HELP, hoe overleef ik hoofdpijn..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

HELP, hoe overleef ik hoofdpijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 21:35

... Zonder wat in te nemen...?

Al ruim een jaar loop ik rond met heftige hoofdpijn. Inmiddels ben ik voorzien van een bril (beide ogen maar een kleine afwijking van -0.25) welke ervoor zorgt dat ik wat rustiger kan kijken. Ik heb sinds juni bij gehouden wanneer ik hoofdpijn heb. Gemiddeld (!!) is dit zo'n 15x per maand. Het gaat dan om hoofdpijn die dusdanig erg is dat ik er wat voor inneem en vroeg ga slapen. Pijnstillers gehaald speciaal voor hoofdpijn die bijna niks doen. Naar de HA geweest en een doorverwijzing gehad naar de neuroloog. Hier kon ik gister dan eindelijk terecht (2 mnd wachttijd). Uitgebreid onderzoek gehad, klachten wijzen niet op migraine maar op stress hoofdpijn.

Geen idee van wat maargoed..
Neuroloog heeft pillen voorgeschreven die ik dalijk preventief moet gaan slikken om te kijken of dit gaat helpen, maar nu eerst.. Ik moet een maand aankijken zonder ook maar iets te slikken tegen de hoofdpijn. Geen paracetamol, geen ibuprofen, geen neurofen, geen exedrin helemaal niets. Omdat ik dus regelmatig wat slik tegen de hoofdpijn (ook op aanraden van de HA en apotheek), waar dus onder andere coffeine in zit, moet dat eerst uit mijn 'systeem' zijn. Coffeine helpt tegen de hoofdpijn, maar wanneer je dit dus weer te vaak inneemt, veroorzaakt het ook weer hoofdpijn. (Net als energy drink, wanneer je dit veel drinkt en stopt, krijg je ook hoofdpijn) Vond ik dus erg dubbel, het is ervoor, maar eigenlijk is het dus ook een oorzaak ervan..

Nu, gister ochtend begon het al, gistermiddag zette het door. Om 21.00 lag ik al plat, ontzettend slecht geslapen want ik werd wakker van de hoofdpijn, vandaag nog geen moment doorgekomen zonder hoofdpijn, en zo duik ik mijn mandje weer in in de hoop dat het morgen weg is.. Maar echt, het is de vervelendste pijn die er is! Het houd me wakker, beinvloed mijn werk, en ik mag er niks tegen innemen..

Ik probeer de juiste plekjes te vinden om het weg te masseren, maar dit heeft bij mij nooit gewerkt.. Een warme douche werkt zolang ik douche, en daarna is het net zo hard weer terug..

Echt, alle tips die helpen tegen hoofdpijn, zonder pijnstilling in te nemen zijn meer dan welkom! Ik heb een maand om ze allemaal uit te proberen dus kom maar op! Misschien dat ik dan daarna geen pilletjes hoef te slikken om het te voorkomen :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:37

:(:) Enige dat ik kan bedenken is koude compress in je nek en plat liggen in bed zonder beeldscherm aan.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:40

Ten eerste goed voor jezelf zorgen, niet te veel of te weinig slapen, voldoende water drinken, weinig suikers eten en harde geluiden en fel licht vermijden.
Een keertje sauna zou ook kunnen helpen, maar ook tegenwerken.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:42

Klinkt gek, maar drink je voldoende vocht? Ik heb ook snel stress hoofdpijn wat soms zelf uitslaat naar migraine maar achteraf drink ik dan weinig (lees meerdere dagen minder dan 1 liter)

Daarnaast is mijn slaapkamer echt donker gemaakt en altijd goed gelucht. Ook laat ik mijn spieren regelmatig los maken, omdat ik de spieren in mijn nek in de overgang naar mijn hoofd snel vast zet.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:42

Wat afschuwelijk, hoofdpijn is zo naar.
Als het zo stressgerelateerd is, zou mindfullness dan niet helpen? Er is van VGZ zo'n gratis app met oefeningen.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:43

Regelmatige bindweefselmassage helpt bij mij heel goed icm een ontspanningsmassage. Dan pakt de masseuse ook mijn schedel mee. Een keer heeft ze dat niet gedaan en dat kon ik in de maand daarop heel goed merken.
Ook scheelde het voor mij heel erg veel door drastisch te minderen in de suikerintake.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:43

Ik ben zelf migraine patiënt, 2 tips die mij zo al binnen schieten en bij mij helpen. Eerste is eten, tijdens dat ik aan het eten ben, heb ik geen pijn. En eventueel een middagdutje doen? Gewoon even 30-40 minuten in het donker gaan liggen. Ik moet zeggen dat ik momenteel ook last heb van spanningshoofdpijn en dat is gewoon even pijnlijk/vervelend als een migraine aanval...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:46

