Lichte tibiaplateaufractuur, de revalidatie. Tips, ervaringe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Lichte tibiaplateaufractuur, de revalidatie. Tips, ervaringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 18:54

Hoi bokkers,

Nou, na veel twijfelen, toch maar even hier wat ervaringen en tips zoeken :)

Google levert mij horrorverhalen op, dus hopelijk hier succesverhalen ;)

Op 6/9 werd ik samen met mijn man (op vakantie op de Vespa tegen 25/h) aangereden door een auto.

Eerste spoedoperatie volgde, open kniebreuk met veel vuiligheid in de knie. Foto gaf een lichte Tibiaplateaufractuur en verzakking van 2mm aan. Chirurg vond het niet nodig te opereren, oef! Maar ging de informatie bezorgen aan een chirurg dichter bij huis

Op de controle zei de 2de chirurg dat hij voor het zekerste ‘het paardenmeisje’ toch wilde voorzien van 2 boutjes in de knie, dus 17/9 ging ik gesjellugh nog een keertje diep slapen :’)

Lang verhaal kort: vandaag zitten we op 7 weken na het ongeval, loop ik met 2 krukken, werk parttime van thuis uit en doe 3x per week kinesitherapie op verplaatsing.

Nu ben ik eigenlijk benieuwd naar mensen ook met lichte TBF :) Meeste dat ik online vind zijn de serieuze breuken of inzakkingen, maar dat vind ik niet vergelijkbaar...

Ik ben vooral benieuwd:

- wanneer zat jij terug te paard?
- wanneer zat jij terug achter het stuur?
- heb jij voor mij tips of oefeningen die handig of goed zijn voor de revalidatie?
- hoe ga jij hier mentaal mee om?

Mijn grootste mentale issue zijn momenteel de littekens :(

Foto even afgedekt:

Spoiler:
Afbeelding

In mijn voorhoofd heb ik er ook 2 tussen de wenkbrauwen die mij nu een continu boze blik geven...

Tips omtrent littekenverzorging is dus ook meer dan welkom :)

Ik ben echt op zoek naar een positieve noot, dus de horrorverhalen of negatievere verhalen, voor mijn nachtrust hoor ik ze liever niet, met alle respect van de wereld :(

Dank voor jullie begrip <3

Hilary

Re: Lichte tibiaplateaufractuur, de revalidatie. Tips, ervaringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:58

Geen ervaring met je breuk (gelukkig, afkloppen), maar wel met littekens. Een collega van me is meerdere malen aan hand en arm geopereerd, hij smeerde nadat de wond dicht was Scar Cream van Phytonics op. Hij was er tevreden over. Littekens zijn nog wel zichtbaar, maar ik vind ze er mooi rustig uitzien.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:01

Heb je litteken massage? Nu ze dicht zijn zou je daar mee mogen beginnen. Het doet énorm zeer maar het helpt echt om een mooi gezond litteken te krijgen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:06

Wel ervaring mee. Ik ben niet geopereerd (men kwam er na 3 weken achter). 6 weken rustig aan omdat het nog kwetsbaar was. Dus wel bewegen maar niet fietsen en voorzichtig met onverwachte belasting. Controle na 6 weken. Toen is het nog best een tijd gevoelig geweest. Zit wat ruw kraakbeen wat soms wat wrijving geeft. Verder kan ik er alles weer mee. Ik denk juist omdat ik het ben blijven gebruiken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 19:09

@Jenny01: hoelang heb je het nog als gevoelig ervaren? Ik ben de dag na de 2de operatie onmiddellijk begonnen met kine. Knie plooit al prachtig, fietsen doe ik elke dag uurtje op de hometrainer met lichte weerstand, dus dat is al wat gelukkig :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:13

Goh dat weet ik eigenlijk niet eens meer. Ik denk wisselend. Ik ben gevallen met het hardlopen en toen de blessure opgelopen. Heb vaak geprobeerd het hardlopen weer op te bouwen. Maar dat gaat niet meer. Dus nu ik er over na denk kan ik dus niet alles er meer mee :+ . Daar heb ik behoorlijk wat pijn bij gehad.
Maar ik ben dus niet geopereerd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:17

Ik heb hier 12 weken van lies tot tenen in het gips gezeten onbelast. Daarna nog weken en weken zonder gips en geen belasting. Dat langzaam opbouwen, uiteindelijk heeft het bijna een jaar geduurd voor ik soort van op de been was weer. Nooit meer helemaal ok geworden,

Maar tijdens gips trombose en post traumatische dystrofie opgelopen dat de revalidatie erna niet bevorderd zal hebben. Maar de gips en onbelast periode waren ivm het inimini scheurtje van 1 cm.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:23

Kan de foto niet zien...

Geen ervaring, maar veel beterschap gewenst!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 19:33

@pepperrr: oei, op de gsm zie ik het gewoon :(

@karuna: hoe imméns erg ik het ook voor je vind, ik hoopte op iets positievere verhalen :( Een deukje van 1mm dat zo mis is gegaan, hoe kan dat? :(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:40

1 cm lu llig scheurtje aan de buitenkant. Pony gleed weg en ik ben afgestapt om te voorkomen dat ik er onder kwam. Net scheef in een kuiltje gestapt met dit als gevolg. Huisarts kon zich geen schade voorstellen, spoedeisende hulp idem. Maar gezien de pijn en ik er niet op kon staan toch maar foto gemaakt. Had nog zitten geinen vooraf met de spoedarts over gips en zo. Komt hij met de uitslag. En begint weer over lies tot tenen gips. Pas na echt nog keer melden dat het geen grap was maar een stom mini scheurtje op een rotplek. Was dus op gips of schroeven platen en fixeren met operatie. Dan maar gips en langer geduld hebben.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 23:00

Hier 6mm inzakking. Maar ook een avulsiefractuur en een segond fragment.
Vorig jaar begin november.
Zat eind van het jaar weer te paard. Maar eerlijk gezegd werd mijn paard vast gehouden en zat ik alleen maar.. Heeft toch wel nog een maand of 2 geduurd voor ik been kon geven. Autorijden eind december.
Had m’n eerste wedstrijd binnen een half jaar..
Nu bijna een jaar later kan ik nog steeds niet hurken, rijden op een dressuurzadel is een ramp, lang autorijden of file rijden blijft vervelend. Prik-paaltjes in de wei verzetten, lopen op ongelijke grond, sjouwen met zware/onhandige dingen blijven ook k*t.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 23:11

Kijk eens naar litteken taping, misschien kent je kinesitherapeut het wel :) En anders een lymfedrainagetherapeut :) Succes verder met je revalidatie! Daar heb ik (nog) geen tips voor (kine in opleiding :D )