Betaalbare compressiekousen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StonedRomy

Berichten: 7543
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Betaalbare compressiekousen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 22:06

Toch investeren in een of twee goede sokken.

Ik heb 2 paar van CEP en gebruik ze dagelijks. De hele dag door, dus ook tijdens het paardrijden of flinke wandelingen. Heb ook andere merken geprobeerd, maar CEP werkt voor mijn lichaam het beste.

Schuur_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Betaalbare compressiekousen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 22:29

Ik ben in zo een dingen simpel. Je bent fanatiek in je ding dus dan kan je best investeren in goede kwaliteit. Als je nou voor de leuk eens een run deed snap ik het wel maar zo te lezen ben je gebeten door het loopvirus ;)
Het is even een grote uitgave maar je lijf is er je dankbaar voor

lianne125

Berichten: 1429
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 22:55

Ik heb voor het hardlopen compressiekousen van stox. Ook ter preventie van shin splints en dat lijkt nu heel erg goed te gaan. Ik vond ze wel redelijk betaalbaar.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Betaalbare compressiekousen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 07:47

Ik zweer bij Herzog hoewel ik over mijn Cep tubes ook wel tevreden ben. Veel is natuurlijk ook afhankelijk van de goede pasvorm. Herzog heeft een heel maatsysteem dus een grote kans dat de perfecte kous voor jou erbij zit. Goedkope varianten werken soms alleen met schoen maat. Nou dat weet je natuurlijk ook bij voorbaat dat de kans dat de pasvorm goed is heel klein is want je schoenmaat zegt niets over de omvang van je onderbeen op diverse plaatsen.
Als je de herzog kousen goed aan en uit doet gaan ze heel lang mee. En na het wassen zijn ze na een uurtje al droog. zelf gebruik ik tubes die doe ik in geval van nood soms ook twee dagen achtereen aan.

ontherun
Berichten: 4968
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 09:31

Ik zou toch echt investeren in een paar van Herzog, Cep of Stox. Het verschil is duidelijk merkbaar, zeker als je ze intensief gebruikt. Alle goedkope opties compresseren vooral minder goed en gaat de compressie er een stuk sneller uit, en gaan dus sneller lubberen. Dceathlon heeft ze helaas niet dusdanig verbeterd/veranderd dat ze echt mee kunnen doen met de betere kousen. Ga ze nog eens echt goed passen bij een goede hardloopzaak die meerdere varianten heeft (een runnersworld of running4all bijvoorbeeld) en maak dan een keuze. Op zich als je om de dag traint zou je met 1 paar uit moeten kunnen. Niet in de wasmachine kieperen maar direct met de hand uitwassen en te drogen leggen, ze drogen snel hoor.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 09:35

Bedankt voor de tips!

Wat meer betalen is dus gewoonweg de beste optie lees ik hier.
Ik begin gewoon met 1 paar (even kijken welke, passen is inderdaad wel een goede tip :) ) die ik met de hand was in de hoop dat ze op tijd droog zijn en kan dan als ze bevallen een tweede paar kopen, of een ander merk proberen.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Betaalbare compressiekousen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:51

De kousen van de Hema zijn totaal niet te vergelijken met de kousen van herzog.
Je heb voldoende compressie nodig en de kousen moeten stevig genoeg zijn anders trek je er zo een gat in.
Ik heb tubes van herzog. Gewoon 1 paar. Ik heb ze 2 tot 3 keer in de week aan dat gaat prima.
Ik zou investeren in 1 paar herzog tubes en als ze bevallen evt een 2e paar maar dat is denk ik niet eens echt nodig.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 00:09

Bij de meeste compressiekousen gaat de rek er wel snel uit hoor. Dan moet je ze toch echt op de hand wassen en plat drogen. Ik draag mijn compressiesokken eigenlijk altijd als ik aan het lopen ben, paardrijden of iets dergelijks. Heb een paar of 10 liggen. En ik gebruik ze ook allemaal.

Waar je goed naar moet kijken is het aantal mmhg's. Dat is de hoeveelheid compressie die een sok van boven tot onder geeft. Er worden hier in het topic een aantal heel verschillende sokken op dat gebied genoemd. Herzhog Pro bv heeft een compressie van 23 -32 en is klasse 2. Cep pro dan weer van 18 tot 25. Die van de hema is klasse 1, minder dan 21 als hoogste waarde.

Het is niet zo dat een hogere waarde altijd per definitie beter is. Dat hangt ook af van andere dingen. Je kan ook prima kiezen voor een paar dat niet speciaal is gemaakt voor hardlopen als je weet wat je voorkeurs compressie is. En dan kun je kiezen van 20 tot 60 euro.

Overigens zijn enkel en kuitdikte ook belangrijk en hoogte voor sommige merken ook.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:37

Ik schop dit topic even omhoog gezien ik naar aanleiding van dit topic Stox compressiekousen heb gekocht.

Ik heb ze gisteren voor het eerst aangehad maar ik weet niet zo goed.
Volgens de maattabel en dan naar de kuit maat kijkend zou ik een W2 moeten hebben maar ik had toch een W3 besteld (Dus naar voetmaat gekeken) en daar ben ik wel 'blij' om. Ze zitten alsnog kei strak om mijn voet, om de kuit normaal tot licht strak.
Op mijn wreef had ik n uur nadat de sokken uit waren alsnog afdrukken erin staan.

Ik kan na 1 dag dragen niet direct iets zeggen maar ik merkte wel dat zodra ik in bed lag ik alsnog vermoeide benen kreeg...

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Betaalbare compressiekousen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 11:00

Compressiekousen zijn fijn maar zijn natuurlijk geen wondermiddel :))
Heb je ook weleens naar je schoenen gekeken? Als je de hele dag staat/loopt is het van belang dat je ook goed schoeisel hebt.

Ik merk wel dat de compressiekousen me helpen met mijn shin splints, maar ik moet wel zorgen voor de juiste schoenen anders ben ik zo weer terug bij af.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:41

Muurp schreef:
Compressiekousen zijn fijn maar zijn natuurlijk geen wondermiddel :))
Heb je ook weleens naar je schoenen gekeken? Als je de hele dag staat/loopt is het van belang dat je ook goed schoeisel hebt.

Ik merk wel dat de compressiekousen me helpen met mijn shin splints, maar ik moet wel zorgen voor de juiste schoenen anders ben ik zo weer terug bij af.


Nog eens kijken met andere schoenen inderdaad. En wellicht nog eens van een ander merk proberen omdat deze pasvorm denk ik niet helemaal bij mijn voeten past.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Betaalbare compressiekousen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 17:43

Je zou ook nog Herzog of CEP kunnen proberen. Ik heb beide (gehad), buiten de Stox.
Herzog blijft lang goed, de CEP's vond ik wat te weinig compressie geven voor mij persoonlijk.

Supervixen

Berichten: 12871
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:56

Je kunt ook tubes aanschaffen, dan zit er geen voet aan en kun je zelf een sok aantrekken die je fijn vindt zitten.
Ik heb tubes van herzog en stox en die van herzog vind ik het fijnst. Ik gebruik ze tijdens het hardlopen.

Stox sokken zitten bij mij ook strak op de wreef.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 12:04

Inmiddels opzoek naar mijn 2e paar. Zoals ik eerder schreef heb ik Stox en ik ben wel tevreden erover, ik merk wel degelijk verschil na een lange dag.
Maar issue blijft dat te strak op de wreef, misschien toch naar die tubes kijken of toch de Herzog proberen.