Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 20:03

@lauraa wat fijn dat er zoveel verbetering te merken is. Probeer nog wel even rustig aan te doen want zoals je hier wel leest zijn enkels lastige dingen.

@kosseh wel fijn dat je enkel opzich los is.

Ik ga nog wel 2x naar de fysio. 1 maal privé en een keer in de groep. Ik heb eigenlijk nog wel veel last met lopen, traplopen zowel op als af maar dat doen we nu anders is alleen wel vermoeiend.

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 08:47

@Lauraa, fijn dat je al weer redelijk veel kan. Hopelijk gaat de zwelling snel weg.

@MaNdiii, echt los kan ik het niet noemen. Er zit beweging in, maar zo veel minder dan m'n andere goede enkel. Volgens de standaard is het wel los. Uitleggen is beetje lastig.
Heb het even snel gefilmt, zodat het verschil duidelijk is. Dit is het beste wat ik kan maar doet wel al pijn. 2dagen (bijna) niks gedaan dus het minste last nu.
https://youtube.com/shorts/iZ96KQVyCt0?feature=share

Ben er zo klaar mee. Slaap al tijden slecht doordat ik wakker word van de pijn. Zak tijdens m'n werk af en toe gewoon weg, zo moe.

Info van de fysio nog niet binnen. Die ga ik vandaag bellen. En dan gelijk ook de huisarts bellen voor een verwijzing en of die iets weet voor het slapen.

Is fysio in de groep samen trainen? Balen dat (trap)lopen nog zo lastig gaat.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:34

@kosseh is dat de verwijzing voor de sportarts? Vraag je die aan de huisarts of aan de orthopeed?

Wat kan een sportarts nog anders doen?

Oh je filmpje is wel een soort van herkenbaar. Dat is nog niet echt fijn. Ik heb donderdag weer een afspraak staan bij de orthopeed maar denk dat hij niet heel veel meer kan doen.

De fysio in de groep is wel een soort van samen sporten. Alleen ben ik voor spek en bonen in die groep (leeftijd is denk 65+) en doe gewoon mijn oefeningen en soms een nieuwe erbij. We hebben dan een uur ipv een half uur.

Misschien voor het slapen toch maar iets van pijnstillers of gebruik je die al?

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:19

Verwijzing naar de sportarts vraag ik aan de huisarts, is makkelijker.
Vrijdag een afspraak. Kan ik gelijk even overleggen. Misschien heeft de huisarst nog wel een beter idee dan naar de sportarts toe.
Wat een sportarts nog kan doen weet ik niet. Weet wel dat die meer op beweging zijn gericht, dat is wat nu voor mij de meeste klachten verergerd.

De beweging vind de orthopeed dus al ruim en voldoende..
Ik ga voor je duimen dat de orthopeed nog iets voor je kan doen!

Baal echt dat ik de operatie heb gedaan. Denk nu haal die interne brace er maar weer uit en maak mijn enkelband maar weer stuk. Dan maar wat vaker door m'n enkel, dat deed veel minder pijn dan lopen nu doet. Toen vond ik het vervelend dat ik alleen kon sporten met brace, nu kan ik die sporten helemaal niet.

O zo is in een groep wel handig. Heb je net wat meer tijd. De meeste oefeningen ken je op een gegeven moment toch wel.
Ik doe de oefeningen nu in de sportschool ipv bij de fysio, soms wel lastig omdat je niet even kan vragen of ze meekijken. Zo in een groep lijkt mij wel de fijnste oplossing.
Na 40(!) keer fysio zijn er gelukkig genoeg oefeningen blijven hangen, dus het lukt alleen redelijk.
De assisent van de huisarts vroeg of ik fysiotherapie al had geprobeerd, dus zocht even op hoevaak ik was geweest na de operatie.

Pijnstilling gebruik ik de laatste tijd redelijk vaak. Door het slechte slapen veel hoofdpijn, paracetemol of ibropruven gaat er sommige dagen als snoepjes in. Helaas doen die twee niks voor m'n enkel.


Sorry voor al weer een klaagpost. -O- Zou zo graag willen dat het volgende keer een positief bericht is.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 19:43

Ik snap het, van die enkels word je helemaal moedeloos. Rot dingen zijn het. Wel fijn dat je bij de huisarts terecht kan. Misschien kan hij ook wat andere pijnmedicatie voor zonodig geven.

