Alle 4 verstandskiezen eruit, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pepperrr

Alle 4 verstandskiezen eruit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 08:01

Hoi lieve bokkers!

Maandagochtend zijn mijn verstandskiezen eruit gesneden onder narcose. Volgens de ontslagbrief is koorts, zwelling en pijn normaal en zou dat na 3-4 dagen af moeten nemen.

Echter heb ik nog steeds - ondanks de pijnstillers (ibuprofen 400mg en 4x daags pcm 1000mg)- nog steeds heel veel pijn. Zonder pijnstillers hou ik het niet uit.

Mijn koorts is al de hele week 37,9/38,0/38,1 en net was die ineens 38,3...

Ik zie/proef geen pus of ontstekingen, maar voel het soms wel kloppen...

Ik poets elke keer na het eten mijn tanden. Ook spoel ik 4x per dag. Daarnaast loop ik de hele dag met een coolpack op mijn wangen.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Ik hou er zelf rekening mee dat het sowieso wat heftiger kan zijn aangezien het alle 4 de kiezen zijn ipv 1/2. Maar toch zit het me niet helemaal lekker.

Ziekenhuis neemt regelmatig contact met mij op, dus bij het volgende contact zal ik dit ook zeker aangeven...
Laatst bijgewerkt door Pepperrr op 26-09-19 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:05

Spoel je ook?
Is het gehecht?
Waren ze nog verstopt onder t tandvlees of al door?

upendo

Re: Alle 4 verstandskiezen eruit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:07

Als je het niet vertrouwt zou ik gewoon even contact opnemen met het ziekenhuis. Dan heb je het snelste duidelijkheid.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:07

Vier tegelijk is wel veel. Bij mij moesten ze er destijds ook allemaal uit inclusief nog 2 andere kiezen aan iedere kant (ivm beugel, ruimte gebrek) en toen hebben ze 1 kant tegelijk gedaan (ik mocht dus 2 keer terug, jeuj). Ik moet eerlijk zeggen, ik heb geen pijn en geen zwelling gehad. Maar bij mij hebben ze dan ook niks gesneden en kon het er gewoon uit getrokken worden omdat mijn verstandskiezen helemaal door waren. Ik mis in jouw verhaal idd het spoelen. Doe je dat ook?

Ik zou toch zelf bellen en het niet afwachten. Ze hebben je vast een foldertje met telefoon nummer gegeven.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 08:08

Spoelen doe ik ook 4x per dag met zout water.

Kiezen waren idd nog niet door en het is gehecht met oplosbaar hechtdraad.

Over 20min is de poli open, dan bel ik.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:16

Hier ook alle 4 echt uit de kaak gesneden (lagen nog best diep!) en ben echt serieus zo ziek van geweest.
Heeeel veel pijn. Heel mijn gezicht opgezwollen.

Is nu al behoorlijk wat jaren geleden maar heb ook lang pijnstilling gebruikt.
Echt ik ben blij dat ze ze alle 4 gedaan hebben want ik ging echt noway nog terug :+

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 08:22

just_kiki schreef:
Hier ook alle 4 echt uit de kaak gesneden (lagen nog best diep!) en ben echt serieus zo ziek van geweest.
Heeeel veel pijn. Heel mijn gezicht opgezwollen.

Is nu al behoorlijk wat jaren geleden maar heb ook lang pijnstilling gebruikt.
Echt ik ben blij dat ze ze alle 4 gedaan hebben want ik ging echt noway nog terug :+

Hoe lang duurde het voordat het minder werd?

Net gebeld en ze gaan overleggen met de arts.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:24

Bij mij was het dan wel een verstandskies, maar ik heb dik twee weken verschrikkelijk veel pijn gehad (moest er ook uitgesneden worden), pas na twee weken kon ik afbouwen met de pijnstillers.

Daarna nog steeds wel pijn gehad, maar niet dat her ondraagelijk was. Het heeft bij mij wel langer dan twee weken nog geduurd voor ik weer normaal kon kauwen en afbijten..

Ik moet er nog een uit, maar daar zie ik zoooo verschrikkelijk tegen op
Laatst bijgewerkt door roxiie op 26-09-19 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:24

Denk wel 1,5 /2 week (heftige)pijnmedicatie gebruikt. Daarna kon het wel af met paracetamol af en toe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:26

Goed laten controleren, bij mij werd de pijn steeds erger, ik bleek een ontsteking te hebben (dry socket) toen ik dit wist ben ik het gaan uitspuiten met speciaal middel op advies van de tandarts. nog steeds wel een week goed ziek van geweest, maar uiteindelijk gaat ook dat weer over (dat had ik op dat moment niet meer gedacht :'))

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 08:28

roxiie schreef:
Bij mij was het dan wel een verstandskies, maar ik heb dik twee weken verschrikkelijk veel pijn gehad (moest er ook uitgesneden worden), pas na twee weken kon ik afbouwen met de pijnstillers.

Daarna nog steeds wel pijn gehad, maar niet dat her ondraagelijk was. Het heeft bij mij wel langer dan twee weken nog geduurd voor ik weer normaal kon kauwen en afbijten..

