Wie heeft er ervaringen met een kniebrace?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Briiet

Wie heeft er ervaringen met een kniebrace?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 18:52

Een aantal weken terug ben ik van mijn haflinger gevallen en heb ik een breukje in mijn tiblia platau ( als ik het goed heb geschreven)

Woensdag heb ik een brace aangemeten gekregen en mag hem weer wat belasten.

Nu is mijn vraag rijden jullie met de brace en hebben jullie hem onder of boven de rijbroek?

En wat voor broeken dragen jullie want hij past bij mij onder weinig broeken.
Deze heb ik

Afbeelding

prugelpiet

Re: Wie heeft er ervaringen met een kniebrace?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 18:53

Ik zie mensen met een soortgelijke brace deze eingelijk altijd over de broek dragen. Hoe dat met rijden zit weet ik niet

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 18:54

Als je je knie net weer iets mag belasten ga je toch niet alweer op je paard zitten :?

Antwoord op je vraag; direct op de huid is het beste en anders over een strakke legging oid.

En pas gaan rijden als je dat ding niet meer nodig hebt.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 19:01

Niet gaan rijden totdat de breuk genezen is. Heel vervelend om te moeten wachten maar wel beter. Je slaat jezelf voor de kop als het niet goed geneest en je daardoor nog langer uit de running bent.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 19:02

Mijn moeder heeft zon brace gehad en daarmee 2x gereden maar dat kan ik je zeker niet aanraden :n naast dat je je zadel beschadigt is het ook slecht voor je brace.

Mijn advies dus nog even niet rijden als je dat alleen met deze brace kan.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 19:02

zo een heb ik ook. hij kan eigenlijk alleen over strakker zittende broeken en of leggingen/ pantys anders krijg je last van de vouwen in de stof.
met deze brace kun je trouwens niet paardrijden. daar is hij niet voor gemaakt.

deze brace is gemaakt voor over de broek btw.

DewiFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 19:07

Hier ook met brace gereden. Altijd over mijn broek gedragen. Anders paste het niet.
Ik reed eigenlijk met alle soorten broeken er onder. Niet specifiek een dunne broek.
Zowel mee dressuur gereden, gesprongen als eventingwedstrijden mee gestart.
Mijn PB box staat altijd open voor vragen :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 19:09

Ik heb geen breuk gehad, wel een botkneuzing op die plek icm ander knie letsel. Ik ben pas weer gaan rijden toen ik pijnvrij was. Ik zou met deze brace niet op een paard gaan zitten.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 19:18

Ga nu ook nog niet gelijk paardrijden maar na 5 weken begint het wel te kriebelen.
Wou mischien over een week of 2 gewoon een rondje uitstappen want ze word gereden door een kennis.
Mocht de knie anders nu voor 50 % belasten maar omdat het vocht zo in de weg zat kon ik hem niet echt goed bewegen. Ben al zo blij dat ze het vocht eruit gehaald hebben en ik hem weer gewoon kan buigen.

Het is ook niet echt een breukje maar een scheurtje. Maar dat noemden ze in het zieken huis een breukje. Maar dan nog moet er voorzichtig mee zijn. Ook omdat het mij geen pijn doet.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 19:21

maar deze brace is niet om mee te rijden ivm dat ding aan de binnenzijde van je knie.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 08:54

Een scheurtje ís een fractuur. En scheurtjes kunnen uitscheuren als er belasting op komt te staan. Je knie wordt op een paard nogal scheef belast, of je nu alleen uitstapt of meer doet (alleen de houding al, zelfs zonder beugels, is een draaiing in je knie). Ik kan met niet voorstellen dat je orthopeed daar akkoord mee is.
Juist als het geen pijn doet, zou ik er voorzichtig mee zijn omdat je het signaal van je lichaam mist. Als het nu pijn gaat doen, ben je hoogstwaarschijnlijk te laat.

Ik heb zelf destijds juist wijdere broeken gekocht die er wel gewoon overheen gingen, vond het niks dat ding over mijn broek te hebben. Charmant ziet het er hoe dan ook toch niet uit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:06

Tibiaplateau fractuur en na 5 weken mogen belasten en buigen. De medische wetenschap gaat snel. :oo ik heb 12 weken onbelast van lies tot tenen in het gips gezeten. Daarna nog 2 maanden met brace voorzichtig iets gaan belasten en pas na een half jaar weer soort van een beetje mogen doen en rijden. En dat vanwege een minischeurtje van 2 cm

Ik had en heb een ander soort brace, die moet op de huid, maar soms bij dunne broek erover als nodig.
https://nl.thuasne.com/nl/genu-ligaflexr-open de voorloper van deze. Hier zit een extra laagje stof over de scharnieren en knieschijf

Maar rijden met een brace nooit gedaan. Alleen al het scharnier belemmert het, en op en afstappen is funest ivm druk en scheve belasting.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:15

De brace draag je het beste op je huid of op een strakke legging. Een spijkerbroek kan enorm gaan schuren. De mijne was iets anders (in dit geval niet voor tibiaplateaufractuur), maar ik had hem zo om:

Afbeelding

Heeft je gipsmeester dit ook niet uitgelegd trouwens?

