Reuk weg na gebroken neus.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Reuk weg na gebroken neus.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 21:31

Mijn moeder heeft 4.5 week geleden een auto-ongeluk gehad. Is geschept door een auto en heeft oa haar neus gebroken.
Nu heeft zij al vanaf het begin geen reuk meer.

Iemand ervaring hiermee?
En hoelang duurde het voordat je je reuk weer terug kreeg.

Haar neus is verder niet recht gezet of geopereerd.

xDenies

Re: Reuk weg na gebroken neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:34

Ik heb toen ik jong was (5? 6?) ook mijn neus gebroken. Ik ga niet vertellen hoe het gebeurd is want om het zo te vertellen klinkt het gigantisch sullig. Maar ik weet niet beter dan dat ik geen reuk heb. Extreme dingen zoals hengstige merrie plas in de volle zon, ja dat wel. Maar verder niet. Parfum slaat vaak op mijn keel, bah. Net als deodorant met alcohol.

Maar goed. Mijn broertje blijkt ook geen geur te hebben en weet ook niet beter. Alleen ik durf dus niet te zeggen of ik wel geur had voordat ik mijn neus brak. Ook niet gezet of geopereerd.

Sterkte! Ik weet niet beter.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:38

Ik had een tijd geleden ook een vrouw in de praktijk, had ook jaaaaren geleden haar neus gebroken. Maar rook dus ook helemaal niks meer..

Sterkte voor je moeder! Ik hoop dat ze weer gaat kunnen ruiken...

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:57

Ik ben geen dokter en heb er ook niet bijster veel verstand van, maar ik vraag me wel direct af of geur iets is wat weg kan gaan en terug kan komen. Lijkt me dat je of wel of niet kunt ruiken, zeker als de oorzaak van het weggaan van het reukvermogen door een ongeluk komt :(

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:57

Mijn broer heeft dat ook gehad. Heeft bij hem jaaaren geduurd en we hebben (nu 10 jaar na dato) nog steeds het idee dat zijn reuk nog steeds niet optimaal is.
Blijf het prikkelen! Mijn moeder deed bijvoorbeeld heel veel sambal/chili door zijn eten om het misschien zo weer te stimuleren

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:59

Castilja schreef:
Ik ben geen dokter en heb er ook niet bijster veel verstand van, maar ik vraag me wel direct af of geur iets is wat weg kan gaan en terug kan komen. Lijkt me dat je of wel of niet kunt ruiken, zeker als de oorzaak van het weggaan van het reukvermogen door een ongeluk komt :(

Tja, bij mijn broer is het langzaam maar zeker weer teruggekomen. Weliswaar niet zoals voorheen maar hij ruikt en proeft wel weer alles. Begon langzaam, zuur, zoet, zout en bitter, maar daarna de smaken.
Kan aardig gevaarlijk zijn. Zijn - onderhand ex - vriendin haar scooter stond in de garage, die lekte benzine. Mijn broer liep er langs een uur later (uur benzine gelekt) en hij ging liep er doodleuk langs. Toen ze wegging in de avond stond de hele garage onder de benzine. Had zomaar verkeerd af kunnen lopen. Net als met gas ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:00

Al in gesprek geweest met de huisarts of behandelende arts? Lijkt me fijn om naast eventuele ervaringen ook kennis en meer zekerheid over een uitkomst te hebben.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:01

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:01

Mijn schoonvader dook rond zijn 40ste in een zwembad wat ondieper was dan hij dacht en brak daarbij zijn neus. Zijn geur is nooit terug gekomen (hij is maar 66 geworden helaas), en gaf soms ook wel lastige situaties, want bijv gas of benzine ruik je ook niet....
Sterkte voor je moeder...

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 03:31

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:34

Ik ruik niks meer sinds een val van een paard vele jaren geleden.
Niks gebroken trouwens, maar lijkt van de klap met mijn hoofd te komen.
Een geur moet echt al heel sterk zijn wil ik er iets van meekrijgen :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:43

Je reukzenuw komt via een heel klein gaatje van je hersenen door je schedel naar buiten, naar de neus. Als je je neus breekt kan dat makkelijk beschadigen. Soms is het tijdelijk, dan is het alleen geblokkeerd door de zwelling in de neus maar vaak is dat kleine doorgangetje toch beschadigt en ben je je reuk permanent kwijt. Zenuwschade is trouwens niet weg te trainen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:43

Wat hierboven staat inderdaad. Verlies van reuk is een gevolg van iets in het lichaam, mar als je niet weet wat er precies is kun je ook niet inschatten of het terug komt.
Ik kan je aanraden, als het niet verbeterd, om naar het Reinier de Graaf te gaan. Die hebben expertise op reuk.