Krachttraining/powerlifting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

linoleum

Krachttraining/powerlifting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 16:40

Op Bokt zijn al verscheidene topics over sporten in de sportschool, maar nog geen enkele specifiek over krachttraining/powerlifting. Ik, en ik weet ook anderen, willen dit wel graag. Dus bij deze!

Voor alles over wat je doet aan fanatieke krachttraining/powerlifting, tips voor elkaar, wedstrijden en dergelijke.

Ga je naar groepslessen zoals crossfit, body pump/spinning of richt je je vooral op cardio? Daarvoor kan je terecht in het sportschool topic!

Ik ben zelf sinds maart fanatiek aan het trainen in de sportschool. Inmiddels probeer ik vier keer per week te gaan en richt ik me op het laten groeien van mijn spieren. Heerlijk om die progressie te zien en mijn lichaam te zien veranderen.
Laatst bijgewerkt door linoleum op 17-08-19 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanlicht

Re: Krachttraining/powerlifting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 16:41

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 16:42

Maar daar wordt ook heel veel gesproken over andere takken van sport, ik weet dat er naast mij meerderen zijn die graag een topic specifiek voor krachttraining/powerlifting hebben zonder de rest te moeten filteren.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 16:45

Ja leuk! :D Met linoleum eens, in andere topics gaat het vaak over groepslessen, Crossfit etc.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 16:52

Eulogy, jij hebt morgen eerste wedstrijd toch?! Al zenuwachtig?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 16:54

Ik lees ook mee! Ben in afwachting van een nieuw schema! :D

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 16:55

Ja _O- Zit al de hele dag in paniek dat ik te zwaar ben morgenochtend, of dat ik gewoon ineens niet meer kan squatten of zo morgen :') Maar komt vast goed, heb er ook heel veel zin in!

M'n doel, voor mezelf, is 270+ en ik denk dat ik dat wel haal :) Hopelijk!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 16:59

Spannend!!! Maar je hebt je goed voorbereid en meer kan je niet doen!

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 17:24

Succes Eulogy! Het komt vast goed, jij kunt dit!

En wat fijn dat er een krachttraining/powerlift topic is geboren. De anderen worden al snel heel allround, bedankt voor het aanmaken Linoleum.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 17:44

Ik doe ook al een aantal jaren flinke krachttraining. Ik richt op mobiliteit en houding verbetering, maar ook op hypertrofie. Heb een bikini wedstrijd willen meedoen, maar vond mijn school belangrijker. Daarnaast zag ik hoeveel schade het bracht aan het lichaam bij vrienden van mij die wedstrijden deden, dat ik mezelf echt ben gaan afvragen of ik dit mijn lichaam wil aan doen. Alleen om aan mezelf te bewijzen dat (ik) het kan. Dus met meer zelfrespect en gezonde grenzen probeer ik niet geobsedeerd te trainen :j

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 18:18

Desty, begrijpelijke keuze! Ik heb het van redelijk dichtbij gevolgd bij Eulogy vorig jaar. Vind het ontzettend knap van haar, want mannn wat moet je daar een gigantische commitment voor hebben. Maar zou het zelf niet willen. Dan nog eerder een powerlifting wedstrijd!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:21

Ja heb ook echt heel veel respect voor de mensen die het wel doen! Ben wel benieuwd naar je shape vandaag Eulogy :D . Welke wedstrijd heb je meegedaan en in welke klasse?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:51

M'n wedstrijd morgen is powerlifting Desty! Dus m'n shape vandaag is niet veel bijzonders _O-

Vorig jaar Bikini Short gedaan, ik woon in de UK en de federaties hier zijn wat anders geloof ik. Was vorig jaar in mei, PCA op Bodypower :) Zal even zoeken of ik een foto heb.

Bikini zou ik toch ook niet meer doen trouwens. Het is echt zo'n 100% commitment. Gaaf om ooit gedaan te hebben maar een 2e keer hoeft van mij niet.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 19:21

Eulogy schreef:
M'n wedstrijd morgen is powerlifting Desty! Dus m'n shape vandaag is niet veel bijzonders _O-

Vorig jaar Bikini Short gedaan, ik woon in de UK en de federaties hier zijn wat anders geloof ik. Was vorig jaar in mei, PCA op Bodypower :) Zal even zoeken of ik een foto heb.

Bikini zou ik toch ook niet meer doen trouwens. Het is echt zo'n 100% commitment. Gaaf om ooit gedaan te hebben maar een 2e keer hoeft van mij niet.

Ik weet niet wat ik heb vandaag... Duidelijk toe aan weekend :+ . Heeeel veel succes! Goed eten en focus :D .

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 09:35

Tot nu toe nog weinig interesse :') maar ik doe nog een poging.

Hoe gaat het hier?!

Ik gisteren lekker gesport. Gelukkig met airco in de sportschool, was heel prima te doen.

