Oorbel gaatjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Oorbel gaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 14:12

Hallo allemaal,
Ik heb al gaatjes sinds ik klein ben. Ben nu 19 jaar. Na een aantal jaar ben ik overgestapt op oorbellen zonder nikkel omdat oorbellen met nikkel daar ontstoken mijn oorbelgaatjes van. Dat ging toen goed. Dat is eigelijk jaren goed gegaan tot een gegeven moment. Toen begonnen ze weer te ontsteken.. Toen heb ik voor mijn verjaardag echte zilveren gekregen. Deze draag in nu 2 jaar en sinds een paar weken beginnen ze weer te ontsteken. Tot bloedens toe. Ik heb ze al schoon gemaakt met pure alchol maar verder heb ik geen idee wat ik er aan kan doen.. Ik heb ze nu al 2 weken uit omdat het gewoon bloedde. Heeft iemand misschien tips?

Roulette_

Re: Oorbel gaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 14:27

Het zou kunnen dat je last hebt van iets in de richting van een contactallergie. Heb je al geprobeerd wat er gebeurd als je oorbellen van chirurgisch staal of goud draagt?
Dat je er vroeger wel tegen kon en inmiddels niet meer is goed mogelijk, blijkbaar kan het gedurende lange tijd opbouwen tot een probleem.
Herkenbaar ook, heb als klein meisje gaatjes laten schieten, jaren lang konden alle oorbellen en toen over meerdere jaren werd het steeds minder, eerst alleen nikkelvrij, toen zilver, daarna goud en inmiddels heb ik al jaren alleen nog maar chirurgisch staal.
Sieraden zoals kettingen, ringen en armbanden kan ik wel in alle materialen verdragen.
Jaren geleden een keer de uitleg gekregen dat het een contactallergie zou zijn, wat blijkbaar ook verklaard waarom het alleen specifiek op die plek een probleem is. Exacte verhaal weet ik helaas niet meer, de conclusie was in ieder geval dat het waarschijnlijk altijd zo blijft.
Blijft jammer dat veel oorbellen dus niet geschikt zijn, maar hangoorbellen aan zo'n oorbelhaakje kan je dat haakje vervangen voor de stalen versie en verder kom ik met wat mazzel af en toe leuke stalen oorbellen tegen (die ik dan ook maar gelijk koop).

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 14:56

Nog nooit aan gedacht. Zou best logisch zijn.. Armbanden ringen enzo wel allemaal inderdaad... Dankjewel voor de tips

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 14:59

Chirurgisch staal zit nikkel in, dus als je daar niet tegen kunt dan zal ik dat sowieso niet proberen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 15:44

Titanium of echt goud eens dragen.
Veel zilveren oorbellen zijn eigenlijk gecoat en dus niet door en door zilver. Na een tijdje gaat dat laagje eraf, waardoor je contact maakt met het binnenste materiaal (meestal ijzer of iets dergelijks, vaak met nikkel). Waardoor je dus na een tijdje last krijgt van dezelfde oorbellen.

Er bestaan ook oorbellen van een soort plastic, vaak felgekleurd. Misschien is dat een optie?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 16:17

Goud vind ik helaas echt niet mooi en staat mij ook niet. Dat zilver gecoat is wist ik niet.. Plastic oorbellen? Heb je daar een voorbeeld van rebel? Moet ik dan denken aan kinder oorbellen?

BvanhetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:37

Herkenbaar verhaal! Ik heb heel jong mijn eerste gaatjes gekregen, was toen 3 of 4. Een aantal jaar geen problemen gehad tot het mis ging. Eerst alleen zilveren oorbellen en uiteindelijk ging ook goud niet meer. Heb toen heel wat jaren geen oorbellen meer ingehad, ook omdat ik een beetje bang was geworden voor de pijn :') .

Toen kwam ik in de brugklas en zag ik alle vriendinnen leuke oorbellen dragen en tijdens het shoppen leuke oorbellen kopen. Dit wilde ik ook weer en uiteindelijk ben ik in de tweede klas weer heel voorzichtig begonnen met oorbellen. Elke keer goed met Sterilon aan de gang en sindsdien gaat het weer helemaal probleemloos. Kan alle soorten oorbellen weer in.

Heb zelfs sinds begin augustus een tweede gaatje laten schieten, ondanks wederom de angst voor de pijn en ontstekingen, maar tot nu toe echt niks aan de hand :D

De reactie op de oorbellen nu hoeft dus niet voor altijd te zijn, maar kan ook een periode zijn ;)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:37

Glazen oorbellen, die kan je wel via de piercingshop krijgen. Werkt voor mij ook perfect aangezien ik van alles last heb wat in mijn oren komt. Behalve van deze oorbellen.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:38

Yenni schreef:
Goud vind ik helaas echt niet mooi en staat mij ook niet. Dat zilver gecoat is wist ik niet.. Plastic oorbellen? Heb je daar een voorbeeld van rebel? Moet ik dan denken aan kinder oorbellen?

Ik denk dat ze bioplast bedoelt.

https://www.alloverpiercings.nl/bioplas ... 4gQAvD_BwE

Blijf iig af van alcohol/sterilon/dettol. Gebruik eventueel een zeezout oplossing.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:45

Als je wel tegen goud kunt maar het niet mooi vind kan witgoud een optie zijn. En Titanium kan je in alle kleuren van de regenboog laten ioniseren en is voor de meeste mensen met metaal allergieen wel okay.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:56

Judass schreef:
Yenni schreef:

Ik denk dat ze bioplast bedoelt.

https://www.alloverpiercings.nl/bioplas ... 4gQAvD_BwE

Blijf iig af van alcohol/sterilon/dettol. Gebruik eventueel een zeezout oplossing.

Bioplast, bioflex of acryl inderdaad.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:12

Titanium zou idd een optie kunnen zijn

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:20

Als ik modieuze oorbellen indeed, jaren geleden, noemde ik ze binnenkomers want daarna gingen ze uit!
Ik heb al jaren platina oorbellen in en daar heb ik geen last van maar dit is het enige ook dat ik kan dragen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:03

Wat je kan proberen is om ze in t smeren met blanke nagellak. Slijt er wel langzaam af dus eens in de zoveel tijd vervangen. Voor mij werkt het goed. En ik weet dat het voor meer mensen werkt, maar niet voor iedereen. Ik draag wel alleen hangers, die hebben natuurlijk minder huidcontact dan stekers dus weet niet of het dan ook goed gaat :)