Tussentijd behandeling van ziekenhuis A naar B omzetten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieffiefi

Tussentijd behandeling van ziekenhuis A naar B omzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 15:43

Help...

Ik ben op dit moment onder behandeling bij ziekenhuis A.
Na een hoop gedoe en fouten van hun kant vandaag besloten dat wij pertinent niet verder gaan met dit ziekenhuis.
Het vertrouwen is er niet meer. Hier is in december 2018 een klachtenfunctionaris bij betrokken geweest.
Gister is een operatie geannuleerd, 45 min na aanvang. Dus de start zou 14.30 uur zijn en om 15.15 uur zijn we naar huis gestuurd.
Kortom, het voelt niet goed meer. We zijn er klaar mee en voelen niets dan frustratie, woede en verdriet richting dit ziekenhuis.

Het is wel zo dat zij erg dure onderzoeken bij mij en manlief gedaan hebben. DNA onderzoek, echo's, bloedtesten etc.

Nu mijn vraag:
Als ik naar een ander ziekenhuis ga, tellen die onderzoeken dan nog wel mee?
Want weer 2 jaar in de medische molen is mij ook wel weer te gek...
Dat zie ik ook echt niet zitten.

Ik zou snappen dat ze een echo/simpele bloedtest even herhalen, maar hele DNA Matches maken lijkt mij niet nodig.
Of ziet een ZKH dat anders?

Vragen als welk ziekenhuis, welke onderzoeken exact etcetera doen er niet toe.
Het is puur en alleen de vraag of ziekenhuis 2 iets doet met deze uitslagen of dat we vanaf 0 kunnen beginnen.

StonedRomy

Re: Tussentijd behandeling van ziekenhuis A naar B omzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:45

Dossier opvragen en meenemen naar nieuw ziekenhuis. Vaak moet je in Nederland wel administratiekosten betalen ( bij mij destijds 50 euro )

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 15:46

StonedRomy, zover was ik idd.
Ik heb zojuist die klachtfunctionaris gemaild dat ik wil dat het dossier opengezet wordt voor ziekenhuis B en ik morgen bel voor afschriften hiervan en de verwijsbrief.

Maar ja, gaat ziekenhuis B dan ook daadwerkelijk die uitslagen gebruiken..

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:46

Alle gegevens staan in je medisch dossier en dat zou je mee moeten kunnen nemen volgens mij.
Ik had het met knie operatie en alle onderzoeken in 1ste ziekenhuis zijn gewoon naar tweede doorgesluisd.

Edit: Tweede ziekenhuis heeft bij mij gewoon de beschikbare info gebruikt inderdaad.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 15:48

Dat klinkt hoopvol Mirranda.. Thanks!
Een paar onderzoeken opnieuw is oke, maar alles... Dat trek ik niet nogmaals..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:51

Als het goed is zal je nieuwe ziekenhuis zo veel mogelijk van de eerdere gegevens gebruiken. Alhankelijk van hoe oud bepaalde dingen zijn zullen ze iets als een bloedonderzoekje of een laatste rontgen foto nog wel eens kunnen herhalen maar MRI beelden, CT-scan beelden, genetisch onderzoek wordt overgenomen.
Als je al weet naar welk ziekenhuis je gaat kun je daar ook aanvragen of zij bij ziekenhuis A alles opvragen, dan kunnen ze namelijk data gegevens ook in het corfmat opvragen dat zij uit kunnen lezen, wat bij MRI beelden bijvoorbeeld wel eens een probleem kan zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:51

Het klinkt alsof het over fertiliteitsonderzoek gaat?

De ervaringen die ik om me heen hoor gebruiken ze een deel van het onderzoek wel, verdiepen ze zich in je dossier en kijken vervolgens welk onderzoek ze opnieuw willen doen. Bij ons was het een doorzendzkh dus andere situatie en daar werden alle uitslagen gebruikt. Je zou eens kunnen bellen met zkh B om te horen, maar ik denk niet dat ze zulk vergevorderd onderzoek opnieuw doen. Als het om wat basisonderzoek zou gaan (even bloedprikken) doen ze dat vaak wel zodat ze de nieuwste informatie hebben.

