Ervaringen port a cath gezocht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Ervaringen port a cath gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 13:58

Bij deze...
Wie heeft er een pac en hoe bevalt dit?
Ik twijfel al een hele tijd dit te opperen maar officieel was er geen hard bewezen indicatie om deze te kunnen plaatsen.
Nu is dat bewijs er wel denk ik en ik moet 2x per week prikken wat ook niet meer anders gaat worden.
Dat is nu helaas duidelijk.
Nu wil ik al langer een pac maar ik twijfel zo.
Mijn twijfel zit in of ik geen hinder ga ondervinden van de pac, of het me niet zeer gaat doen en het risico op afstoten bijvoorbeeld.
Hij zal dan de maximale tijd blijven zitten, tot hij vervangen moet worden.
Ik heb nog niet geopperd bij mijn arts maar ik denk dat ik dat nu wel ga doen.
Nee heb je ja kun je krijgen.
Maar daarvoor wil ik eerst graag wat ervaringen lezen.
Op internet lees je vaak de negatieve kanten denk ik, en de positieve zie je minder vaak voorbij komen gok ik omdat t ding er gewoon goed zit. :+

Wie heeft er zo’n ding en zegt halleluja wat een uitvinding? :)

Matheno

Re: Ervaringen port a cath gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:59

Mijn broer had zoiets in zijn buikwand toen hij moest dialyseren, maar hij vond het erg naar voelen en kreeg uiteindelijk ook een hele nare buikwand ontsteking.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:19

Quera heeft er ook eentje hier op bokt.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:26

Ik zeg halleluja *\o/*

Bij mij zit hij tussen borst en schouderblad en kan gewoon alles doen. Douchen,zwemmen enz geen probleem.
Ik smeer voor hij aangeprikt wordt met een soort emlazalf en voel het aanprikken dus niet.
Mocht je foto’s willen zien dan hoor ik t wel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 18:47

Haha bokts meest bekende pac eigenaar meld zich! :D
Ik ga vanavond even verder lezen!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 19:20

Ik heb er een gehad maar mijn ervaring was minder goed; er kon vaak geen bloed uit getrokken worden en na de chemo of het doorspuiten had ik standaard ontzettend last van mijn schouder.
Ze hebben de eerste keer wel een scan met contrastvloeistof gedaan, daar konden ze niets op vinden maar bij verwijdering na de chemo's etc bleek het slangetje goed lek te zijn. :x

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:15

lor1_1984 schreef:
Ik heb er een gehad maar mijn ervaring was minder goed; er kon vaak geen bloed uit getrokken worden en na de chemo of het doorspuiten had ik standaard ontzettend last van mijn schouder.
Ze hebben de eerste keer wel een scan met contrastvloeistof gedaan, daar konden ze niets op vinden maar bij verwijdering na de chemo's etc bleek het slangetje goed lek te zijn. :x

Ik heb het geluk dat bloed afnemen bij mij (nog) wel lukt. Maar een pac is eigenlijk alleen voor inspuiten bedoeld en niet bloed afnemen. Dat is puur geluk als dat keer op keer zou lukken.

Wel slecht dat ze niet eerder goed checkte. Bij ons is schouderpijn een indicatie om chemo te stoppen bij een picc line of pac.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 23:04

Bij mij trokken ze er bloed uit om te controleren of er goed aangeprikt was. :)

Miray

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 23:56

Lor1_1984, trokken ze elke keer bloed nadat er geprikt was? Ik prik mijzelf aan, om te checken of hij goed zit spuit ik nacl doorheen. Als dat zonder weerstand lukt en ik proef het, weet ik dat ie goed zit.

