Uitslag ct scan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fenja

Uitslag ct scan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 19:26

Ok ik heb last van mijn elleboog. Nu zegt de arts dat ze niet weten waardoor het komt en is er ook inmiddels een mri gemaakt. Uitslag daarvan krijg ik nog.
Nu kan je via een patientenportaal alles inzien
Dus ook de uitslag van de ct scan.

Hierin staat het volgende vermeld

Geen gewrichtseffusie. Normaal beeld van het humero-ulnaire en het radiocapitellaire gewricht. Kleine osteofyt zowel over het olecranon als de processus coronoïdeus. Dit laatste zou oude avulsie kunnen zijn. Normale weke delen.

Hieruit maak ik op dat er wel degelijk wat te zien is geweest. Waarom is een arts hier niet eerlijk over en zegt hij er niets van. Ik heb het een en ander opgezocht en wat ik begrepen heb is het artrose en ergens zou een stukje bot met deel van pees afegebroken zijn geweest dat zou al eerder gebeurd kunnen zijn.
Ik ga dit ook nog bespreken 4 nov.

Hebben anderen zoiets ook al eens mee gemaakt?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Uitslag ct scan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:29

je zegt toch dat je de uitslag nog krijgt?
De uitslagen in dat soort portalen worden er meteen ingezet door de afdeling die het onderzoek heeft gedaan zonder dat je behandelend arts dat gezien hoeft te hebben.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:30

Je hebt nog geen uitslag gehad van een arts, maar vraagt je af waarom een arts niet eerlijk is over de uitslag? Ik snap het even niet, geloof ik :o

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:31

Deze uitslag is waarschijnlijk alleen door de radioloog beoordeeld en nog niet door je arts. En anders is de arts je 2de oordeel en kan hij/zij de uitslag ook hebben bekeken en daar is dan weer een oordeel uitgekomen.

Ik zou er gewoon vertrouwen in hebben en je vraag stellen als je de uiteindelijke uitslag krijgt. Dit soort portaals maken mensen helemaal gek en dat is niet in positieve zin...
Laatst bijgewerkt door eridinges op 28-10-19 19:33, in het totaal 2 keer bewerkt

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:32

Het gevaar van je dossier zelf kunnen inlezen, vervelend dat jij nu met vragen zit, begrijpelijk ook.
Heb je de arts voor je gesprek 4 nov al gezien/gesproken?
Zo ja, dan had hij dit inderdaad moeten vermelden...Zo nee en zou 4 nov je eerste gesprek zijn na deze uitslag, dan zou dit wellicht dan besproken worden.

Als het ernstig/spoed is, dan had hij al lang van zich laten horen.

Je kan altijd de poli bellen en dit nu al bespreekbaar maken als jij je zorgen maakt.

Ik werk zelf in de zorg, en het komt helaas vaker voor dat patiënten hun uitslag zien voor dokter de kans heeft gehad om het uit te leggen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:32

Als je het nu eens aan een expert (lees: je behandeld arts) over zou laten om dit te beoordelen.
Dr Google heeft nog nooit een goede diagnose gesteld...

En op basis van deze beschrijving vind ik het knap dat jíj de diagnose artrose stelt - want dat staat er in ieder geval NIET.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 19:34

Mensen lees goed de titel. Dit is het verslag van de ct scan . Ik heb die uitslag al van de arts. Hij heeft mij gemeld omdat er op de ct scan niets te zien was en dat er daarom een mri scan maken
Die heb ik nu ook gehad en de uitslag van de mri moet ik nog krijgen.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:37

Kan ook zijn dat jou klachten niet overeen komen met het beeld op de CT.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:37

fenja schreef:
Mensen lees goed de titel. Dit is het verslag van de ct scan de arts. Ik heb die uitslag al van de arts. Hij heeft mij gemeld omdat er op de ct scan niets te zien was doen ze een mri scan. Die heb ik ook gehad en de uitslag van de mri moet ik nog krijgen.

Oke maar als je dit leest en je vertrouwd het niet dan moet je toch alsnog je vraag stellen aan de arts? Waarschijnlijk is er op ct niets of iets zeer minimaal te zien en volgt daarom de mri om beeldvorming compleet te maken. Vertrouwen in je behandeld arts mag er wel zijn neem ik aan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:38

Omdat de uitslag dus vaag is is er een aansluitende MRI scan gemaakt.
Wacht daar dus even de uitslag van af.

