Geen boeren kunnen laten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

Geen boeren kunnen laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 21:03

Ja, zoals de titel al zegt.. Ik kan geen boeren laten :+ ..
Klinkt stom, maar is écht super vervelend!
Ik kan het fysiek gewoon echt niet. Ik kan cola drinken, alcohol drinken, vet eten.. Ik boer niet!
Alles wat mensen normaal gesproken aan het boeren maakt, maakt mij alleen maar misselijk..

Ik ben een aantal jaar geleden hiermee bij de dokter geweest.. Mijn probleem uitgelegd en kon vertrekken met de woorden "ja, hier hebben meer mensen last van.. Probeer vet en zuur eten en alcohol en koolzuurhoudende dranken zoveel mogelijk te vermijden"
Of te wel, leer er maar mee leven.

Dat ermee leren leven lukt in principe normaal gesproken prima..
Maar nu ben ik zwanger en heb ik, zoals veel zwangere vrouwen, last van maagzuur en veel extra gasvorming in de maag (wat "normale" vrouwen dus "gewoon" opboeren).

Ik probeer écht op mn eten en drinken te letten, maar voel me best beroerd.
Rennie's (deflatine) en/of gaviscon dual action helpt tot op zekere hoogte. Soms geef ik maar "gewoon" over om het kwijt te zijn (heb verder geen last van ochtend misselijkheid) en ben er wel klaar mee..
Alleen onderzoeken worden nu natuurlijk lastig ivm zwangerschap..

Dus.. Bokt..
Hebben er hier meer mensen dit probleem? Lotgenoten die misschien DE tip hebben om toch te leren boeren, of om van dit rotgevoel af te komen?
Zolang het mijn baby niet schaadt, sta ik voor een hoop open!!

Hilary

Re: Geen boeren kunnen laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:10

Bij verder onderzoek denk ik in eerste instantie aan een gastroscopie en manometrie (meting van pH en druk in de slokdarm). Dat is in ieder geval ook veilig als je zwanger bent. Onderzoeken gaan via een MDL-arts.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:12

Ik heb precies hetzelfde! Ik kan ook niet boeren, en dat kan heeeeel vervelend zijn. Ik denk dat ik er gemiddeld 4 per jaar laat en die zijn altijd ongepland. Zelf laten lukt echt niet!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:17

Ja, hier nog één. Ik kan ook niet boeren. Héél af en toe ontglipt er eentje, en daar schrik ik dan van :+ . Maar dat is echt eens per jaar ofzo.

Nadeel is dus inderdaad dat ik behoorlijk uhm ja, van het gas ben... :')

Ik heb er nog nooit over nagedscht dat het een ding zou worden rojdens een zwangerschap... Moet ook eerlijk zeggen dat ik zo 1, 2, 3 niet een oplossing zou weten. Ik weet wel dat appelazijn helpt bij een goede spijsvertering.

En toch kijken bij welke voedingsstoffen je meer last hebt.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:26

Herkenbaar!
Hebben jullie het dan ook dat je eigenlijk nooit hoeft over te geven?

Ik heb geen tips voor je. Behalve dat de volgende voedingsmiddelen een positief effect zouden kunnen hebben op maagzuur. Wellicht te proberen.
Gember, bananen, meloenen, groene groenten, haver, volkoren granen en aardappelen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:30

Ik zit het altijd tegen te houden, want overgeven kost mij heel veel moeite. Krijg erna ook altijd spierpijn in mijn nek en middenrif.

Ik heb overigens voeig jaar mijn galblaas eruit laten halen en nu is de winderigheid wel een stuk minder...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:36

Als je ervoor open staat zou ik je willen aanraden om naar de osteopaat te gaan.
Helpt mij echt enorm met dit soort klachten.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 21:40

"fijn" om te weten dat ik idd niet de enige ben.
Van t gas ben ik ook wel ja, maar of dit gewoon normaal is, of dat dit echt komt van het niet boeren weet ik niet (mijn vriend kan gewoon boeren en heeft denk ik toch net zoveel gas als ik :p )
Ik heb idd ook een paar keer per jaar dat er een inimini boertje uit komt, waar ik dan ook echt onwijs blij mee ben en trots op ben :+ .
Normaal gezien hoef ik idd ook nooit over te geven, tenzij ik, tegen beter weten in, toch iets (teveel) gegeten of gedronken heb wat ik beter niet kan nuttigen (avondjes doorhalen met alcohol zijn een no-go. Op een slechte avond moet ik na 2 alcoholische drankjes al kotsen).

