hersenspinsels?

Alvast bedankt...

Nou vooruit dan, een hersenspinsel van mij voor jou.
Dit klinkt haast alsof je last hebt van een soort “fear of missing out” (FOMO). Een soort mentale druk die jij jezelf oplegt omdat je anders bang bent iets te missen.
https://www.gezondheidsnet.nl/psychisch ... issing-out

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:04

Wat jij een beetje te veel hebt, heb ik een beetje te weinig :)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:36

Ik heb dit ook een tijd gehad en nog steeds ben ik graag bezig, maar kan het nu meer loslaten. Ik 'moet' nu minder van mezelf, maar 'mag' wel dingen die ik wil :) Van verplicht stilzitten krijg ik namelijk al helemaal geen rust.

Maar ik weet nu ook beter welke dingen ik prima volhoud en wat veel energie kost. Bijvoorbeeld elke avond naar mijn eigen paard vind ik heerlijk, dan kan ik even afschakelen en vind ik juist rust. Elke avond met vrienden afspreken houd ik niet vol. En ga één keer in de week naar mijn verzorgpaard die in een andere stad staat, die reistijd kost me veel energie maar daar bezig zijn vind ik heerlijk. Vandaar dat ik de keuze maak dat maar eenmaal per week te doen :)

Maar merk dat sinds ik samen met mijn vriend woon ik bewuster ben van het rust krijgen. Als ik in het weekend moe ben doe ik gerust een middagdutje. Dat vond ik toch altijd een beetje gek toen ik nog bij mijn ouders woonde.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:43

Ik doe dit eigenlijk altijd, ik was ook altijd bezig, en vaak sprak ik nog af met vriendinnen of iets dergelijks. Want ik voelde me 'schuldig' als het niet zo was. Maar inmiddels kan het me een reet roesten wat mensen denken. Als ik van 6.45u tot 18.30u of van 7.30u tot 18.30u gewerkt heb wil ik nadat ik gegeten heb en met de hondjes ben gaan wandelen gewoon met mijn luie reet op de bank vallen en lekker TV kijken of gamen. Om vervolgens om 23 uur als een marmotje in slaap te vallen.

Het kan me echt niet meer schelen of dan maar eens een dag langer het stof op het kastje ligt, dat doe ik dan wel op mijn vrije dag in de week. En ook dan, ik plan 's morgens de dingen die 'moeten' en dan ga ik ook overdag lekker een paar uur op de bank hangen, even tussen 12 & 15.30u TV kijken, gamen of dutten. Want daarna moet ik trainen, dat is absoluut ontspanning en vind het heerlijk maar je 'moet' wel weer iets doen.

Ik ga ook geregeld uren wandelen met de honden zonder telefoon. Dat klintk actief, maar voor mij is dat 'niks doen', lekker door de natuur struinen en genieten van de rust. :z

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:56

Ik werk in de nacht en avond. Dan doe ik eerst de paarden van een goede vriend , dan mijn eigen (12 stuks) tussendoor nog eten. Dan van 1 tot 3 relaxen (vaak muziek luisteren) en dan half 4 weer naar het werk. Als ik terugkom van het werk ga ik eten en direct op bed voor de nachtdienst

Weekends ben ik savonds altijd weg en soms middags. Sochtends de paarden altijd doen.

Ik herken je wel. Maar moet ook zeker even mijn relax uurtjes hebben anders word ik gek :+