Er staat heel duidelijk het woord "kunnen" er is dus geen zekerheid nav de CT scan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:38

fenja schreef:
Mensen lees goed de titel. Dit is het verslag van de ct scan de arts. Ik heb die uitslag al van de arts. Hij heeft mij gemeld omdat er op de ct scan niets te zien was doen ze een mri scan. Die heb ik ook gehad en de uitslag van de mri moet ik nog krijgen.

Titels en namen van onderzoeken worden nogal regelmatig door elkaar gehaald. Ik denk dat men (ik in ieder geval) daardoor niet begreep dat het daadwerkelijk om twee verschillende onderzoeken ging.

Een optie zou kunnen zijn dat hetgeen uit de CT kwam niet de (volledige) verklaring was voor jouw klachten en dat daarom de MRI gedaan is. Maar overleg dit met je arts, die zal er vast z’n redenen voor hebben gehad.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 19:39

Ibbel schreef:
Als je het nu eens aan een expert (lees: je behandeld arts) over zou laten om dit te beoordelen.
Dr Google heeft nog nooit een goede diagnose gesteld...

En op basis van deze beschrijving vind ik het knap dat jíj de diagnose artrose stelt - want dat staat er in ieder geval NIET.

Dan heb jij het vast niet opgezocht

Osteofyten (Grieks ὀστέον bot en φυτόν groeisel) zijn botuitsteeksels, die vaak bij artrose ontstaan aan de randen van gewrichtsvlakken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:40

Lieve schat, artrose is mijn werk. Ik weet donders goed wat osteofyten zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:40

Ga je zelf nou niet gek maken door dit soort dingen te googlen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:44

ja hou op zeg , ga niet zelf doktertje spelen en van alles uitzoeken op google.
niet doen, ook hier niet meer kijken en niet gaan speculeren

die artsen hebben jaren opleiding gedaan en weten heus wel wat ze zien.

dus niet doen, wees eerlijk dat je aan het googlen bent gegaan en nog wat meer vragen hebt over hetgeen je gelezen hebt en hou het daar bij

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 19:45

Ibbel schreef:

Fijn voor jou

Nogmaals het gaat me niet om wat er aan de hand is dat vraag ik ook helemaal aan niemand aangezien ik dat graag zelf hoor van mijn eigen arts. Wat ik wel raar vind is dat de arts zegt er is niets gevonden. Overigens is de afspraak telefonisch geweest en heeft deze beste arts nog niet 1 keer zelf mijn elleboog bekeken. Dit komt doordat ik van de traumapoli arts assistent door ben gestuurd naar de trauma chirurg.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:45

Dat is het probleem van scans maken, je kan van alles zien wat klinisch geen betekenis heeft. Toevalsbevindingen.

Twee osteofytjes hoeft niets te betekenen, ja ze kunnen ontstaan bij artrose, met de nadruk op kunnen. Aanwezigheid van een osteofyt betekent niet dat er sprake is van artrose. Ik ken heel het verhaal niet, dus ik kan moeilijk praten voor je arts. Maar de osteofyten zijn waarschijnlijk geen verklaring voor je pijn, en daarom heeft hij gezegd dat er niets gezien is. Want je ziet het, je loopt jezelf gek te maken met Googlen en artrose verhalen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:48

Zoals ik lees heb je op 2 plekken een osteofyt... dit geeft vaak geen klachten tenzij het bijvoorbeeld op zenuwen drukt. Dit kan bijvoorbeeld door artrose komen of door bijvoorbeeld een eerdere breuk zoals een avulsie. Afhankelijk van grote/ locatie en jouw klachten kan het dus zijn dat dit bijvoorbeeld niet als oorzaak van jouw klachten wordt gezien en er dus niets gevonden is,

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:57

fenja schreef:
Fijn voor jou

Nogmaals het gaat me niet om wat er aan de hand is dat vraag ik ook helemaal aan niemand aangezien ik dat graag zelf hoor van mijn eigen arts. Wat ik wel raar vind is dat de arts zegt er is niets gevonden. Overigens is de afspraak telefonisch geweest en heeft deze beste arts nog niet 1 keer zelf mijn elleboog bekeken. Dit komt doordat ik van de traumapoli arts assistent door ben gestuurd naar de trauma chirurg.

Ik zie geen leugens in dat er niks bijzonders te zien is eerlijk gezegd. Volgens mij wil de rest dat ook uitleggen.