Ik probeer idd nu NOG meer op te letten met wat ik wel of niet kan eten.
Amber15, ik zal dan ook eens wat meer gaan letten op het eten van de door jou aangeraadde voedingsmiddelen!

Hilary schreef:
Bij verder onderzoek denk ik in eerste instantie aan een gastroscopie en manometrie (meting van pH en druk in de slokdarm). Dat is in ieder geval ook veilig als je zwanger bent. Onderzoeken gaan via een MDL-arts.

Hoef je hiervoor dan helemaal geen (plaatselijke) verdoving? Dan is het misschien toch het overwegen waard om hier eens achter aan te gaan..
Geen idee of ze iets kunnen vinden, maar na echt onderzoek is het misschien makkelijker om me bij het "leer er maar mee leven" neer te leggen nu.
(Ik woon wel in Engeland.. geen idee dus of ze dingen hier anders doen qua onderzoeken.. maar dan misschien toch het uitzoeken waard)

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 21:42

Def schreef:
Als je ervoor open staat zou ik je willen aanraden om naar de osteopaat te gaan.

Osteopaat sta ik zeker voor open en wilde ik sowieso al doen als ik weer terug naar Nederland verhuis.
Hier in Engeland er nog nooit over gehoord, maar idd goed om eens achteraan te gaan!

Edit; direct gegoogled, en osteopathie is ook een "ding" hier in Engeland (valt zelfs binnen de NHS). Maar eens achteraan dan!!!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:51

ImkeTarek schreef:
Def schreef:

Osteopaat sta ik zeker voor open en wilde ik sowieso al doen als ik weer terug naar Nederland verhuis.
Hier in Engeland er nog nooit over gehoord, maar idd goed om eens achteraan te gaan!

Edit; direct gegoogled, en osteopathie is ook een "ding" hier in Engeland (valt zelfs binnen de NHS). Maar eens achteraan dan!!!

Dat is fijn!
Ik ben zo opgelucht na 1 behandeling al, echt fijn. Hopelijk gebeurt dat bij jou ook.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:01

Bij mij in het ziekenhuis (in NL) (ik werk er) gaat een manonetrie zonder roesje, bij een gastroscopie kun je kiezen: alleen keelspray die lokaal een beetje de keel verdooft tegen vervelend gevoel van de gastroscoop, of roesje (midazolam + fentanyl) of propofol. Laatste doen ze alleen als je het echt heel eng vind, of als je medische aandoeningen hebt waardoor een gewoon roesje te veel risico geeft. Het is dan trouwens niet het roesje an sich dat risico geeft, maar bij propofol is de bewaking van je vitale functies uitgebreider en is er een anesthesist bij die dat regelt.

Edit: ik zou zelf eerst een osteopaat proberen trouwens, stuk minder ingrijpend en vervelend dan een gastro :+

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:06

Ik kan ook niet boeren, heel af en toe een per ongeluk boertje waar ik dan van schrik. Overgeven is ook niet iets wat makkelijk gaat. Ik vond het vroeger stom dat ik het niet kon hahaha.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:32

Ik heb echt nooit geweten dat er mensen zijn die niet kunnen boeren...
lijkt mij inderdaad vervelend want soms kan een boertje wel opluchten.

Ik kan overigens niet een knor geluid maken zoals mensen doen als ze een varken nadoen. Ik snurk dus ook echt nooit.
Maar goed. Das een ander verhaal _O-

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:37

Mijn buuf-vriendin heeft dit ook, die is dus jaloers op mij (ik kan het te goed).

Je bent dus zeker niet de enige.
Heb helaas geen tips voor je...

Goede zwangerschap gewenst verder!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:15

Stomme vraag waarschijnlijk, maar waarom moet je boeren dan ?Ik boer zelden tot nooit, vind boerende mensen ook smerig.
Maar ben wel eens benieuwd waarom mensen willen boeren?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:38

beatje schreef:
Stomme vraag waarschijnlijk, maar waarom moet je boeren dan ?Ik boer zelden tot nooit, vind boerende mensen ook smerig.
Maar ben wel eens benieuwd waarom mensen willen boeren?

Nou om dezelfde reden waarom je scheetjes laat.
Gasvorming gaat zich ophopen
Je krijgt een opgeblazen gevoel en kan buikpijn krijgen.

Ik laat wel met enige regelmaat een boer.
Maar zonder geluid.
Als ik alleen ben dan laat ik ze rustig met geluid hoor. Maar met gezelschap niet.

De ene persoon heeft meer last van gas. Waardoor sommige mensen veel boertjes laten. En sommige heel weinig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 01:11

Ik kan het dan wel, maar heel moeilijk en heb er wel veel last van.