Genoeg drinken, frisse lucht, misschien ander hoofdkussen, hoe oud is je matras?
Osteo/fysio bezoekje om te kijken of je niet eigenlijk flink vastzittende nekspieren hebt.
Lig je op de tocht misschien?
Tekort ergens aan qua vit/min?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:48

Ik heb al jaren elke dag hoofdpijn en heb jouw traject al jaren geleden doorlopen. Inderdaad met alles stoppen tegen de hoofdpijn, omdat het hoofdpijn kan veroorzaken. :+

Wat eigenlijk bij mij alleen maar helpt is slapen en opletten met prikkels. Bij mij komt de hoofdpijn eerder/sneller/heftiger als ik veel prikkels krijg of als ik al vermoeid ben. Ik heb nooit iets gevonden om de hoofdpijn helemaal weg te krijgen, dus ik zit 10 jaar later nog steeds vast aan naar bed gaan als het te erg wordt (of tegenwoordig eigenlijk als ik het op voel komen)

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:48

Ik zou ook een eetdagboek bij houden. Pikant eten kan ook reacties uitlokken.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:49

Ook van mij de tip om voldoende te drinken en niet pas als je dorst krijgt.
Let goed op je houding.
Met name wanneer je zit bijv. Achter de computer.
Laat desnoods een ergo coach of therapeut meekijken naar je houding.
Bewust ademhalen kan ook helpen om te ontspannen.
Soms is het ook goed om een voedingslijst bij te houden.
Ik heb gemerkt dat wanneer ik teveel frisdrank drink, de kans op hoofdpijn toeneemt.

Sterkte

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:49

Hoofdpijn, en dan 15x per maand, vreselijk -O-
Ik hoop dat je er vanaf raakt.
Heeft de huisarts ook andere oorzaken onderzocht? Je houding bv, of hormonen, of tekorten van bepaalde vitamines/mineralen..? Luchtkwaliteit.. straling.. lawaai.. zo veel mogelijke oorzaken..

Drink je momenteel nog koffie/cola/red bull?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:50

Stress hoofdpijn (spanningshoofdpijn) komt vaak ook doordat je nek/ rugspieren vastzitten. Heb je hier al eens naar laten kijken?

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:51

Oh ik voel je pijn! Ik heb bijna 5 jaar met chronische hoofdpijn rondgelopen. Ik mocht van de dokter juist geen pijnstillers slikken, maar die enkele keer dat ik dat wel deed, hielp het ook maar weinig. Bij mij kwam er ook niks uit na de ct-scan en leek het ook op spanningshoofdpijn, terwijl ik mentaal eigenlijk geen stress ervoer.

Bij mij is de hoofdpijn langzaamaan vanzelf minder geworden, wel merk ik dat mijn schouders toch minder gespannen zijn dan in de periode dat ik veel hoofdpijn had en dat wanneer ik wel hoofdpijn heb, het helpt om mijn schouders te masseren. Wellicht helpt het jou ook om je een paar keer door de fysio te laten behandelen of bij een masseur?

Verder krijg ik hoofdpijn van Crystal Clear en Rivella, wellicht is er bij jou ook een trigger van eten of drinken.

Slaap je ook vaak slecht? Ik sliep in die periode ook erg slecht, waardoor ik weer meer hoofdpijn kreeg. Anders zou je kunnen kijken naar manieren om beter te kunnen slapen, bijvoorbeeld slaapmeditatie opzetten via YouTube of ontspanningsyoga voor het slapen. Ik hoop dat je je gauw beter gaat voelen, want zoveel hoofdpijn is niet niks :(:)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:51

Wat voor pillen heb je gekregen?

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:52

Ik heb zelf ook regelmatig hoofdpijn en het klinkt heel gek, maar bij mij werkt het als ik tijger balsem op mijn voorhoofd smeer. Dat geeft een heel sterk gevoel waardoor de hoofdpijn als het ware onderdrukt wordt door dat gevoel van de tijgerbalsem. Ik zou als je het wil uitproberen voor de eerste keer echt maar een heel klein beetje gebruiken.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:54

Enig idee wat de hoofdpijn veroorzaakt?
Vochttekort zou zomaar kunnen, zoals al werd genoemd, maar teveel water drinken kan ook weer hoofdpijn uitlokken... Dan spoel je eigenlijk al je voedingsstoffen en mineralen weg.
Schimmel in je slaapkamer?
Spierspanning in je nek/kaak of een zenuw die bekneld zit? Misschien kan een fysio/masseur/... je klachten verminderen.
Een daith piercing schijnt ook nog wel eens te helpen (bij migraine).
Sterkte en beterschap, hopelijk ben je er spoedig van af.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:55

Hoofdpijn bij je slapen? Klem je je kaken ongemerkt veel op elkaar?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 22:00

Pijn is voor je lichaam sowieso stress. (Net als honger, slaapgebrek, dorst etc etc.)