Ik kom ook gewoon steeds vaker belemmeringen tegen. Ik zou graag gewoon normaal de trap op en af gaan, niet met moeite de koppeling in trappen (komt wel een keer een automaat), gewoon kunnen werken zonder last, weer kunnen sporten en vooral een beetje normaal kunnen paardrijden.

Ik probeer het positief in te zien maar soms gaat dat gewoon niet zo.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 09:20

Wat zijn jullie aan het tobben, dat vind ik zo erg voor jullie. Hier gaat het heel erg goed, gisteren 20 voordroog balen gesjouwd en in de avond voelde ik dat goed. Maar verder loop ik weer normaal.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:12

Vandaag bij de orthopeed geweest. Hij kan niet zoveel doen nu. Hij gaat ervan uit dat het littekenweefsel van de operatie nu de grootste problemen veroorzaakt en dat heeft tijd nodig. Als het volgend jaar nog is dan mag ik weer eens terug komen.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:25

@marleen wat fijn dat het zo goed gaat.

@kosseh succes morgen

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:09

MaNdiii, je belemmeringen klinken herkenbaar. Bij jou ook links dus?
Ik heb ook nog een schakelauto, soms vervloek ik dat ding echt.

Wat je al verwachte dus? Hopelijk verbeterd het nog! Over een jaar :o. Wel een fijn idee dat het nog zo lang kan verbeteren.

Marleen, fijn dat het bij jou weel helemaal goed gaat! Zo kan het dus ook :)

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:26

@kosseh ja bij mij is het inderdaad ook links. Bedoelde met volgend jaar 2022 dus ergens januari ofzo. We gaan het zien. Ik blijf maar trouw naar de fysio gaan en even kijken of ik nog iets met mijn werk kan regelen.

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 17:22

Vandaag bij huisarts geweest. Die dacht of aan de sportarts of de pijnpoli. Nu eerst naar de sportarts, pijnpoli kan evt erna nog.

Ben benieuwd wanneer ik kan. Staat op de brief een wachttijd van 14dagen, vanaf moment verwijzen. Ook benieuwd of die een idee hebben of ook niks kunnen

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 19:23

Spannend ben benieuwd of er iets uit gaat komen. Hoop het voor je.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 19:27

Ik hoop ook dat je er wijzer van wordt.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:28

@kosseh hoe gaat het nu? Heb je de afspraak bij de sportarts inmiddels gehad?

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:26

Hoihoi, lief dat je het vraagt.
Toevallig gister voor de 2de keer geweest.

3 weken geleden was het eerste bezoek. Was opzich wel postief! Arts dacht aan een weke delen impigment. Waardoor ik dus bewegingsbeperking heb en daardoor ook zwelling.
Hiervoor een oefening gekregen, waarbij ik met m'n eigen gewicht m'n enkel door de beweging heen duuw. 2weken met pijnstilling en 1 week zonder om aan te kijken hoe het was.

Pijn nog erg aanwezig net als zwelling en warmte. Wel iets meer beweging gekregen :D.

Gister weer geweest.
Toch nog te veel reactie en te veel pijn. Ook zit ik bij een test pas op de helft van m'n beweging vergeleken met de andere kant.

Nu dus weer 3 weken op pijstilling en ontsteking remmers. Zodat oefenen beter gaat. De oefening is het pijnstilling al erg pijnlijk.
Dan weer een weekje zonder aankijken en weer op controle.

Sport mag nu niet meer. Wandelen en fietsen ook niet. Dus alleen lopen als het nodig is voor boodschappen enzo. Voor 2021 dus geen sport meer.
Daanra heel rustig opbouwen terug naar trainings niveau, daarna hopeljjk terug naar wedstrijdbelasting. Of dat voor basketbal gaat lukken is nog afwachten.

Gelukkig sport ik nog wel in de sportschool, voornamelijk bovenlichaam. O en paardrijden is geen sport toch? Haha

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:44

Haha nee paardrijden valt buiten sporten.
Fijn dat het positief was bij de sportarts. Balen dat de oefening toch wel veel pijn en moeite kosten. Ik hoop dat het allemaal gaat werken

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 17:33

Hoihoi!

Hoe gaat het hier met de enkelklantjes? Al weer helemaal hersteld?

Ik ben door de sportarts door verwezen naar een arts in AMC. Die heeft helaaa 1,5 jaar tot 2 jaar wachttijd. Gelukkig kan ik wel terecht bij een andere arts daar binnenkort. Wie weet schiet het dan al iets meer op.