Osteofyten heeft zowat iedereen en zijn in die zin niks bijzonders. Daarbij hoeven ze niet door artrose te ontstaan, dat kan. Aangezien artrose niet apart benoemd is ga ik ervan uit dat die er niet te zien is, dan wordt dat wel benoemd.
Idem avulsie. Het kan maar het moet niet. Daarvoor is de MRI nu gemaakt, de CT kan hierin geen uitsluitsel geven.

Je zal toch echt gewoon de MRI uitslag even af moeten wachten, dan kan je direct al je vragen kwijt aan je arts. Die weet 10x beter wat er aan de hand is dan wij want ook wij hebben niet die elleboog gezien. En waar hij de scans zelf nog bekeken heeft incl medische kennis hebben wij dat niet ;)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:58

Lol, nee ga geen verhalen van internet vergelijken of dingen opzoeken, want als ik zou geloven wat er op internet staat heb ik een tumor op mijn been en ga ik over een paar maanden dood (littekenweefsel door beet van paard ruim een jaar geleden, is dus een bult).

Ik zou gewoon de mri afwachten en dan je vraag bij het ziekenhuis neerleggen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 20:00

Vergelijk het een beetje met als je een paard op de foto zet. Dat er een 2 of 3 staat betekend niet direct dat het ook voor klachten zorgt. Hooguit misschien een iets groter risico op mogelijke problemen in de toekomst maar ook dat is onderhevig aan zoveel verschillende factoren.

Grote kans ook dat als je mij of een willekeurige NLer onder de scan gooit je echt wel ergens dingen gaat vinden die ergens "niet horen" maar ook niet ernstig zijn of voor klachten zorgen. Het zou me niks verbazen als ik ook een of meerdere osteofyten in mn elleboog heb zitten, zeker ivm letsel van een aantal jaar terug.

Overigens vind ik je toon naar Ibbel, en sommige anderen, niet bepaald vriendelijk. Iedereen hier probeert je alleen maar uit te leggen wat er staat en dat het eigenlijk wel meevalt. En anders had je misschien beter zelf voor dokter kunnen leren, ipv jezelf gek te maken dmv Google.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 20:04

Los van dat alles, waarom zou een arts willen/gaan liegen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 20:07

Citaat:
Normaal beeld van het humero-ulnaire en het radiocapitellaire gewricht. <knip> Normale weke delen.

Er staat notabene letterlijk dat de (beide) gewrichten én de weke delen er normaal uitzien.
En ja, misschien is er oud letsel geweest. Dat staat er ook. Maar het CT-verslag geeft geen enkele aanwijzing voor je kennelijke huidige klachten. Dan is het toch logisch dat je arts zegt dat er niets te zien is?

Overigens komt artrose in de elleboog ook nog eens héél weinig voor. De kans dat jij daar last van hebt is heel heel heel gering.
En verder kun je bij ongeveer 50% van de bevolking afwijking op de Rö-foto vinden die passen bij artrose zonder dat er klachten zijn (die mensen hebben dus ook geen artrose), en kun je bij 50% van de mensen met klinisch artrose (klachten dus) géén afwijkingen op foto's vinden. Die mensen hebben dan dus wel artrose, maar je kunt het niet bewijzen met foto's.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 28-10-19 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 20:08

Goh, ik denk dat wanneer je eender wie op scan zet, er osteofyten aan het licht komen. Ook iedereen heeft artrose op bepaalde leeftijd. Allicht maakt jouw arts daar niet veel uit. Wacht even het ander onderzoek af. Dat geeft allicht een beter totaalbeeld.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 20:22

fenja schreef:
Ibbel schreef:

Fijn voor jou

Ik denk dat de arts in dit geval heeft benoemd dat er niks gevonden is omdat de klinische relevantie van een osteofyt zeer waarschijnlijk niet gerelateerd is aan de pijnklachten van nu. De mogelijk avulsie waardoor de osteofyten mogelijk zijn ontstaan zouden dus niet meer gerelateerd zijn aan de pijnklachten. Meest belangrijk is dat de beelden er verder normaal uitzien. (geen gewrichtseffusie, normaal beeld van humero-ulnair en radiocapitellair gewricht). Mochten de osteofyten zijn door middel van artrose verwacht je dat er meerdere randen van het gewricht niet gaaf zijn.

Denk dus dat de arts vooral uit klinisch oogpunt heeft gehandeld, en aan de hand van de klachten die nu gemeld zijn komt het beeld niet overeen, vandaar dus verder medisch onderzoek (MRI)