Ik heb ZOVEEL jeuk..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Autumnn

Berichten: 8051
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:26

Mijn moeder heeft ook al 5 jaar gigantische jeuk. Tot bloedens aan toe. Ze sliep op een gegeven moment met een aluminium propje om te krabben omdat de jeuk dan eventjes weg was. Bloed was goed, alles was weg.
Via via bij een of andere allergoloog geweest, die gaf aan dat het lag aan de voeding (gluten). Werd minder, maar ging niet weg.
Andere dokter geprobeerd en hij begon over haar vochtinname. Blijkt, mn moeder drinkt amper. Sinds ze braaf 1,5 liter water drinkt is het zo goed als weg (afkloppen, durf het nog niet hardop te zeggen).
Ofwel, drink je genoeg?
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 25-09-19 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38347
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:29

Ook bloed laten prikken op vit d , ik had jarenlang jeuk op benen armen en rug, altijd zodra de dagen korter werden . Bleek achteraf aan een vit d tekort te wijten.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:34

Picassox schreef:
Hilary schreef:
Ik ben voor/na behandeling bij Eric overigens niet anders gaan eten. Of eigenlijk wel: tegenwoordig eet ik af en toe fruit en tomaat zonder klachten.


Ik herken precies wat je zegt over de voeding! Ik was vroeger 'allergisch' voor rauwe tomaat, paprika, aardappel, etc. Ik kon dat alleen gebakken of gekookt in kleine hoeveelheden verdragen. Ook aardbeien waren iets waar ik niet goed tegen kon.

Sinds ik mezelf - met wat hulp - een overwegend plantaardig eetpatroon heb aangemeten eet ik al die dingen wel weer, zonder er last van te krijgen.

Ik denk dat het te maken heeft, waar ook Eric zich volgens mij op focust - is het herstellen van de darmbalans (microben). Die raken uit balans door bepaalde voedingsmiddelen en hoe 'cleaner' je eet, hoe meer producten je weer kunt gaan verdragen.


Dit vind ik heel interessant. Sinds wij een pizzeria hebben eet ik ongezond (wel plantaardig) en ik kan tegen steeds meer rauwe groenten. Gebakken of gekookt gaat het wel. Sinds die tijd ook eczeem gekregen (al is dat nu onder controle). Ik ga me hier even in verdiepen.

Suzanne F.

Berichten: 49299
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:21

Ik denk dat je eerst moet weten of de jeuk van binnen komt of van buiten. Is er iets te zien aan je huid? Heb je ruwe plekken, eczeem, rode geïrriteerde huid etc? Of is er niks te zien en is het jeuk van binnen?

frensje
Berichten: 723
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:47

Je gebruikt wel bv Neutral shampoo, conditioner, wasmiddel en zeep?
Van heel veel handzeep krijg ik ook jeuk. Ik heb alles van Neutral en nu gaat het beter. Op het werk ook Neutral handzeep

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Ik heb ZOVEEL jeuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 17:00

Hier nog iemand die gruwelijk veel jeuk heeft met periodes. Ik gebruik nu standaard 1x per dag cetomacrogol vette crème via de huisarts en bij vlagen(als de jeuk weer erg is) smeer ik het 5x per dag op de aangedane plekken. Allerlei bloedtesten gehad(allergieën/vitamines/mineralen) dingen uitgesloten, zowel voedsel als wasmiddel/shampoo/douchegel. Geen idee waar het vandaan komt maar met het blijven smeren van die vette crème en soms exceemcreme blijft het onder controle.

MerleSimone

Berichten: 5730
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 17:49

Wauw wat een reacties.. Ik kan niet persoonlijk op iedereen reageren dus maar even algemeen wat veelgestelde vragen:

Ik drink wisselend genoeg, daar kan ik wel eens meer rekening mee houden.
Ik eet geen snoep ed maar zal ook eens op suikers letten. Ik voer m'n voeding in via een app dus kan het goed checken.
Zuivel nog verder schrappen (kaas etc dus ook).
Aan m'n huid is NIETS te zien.. Geen rode plekken of schilfers, niks. Nu ik het deze week insmeer met crème is die wel zachter en mooier dan ooit O:)
Het zijn m'n benen en armen, verder niets
Neutral een paar jaar geleden geprobeerd, gaf geen verandering. Maar het is ook echt in de winter en lang niet altijd. Het is nu weer heel erg, vorig jaar bijvoorbeeld geen last gehad.

Mama belt morgen de huisarts voor me, ik heb nachtdienst dus ik slaap dan. Ben heel benieuwd wat die wil doen.

