Herkenbaar!
Ik ben deze tijd ook erg op mijn hoede.
Mij heeft het geholpen om meer te weten te komen over spinnen.
De mannelijke huisspin bijvoorbeeld (onze ergste nachtmerrie) rent in deze tijd door het huis op zoek naar een vrouwtje. Overdag slapen ze, maar rond 22u30 / 23u00 worden ze super actief.
Als je dus overdag een gigantisch exemplaar aantreft op de muur kan je hem makkelijker vangen / doden dan 's avonds.
Ik sluit alvast van zodra het gaat schemeren alle ramen en deuren.
De andere spinnen vormen minder een bedreiging. Buiten zitten nu erg veel kruisspinnen maar die blijven echt gewoon in hun web. Hoogstens gaan ze 's nachts naar een nieuwe en betere plek voor een nieuw web. Maar ze komen niet in je huis (tenzij in de veranda oid), ze lopen er ook niet zo creepy rond.
En wat we het hele jaar door hebben is de trilspin, ook wel een hooiwagen genoemd (wat fout is voor deze binnenhuisspin). Het zijn die super dunne lelijke dingen die je net zo makkelijk als stof kan opzuigen. Zij zijn 's nachts ook actief dus met de stofzuiger weghalen uit de slaapkamerhoeken is de beste remedie. Overdag bewegen ze nooit.
De ergste spinnentijd (paartijd) is volgens mij eerder van eind augustus tot eind september ipv oktober, maar dat durf ik niet met zekerheid zeggen. September is zonder twijfel de piekmaand.
Als de mannelijke huisspin gepaard heeft sterft hij vaak. Vandaar dat je soms een lijkje aantreft in de kelder ofzo. Maar als hij het toch overleeft, trekt hij zich een heel jaar terug in een voor ons onzichtbaar hoekje.
Mensen zeggen vaak dat een spin nooit alleen komt, maar altijd per 2. Daar is geen wetenschappelijke verklaring voor dacht ik, maar mij valt het ook echt op. Als je er 1 grote gezien hebt, kan je er binnen de enkele dagen nog een tweede verwachten. Maar dat is hoogstwaarschijnlijk toeval, en waarschijnlijk ook omdat er daar dan ergens een vruchtbaar vrouwtje zit.
Verder helpt het ook heel veel om naar foto's te blijven kijken. Hoe eng ook