Spleet tussen tanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Spleet tussen tanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 10:46

Hoi Bokkers! Ik heb gegoogled maar kom er nog niet uit en heb er totaal geen verstand van. Over 3 weken moet ik weer naar de tandarts, dan ga ik met hen overleggen.

Ik heb zo n 6/7/8 jaar terug een slotjesbeugel gehad. Beetje gedoe toendertijd geweest met de ortho. Deed er weinig aan, liep jarenlang met dat ding en toen mijn vader eiste dat hij er nu eindelijk weleens uitmocht (het schoof steeds op) heeft hij nog extra aangetrokken zodat mijn middelste ondertanden wat hoger staan. Yeah :+
Toen alleen een onderspalkje gekregen.

Maar nu, jaren later begint er een spleet te komen tussen mijn boven voor tanden. Zo stom. Die ortho is toendertijd gestopt. Ik ben naar een andere ortho gestapt die toendertijd de patiënten over heeft genomen maar hij zegt dat hij geen spalkje wil plaatsen omdat tie waarschijnlijk toch losgaat omdat mijn kaken wat scheef op elkaar staan. Conclusie: je moet helemaal opnieuw met een slotjes beugel beginnen. Dat wil ik dus echt niet. Ik weet dat je als je mooi moet zijn, er wat voor over moet hebben maar dit vind ik echt niet leuk. Ik gegoogled, zag een mooie ortho in laren die doorzichtige losse beugels heeft. Dus heb hen even gemaild dus daar wacht ik op af. Maar dat zal best wat kosten en aangezien orthodontie niet meer vergoed wordt boven de 18. Ik las ergens facings langskomen. Zou dat een optie zijn? Spleet is nu nog niet heel breed en als hij zo blijft is het prima maar die ortho zei dat die wel steeds erger gaat worden.

Wat moet ik nu weer. Zo balen dit.

Blue_Monday

Re: Spleet tussen tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:48

Ik heb dat ook. Is normaal zegt mijn huidige tandarts?

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:50

Ik lees even mee. Mijn voortanden staan allemaal iets van elkaar. Het is niet heel erg, de meeste mensen hebben het niet eens door maar ik stoor mijzelf er gewoon aan :Y) Als kind vond ik het al vreselijk, maar volgens de tandarts hoefde ik geen beugel. Ik ben 21 en heb nog steeds geen verstandskiezen, wellicht dat dat nog iets gaat schelen in de ruimte?

Facings zou ik ook graag willen maar omdat ik aardig wat tanden aan wil pakken wordt dat toch best een duur grapje :=

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:57

In mijn klas (maar meer dan 30 jaar geleden) zat een meisje die ook een spleet tussen haar voortanden had. Ze kreeg toen van haar tandarts een elastiekje dat om haar 2 voortanden zat en helemaal naar boven werd geschoven. Na een paar maanden was de spleet weg en kon het elastiekje af. Er was dus geen beugel nodig voor haar omdat het spleetje smal genoeg was en haar andere tanden goed stonden.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:58

Als je het prima vindt zoals het nu is zou ik de tandarts vragen om een retentiebeugel. Ik kon ook geen spalkje, maar in plaats daarvan heb ik een doorzichtig plastic hoesje die precies om mijn tanden past. Die moet ik 's nachts dragen en zorgt ervoor dat mijn tanden niet nog meer verschuiven. Kost ook niet veel geld.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 10:59

Blue_Monday schreef:
Ik heb dat ook. Is normaal zegt mijn huidige tandarts?

Echt?

Ja bij mij zeggen ze: je kaken staan gewoon scheef waardoor je je boventanden naar voren drukt waardoor hij ontstaat.

Ik neig steeds meer naar zo n onzichtbare beugel waar alles rechtgezet wordt. Maar dat is ook een duur grapje. Al staat daar wel dat je echt zo van je spleetjes af bent, en je ziet er niks van, en je hoeft maar 1 x in de 3 maanden op controle.

Storm: dat is ook een idee. Ik ga het eens aan mijn tandarts voorleggen.

Sem. Dat zou helemaal super zijn. Ik ga dat ook eens vragen.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 11:09

Ja, ik weet niet precies meer wat hij exact zei maar het kwam erop neer dat je tand gewoon de makkelijkste weg zoekt, dat het normaal is dat ze verschuiven. Maar ik heb het niet exact onthouden.

Heb even gegoogeld wou t even zeker weten en kwam dit linkje tegen, wel interessant. Hier word t ook goed omschreven.

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aa ... eugel.html

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 11:10

Met een invisalign kunnen ze alleen je scheve tanden oplossen. Wanneer je kaken scheef op elkaar staan, is dit niet altijd op te lossen met invisalign. Dit komt gewoon omdat ze alleen druk kunnen uitoefenen op je tanden en niet op de kaakstand, zoals slotjes kunnen doen met de elastieken.
Ik weet natuurlijk niet in hoeverre je kaken scheef staan, maar je kan natuurlijk altijd een intake doen.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 11:16

ik heb na jaren pubertijd van petjes, (blok) beugels, nekband, en volgens slotjes en mijn ouders zoveel euro's verder nu als dertiger gewoon weer een spleet tussen mijn voortanden en mijn ondergebit staan mijn voortanden zelfs deels weer over elkaar..

Advies tandarts, zowel boven als onder weer slotjes er op voor een tijdsbestek van een half jaar tot een jaar, want anders wordt het alleen maar erger.. tja.. ik begin er (voorlopig?) niet aan

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:05

Mijn kaken staan ook scheef maar heb boven ook gewoon een spalkje gekregen, zit er nu alweer 5 jaar in en zit nog prima. Pure onzin dus wat je tandarts zegt...