Hylkje schreef:
Ga nu ook nog niet gelijk paardrijden maar na 5 weken begint het wel te kriebelen.
Wou mischien over een week of 2 gewoon een rondje uitstappen want ze word gereden door een kennis.
Mocht de knie anders nu voor 50 % belasten maar omdat het vocht zo in de weg zat kon ik hem niet echt goed bewegen. Ben al zo blij dat ze het vocht eruit gehaald hebben en ik hem weer gewoon kan buigen.

Het is ook niet echt een breukje maar een scheurtje. Maar dat noemden ze in het zieken huis een breukje. Maar dan nog moet er voorzichtig mee zijn. Ook omdat het mij geen pijn doet.

Dat het kriebelt wil niet zeggen dat het verstandig is :x Onderschat een tibiaplateaufractuur echt niet, want als die niet lekker geneest heb je daar je leven lang nog last van met het buigen (en kracht zetten) op je knie. Been there, done that...

Sowieso zou ik met zo'n brace niet gaan rijden. Je hele zadel trek je kapot als je je knie aanlegt op de wrong. Ze zijn er natuurlijk ook niet voor gemaakt om mee te sporten, maar juist om je actieve rust te gunnen.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 10:36

Gipsmeester zei er zijn hele mooie wijde broeken te koop tegen woordig. En bij die uispraak had ik wel door dat hij op de huid moest gedragen.

Loop nu gewoon met 1 kruk en de brace om. Omdat hij geen pijn doet ben ik wel bang dat ik hem te snel ga overbelasten. Omdat orthopeed zei tot de pijn grens zei de gips meester daarom nou dat voel je wel als je te ver gaat. Nou zo ver wil ik het niet laten komen
Orthopeed zei wel dat deze fractuur mooi is voor de langere termijn dat ik hier geen last van hou en dat hoop ik zo.
Heb zitten googlen op zon fractuur en de meesten wat ik lees blijven er last van houden.

Heb nu 2 verschillende orthopeed gehad en 2 verschillende adviezen, hou het maar beetje in in midden. Had ook verwacht bij het eerste bezoek dat we in het gips kwamen.
Op foto's was ook niks te zien toen advies rustig belasten, mri gehad telefoontje week onbelast daarna weer belasten. En nu mag ik belasten tot pijn grens |o soms denk ik wel dat ik meer aan mijn fysio heb dan aan de orthopeeden >;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 11:14

Ik heb soort gelijk gehad voor een overrekte knieband en een gescheurde kruisband (en een botkneuzing). Onder mijn broeken paste hij niet. Dus ik deed hem over de meeste broeken. Ik heb toen veel rijbroeken gedragen omdat die het mooist er onder zaten.

Rijden met zo'n ding? Ik was al blij als ik 5 minuten kon stappen met mijn peesblessure merrie.
Wel heb ik veel gemend, pootje vaak omhoog op het voorbord ;) .

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 11:45

alicelover rijd er mee, misschien kun dr info vragen

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:22

Ik heb ook zo'n brace gehad na een knie-operatie vanwege een gescheurde kruisband. Heb geen paard gereden, dus daarover kan ik je niet adviseren (behalve dat ik het ook eerder af zou raden tot je weer zonder brace aan de slag mag). Qua kleding heb ik vooral maillots eronder gedragen icm jurkjes. Een strakke leggings zou ook nog kunnen. Spijkerbroeken vond ik zeer onprettig ivm de littekens, dus die heb ik lange tijd niet gedragen. Met wat zwarts eronder valt de brace in ieder geval minder op.

Beterschap!

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 15:16

Hoi, aan beide knieën een tibulafractuur gehad, dus echt een breuk in het plateau.

Mijn advies: niet rijden, anders heb je misschien mijn pech en kan je telkens na 3 kwartier rijden 5 min zonder beugels omdat je anders de wandeling niet uitkrijgt en een ijslander koopt omdat draven niet meer zo vlot gaat

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:56

Ik heb ook een kniebrace gehad, nadat ik mijn knieschijf uit de kom had gehad. Ik voelde niks meer toen ik de brace omhad, maar zodra ik te veel deed kreeg ik last. (is natuurlijk wel een heel ander geval: knieschijf uit de kom of een breuk/scheur)
Ik zou persoonlijk ook niet gaan rijden.

Ik droeg mijn brace onder mijn broek, had wijde sportbroeken aan. Over mijn broek zat niet fijn.

Beterschap!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 23:04

Hier ervaring met een tibia plateau fractuur. Wees alsjeblieft voorzichtig met revalideren want het is een breuk waar je levenslang pijn van kunt hebben. Neem genoeg rust. Paardrijden hoort daar echt niet bij.
Hadden ze trouwens gezegd dat je het volledig mocht belasten? Ik mocht namelijk de eerste 3 maanden alleen onbelast bewegen (dus geen kracht alleen mobiliseren), daarna 20 kg belasten, toen 40 en toen pas volledig. 4 maanden na m'n breuk kon ik weer een pasje los zetten. Echt lopen heeft nog een paar maanden gekost.

Brace heb ik gehad vanaf het begin, ik droeg m'n broek er altijd onder, want eroverheen paste echt niets.

Ik ben overigens uiteindelijk pijn vrij, maar veel mensen waarbij dit niet het geval is.