Elke dag "verkouden", oplossing ??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Elke dag "verkouden", oplossing ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 10:49

Al jarenlang ben ik iedere dag "verkouden". Van de huisarts krijg ik een cortisonenspray mee ( die ik zo min mogelijk gebruik ) maar verder ?
Waarschijnlijk iets van een huismijtallergie ( maarik loop buiten ook te niezen). Weet iemand misschien een goede oplossing ? Een supplement ofzo ?

marschwood

Re: Elke dag "verkouden", oplossing ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 10:52

Hier ook een partner met dezelfde klachten.Cortisonenspray juist elke dag gebruiken en 2x daags neus spoelen met zout water.Op dagen dat het erger is,of waarvan je weet dat er meer klachten komen ,een antihistamine tabletje nemen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 10:57

Misschien verstandig om terug naar de huisarts te gaan om uit te zoeken waar je allergisch voor bent en ook om beter passende medicatie te krijgen. En ook houden aan hoe je het moet gebruiken. Meeste producten werken het best als je ze aansluitend gebruikt en niet af en toe of wanneer je veel last hebt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 10:57

Waarom nou die neusspray zo min mogelijk gebruiken? Dan krijg je iets dat helpt en neem je het niet :o?
Ik ben zonder beclometasonneusspray ook altijd snotterig.
Misschien haal je de xylometazoline- en cortisonen neusspray door elkaar?
Gebruik jij de voorgeschreven neusspray nu maar eens een tijdje volgens voorschrift. Dan zul je je gauw beter voelen. Succes, het lijkt een klein probleem maar kan heel vervelend zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 10:58

Nee cortisonen wil ik liever niet teveel in mijn lichaam, dus zeker niet iedere dag. Ik hoopte eigenlijk op een supplement ofzo dat kan werken....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:00

Maris schreef:
Nee cortisonen wil ik liever niet teveel in mijn lichaam, dus zeker niet iedere dag. Ik hoopte eigenlijk op een supplement ofzo dat kan werken....

Als je weet waar je allergisch voor bent kan je maatregelen nemen. Maar zolang je niet precies weet waar het vandaan komt wordt het wel lastig.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:00

Tigra_ schreef:
Meeste producten werken het best als je ze aansluitend gebruikt en niet af en toe of wanneer je veel last hebt.

Dit.

Zelf neem ik elke dag Cetirizine, nu al 10jaar lang. Ben niet bizar allergisch, maar als ik het niet doe ben ik ook elke dag ''verkouden''

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:01

Heel goed dat je cortisonen niet elke dag gebruikt. Sowieso niet elke dag een neusspray gebruiken, voor je het weet ben je verslaafd.
Histamine (hooikoorts) pilletjes pakken? histamine gaat allergische reactie tegen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:01

heb je al een verwijzing gehad voor een kno arts in het ziekenhuis?
dan kun je denk ik laten uitzoeken waar je op reageerd.
of dat er iets anders aan de hand is waardoor het lijkt alsof je dus “verkouden” bent

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:02

Er bestaat geen supplement dat werkt..
De cortisonen werken plaatselijk op je neusslijmvlies. Zou het maar gauw volgens voorschrift gaan gebruiken. Het duurt een dag of drie voor het echt goed werkt. Er zal een wereld voor je open gaan of ieg je neus :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 11:04

Ik weet dat het werkt, maar ik weet ook dat het troep is.....
Daarom mijn zoektocht naar iets anders.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:07

casperzazoe schreef:
Heel goed dat je cortisonen niet elke dag gebruikt. Sowieso niet elke dag een neusspray gebruiken, voor je het weet ben je verslaafd.
Histamine (hooikoorts) pilletjes pakken? histamine gaat allergische reactie tegen.

Hou op met onzin verspreiden, dit geldt voor Xylometazolineneusspray!
Aan cortisonen neusspray raak je niet verslaafd net als aan de anticonceptiepil 8)7 al neem je het elke dag..

De tabletten zijn niet histamine maar antihistamine! Bovendien krijg je die wel ‘in je lichaam’ en kunnen best bijwerkingen geven..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 11:08

Nee, idd verslaafd raak je niet aan dit soort neusspray. Gelukkig maar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:15

Je zou eens kunnen vragen naar fluticason. Dit is een neusspray die je standaard kan gebruiken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:15

Maris schreef:

Natuurlijk (pun intended) kan dat.