Dat er sprake is van een vicieuze cirkel wil ik nog wel geloven en "pillen" kunnen hoofdpijn in stand houden,
vroegah kreeg je dan een verwijzing naar fysio voor massage - of bijvoorbeeld cesartherapie ivm houding en beweging.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 22:06

Misschien is het een idee om een keer naar een osteopaat te gaan? Ik had ook heel vaak hoofdpijn, en bij mij bleek dat uit mijn nek te komen. Ik zette die spieren daar gewoon ontzettend snel vast. Nu ik een keer in de zoveel tijd mijn nek, schouders en kaken bij de osteopaat los laat maken heb ik bijna geen hoofdpijn meer.

Fabj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 22:10

Liep ook jaren met hoofdpijn en snapte er niets van totdat ik op een begeven moment ook pijn in mijn nek en rug kreeg.
Toen ben ik maar even naar de fysio geweest.
Bleek dus stress hoofdpijn te zijn.
Ik werd in het begin iedere week door de fysio in mijn nek en rug gemasseerd.
En dat heeft mijn leven echt veranderd, hoe hoofdpijn je leven beïnvloed!
Nu bijna 2 jaar verder ga ik nog maandelijks en heb (bijna) nooit meer last.

DemDeempel

Bij mij werkt het om mijn nek en schouders los te masseren. Doordat die gespannen zijn trekken de spieren en daardoor kun je ook migraine klachten krijgen.
En verder vooral heel erg donker in de kamer en niet op je mobiel, laptop of tv kijken, door die lichten krijg ik juist meer hoofdpijn.

Hutcherson

Hier ook een hoofdpijnpatient.
Als ik een drukke dag heb, met veel clientencintact, dan heb ik gegarandeerd hoofdpijn. Rustige dag is relatief rust ook met de hoofdpijn.

Als ik hoofdpijn heb die ik niet wegkrijg met medicijnen, gebruik ik tocotholin olie op mijn voorhoofd, slapen of nek.
Dat wordt zo heet (of koud, ik weet het eigenlijk niet) dat de hoofdpijn afgeleid wordt. Je voelt het niet meer zeg maar. Vaak is het daarna over.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 22:14

Pfoe veel reacties! Bedankt!

Voor mijn werk zit ik alleen maar achter de computer, werkt met hoofdpijn natuurlijk niet mee.. Drink op kantoor ook veel water (thee, water, opkikker), eet vaak tussendoor een banaan en een koekje en tussen de middag normale lunch (crackers, boterham, fruit salade, gewone salade).

Ik slaap normaal gesproken prima. We zijn net terug van vakantie en de katten zijn erg blij dat we thuis zijn. Afgelopen nacht werd ik dus of wakker van de katten, of van de hoofdpijn. Normaal slaap ik als een blok, en hoor ik de katten niet :+

Een keertje naar de fysio of masseur voor schouders en nek kan ik zeker eens proberen! Kan absoluut geen kwaad en als het helpt ben ik er enorm blij mee! :j

Ik ervaar zelf ook absoluut geen stress/spanning. Zit goed in mijn vel momenteel, nieuwe baan waar ik het heel erg naar mijn zin heb, dus ik zou niet weten waar die 'spanningshoofdpijn' dan vandaan komt..

Ik drink geen energy (wel een tijd gehad waarin ik dat veel dronk, nu heel af en toe eens), geen cola, geen frisdrank.. Ik drink ijsthee, thee of water. Zo af en toe haal ik voor in de ochtend een pak fristi omdat ik dat gewoon erg lekker vind :+ maar dit is niet standaard. Ik lust geen melk, maar ik lust dit wel met creusli, dus in de ochtend drink ik eigenlijk alleen water of thee.

Ik heb Amitriptyline voorgeschreven gekregen. Neuroloog vertelde dat dit eigenlijk een anti depressiva is, maar dit bijna niet meer gebruikt wordt voor depressies. Het wordt nu schijnbaar veel gebruikt tegen spanningshoofdpijn en voor migraine. Het is een hele lage dosering welke moet gaan voorkomen dat de hoofdpijn überhaupt gaat ontstaan.

Ohja, voor de hoofdpijn heb ik ook al eens bloed laten prikken. Kwam niks uit.. Alles was helemaal goed. Ik zou er zo graag een verklaring voor hebben.. Dan weet je in elk geval iets en kan je er hopelijk wat aan doen..
Laatst bijgewerkt door LoveUggs op 08-10-19 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 22:17

Ik moest gelijk denken aan anti-conceptie.
Is daar al eens naar gekeken ?

Wat voor anticonceptie heb of slik je ?