Als je je er echt aan ergert zou ik toch voor een beugel gaan. En toch dat spalkje eisen!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:07

Spalkje kan helaas niet altijd. Ik bijt bijvoorbeeld te diep in waardoor ik het spalkje boven met mijn
ondertanden los bijt. Dan kan dus zo'n plastic hoesje voor de nacht ideaal zijn. Zelfde idee, andere manier

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:19

Invisalign kan alleen je tanden recht naast elkaar zetten, het zal niks aan de stand van de kaken veranderen. Daarbij is het een stuk duurder én ik zie 'm bij mensen altijd zitten.
Je kan ook voor keramische slotjes gaan, dat is iets minder zichtbaar. Het traject gaat ook veel sneller met slotjes.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:23

Hier hetzelfde verhaal, als kind erg scheve tanden, een jaar blokjes gekregen, en erna een losse beugel (ondanks duidelijk aangeven dat ik géén losse beugel wilde, liever nog 2 jaar blokjes dan een maand een losse beugel, tandarts wilde niet luisteren en kwam toch af met een losse beugel. Ik slaap erg onrustig met als gevolg dat dat ding nooit de ganse nacht in mijn mond bleef. Ik werd op school al gepest dus durfde het overdag niet indoen naar school.)
Gevolg, opnieuw scheve tanden. Enige dat helpt is eigenlijk een draadje achter de tanden om te voorkomen dat ze opnieuw schuiven (moest ik gekregen hebben na de losse beugel maar tandarts wilde niet ... ).
Ik zou een tweede mening gaan vragen misschien is het wel op te lossen of te beperken met een draadje.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:40

Hier ook jaren lang een blokjesbeugel gehad. Helemaal trots op mijn mega rechte tanden. Helaas het bovenste spalkje er steeds afgebeten (en dus verwijdert). Maar ook ik heb weer een spleetje tussen mn voortanden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:46

Ik heb invisalign gehad, met heel goed resultaat. Moest wel om de 6 weken op controle en het kostenplaatje was zeker niet min. Maar alsnog goedkoper dan facings, want die moet je om de 10-15 jaar vervangen.

edit: ik zal levenslang een nachtbeugel (bitje) dragen).

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:55

poes schreef:
Iik zal levenslang een nachtbeugel (bitje) dragen).

Dat zei de tandarts ook tegen mij, maar na een paar jaar ben ik gestopt. Tanden zijn niet meer verschoven. Inmiddels al 25 jaar geleden dus ze zullen ook wel zo blijven staan...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:56

ik ga het er niet op wagen, heb hier een fortuin aan uitgegeven en meer dan 3 jaar gebeugeld.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:58

poes schreef:
ik ga het er niet op wagen, heb hier een fortuin aan uitgegeven en meer dan 3 jaar gebeugeld.

Snap ik helemaal. Moet je ook niet willen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:19

Hier een spleet gehad, maar door het doorknippen van het lipbandje is die niet meer terug gekomen. Ze staan wel ietsjes van elkaar af, maar daar stoor ik me echt niet aan.

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:26

Klein beetje naast je beugel vraag: vraag even na of logopedie (OMFT) een optie is. Wanneer na het dragen van de beugel de tanden weer terug in oude positie schuiven, is er waarschijnlijk sprake van afwijkend slikken. De tong duwt dan de tanden weer aan de kant. Zou zonde zijn om opnieuw te beugelen en na enkele jaren opnieuw schuivende tanden. Een logopedist kan je helpen met het aanleren van de goede positie, zo heb je na het beugelen zo lang mogelijk voordeel van de tandenstand op dat moment. Voor vragen eventueel PB.

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:47

In mijn pubertijd (35 jr geleden) een blokjesbeugel gehad, maar een half jaar na het verwijderen ontstond bij mij weer een spleetje. En dat is met de jaren alleen maar erger geworden.

Het is 1 van de 7 schoonheden, ik laat het lekker zo. ;)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 19:42

poes schreef:
Ik heb invisalign gehad, met heel goed resultaat. Moest wel om de 6 weken op controle en het kostenplaatje was zeker niet min. Maar alsnog goedkoper dan facings, want die moet je om de 10-15 jaar vervangen.

edit: ik zal levenslang een nachtbeugel (bitje) dragen).

Mag ik vragen wat jij ongeveer kwijt was en hoe lang je behandeling heeft geduurd?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 19:44

3,5 jaar en 6000 voor invisalign. Met alle bijkomend onderhoud en zo was ik 10K kwijt.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 20:00

sjouks schreef:
Klein beetje naast je beugel vraag: vraag even na of logopedie (OMFT) een optie is. Wanneer na het dragen van de beugel de tanden weer terug in oude positie schuiven, is er waarschijnlijk sprake van afwijkend slikken. De tong duwt dan de tanden weer aan de kant. Zou zonde zijn om opnieuw te beugelen en na enkele jaren opnieuw schuivende tanden. Een logopedist kan je helpen met het aanleren van de goede positie, zo heb je na het beugelen zo lang mogelijk voordeel van de tandenstand op dat moment. Voor vragen eventueel PB.

Dit wilde ik ook reageren, ben er zeker van dat het geen functioneel probleem is. Anders neem je nu een beugel en zit je over 10 jaar weer met hetzelfde probleem.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 20:03

Poes: dat is wel echt enorm lang zeg. Pfoe. Dat geld heb ik er echt niet voor over eigenlijk. Ik wil alleen mijn spleetje maar weg ;)

Logopedie zou ik eens naar kunnen informeren. Ik vrees dat het gewoon aan mijn kaak ligt. Toen een heel gedoe geweest met de ortho en die heeft het lekker slordig afgemaakt omdat hij zei dat ik eigenlijk nog niet klaar was.