Eetpatroon, niet afvallen, wel hulp; diëtiste?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Eetpatroon, niet afvallen, wel hulp; diëtiste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 16:26

Eigenlijk geïnspireerd door het 'drastisch eetgewoonten omgooien' topic, maar toch net even anders.

Al een hele tijd ben ik aan het twijfelen over mijn eetpatroon. Krijg ik genoeg binnen? Hoe zorg ik voor variatie? Kan een ander eetpatroon helpen bij mijn ziekte? Wat kan je eten met een beperkt budget? Noem maar op. Er is van alles op internet te vinden over gezond eten, over afvallen, sportvoeding en noem maar op, maar het is allemaal niet wat ik zoek/nodig heb. Ik ben geen hele makkelijke eter en door ziekte heb ik ook vaak de energie niet om te koken. Als ik wel kook, kook ik extra zodat ik porties in de vriezer heb om te eten op slechte dagen, zodat ik niet steeds kant en klaar maaltijden of pizza's eet. Maar het is toch vrij eenzijdig, aan de ene kant door het budget, aan de andere kant door energie en omdat ik niet heel makkelijk ben (hoewel het wel steeds beter gaat). En omdat ik gewoon niet meer wat wat ik kan eten. Ik lust bijvoorbeeld bijna geen vlees, maar ook een aantal groentes die ik echt niet weg krijg. Er is ook een hoop dat ik wél echt lekker vind, maar wat qua budget niet regelmatig gegeten kan worden. Door ziekte kan ik ook maar hele kleine beetjes tegelijk eten, ik moet dus meerdere keren eten, maar heb vrij snel ook weer honger waardoor ik op moet letten dat ik niet ga snacken.

Ik zit eerder richting ondergewicht en ben aan het 'trainen' onder begeleiding. Dit is heel minimaal,omdat ik niet meer aan kan, maar misschien zouden sommige klachten ook nog wel kunnen verminderen door aanpassen van het eten?

Kan ik hiermee naar een dietiste of iets anders? Of moet ik het gewoon op eigen houtje doen? Er staat trouwens nog een bloedonderzoek op de planning, ook vanwege vitamine D wat ik heel slecht aan maak. Ik sta onder controle van de huisarts, daar kan ik het natuurlijk aan vragen, maar die zie ik pas over een paar weken weer.

madeliefw

Re: Eetpatroon, niet afvallen, wel hulp; diëtiste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 18:36

Ja hoor diëtisten helpen ook bij het veranderen van een eetpatroon en bij aankomen op een gezonde manier. En ze kunnen ook vertellen of je genoeg eet of niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 08:53

Dank je wel! Aankomen is niet het doel, gewicht is nu goed, het moet alleen echt niet minder worden. ;) Maar gezond eten en genoeg eten op een manier die ik kan is wel wat ik zoek, inderdaad.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 09:00

Bezoek dan wel een goede:
https://www.natuurdietisten.nl

Reguliere dieetisten adviseren je de gekste dingen..... waar je in de regel niet perse veel gezonder van wordt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 16:41

Wie helpt jou met trainen? Heeft hij/zij geen verstand van voeding?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 16:44

Tiggs schreef:
Wie helpt jou met trainen? Heeft hij/zij geen verstand van voeding?

Mijn fysiotherapeut en artsen. Maar die hebben geen verstand van eten op de manier die ik nodig heb. Wel voor intensief sportende mensen bijvoorbeeld. Ik heb een iets te afwijkend lichaam :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 16:47

Oh dat is wel lastig! Ik zou je artsen om advies vragen wie hier goed in is, want ik denk dat ook niet iedere diëtiste dit kan begeleiden.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:31

Ik denk dat je hiermee prima naar een diëtist kan gaan en misschien kan het boek "Eet als een expert" je een beetje op weg helpen.