Het was toch niet (alleen) het gene wat ze eerst dachten...
Wat het precies is, hoelang het nog duurt en of het ooit weg gaat is nog steeds niet bekend |(
Sporten zit er dus ook nog steeds niet in..

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:08

Nou dat duurt lang zeg die wachtlijst, hopen dat je toch nog verbeterd. Lopen doe je iedere dag dus dat is waardeloos als dat niet goed gaat. Ik loop goed alleen heb ik te lang verkeerd gelopen, mijn achter been spieren zijn te kort dus daar doe ik oefeningen voor. En mijn bekken speelde op dus ik kom bij een osteopathaat,ik kan niet lang met mijn drum staan lopen gaat veel beter.
De optredens beginnen weer, dus ik moet echt mijn beenspieren langer maken want ik kan mijn niet strekken als ik sta.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:52

Heeij wat balen.
Ik ben toevallig pas toch ook maat terug geweest. Dus hier gaat het ook nog niet top, ondanks dat de mri wel verbetering liet zien.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 19:07

Hoe gaat het met jullie, hier ging het goed tot gisteren, ik liep op blote voeten de keuken in maar ik zag niet dat er een hond had geplast. Een ex broodfokhondje logeert hier, ik gleed uit en kletterde op de tegels. Mijn voet maakte een verkeerde beweging, ik lag daar en was me kapot geschrokken. Ik probeerde rustig te blijven en riep mijn man.
Mijn autistische dochter helemaal in paniek, ik probeerde haar te kalmeren. Mijn man tilde me op en ik ging op de bank zitten, en ik deed er meteen ijs op. Afgelopen nacht steeds wakker van de pijn en vanmorgen met een kruk door het huis gestrompeld. Het lijkt mee te vallen dus ik hoop dat ik morgen 5 min kan auto rijden naar de paarden.

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:14

Wat balen Marleen_usar! Sterkte!

In juni ben ik voor de 2de keer geopereerd. Nog niet helemaal op het niveau waar ik wil zijn, maar kan hardlopen iedergeval weer rustig opbouwen. Baskerbal voelt nog onwijs ver weg helaas. Wel al heel fijn dat ik nu pijn vrij ben met wandelen

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 23:53

Oh dat klinkt al stukken beter, fijn is dat he.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 01:46

@marleen_usar wat balen. Rustig aan maar even

@kosseh toch een 2e keer geopereerd wel fijn dat je weer wat mag hardlopen

Ik heb het maar opgegeven dat het ooit nog helemaal goed komt. Ik loop met brace en heb daar echt heel veel profijt van. Echt rensporten ofzo zit er niet meer in. Maar paardrijden lukt eigenlijk best oke.

Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:33

Zo zeg, heftig om te lezen hoe lang een enkelblessure bij sommigen duurt. En hoeveel impact het heeft op het dagelijks leven.
Zit er zelf momenteel ook mee, door hyper flexibiliteit overbelast/verzwikt.
Linker enkel al weken dik en pijnlijk (vooral als ik probeer te slapen, deken leunt op voet = irritant).
Heb ontstekingsremmer gekregen van huisarts en fysio zou de enkels iets sterker kunnen maken plus betere schoenen.. nouja vooralsnog doen hoge schoenen pijn want drukken op het bot aan de buitenkant. Wat dik is.
Nou liep ik sws al met pijn vanuit de heupen dus ben niet meer 100% mobiel, maar zo’n enkel is nog lastiger. Dan merk je pas hoeveel je normaal staat en loopt. Of koppeling intrapt van de auto.
Alleen nu met de ontstekingsremmer heb ik ineens bijna geen pijn meer, ook niet in heupen of andere gewrichten (normaal dus wel).
Krijg ineens veel meer gedaan, en ben minder moe. Teken aan de wand? Moet ik misschien eens medicijnen vragen voor langere duur, zodat ik weer wat meer pijnvrij kan bewegen?
Risico is dan wellicht wel overbelasting. Of juist niet, door minder pijn meer bewegen = betere spieropbouw?
Puzzel de puzzel met dat dwarse lichaam.
Wens de anderen veel beterschap en herstel toe. Goed kunnen bewegen is best wel essentieel..

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:03

Ik herken dat wel met pijnstilling dat je dan fitter bent en meer gedaan krijgt. Ergens natuurlijk fijn maar dan moet je wel weten of je het niet erger kan maken.

Mede door dit ben ik dit jaar bij de reumatoloog en uiteindelijk neuroloog geweest. De 1e vond niet echt een oorzaak de 2e vond opzich wel iets.