Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 09:59

Sanne_com@ ja wat is superfoods...was iig goji bes, camu camu, chia zaad, incabes, maca en rauwe cacao gaan eten sinds een paar maand en misschien werd daar niet beter van..misschien maakt niks uit. Zal eens op die app kijken

Diagnose door mdl arts gekregen. Blijft allemaal wat vaag..
Denk wel dat stress een van de grootste boosdoeners is, ik heb eigenlijk niet eens zo zeer buikpijn tot er stress is dan is het mis..

Sanne_com

Berichten: 2486
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:05

Tibamar schreef:
Sanne_com@ ja wat is superfoods...was iig goji bes, camu camu, chia zaad, incabes, maca en rauwe cacao gaan eten sinds een paar maand en misschien werd daar niet beter van..misschien maakt niks uit. Zal eens op die app kijken

Diagnose door mdl arts gekregen. Blijft allemaal wat vaag..
Denk wel dat stress een van de grootste boosdoeners is, ik heb eigenlijk niet eens zo zeer buikpijn tot er stress is dan is het mis..


Een deel van die superfoods mogen volgens mij wel, rauwe cacao zoiezo! Ik gebrulf altijd chia zaad, die extra vezels kunnen nooit kwaad!

PDS is ook gewoon super vaag!
Ik had nooit echt super duidelijke klachten; ja had vaak een opgezette buik, ja had wel eens wat buikpijn en drukken op mijn buik heeft altijd pijn gedaan en vermoeidheids klachten. Maar sinds ik met FODMAP begonnen ben voel ik me zo veel beter, op een gegeven moment "vergeet". je je eigen klachten en raak je er aan gewend.
Ik merk dat ik nu wel veel heftiger op bepaald voedsel reageer dan voor het dieet (qua buikpijn enz) maar voel me overal zooo veel beter!
Laatst bijgewerkt door Sanne_com op 18-01-20 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:07

Hier precies hetzelfde, voelt een beetje als een labeltje omdat ze het niet kunnen vinden.
Maar na FODMAP dieet weet ik nu goed waar ik erg op reageer en lukt het me goed mijn buik rustig te houden :j

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 09:12

Matheno schreef:
Ik heb het idee dat huisartsen wel vrij snel PDS roepen. Ik heb begrepen dat het een "diagnose" is die gesteld wordt als ze na onderzoeken nog steeds niet een oorzaak hebben gevonden, maar bij veel personen die ik erover hoor is het eigenlijk na gesprekje #1 meteen gesteld.

dit is dus bij mij gebeurt een aantal jaar geleden, toen ik na extreem veel buikpijn toch maar eens naar de huisarts ging. Kreeg ook verder helemaal geen advies, behalve vezels eten.

Enige wat ik mij afvraag, ook na het lezen van jullie ervaringen, is het volgende:
Bij mij is de pijn altijd aanwezig (zeurend op de achtergrond), maar altijd op 1 locatie. En pas als het helemaal misgaat op die locatie, krijg ik zo'n pijnaanval dat je bijna niet kunt lopen. Die gelukkig al lang niet gehad. Maar die vage zeurende pijn wordt bij mij op het moment steeds minder vaag - oftewel steeds meer aanwezig.
Nu is de vraag: is het normaal dat het steeds op 1 locatie is, en dat vandaaruit een pijnaanval begint?
Of zal ik toch eens moeten aandringen op meer onderzoek?

Sanne_com

Berichten: 2486
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 09:15

zippora schreef:
Matheno schreef:
Ik heb het idee dat huisartsen wel vrij snel PDS roepen. Ik heb begrepen dat het een "diagnose" is die gesteld wordt als ze na onderzoeken nog steeds niet een oorzaak hebben gevonden, maar bij veel personen die ik erover hoor is het eigenlijk na gesprekje #1 meteen gesteld.

dit is dus bij mij gebeurt een aantal jaar geleden, toen ik na extreem veel buikpijn toch maar eens naar de huisarts ging. Kreeg ook verder helemaal geen advies, behalve vezels eten.

Enige wat ik mij afvraag, ook na het lezen van jullie ervaringen, is het volgende:
Bij mij is de pijn altijd aanwezig (zeurend op de achtergrond), maar altijd op 1 locatie. En pas als het helemaal misgaat op die locatie, krijg ik zo'n pijnaanval dat je bijna niet kunt lopen. Die gelukkig al lang niet gehad. Maar die vage zeurende pijn wordt bij mij op het moment steeds minder vaag - oftewel steeds meer aanwezig.
Nu is de vraag: is het normaal dat het steeds op 1 locatie is, en dat vandaaruit een pijnaanval begint?
Of zal ik toch eens moeten aandringen op meer onderzoek?