Stap 1: een diagnose. Is het verkoudheid, allergie of wellicht een plaatselijke ontsteking?
Een goede natuurgeneeskundig arts kan die diagnose waarschijnlijk wel stellen.
(Ik lees hier vooral over symptoombestrijding.)

Er zijn allerlei manieren om vervolgens aan te pakken.
Er zijn voedingssupplementen die de weerstand verhogen, er zijn methoden om via darmflora de weerstand te verhogen, ik ben geen groot fan van homeopathie (maar zo moeilijk als het is, het werkt al zo'n tweehonderd jaar) etc.
Allergie kan ook op verschillende manieren 'natuurlijk' worden aangepakt, van stressreductie tot tape op je rug tot specifieke bacteriën voor het neusslijmvlies.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 26-10-19 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:17

Ik denk ook dat het een stukje acceptatie is, jij hebt nu eenmaal allergische rhinitis(neem ik aan).
En daar past deze neusspray bij.
Net als bijv de insulinepen bij iemand met diabetes (type 1) enz..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:20

Maris schreef:
Ik weet dat het werkt, maar ik weet ook dat het troep is.....
Daarom mijn zoektocht naar iets anders.

Corticosteroiden zijn geen troep - je eigen lichaam maakt het ook gewoon.
Jij bent allergisch en hebt daarom méér corticosteroiden nodig dan je eigen lijf maakt.
Lokale neusspray werkt lokaal en komt niet in de rest van je lichaam.
Daarom verstoort het je eigen cortisolproduktie ook niet.

Bij chronisch gebruik van (hoge doseringen) systemische (oraal gebruik) cortisolen (prednison/prednisolon) stopt je eigen fabriekje op den duur. Alleen dát geeft al die verrekte bijwerkingen waardoor corticosteroiden zo'n slechte naam hebben gekregen. Toen de prednison net ontdekt was is er mee gestrooid alsof het snoepgoed was. Daarna kwamen de bijwerkingen in zicht. Maar dat was dus vanwege het veel te enthousiaste gebruik in de beginjaren. Sindsdien is de reputatie naar de haaien.

Kortdurend oraal gebruik geeft die bijwerkingen zelden of nooit, langdurig lokaal gebruik nog veel minder.

Dus, hup, gewoon die neusstray gebruiken zoals voorgeschreven.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:24

Die neussprau werken pas goed alsje ze consequent gebruikt,niet door is 1 keer te gebruiken als het nodig is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 11:35

Ja hoor, ook soms gebruiken werkt gewoon. Misschien wel wat minder goed dan als je het iedere dag gebruikt. Maar ik merk wel verschil.

Ik hoopte alleen meer op reacties zoals die van Janneke2. Idd geen symptoombestrijding maar aanpak van de oorzaak.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:38

Je zou dan toch eerst opzoek moeten naar de onderliggende oorzaak. Wellicht een bezoek aan de kno arts?
Heb je al een allergie test gedaan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:40

Je kunt allergie niet op andere manier behandelen (anders dan de bron volledig wegnemen, en dat lukt zelden - en bij atopische rhinitis is er geen bron). Het is een chronische aandoening en wie met andere 'oplossingen' aan komt verkoopt kwakzalverij en valse hoop.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 11:42

Ibbel schreef:
Je kunt allergie niet op andere manier behandelen (anders dan de bron volledig wegnemen, en dat lukt zelden - en bij atopische rhinitis is er geen bron). Het is een chronische aandoening en wie met andere 'oplossingen' aan komt verkoopt kwakzalverij en valse hoop.

Maar er is toch een oorzaak voor die allergie ?! Al je die aanpakt verdwijnt of verminderd de allergie misschien wel.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:43

Maris schreef:
Idd geen symptoombestrijding maar aanpak van de oorzaak.

Dan zul je een verwijzing maar de KNO-arts en een uitgebreide allergie test moeten doen. Dan weet je de oorzaak.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:46

Vraag een doorverwijzing voor een diagnose , dat lijkt me de eerste stap. Misschien is het iets anders dan een allergie maar laat je eerst eens doorverwijzen. Daar heb je recht op dus laat je niet afschepen .

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:50

Het is al eerder gezegd, wellicht kan een goede homeopaat uitkomst bieden.