B12 tekort en injecties krijgen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:02

Jemig een waarde van 114 goed?? Dat slaat echt werkelijk nergens op.. en behoorlijk link om daar mee door te lopen. Blijft bizar hoe slecht huisartsen op de hoogte zijn...

Ik zou je door laten verwijzen naar een internist (heb je recht op) en dan is het wel nog maar hopen dat je een goede treft natuurlijk... en anders doorverwijzing B12 institute of kliniek..?

Frustrerend hé, moet je overal zo achteraan terwijl je daar geen energie voor hebt -O- sterkte..

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 18:20

Ik slik 1x per week 0,5 mg foliumzuur. Maar hij is al iets aan de hoge kant (24) dus ik ga nu een tijdje niets slikken.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 19:55

Even een heel erg trots momentje vandaag.

Ik ben aan het leren om zelf de injecties te doen. Voor iemand die echt zijn hele leven als panisch voor naalden is/was, best een dingetje.

De afgelopen weken heeft de assistente de naald in mijn been gedaan en ik heb leeg gedrukt.
Maar donderdag en vandaag weer heb ik het helemaal zelf gedaan. *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Dit gaat zoveel vrijheid geven.

Faelynn

Berichten: 3151
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:22

anne_bento schreef:
Jemig een waarde van 114 goed?? Dat slaat echt werkelijk nergens op.. en behoorlijk link om daar mee door te lopen. Blijft bizar hoe slecht huisartsen op de hoogte zijn...

Ik zou je door laten verwijzen naar een internist (heb je recht op) en dan is het wel nog maar hopen dat je een goede treft natuurlijk... en anders doorverwijzing B12 institute of kliniek..?

Frustrerend hé, moet je overal zo achteraan terwijl je daar geen energie voor hebt -O- sterkte..


Ja het werd echt afgedaan als niet zeuren 114 is gewoon goed, als er iets aan de hand is dan moet het wat anders zijn.
Nu heb ik wel een deel van mijn bloeduitslag binnen en de huisarts belde dat ze mij door wouden sturen naar het ziekenhuis ivm te hoge hb waarde, dat is blijkbaar vrij zeldzaam en mensen met mijn klachten hebben normaal juist te lage hb waarde, of normaal, maar zeker niet te hoog. Maar geen idee wat ze daar verder uit willen halen, heb donderdag een afspraak.
Maar heb eens vergeleken met mijn bloeduitslag 1,5 jaar geleden en daar was het het zelfde, ook al wat te hoog, en kwam toen al met de zelfde klachten, dus snap niet zo goed waarom ik nu dan ineens door moet. :')

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:54

Hallo allemaal, ik heb jullie advies nodig.

Ik eet zo goed als veganistisch nu al een jaar of drie en daarvoor was ik ook al 11 jaar vegetarier. Ik heb af en aan wel vitamine B12 bij geslikt, omdat ik weet dat je daar makkelijker en tekort op oploopt als je geen dierlijke producten eet. Ik heb pillen gehad met passieve vorm van B12, maar heb er nu al een tijdje zuigtabletten met methylcobalamine, de actieve vorm. Ik slik ook vitamine D bij in de winter.

Ik merk dat ik de laatste weken/maanden met steeds meer regelmaat me echt duizelig voel. Soms is het alsof de wereld helemaal draait en ik om kan vallen, soms is het gewoon een soort raar licht gevoel in mn hoofd, of iets ertussen in en ik ben ook constant wel moe. Er is weinig aanleiding hiervoor, want ondanks de hele crisis nu ervaar ik niet per se meer stress, eet ik zoals anders en beweeg ik ook zoveel als normaal. Ik denk dus toch aan een vitaminetekort wat zich langzaam opbouwt. ik wil dus graag naar de huisarts voor een bloedtest, maar ik weet dat als je vitamine B12 slikt, ze niet een reëele waarde kunnen meten.

Dus: Weten jullie hoe lang je dus moet stoppen met slikken van tevoren voor een betere inschatting? Een maand of drie? Geldt dit ook voor vitamine D of kun je dat wel gewoon meten terwijl je het slikt?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:07

Ik zou weer een normaal eetpatroon gaan aanmeten met daarbij zuivel, biologisch vlees en vis.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 17:08

Vit D kan je gewoon testen en dan via de formule extra slikken mocht dit nodig zijn.
Voor Vit B12 zal je minimaal 3 maanden, maar kan langer zijn wanneer je een hoge dosis tabletten gebruikt, niet slikken of gebruiken. In elk lijf word de geslikte B12 anders verwerkt, dus een echte termijn is niet te geven.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:54

Heb je geen ijzertekort? Ik herken het een beetje, ik had vorig jaar dezelfde klachten en was daarbij heel snel buiten adem. Kon geen rondje draven of ik was al aan het hijgen.
Mijn lippen waren ook heel grauw...

Ik slik nu af en toe een ijzertablet en dat heeft geholpen.