Ik moet er nog een uit, maar daar zie ik zoooo verschrikkelijk tegen op

Pff jaa dat snap ik dat je daar tegenop ziet. Wat dat betreft ben ik blij dat ik alles in een keer eruit heb.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:31

Bij mij waren het er 3, de 4e zit er gelukkig niet.
Maar ben daar ook goed ziek van geweest heeft 2 weken geduurd voor ik me wat beter voelde. Ben tussendoor nog terug geweest omdat de pijn niet te doen was, enige wat ze deden is uitspoelen en verder moest ik maar pijnstillers nemen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:34

Goed dat je gaat bellen. Mocht het niks raars zijn dan ben je iig wat rustiger. Stress lijkt me ook niet helpen met hoe je je voelt en hoe je dingen ervaart. Beterschap

Ik heb zelf alleen ervaring met 2 aan een kant per keer. Maar bij mij lagen er 2 horizontaal. Die hebben ze weggesneden, kies in stukken geslagen en erna alle stukjes eruit gevist. Alleen de wortel kregen ze lastig te pakken dus er is ook nog een hoekje kaakbot weggeslepen. Ze zijn er bijna 3 kwartier mee bezig geweest. Erna is alles gehecht. Ik heb er naderhand weinig last van gehad, afgezien dat het toch wel enkele maanden gevoelig bleef. Maar geen koorts en de pijn was met medicatie goed te doen. De medicatie heb ik denk ik een week geslikt.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 08:49

Ben net teruggebeld en ze willen me het liefst vandaag even zien. Maar ben alleen thuis en pap en mam zijn werken. Net mam gebeld en die belt het ziekenhuis even voor extra duidelijkheid, want ik zit hier echt te huilen en panieken en ben de helft van wat de poli zei alweer kwijt.

God wat haat ik dit.. Ik wil niet meer. Ik heb pijn en ik ben echt helemaal op...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:51

Adem in adem uit :(:)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:54

Echt gaan hoor vandaag, heel belangrijk.
Je kaak zit immers dicht bij je hersenen dus bijvoorbeeld een ontsteking moet daar behandeld worden.
Ik heb hetzelfde gehad en bij mij was het een ontsteking, pijn en kloppen idd zonder vieze smaak, na start antibiotica was de pijn na twee a drie dagen al een heeeel stuk minder/weg.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 09:04

Even rustig ademhalen, handen op je buik en naar je buik ademen.
Goed dat ze even willen kijken. De pijn kan erbij horen, misschien heb je gewoon sterkere pijnstillers nodig.
Misschien moet je ook gaan spoelen met waterstofperoxide maar dat vertellen ze je daar wel.
Sterkte! Wellicht mag je wel een weekje aan de kalmeringspillen of slaappillen ofzo, doe je een klein winterslaapje tot het over is :+

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 09:13

Vanmiddag 15:30 afspraak gemaakt.

Slaappillen slik ik sowieso al, vannacht een dubbele gehad maar dat hielp ook niet geweldig veel...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 09:15

Hoe lang heb je die al geslikt? De werking neemt af als je die vaker dan een paar dagen achter elkaar slikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 09:15

Fijn dat er een afspraak staat. Er is vast geen reden tot paniek, maar als je een ontsteking hebt is het fijn als ze je op tijd antibiotica kunnen voorschrijven.

Pijn is zo naar! Ik snap helemaal dat je je radeloos voelt. Sterkte.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 09:18

capopjekop schreef:
Hoe lang heb je die al geslikt? De werking neemt af als je die vaker dan een paar dagen achter elkaar slikt.

Slaappillen heb ik standaard al jaren. Heeft niks met de pijn/operatie te maken :)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 16:31

Het is gelukkig op t eerste gezicht zo niet ontstoken. Waren een paar hechtingen aan het vervelen dus die zijn eruit gehaald. Verdomme wat deed dat pijn zeg...
Het is ook even helemaal schoongespoeld. Omdat ik wel wat koorts heb heb ik wel een AB kuur meegekregen voor de zekerheid.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:49

De zwelling zal je waarschijnlijk het meeste opbreken. Zittend proberen te slapen helpt, dan blijft de zwelling beneden ipv dat hij richting je ogen zakt. Verder inderdaad hoef blijven koelen en je temperatuur in de gaten houden. Koorts betekent dat je toch ergens een ontsteking hebt waarschijnlijk, dus die AB kuur zou moeten helpen.

Wat je zou kunnen doen is arnica d3 druppels slikken 10-15 druppels in een klein laagje water, 3x per dag. Die zijn bij de drogist te krijgen. Dit helpt tegen de zwelling maar het duurt even voordat het aanslaat (vooraf beginnen was beter geweest maar daar heb je nu niks aan). Arnica gel kun je op je wangen smeren, koelt ook nog een beetje en helpt ook tegen de zwelling.

Vergeet ook niet iets te eten zoals soep, pannenkoeken of eieren bijvoorbeeld, en genoeg te drinken, anders word je daar ook nog slap van.

Was getekend, een multiple kaak operatie patiënt ;)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:54

Ik heb indertijd ook alle 4 verstandskiezen laten weghalen onder narcose. Hier gelukkig totaal geen last, pijn of ongemak van gehad, maar ik had wel een voorschrift voor AB meegekregen mocht het nodig zijn, doen/deden ze blijkbaar standaard hier in Belgie. Bij koorts heb je helaas meestal AB nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 17:12

Ik heb toen ook 4 onder algehele narcose moeten laten weghalen, ik was eerst ok maar daarna werd ik zooo beroer. Na even een flinke hoop spuug eruit gegooid te hebben, ging het zo veel beter. :')