Als het steeds erger wordt zou ik het wel uit laten zoeken in het ziekenhuis, alleen al om echt zeker te weten dat er niks anders zit. Zeker als de pijn wel veranderd nu...

Ik moet zeggen dat ik niet 1 super specifieke plek heb, maar meer 1 regio waar ik pijn heb als ik weer eens wat eten niet kon laten staan wat ik niet kan hebben :P

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 09:50

Ik zou het ook nader laten onderzoeken. Bij mij wisselt het regelmatig van plek en heb ik ook wel eens helemaal geen last van m'n buik.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:29

zippora schreef:
Matheno schreef:
Ik heb het idee dat huisartsen wel vrij snel PDS roepen. Ik heb begrepen dat het een "diagnose" is die gesteld wordt als ze na onderzoeken nog steeds niet een oorzaak hebben gevonden, maar bij veel personen die ik erover hoor is het eigenlijk na gesprekje #1 meteen gesteld.

dit is dus bij mij gebeurt een aantal jaar geleden, toen ik na extreem veel buikpijn toch maar eens naar de huisarts ging. Kreeg ook verder helemaal geen advies, behalve vezels eten.

Enige wat ik mij afvraag, ook na het lezen van jullie ervaringen, is het volgende:
Bij mij is de pijn altijd aanwezig (zeurend op de achtergrond), maar altijd op 1 locatie. En pas als het helemaal misgaat op die locatie, krijg ik zo'n pijnaanval dat je bijna niet kunt lopen. Die gelukkig al lang niet gehad. Maar die vage zeurende pijn wordt bij mij op het moment steeds minder vaag - oftewel steeds meer aanwezig.
Nu is de vraag: is het normaal dat het steeds op 1 locatie is, en dat vandaaruit een pijnaanval begint?
Of zal ik toch eens moeten aandringen op meer onderzoek?



Als je op je rug ligt en je gaat heel zacht met je vinger over de huid van je buik, voelt die specifieke plek dan toevallig lichtelijk 'verdoofd'?

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:38

Nee hoor. Dat is niet het geval. Alle overige symptomen van pas herken ik wel enigszins, maar dat er steeds 1 vaste plek is die klaagt, vindt ik gewoon wat vreemd. Zal dan toch maar binnenkort een afspraak regelen.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 23:22

Een afspraak maken lijkt me wijs. Constant pijn en een specifieke plek herken ik niet. Ik heb wel een regio die opspeelt zodra ik iets verkeerds eet en ik heb vaker wat rommeltjes en een opgeblazen wat pijnlijke buik op gewone dagen zonder “aanval”

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:22

Hoelang duurde het bij jullie dat fodmap effect had?

Ik heb echt 0 reactie erop...niet slechter niet beter blijft allemaal gelijk

@ zippora, Als ik buikpijn heb zit het ook vaak op 1 plek die altijd zeurt..maar dat is er niet constant.
Ben wel benieuwd of je nog verder hebt laten onderzoeken

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:53

Bij mij duurde het echt wel een aantal weken voordat alles rustig was.. Ze zeggen dat er minimaal zes weken voor staat.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:33

Combineren met glutamine poeder heeft bij mij wonderen verricht.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:33

Tibamar schreef:
Hoelang duurde het bij jullie dat fodmap effect had?

Ik heb echt 0 reactie erop...niet slechter niet beter blijft allemaal gelijk

@ zippora, Als ik buikpijn heb zit het ook vaak op 1 plek die altijd zeurt..maar dat is er niet constant.
Ben wel benieuwd of je nog verder hebt laten onderzoeken


Weet je wel precies waar je op reageert? Dat kun je laten testen met bioresonantie.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 19:02

Voor de mensen die altijd op een plek pijn hebben; Google eens op acnes. Lang niet bij iedereen bekend en kan soms een oorzaak zijn.

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:13

Freya6 schreef:
Tibamar schreef:
Hoelang duurde het bij jullie dat fodmap effect had?

Ik heb echt 0 reactie erop...niet slechter niet beter blijft allemaal gelijk

@ zippora, Als ik buikpijn heb zit het ook vaak op 1 plek die altijd zeurt..maar dat is er niet constant.
Ben wel benieuwd of je nog verder hebt laten onderzoeken


Weet je wel precies waar je op reageert? Dat kun je laten testen met bioresonantie.