Hier sinds kort een pac. Bij mij zal hij de maximale tijd blijven zitten en hierna vervangen worden voor een nieuwe. Ik krijg voeding via de pac, dus voor mij een blijvend iets helaas. Hoewel ik er zwaar op tegen was, moet ik eerlijk bekennen dat het mee valt. Het accepteren is echter een ander verhaal. Ik prik aan, haal de naald eruit. Aankoppelen, afkoppelen, voeding maken ect alles kan ik zonder hulp van thuiszorg. Het aanprikken voel ik met verdovingszalf niets van. Ook een keer geprikt zonder zalf en dit is goed te doen, al ligt mijn pijngrens erg hoog. Wel merk ik als de naald erin zit ik wat minder prettig kan liggen in bed. Ik ben een zijligger en een ruwe draaier, dan is het wat gevoelig. Nou kan het bij mij misschien wat gevoeliger zijn omdat ie er krap 8 weken in zit en het ook litteken ligt te klieren. Ik heb in het begin last gehad van het draadje waar de pac aan gekoppeld zit. Deze voelde ik continu zitten. Nu ik er wat meer aan gewend ben, heb ik er geen last meer van. De eerste paar weken was flink afzien. Zowel lichamelijk als geestelijk. Deels omdat ik 2 weken ik training moest. Heel het gebeuren moet super steriel gebeuren en alle handelingen moest ik mijzelf aanleren.Tijdens de training moest ik elke dag aanprikken om het onder de knie te krijgen. Nu prik ik 2 keer in de week aan en dat is goed te doen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 07:50

Het draaien heb ik in het begin ook last van gehad. Daar voel ik nu niets meer van. Mijne zit overigens nu 4 maanden.

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 07:54

Ik ben oncologieverpleegkundige en zie ze dagelijks. Heb zelden iemand gezien die er spijt van had. Het is echt aan te raden wat mij betreft.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 12:38

Matheno was dat wel een pac?
Fijn dat pac het zo goed doet quera en de rest wat positief!
Mentaal maakt voor mij weinig uit, ik prik nu ook infuus zonodig dus de pac zal een gevalletje oh dit is makkelijk zijn.
Nu begeeft mijn duim het, later terug. :+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:42

Mijn moeder heeft een gehad tijdens de chemo periode (ruim anderhalf jaar) en was er erg blij mee. Verder heeft ze er geen problemen van ondervonden alleen maar voordelen. Nu is ze ook niet makkelijk te prikken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 21:14

Ok na een hele hoop chaos heb ik de laptop opgestart.
Ik heb een polsblessure en ik moet van de handtherapeut dus anders leren omgaan met dingen doen, dus typen op een telefoon is eigenlijk uit den boze.
Probeer het stug af te leren en dat lukt aardig, al heb ik dit topic verwaardloost, maar hee ze zeggen het staat er voor eeuwig toch?! :D

Femjo, dat van draaien met PAC aangesloten hoorde ik ook van een vriend.
Ook dat hij zijn arm wat minder fijn kon bewegen als er een naald in zit.
Wat ik me ook afvraag, als zo'n ding zo lang zit, gaat er dan geen littekenweefsel komen waardoor prikken zeer gaat doen?
Ik prik nu dus als ik prik onverdoofd, maar ik prik met dikke infuusnaalden altijd in mijn elleboog omdat dat dunnere huid is bijvoorbeeld, ik weet wel wat zeer doet en wat niet inmiddels.
Krijg jij trouwens al je PAC materiaal vergoed?
Een aansluitslangetje voor een PAC is al 7,50 zag ik op internet, heb je de pleisters niet meegeteld!! :oo
Als ik dat zelf mag betalen a 2x per week word het wel een dingetje zeg maar.

Wat ik wel jammer vind om te lezen is dat bloed afnemen via de PAC niet altijd gaat.
Dat lijkt me juist zo fijn, ik hou niet van geprik.

En Quera, ik ben superblij voor je dat de PAC het zo goed doet, het prikken was zo'n drama.
Ik was heel hard aan het duimen dat je lichaam dat ding accepteerde en hij er niet weer uit moest, want dat maakt het allemaal wel fors stukken pijnlijker en onaangenamer.