Iemand had het over zon, in de zomer heb ik dit eigenlijk nooit en ben echt een zo'n liefhebber. Lig het liefst elke dag in de zon. Maakt dat het verschil? Heeft een zonnebank hetzelfde effect? Was juist bang dat dat verder uitdroogt.

daiswees

Berichten: 1158
Geregistreerd: 04-08-11
Woonplaats: Assendelft

Re: Ik heb ZOVEEL jeuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:04

Ik wil je niet bang maken maar laat echt goed je bloed nakijken op bloedarmoede en verhoogde ontstekingswaardes.
Ik ben met onwijze jeuk van benen en armen bij de huisarts gerold en bleek lymfeklierkanker te hebben..

BigOne
Berichten: 38347
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:09

MerleSimone schreef:
Wauw wat een reacties.. Ik kan niet persoonlijk op iedereen reageren dus maar even algemeen wat veelgestelde vragen:

Ik drink wisselend genoeg, daar kan ik wel eens meer rekening mee houden.
Ik eet geen snoep ed maar zal ook eens op suikers letten. Ik voer m'n voeding in via een app dus kan het goed checken.
Zuivel nog verder schrappen (kaas etc dus ook).
Aan m'n huid is NIETS te zien.. Geen rode plekken of schilfers, niks. Nu ik het deze week insmeer met crème is die wel zachter en mooier dan ooit O:)
Het zijn m'n benen en armen, verder niets
Neutral een paar jaar geleden geprobeerd, gaf geen verandering. Maar het is ook echt in de winter en lang niet altijd. Het is nu weer heel erg, vorig jaar bijvoorbeeld geen last gehad.

Mama belt morgen de huisarts voor me, ik heb nachtdienst dus ik slaap dan. Ben heel benieuwd wat die wil doen.

Iemand had het over zon, in de zomer heb ik dit eigenlijk nooit en ben echt een zo'n liefhebber. Lig het liefst elke dag in de zon. Maakt dat het verschil? Heeft een zonnebank hetzelfde effect? Was juist bang dat dat verder uitdroogt.

Iedereen leest er blijkbaar overheen maar laat je vit D checken.

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:28

heb je na het douchen voornamelijk jeuk op de onderbenen?
ik ben er vroeger mee naar een dermatoloog geweest.
was een combi van te warm douchen
en allergie voor parfums uit shampo en wasmiddelen
en kreeg ook de tip om eens heel goed op te letten hoe en waar ik me mee afdroog.
zachte of harde handdoek, maak je je benen goed droog.
dep je of ros je de huid.
gebruik je wasverzachter??

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:57

Ik had het de laatste weken ook heel erg. Ik werd helemaal gek van de jeuk na het douchen. Ik heb mezelf met mn haarborstel staan schrobben van ellende.

Maar nu is t weer helemaal weg. :? Oorzaak onbekend.

Mando

Berichten: 15702
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Ik heb ZOVEEL jeuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:06

Ik heb het ook wel hoor.
Stress allergie.
Ook met urticaria in het ziekenhuis gelegen.
Als ik merk dat ik jeuk krijg neem ik een hooikoorts tabletje gewoon van de Lidl.

CookieMel

Berichten: 68
Geregistreerd: 05-09-14

Re: Ik heb ZOVEEL jeuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:28

Ik zou persoonlijk hormoonzalf/cortisone middelen vermijden tenzij het levensbedreigend is. Jeuk komt van binnenuit dus dan moet je kunnen oplossen door bv voeding, levenswijze, mogelijk toch andere shampoo/wasverzachter/etc. Jeuk kan van heel veel dingen komen en hormoonzalf onderdrukt alleen het symptoom en doet niets aan de oorzaak. Daarbij kun je nare bijwerkingen krijgen van hormonen zoals permanent dunne huid en steroid induced eczema/topical steroid withdrawal. Niet veel dermatologen geloven in deze dingen maar ik heb er persoonlijk ervaring mee, dus ik wil je aanraden om hormoonzalf en cortisone nooit te gebruiken.

mala26

Berichten: 5007
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Ik heb ZOVEEL jeuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:00

Ik zou langs een homeopatische arts gaan. Die kijkt naar het geheel van je hele lijf. (Dit als de huisarts je heeft na gekeken natuurlijk)

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:42

Een zilverpyama is me een keer aangeraden, heb het zelf nooit gekocht maar misschien heeft iemand er ervaring mee
https://www.binamed.nl/

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:46

Ik heb dit swinters vaak...tijd zit er nu weer aan te komen. Ik gebruik dan altijd creme van dr vd hoog, werkt bij mij altijd

Lukasje
Berichten: 11309
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:54

Ik was vroeger als kind en tiener overgevoelig voor chloor. Dat maakte dat ik met douchen en zwemmen ook jeuk had, vreselijk moest niezen en onder de kleine, rode bobbeltjes stond. Gelukkig ben ik daar als het ware wat “uitgegroeid”. Ik durf nog te reageren maar helemaal niet meer zo fel.