Merk dat ik het lastig vind om mijn squats diep genoeg te maken. Ik dacht dat goed ging, maar gisteren andersom gestaan dat ik mezelf in de spiegel zag. Maar m’n billen zijn duidelijk niet gelijk of lager dan m’n knieën. Is dit een houding dingetje om aan te passen?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:40

Hmm, lukt het met alleen je lichaamsgewicht wel? Lastig te zeggen zonder filmpje oid. Ik heb ook moeite met parallel of lager dan parallel, ik moet vooral heeeeel goed opwarmen. Bij mij zit het in m'n heupen die te "strak" voelen als ik niet goed opwarm, maar weet niet of dat logisch is met jouw hypermobiliteit? Als je je voeten wat verder uit elkaar zet en je tenen wat naar buiten draait is het vaak ook makkelijker trouwens :j

Mijn nieuwe trainingsblok gaat heel lekker, gister 4x4 deadlifts @83% (102.5kg) en voelde goed! :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:41

Nu ik de switch heb gemaakt naar echt pure krachttraining denk ik dat ik hier ook wel pas :D kom van crossfit maar na eerst een zwangerschap, toen een bevalling en toen ik weer lekker bezig was een gebroken voet kon ik me niet meer opladen weer bij 0 te beginnen, heb mijn abbo laten omzetten naar puur sportschool inclusief een schema.

Vind het huidige schema nog wat mat, maar volgens trainer was het wel even verstandig hier te beginnen, even weer motivatie opbouwen en kijken wat ik leuk vind dus train nu braaf 2x in de week met dat schema en probeer dan nog 1x per week thuis te rommelen met kettlebells of te gaan zwemmen oid. Volgende keer iig aangeven dat ik 2x 10min warming up en cooling down te lang vind :')

Linoleum, je heupen moeten gelijk met je knie he, niet de onderkant van je bil. Vaak is het een gebrek aan mobiliteit, benen wijd genoeg, tenen naar voren en bovenlijf recht houden. Wat voor mij goed hielp was een medicine ball onder je kont leggen, en dan met je gezicht zo dicht mogelijk tegen de muur squatten en steeds iets dichterbij schuiven en zo je lijf oprekken. Eventueel kan kleine plates onder je hakken leggen soms ook werken maar dat is wel het probleem omzeilen natuurlijk.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:45

Hier squatten we met een bankje om te leren hoe diep je moet gaan

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 09:52

Bedankt voor de reacties! Heb gisteren inderdaad plates onder m’n hakken gelegd, dat hielp wel, maar wil gewoon zonder doen. Volgende keer van te voren maar beter rekken zonder gewicht. Hopelijk helpt dat. En kan zaterdag trainer wel even vragen mee te kijken, dan is het toch heel rustig als ik er ben.

Secricible, leuk dat je meepraat! Ik vind je kennis altijd erg fijn! En na dat eerste schema, wordt het vanzelf beter. Ik vond het ook daarna pas weer leuker worden. Maar het was wel verstandig om even met saai standaard programma te beginnen.

Eulogy, fijn dat weer zo lekker gaat na je wedstrijd. Wanneer heb je je volgende wedstrijd?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:56

6 oktober, dus over 5,5 week alweer :) Dit blok is nu 4 weken zonder deload (dus nu halverwege week 2), daarna een weekje op vakantie en daarna een taper/deload voor m'n wedstrijd. Heb er heel veel zin in.

Bij mij is het inderdaad mobiliteit, dus ook veel mobiliteitsoefeningen gedaan en gaat al een stuk beter.

Welkom Sec!

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:03

Thnx voor het doorsturen Linoleum, ik meld me ook!
In 2018 ben ik 10kg afgevallen en sindsdien hang ik regelmatig aan de gewichten. :)
Ik ben in juni verhuisd naar een hardcore gym waar er heel veel hardcore bodybuilders rondlopen, dus motivatie genoeg!
Ik ga normaal zo'n 5 dagen in de week naar de gym, waar ik 2x legs, 2x armen en 1x cardio/hiit doe. Maar nu met de zomervakantie is het best lastig om je daar aan te houden. O:)
Mijn records zijn: 40kg squat, 55kg deadlift en 45kg hipthrust, ik weeg zelf 67 kg. Vind het vooral met squats lastig om hoger te gaan!
Door een whiplash is mijn bovenlichaam wat lastiger te trainen, daar focus ik me vooral op de vleugels, want het schijnt dat dat helpt bij nekklachten wanneer die spieren beter ontwikkeld zijn.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:07

Welkom! :D

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 15:42

Topsylover, leuk dat je je hier meldt! En lekker fanatiek schema. Herken het heel goed dat je minder gaat dan je wilt :') hele nette gewichten toch ook? Al snap ik de frustratie wel als je er geen/weinig vooruitgang in merkt.

Ik zit te twijfelen om vanavond ook nog te gaan. Meestal resulteert dat in ook daadwerkelijk gaan. Hele dag in overleg en dus veel zitten in te koude vergaderzalen en pauzes overslaan. Beetje beweging is dan wel lekker.

b000tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:49

Oeh leuk jullie allemaal zo te horen over kracht training. Ik ben een tijdje heel fanatiek geweest toen gestopt, weer fanatiek, gestopt door drukte, en nu weer fanatiek begonnen.
Ik merk dat ik nog steeds best wel wat kracht heb, maar dat niet altijd eruit krijg, of concessies doe, van vooruit je bent net begonnen of doe die laatste rep nu maar niet, vorige keer kreeg je last.
Loop nu alleen tegen het probleem aan dat mijn hamstring het niet bij kunnen houden, die zijn sowieso van anderen sporten kort geworden, maar ik krijg zo veel spier pijn na squatten en deadliften erin, dat ga nu met een coach aan pakken, maar ik maak mijn squads juist te diep waardoor ik mijn hamstring echt vermoord en de rest daarbij weer niet genoeg aanspreek

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 15:59

Oftewel, squatten is gewoon een schijtoefening :')

Wel lastig met je hamstrings. Het is ook zo’n spiergroep die bij mij eigenlijk te weinig aandacht krijgt. Maar ik heb er gelukkig dan geen last van.