Nu afwachten, ik wacht op een second opinion bij een andere internist.
Als dat goed gaat, en het klikt met die arts wil ik het eens opperen.
De zorgverzekeraar zegt dat de arts bepaald of het nodig is, nou ik heb zoiets van ik ben nog niet eens 30, en ik heb nu al littekentjes en ik vind dat gewoon echt niet leuk..
Daarbij vind ik dat opletten of ik genoeg gedronken heb, omdat ik anders slecht te prikken ben dus helemaal niet fijn.
Bij mij kan een naald perfect in een vat zitten en er nog niks uit komen, bij een test kregen ze ook geen bloed uit mijn infuus bijvoorbeeld. |o

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:21

Pleisters krijg ik vergoed.. de rest geen idee ik doe dat in t ziekenhuis.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 21:31

In het ziekenhuis is het zo makkelijk, is alles gratiesj grof gezegd.
Ik weet van elk dingetje wat ze aanraken in een ziekenhuis aan prikspullen zowat wat het kost, tenminste van wat ik thuis heb liggen.
Dat valt echt vies tegen hoor, ik ben dus voor 2 infuuszakken, een infuusslang, één infuusnaald en simpele pleister, dus geen dure infuuspleisters ongeveer 17 euro kwijt.
Dan moet ik dus niet misprikken, en zit er nog geen medicatie in de zak.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:33

Ja de pleisters haal ik zelf bij de apotheek ivm die verdovende zalf. En ik heb een speciale pleister omdat ik op de andere allergisch reageerde :oo had een hele blaar er omheen zitten

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:38

moonfish13 schreef:
In het ziekenhuis is het zo makkelijk, is alles gratiesj grof gezegd.
Ik weet van elk dingetje wat ze aanraken in een ziekenhuis aan prikspullen zowat wat het kost, tenminste van wat ik thuis heb liggen.
Dat valt echt vies tegen hoor, ik ben dus voor 2 infuuszakken, een infuusslang, één infuusnaald en simpele pleister, dus geen dure infuuspleisters ongeveer 17 euro kwijt.
Dan moet ik dus niet misprikken, en zit er nog geen medicatie in de zak.

Krijg je dat niet vergoed?

Litteken op de plek waar je prikt krijg je wel, als de pac er dan uit gaat zit er een stipje omdat je altijd op dezelfde plek prikt. Maar met plaatsen maken ze ook een sneetje en daarvan krijg je dus ook een litteken.

Hier met checken of hij goed zat wel altijd bloed uit trekken en doorspuiten, maar misschien gaat dat niet overal zo.
Als je hem een tijdje niet gebruikt moet je hem ook eens in de zoveel tijd alsnog aanprikken en doorspuiten.

Kan een heel handig ding zijn maar als hij ineens niet goed werkt oid en je moet je medicatie gebruiken dan heb je een probleem.

Er zijn ook veel filmpjes over te vinden op youtube :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:46

Ik heb ook een pac en ben er erg blij mee! Ga morgen even het topic bijlezen en meer posten :)

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 22:03

Er zijn trouwens ook wel mensen die er minder blij mee zijn. Denk er bijvoorbeeld ook aan dat je er last van kunt hebben met slapen of autogordel dragen. Ken ook mensen die er meerdere hebben gehad, ze gaan niet altijd even lang mee en niet elke werkt even goed. Als hij aangesloten is moet je voorzichtig zijn met bijvoorbeeld douchen en steriel houden.

Je kunt eventueel ook eerst aan bijvoorbeeld een picc lijn denken, dan kan je het idee uitproberen maar die is iets minder definitief.

Het is voor jezelf denk ik ook een beetje de voor en nadelen afwegen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 22:29

Picc valt 100% af. Dat vind ik écht niks.
Qua vergoedingen is mij gezegd bij insulinespuiten dat prikmateriaal vergoed wordt voor diabeten en verder niet.
Ook b12 spuiters schijnen het zelf te betalen?
Mijn ampullen zelf zijn elk geval al voor eigen kosten, en het valt mij op dat men meer niet dan wel vergoed tegenwoordig.