Nee ik weet het niet. Deels wel maar die voedingsmiddelen eet ik al nooit, zoals peulvruchten, kolen, scherp eten, vet eten, wit brood, chocolade.. Omdat ik het al zolang niet eet kan het daar niet aan liggen.

Maar ik zou eerst maar eens wat meer geduld hebben met dat Fodmap dieet... O:)

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:27

Fodmap alleen is vaak niet afdoende, de darmwand moet ook herstellen met bijv. glutamine poeder.
En echt weten wat je niet kunt verdragen kom je achter met fodmap, maar het laten testen met bioresonantie maak het veel makkelijker :) Ik ben zelf zo goed als hersteld. Pb maar als je meer wilt weten :)

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:55

@Tibamar: Nog niet..ik ben een tip hier gaan toepassen (probiotica kuur) en bijna meteen verminderde de pijn (was zelfs een aantal dagen helemaal weg - dus om dan naar de arts te gaan... die ziet me komen).
Net gegoogled voor ACNES - zou bij mij dan LACNES moeten zijn blijkbaar. enige symptoom dat niet echt matcht is die "verdoofd" voelende huid op die plek. Voor de rest totaal herkenbaar. Al is het dan wel raar dat de probiotica blijkbaar wel iets doet.
Lijkt me nog een leuke uitdaging voor de artsen als ik eenmaal de tijd neem om langs te gaan. O:)

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:01

Freya6 schreef:
Fodmap alleen is vaak niet afdoende, de darmwand moet ook herstellen met bijv. glutamine poeder.
En echt weten wat je niet kunt verdragen kom je achter met fodmap, maar het laten testen met bioresonantie maak het veel makkelijker :) Ik ben zelf zo goed als hersteld. Pb maar als je meer wilt weten :)


Ik heb jarenlang bioresonantie gedaan bij verschillende personen en mij heeft dit nooit geholpen. Hoeft dus niet voor iedereen de uitkomst te zijn.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:58

bioresonantie zelf helpt bij mij ook niet, wel het testen welke voedingsmiddelen intoleranties oproepen.

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:37

Hier ook pds. Geen medicijnen of dieet, wel panteprazol na verwijdering galblaas. Op verwijzing van LUMC aantal jaar terug hypnotherapie gevolgd. Heeft mijn klachten zeker 50% verminderd.
Triggers: o.a. zuivel, varkensvlees, paprika, sommige specerijen en vooral ook stress en te weinig beweging.

Ik kan in een split second van niks aan het handje naar zweetuitbraken en rennen naar de wc gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:36

Interessant topic!

Sinds mijn puberjaren problemen met mijn darmen , nooit geen stempel gehad en weet wat ik kan eten . Al kan ik op een 'veilig' product ook reactie krijgen en de hele middag op de pot zitten , dag weg durf ik niet zonder maatregelen en heb altijd wc papier en een plastic zakje en schoon ondergoed +broek mee als ik ver weg ga .

Met werken gaat het goed , voor het werk poep ik en na het werk gelijk weer (werk gelukkig maar 3 ochtenden). Heb wel buikpijn en een gevoel van help ik moet maar ben gewend dat uit te stellen tot ik thuis ben (en het vaak net net is ) . Stress onderweg in de auto kan al lijden tot een 'ongelukje'

Bewegen is een ding , op een goede dag even blokje om. Maar op een slechte dag kan ik beter binnen blijven , overgewicht dat helpt ook niet mee . Eigenlijk zit ik wat vast in een cirkeltje voor mijn gevoel. Oja en ben bijna altijd winderig :')

Sure_lee

Berichten: 10415
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 08:34

Zijn er ook mensen in dit topic die vegan eten (dus niet vegetarisch maar echt vegan) en toch last hebben van PDS?

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 08:38

Sure_lee schreef:
Zijn er ook mensen in dit topic die vegan eten (dus niet vegetarisch maar echt vegan) en toch last hebben van PDS?


Daar werd het helaas veel erger van :-( overschot aan vezels vermoed ik.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Prikkelbare darm syndroom, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:09

Ja, ik eet vegan. En sinds ik door het FODMAP dieet weet waar ik op reageer en dus beter kan mijden, gaat het hier super goed.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:18

Ik at vegan, maar mijn lijf schreeuwde om vlees en mijn darmen gingen veel beter functioneren toen ik weer wat vlees at. Ik eet alleen als mijn lichaam erom vraagt biologisch vlees nu. Geen zuivel.