overgebleven (malaria) medicijnen, wat kan ik ermee doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

overgebleven (malaria) medicijnen, wat kan ik ermee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 12:44

in mijn kast kwam ik een doos malaria medicijnen tegen, preventief meegenomen op vakantie vorig jaar maar gelukkig niet nodig gehad. ze zijn nog houdbaar tot 2023.
Zijn er initiatieven die zulke ongebruikte medicijnen inzamelen oid? Ik las dat wanneer ik ze terug breng naar de apotheek deze ze als chemisch afval behandeld..
Ik vind het doodzonde om ongebruikte medicijnen voor een ziekte waar zoveel mensen aan overlijden zomaar weg te gooien.. Dus is er een andere optie, of is terugbrengen naar de apotheker niet altijd "weggooien als chemisch afval"?

Ibbel

Re: overgebleven (malaria) medicijnen, wat kan ik ermee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 14:01

Aangezien de bewaarcondities niet gegarandeerd kunnen worden, mag een apotheek ze niet meer uitgeven. Ook mogen ze niet naar ramp- of derdewereldgebieden. Daarvoor worden bijvoorbeeld wél oudere voorraden van apotheken en groothandels gebruikt, omdat dan wel de bewaarcondities gegarandeerd zijn.
Eenmaal uitgegeven medicijnen moeten dus altijd vernietigd worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 14:07

Je kunt ze best doorgeven/verkopen aan mensen die binnen nu en 3 jaar naar malariagebied op reis gaan.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 14:15

Ibbel schreef:
Aangezien de bewaarcondities niet gegarandeerd kunnen worden, mag een apotheek ze niet meer uitgeven. Ook mogen ze niet naar ramp- of derdewereldgebieden. Daarvoor worden bijvoorbeeld wél oudere voorraden van apotheken en groothandels gebruikt, omdat dan wel de bewaarcondities gegarandeerd zijn.
Eenmaal uitgegeven medicijnen moeten dus altijd vernietigd worden.

Dit dus. Verkopen zou ik zeker niet doen. Je kunt ze wel weggeven aan iemand die binnenkort op reis gaat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 14:19

elnienjo schreef:
Je kunt ze best doorgeven/verkopen aan mensen die binnen nu en 3 jaar naar malariagebied op reis gaan.

Ik zou dus never nooit geen tweedehands medicatie gaan gebruiken en al helemaal geen malariapillen.

Terug naar de apotheek en vernietigen is de enige veilige optie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 14:22

verootjoo schreef:
elnienjo schreef:

Ik zou dus never nooit geen tweedehands medicatie gaan gebruiken en al helemaal geen malariapillen.

Terug naar de apotheek en vernietigen is de enige veilige optie.

Volgens mij heb ik mijn malerone gewoon op MP verkocht.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 14:35

Malarone mag niet vrij verkocht worden, kan best dat het bij jou goed gegaan is, maar het is wel illegaal. Vraag me af of je dat moet willen. Dus ook ik zou ze gewoon terugbrengen, tenzij je iemand hebt die je goed kent die ze nog kan gebruiken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 14:45

Lalidan schreef:
Malarone mag niet vrij verkocht worden, kan best dat het bij jou goed gegaan is, maar het is wel illegaal. Vraag me af of je dat moet willen. Dus ook ik zou ze gewoon terugbrengen, tenzij je iemand hebt die je goed kent die ze nog kan gebruiken.

Precies, en die regels zijn niet voor niks. Pas nog iemand heel slecht op gegaan en verward uit een vliegtuig gesprongen. Voorschrijven moet echt zorgvuldig gebeuren.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 15:22

Dat was geen Malarone maar Lariam. Lariam staat erom bekend hallucinaties als bijwerking te kunnen geven. Bij Malarone heb je daar geen last van.

Maar, inderdaad, medicijnen gewoon terugbrengen naar de apotheek en niet doorgeven/doorverkopen

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 15:59

elnienjo schreef:

Dan heb je mazzel gehad. Marktplaats verwijdert normaal gesproken advertenties voor medicijnen en als ze je er vaker op betrappen wordt je account geblokkeerd.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 16:35

dankjewel allemaal. ik denk dat ik ze nog maar even laat liggen dan, ms kom ik voor 2023 nog wel een keer in een gebied waar je ze mee moet nemen of zelfs in moet nemen voor vertrek. zijn gelukkig nog even houdbaar dus nog geen haast maar ik had ze liever weggedaan aan een initiatief die er levens mee kan redden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:55

Ceffyl schreef:
elnienjo schreef:

Dan heb je mazzel gehad. Marktplaats verwijdert normaal gesproken advertenties voor medicijnen en als ze je er vaker op betrappen wordt je account geblokkeerd.

Is al jaren geleden en daarna heb ik geen malerone meer gehad.
Larium is idd rotzooi. Gelukkig had ik die een week op voorhand thuis al uitgeprobeerd zodat de bijwerkingen over waren voor ik op reis ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:03

Hier in wageningen worden ze regelmatig aangeboden op de fb pagina voor studenten.