Marlinda

Berichten: 1530
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 23:01

Waarschijnlijk een allergie.. Ik heb er zelf ook heel veel. Als ik jou was zou ik in ieder geval parfum in producten zoals shmampoo en bodylotion gaan vermijden. Kijken of dat helpt. :)

Wat bij mij verder echt heel erg helpt is een bad met dode zeezout (en evt ook goudsbloem, gewoon echt de blaadjes dus geen olie ofzo). Wel vrij lang in blijven liggen. Daarna jezelf licht droogmaken zodat je niet 100% droog bent maar ook niet kletsnat. Dan met avocado olie (zonder troep erin..) insmeren en vaseline/paraffine zalf over t hele lichaam. Let op: je bent dan natuurlijk super vet op je huid. Dat is de bedoeling. Dan katoenen pyjama aan, lange broek, lange mouwen. Mn huidje is nadat dat is ingetrokken weer een stuk blijer! :D

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Ik heb ZOVEEL jeuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 23:16

Ik heb een tijdje een combinatie van eczeem en schimmel gehad.

Door de eczeem verzwakte de huid, waardoor de schimmel kans kreeg.
Van de zalf voor de eczeem werd de schimmel helemaal blij.

Ik kreeg de eczeemzalf toen in gel vorm, dat vind de schimmel minder leuk en ik moest zelf een zalfje halen voor de schimmel.
Dat is gewoon vrij verkrijgbaar, zelfs bij grotere supermarkten, onder verschillende merknamen, maar er moet miconazol in zitten.

Misschien is het bij jou alleen schimmel, je zou die zalf met miconazol eens kunnen proberen, het gaf bij mij al vrij snel verlichting.

MerleSimone

Berichten: 5730
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 23:38

Dankjullie! Morgen bij de huisarts al een heel lijstje wat ik wil laten testen..

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 03:33

Een kalkfilter in de douche zou je nog kunnen proberen? Hoe is het als je in een schone rivier zwemt?

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 07:19

Al eens alep olijfolie zeep geprobeerd? Dit is speciaal voor gevoelige huid, en bestaat al eeuwen in de Arabische badhuis cultuur. Heb zelf ook een heel gevoelige huid met allergie voor kobaltchloride en nikkelsulfaat, zit ook in veel dingen. Na douchen ook jeuk doordat het douchen toch de huid uitdroogt dat is nu een stuk minder omdat die zeep een beschermlaagje achterlaat, en smeer nu bodylotion na het douchen waar ik wel tegen kan.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 07:25

Mijn broer heeft dat ook ooit eens gehad na het douchen. Elke keer weer jeuk. Tot hij zich ging wassen met paardenmelkshampoo. Met een week was het over. Eventueel insmeren met paardenmelkcreme. Hij had die van Equilac. Bestel deze alleen wel via de apotheek en niet rechtstreeks. Indertijd moest hij namelijk voor elk product apart verzendkosten betalen (verzending vanuit België) en via de apotheek niets.

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Ik heb ZOVEEL jeuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 07:35

Ik herken t probleem :(

Benen bevatten littekens van al het krabben (had uiteindelijk vaste plekken waar de jeuk als eerste kwam).

Nu douche ik met Welleda (baby) en dat gaat redelijk goed
Verder zorgt koemelk voor de grootste jeuk, dus daarmee gestopt.
En ik heb levoterizine (anti-histamine) in huis voor als er toch jeuk ontstaat (en slik dan rustig 2 pilletjes ) Dan is het nog even 5 minuten afzien en dan is de jeuk grotendeels weg.

prugelpiet

Berichten: 12577
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Ik heb ZOVEEL jeuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 07:50

Een aantal jaar geleden alweer opende ik daarvoor dit topic [MWS] Jeukende benen; ik ben ten einde raad.

Ik had het alleen aan mijn benen.
Misschien staan er voor jou nog wel tips in. Voor mij hielp het helaas allemaal niks. Het enige wat de jeuk een beetje verlichtte was een hele hete of een hele koude straal water. Maar dat is natuurlijk geen oplossing.

Inmiddels heb ik er niet zo veel last meer van. Behalve als ik mijn benen scheer, maar dat is natuurlijk andere jeuk. Die komt (gelukkig!) niet meer van binnenuit.