Je zorgverzekering zou hierin ook nog wat kunnen betekenen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:53

In principe kun je gewoon naar een ander ziekenhuis en kun je de uitslagen (digitaal) meenemen.
Het kan wel zo zijn dat een ander ziekenhuis meer/ander aanvullend onderzoek wil.
Ik zou ook met je zorgverzekering overleggen.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 15:55

@secricible Het is inderdaad fertiliteits
onderzoek.
Dat idee heb ikzelf ook.
@nicketlje, MRi beelden zijn er niet.
Wel echo's van de baarmoeder/eierstokken in diverse stadia van de cyclus, evenals bloeduitslagen met hormoonwaarden etcetera.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 15:57

kamsel schreef:
In principe kun je gewoon naar een ander ziekenhuis en kun je de uitslagen (digitaal) meenemen.
Het kan wel zo zijn dat een ander ziekenhuis meer/ander aanvullend onderzoek wil.
Ik zou ook met je zorgverzekering overleggen.

Ik vraag me af wat mijn ZV hierin nog kan betekenen..
Uiteraard ga ik hun wel bellen om aan te geven dat als er een factuur van 04-09 komt zij deze niet moeten betalen, omdat we naar huis gestuurd zijn.
Dan zal ik het verhaal wel voorleggen, maar zij kunnen niets met deze vertrouwensbreuk.

Als ik daar nog wat mee wil dan wordt het juridisch.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 16:03

Het zal echt van het onderzoek afhangen.
Objectief onderzoek (bloeduitsagen, DNA-onderzoek, gewoon cijfertjes of harde beelden) die niet veranderen in de tijd zullen ze meenemen. Onderzoek dat in de tijd kan veranderen zullen ze, afhankelijk van hoe belangrijk en hoeveel werk, willen herhalen.
Subjectief onderzoek (en dan denk ik aan indirecte dingen, zoals de beschrijving van een echo of een verslag van iets bijvoorbeeld) zullen ze sneller willen herhalen omdat ze nu uit moeten gaan van andermans mening en dat doen ze niet graag. Zeker niet hij een 2nd opinion.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 16:05

Weet niet of je zorgverzekering afspraken heeft gemaakt met bepaalde ziekenhuizen?
Misschien kunnen ze je wel helpen met het beste andere ziekenhuis, of dat b is of misschien wel c..
Hoe snel je daar terecht kunt..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 16:12

Geef bij het nieuwe ziekenhuis aan wat er gedaan is in het eerste ziekenhuis en laat het nieuwe ziekenhuis alle gegevens opvragen. Je zal dan een toestemmingsverklaring moeten tekenen, maar hoeft geen kosten te betalen voor de gegevensoverdracht. Vraag je zelf gegevens op, dan is de kans aanwezig dat je - met name bij onderzoeken met beelden die op cd-rom gebrand moeten worden (hoewel dat steeds minder wordt tegenwoordig) - moet betalen.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 09:22

Zo. Zojuist zowel A als B gesproken. En mijn ZV.
B neemt zeker álles in overweging, dus gevolgde procedures, maar ook uitslagen.
Bloedtestjes zullen nogmaals plaatsvinden. Zaadonderzoek, waterecho's, DNA matches hoeven niet nogmaals.
Zij zullen wel eerst, deels op papier en deels qua onderzoeken hun eigen procedures hiernaast houden.
Als ze wat missen moeten we dat nog doen. Bijvoorbeeld het kijken in de baarmoeder zelf.

Anyhow. We zijn dus zeker niet de afgelopen jaren 'kwijt'.
De arts van ziekenhuis A wilde me zeker nog spreken. Nou. Kom maar op.
Maandag bellen ze me.