Miray

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 22:52

Klopt inderdaad dat het voor een deel niet vergoed wordt. Zo had ik keuze uit twee soorten naalden. Surecan safety 2 en een ander type naald die goedkoper is. De goedkopere werd wel vergoed, de duurdere niet en laat ik nou net die duurdere fijner en praktischer vinden. Wat niet vergoed wordt, betaalt het ziekenhuis voor mij. Zodoende ben ik er zelf geen cent aan kwijt. Gelukkig maar, want een zak tpv kost al €125 zonder de nodige spullen meegerekend. Daarnaast moet ik spoorelementen en vitaminen nog toevoegen aan de tpv. Geen idee of elk ziekenhuis dit zo doet met vergoeden. Het draaien krijg ik steeds minder last van, dat is denk ik toch de gevoeligheid geweest. Als ik aangeprikt ben kan ik ook minder goed mijn arm bewegen. Bewegen voelt wat stijver aan. Moet zeggen dat het wel wisselt per prik keer. De ene keer krijg ik mijn arm moeilijk omhoog en de andere keer heb ik daar geen last van. Na elke keer prikken komt er littekenweefsel. De naalden zijn vrij dik. Ik kan goed zien waar ik ooit geprikt heb en omdat ik mijn prikveld nu niet verder wil uitbreiden, moet ik in littekens gaan prikken. Soms is het litteken enkel een prikgaatje en sommige zijn kleine bobbels geworden. Meestal verdoof ik het lichtjes met emla zodat de scherpe randjes er vanaf zijn. Vind het prikken zonder verdovingszalf niet pijnlijker om te prikken op een onbeschadigd gebied of op een litteken. Merk daar niet zo verschil in. Prikken met dikke infuusnaalden in elleboog is ook geen pretje. Misschien dat een pac idd veel fijner is voor je.
Zelf ben ik ook moeilijk te prikken. Mijn pac is mijn levensverlenger en wil dat die zo lang mogelijk mee gaat. Hoeveel moeite ze er ook mee hebben om vaten te vinden om in te prikken, van mijn pac blijven ze af. Dat betekent wel dat ze laatst een uur bezig zijn geweest om bloed af te nemen. :+. Autogordel is inderdaad vervelend. Bij mij zit hij net op die plek. Om mijn gordel heb ik een schapenbontje. De ene keer voel ik er niets van en de andere keer is het pijnlijk om een gordel om te doen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 23:03

moonfish13 schreef:
Qua vergoedingen is mij gezegd bij insulinespuiten dat prikmateriaal vergoed wordt voor diabeten en verder niet.
Mijn ampullen zelf zijn elk geval al voor eigen kosten, en het valt mij op dat men meer niet dan wel vergoed tegenwoordig.

Ik krijg b12 injecties gewoon vergoed. Ook de naalden en spuiten. Ik spuit zelf. Maar dan heb ik ook een hele fijne huisarts (alleen moet ik nu een andere ivm verhuizing |()

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 23:30

mvdende schreef:
moonfish13 schreef:

Ik krijg b12 injecties gewoon vergoed. Ook de naalden en spuiten. Ik spuit zelf. Maar dan heb ik ook een hele fijne huisarts (alleen moet ik nu een andere ivm verhuizing |()

Raar dat dat blijkbaar willekeur is dan. Dat zou gewoon voor iedereen vergoed moeten worden. Net of je dat voor de kick spuit.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:56

Niet iedereen is er blij mee. :+
Picc lijn was helemaal drama, 2,5 dag met continue infuus heeft ie het gedaan. Infusen lukte niet meer en bloed prikken ook niet, dus met spoed picc lijn erin. Had 3 soorten antibiotica waarvan er voor vanco 2x per dag bloed geprikt moest worden om bloed spiegel te controle, wat al heel snel 1x per dag werd. Picc lijn met 2 Lumen om bloed af te nemen, maar meeste mensen mogen sowieso niet aan een picc lijn komen. Nu is neurochirurgie ook niet echt een afdeling waar het vaak gebruikt wordt, maar toch.

Overigens heb ik een stollingsstoornis, daarom dat niets langer dan een paar dagen open blijft. :+

Overigens krijg ik B12 ampullen, etc ook gewoon vergoed. Maar veel hangt ook van je verzekering af en je hebt een recept nodig.