Als ik iets voel masseer ik mijn buik en lukt het dus om te boeren. Niet zo hard, maar dan is het al een opluchting.

Soms lukt het niet en voel ik het echt lange tijd wel aandringen. Als we bijv in het bos lopen, ga ik dan wel 4x stil staan en mijn buik masseren.
Maar ook als ik in bed lig bijv en iets voel, moet ik eerst rechtop zitten en masseer ik mijn buik.

Ik ben wel MDL patient en dus al vaker een scopie gehad. Gebruik ook medicatie.

Zelf denk ik dat het opvoeding is. Mijn moeder en haar familie boeren niet en vonden dat ook "vies" of het hoort niet etc etc. Dan hou je het vast teveel in.
Een vriendinnetje van me vroeger kon het op commando. Keurig net meisje, maar die was daar heel goed in. Ik snap daar echt niks van, lucht happen en dan buurrrrpppppp

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 03:38

Oh dit is echt een topic voor mij! Ik heb hier ook ontzettend last van en daarnaast kan ik niet overgeven.
Het enige wat bij mij helpt wanneer zich lucht ophoopt in mijn maag is plat op mijn rug gaan liggen. Op deze manier verplaatst het gas zich meer naar het midden/onderen van mijn maag, weg van de overgang van de maag naar slokdarm. Rennies werken bij mij juist averechts omdat ik daar als bijwerking, zeer ironisch, lucht van krijg in mijn maag wat er niet uit kan.

Ts, mocht je nog wat meer info willen, het niet kunnen boeren is een medische aandoening met deze naam: disfunction of the belch reflex.
In feite houdt het in dat het klepje boven in je slokdarm wat zou moeten openen bij druk vanuit de maag niet tot nauwelijks functioneert. Hierdoor blijft de lucht ongeveer rond je adamsappel hangen en gaat het niet verder de slokdarm uit en vormt het geen boer. Dat is dus wat je zo misselijk maakt. Het schijnt wel te trainen te zijn. In deze link staan meer tips van mensen met exact hetzelfde. Hopelijk heb je er wat aan!
https://www.dokter.nl/forum/maag-darmen ... ch-reflex/

Hebben jullie dan ook dat wanneer je last hebt van d gas in de maag, dat je wel allemaal geluidjes produceert, je dan gas voelt opborrelen en dat een raar geluid maakt?

En voor degene die zich afvroeg wat er zo erg is aan niet kunnen boeren: het niet kunnen boeren beperkt mij dus wel in het dagelijks leven. Op het moment dat ik gas in mijn maag heb word ik direct misselijk. En helaas heb ik dus ook dat ik niet kan/durf over te geven omdat ik naast het niet kunnen boeren last heb van een overgeeffobie. Zodra ik dus gas in mijn maag heb en misselijk word, raak ik al lichtelijk in paniek.
Dit is helaas gebeurd op het 25 jarig huwelijksfeest van mijn ouders waardoor ik de hele avond zo misselijk ben geweest dat ik hier niet van heb kunnen genieten en nog 2 dagen last heb gehad van mijn maag.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 09:18

Bedankt voor de link taartjee! Ik ga hem eens doorlezen.

De rare geluiden maak ik inderdaad ook! Ik noem dat borrelen (om het maar een naam te geven ipv boeren, hahaha).

@ beatje: "Normaal" heb ik er idd geen tot weinig last van dat ik niet kan boeren. Ik kijk uit met wat ik eet en drink en moet ik eens los willen gaan, dan neem ik het misselijk ervan worden maar voor lief..
Dus wat dat betreft beperkt het me tot op zekere hoogte, maar kan ik gewoon een heel normaal leven leiden (en vind ik andere mensen die boeren niet aller charmantst, maar ben wel jaloers :+ )

Nu ik zwanger ben beperkt het me wel, aangezien zo'n beetje alles me misselijk maakt (deze misselijkheid voelt anders dan "gewoon" misselijk zijn, ik kan nu overgeven op commando eigenlijk
Spoiler:
hoef niet eens mn vinger in mn keel te steken, voor de wc gaan zitten en een kokhals beweging maken is genoeg
), dit put me wel uit en brengt me echt in een slecht humeur.. Vandaar dat het nu ook pas is dat ik hier een topic over open.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:37

Ik kan ook niet boeren en overgeven.
Persoonlijk drink ik nooit iets met koolzuur, maar bijna alleen water. Ook eet ik hele kleine porties eten verdeeld over de dag in plaats van 3 grote maaltijden.

Als ik erg veel last heb dan ga ik even liggen, en dan gaat het wel vlot over.