Trombose been of niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Trombose been of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 18:10

Hoe herken je een trombose been, wie heeft dit ooit gehad en wat waren jou symptomen?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:12

Mijn moeder en tante. Ze gaven eigenlijk een onaangenaam gevoel in hun benen aan.
Edit:oh en een onderhuidse bult.

Wesco

Re: Trombose been of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:15

Een gevoel van stijfheid als een extreme spierpijn en een dikker been.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 18:16

Oké ik heb aan de zijkant van mijn rechter onder been al een paar dagen pijn.Echt heel de zijkant doet zeer ook met lopen. Ik voel geen zwelling.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:18

Dik, rood, glanzend, pijnlijk been. Bij benauwdheid direct contact opnemen met ha. T’s wat zijn de klachten precies? Gewoon ha bellen die kunnen je van advies voorzien.
Mocht de ha het nodig vinden kan een bloedonderzoek duidelijkheid verschaffen.
Laatst bijgewerkt door uniekhorse op 13-08-19 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:20

uniekhorse schreef:
Dik, rood, glanzend, pijnlijk been. Bij benauwdheid direct contact opnemen met ga. T’s wat zijn de klachten precies? Gewoon ha bellen die kunnen je van advies voorzien.

Rood en glanzend hoeft zeker niet. Mijn moeder is 2 keer naar huis gestuurd dat het geen trombose kon zijn want niet rood en glanzend. Toch eigenwijs geweest en echo gevraagd, toch 2x trombose.
Mijn moeder omschrijft het als een kramp gevoel, maar dan scherp. Kan ook een beetje strak aanvoelen. Vaak wel rood en glanzend, maar hoeft niet. Bij twijfel kan je dit altijd aangeven

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:23

theadora99 schreef:
uniekhorse schreef:
Dik, rood, glanzend, pijnlijk been. Bij benauwdheid direct contact opnemen met ga. T’s wat zijn de klachten precies? Gewoon ha bellen die kunnen je van advies voorzien.

Rood en glanzend hoeft zeker niet. Mijn moeder is 2 keer naar huis gestuurd dat het geen trombose kon zijn want niet rood en glanzend. Toch eigenwijs geweest en echo gevraagd, toch 2x trombose.
Mijn moeder omschrijft het als een kramp gevoel, maar dan scherp. Kan ook een beetje strak aanvoelen. Vaak wel rood en glanzend, maar hoeft niet. Bij twijfel kan je dit altijd aangeven

T’s vraagt hoe je een trombosebeen kan herkennen. Dit zijn de meest gangbare verschijnselen. Dit hoeft idd niet altijd het geval te zijn, daarom advies ha bellen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:39

Het kan voelen alsof je een te strakke panty aan hebt zo omschrijft mijn moeder het.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:53

Centimeter erbij pakken. Trombose been is 9 van de 10 keer gezwollen ten opzichte van het goede been.

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 19:06

Mijn moeder heeft het gehad. Beetje pijnlijk (spierpijn/krampig) en wat dik, maarja ook net geopereerd aan dat been dus niet direct wat achter gezocht. Is opgenomen is het ziekenhuis met longemboliën omdat ze dus tóch een trombosebeen had. Zou zeker de HA bellen voor advies en evt laten controleren

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 19:14

Ik heb het ondertussen 2x gehad. Pijnlijk. Als je been omhoog ligt (bv op de zetel) valt het mee, maar als je dus gaat rechtstaan, "valt" al het bloed naar beneden en lijkt het alsof je been gaat ontploffen. Er zit dan enorm veel druk in. Overigens begint het niet zo, bij mij begon het alsof ik "krampjes" kreeg in mijn been, ik vond dat mijn been "raar" deed. Dus ben ik eerst naar de kinesist geweest om mijn been te laten masseren (DOM!! én levensgevaarlijk). Mijn been werd overigens pas dikker na een dag of 4. Toen ik de 5e dag naar de huisarts ging, werd ik meteen doorgestuurd naar't ziekenhuis waar ze via een bloedafname de trombose konden vaststellen (en ook via echo). Ik heb direct antistolling gekregen. Toen ik 2 jaar later opnieuw een spontane trombose kreeg hebben ze me binnenstebuiten gekeerd en is er een auto-immuunziekte vast gesteld. Nu neem ik dagelijks antistolling want de kans op trombose is heel groot zonder. Bij twijfel zeker langs de huisarts gaan en niet wachten. Een bloedklonter uit je been kan loskomen en naar je hart, longen of hersenen migreren mét alle gevolgen van dien!!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 19:53

Ik had kramp in mijn kuit die niet wegging.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:29

Trombose kán dit soort klachten geven. En soms niet. Er zijn mensen die er niets van merken en dan ineens een longembolie hebben. Bij twijfel een bezoekje brengen aan de huisarts!
Inmiddels zijn we natuurlijk wel 2 dagen verder; hoe gaat het inmiddels?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:32

Bij twijdel de huisartsenpost bellen. Ik heb ooit een longembolie gehad maar niks aan mijn been gemerkt..

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:38

2x trombose gehad in mijn been. Bij mij werd het vooral dik, niet rood of glanzend. Veel pijn, erge spierpijn denk ik, en gevoel alsof je 200km hebt gefietst, zo voelt t. Erg vermoeid been of zo.

Wanneer je het vermoed foch de huisarts bellen. Ik heb er te lang meegelopen waardoor ik nu PTS heb. (Post trombotisch syndroom).

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 22:35

Ik had ook Trombose en dit voelde als scherpe pijnsteken in mn zij (daar begon de trombose) tot uiteindelijk de stolsels door mn hele been zaten. Heb er 2 weken mee gelopen en bewegen gaat steeds moeilijker vanwege pijn, zodra je been omhoog is of als je dus ligt valt de pijn erg mee.
Ook was ik doodmoe elke dag, dat kwam door de longembolien.

Ik had DVT en longembolien en mn huisarts stuurde me doodleuk 2x in 2 weken naar huis met de opmerking ‘je hebt spierpijn’ en daarna dacht ze dat t n hernia was... dus als je t echt niet vertrouwt gewoon naar t ziekenhuis gaan. Ik was kantje boord en heb 2 weken nog op IC gelegen. Als mn huisarts mn trombose eerder serieus had genomen of überhaupt me had onderzocht was me heel wat pijn bespaart gebleven.

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 12:41

Blue_Eyes schreef:
Trombose kán dit soort klachten geven. En soms niet. Er zijn mensen die er niets van merken en dan ineens een longembolie hebben. Bij twijfel een bezoekje brengen aan de huisarts!
Inmiddels zijn we natuurlijk wel 2 dagen verder; hoe gaat het inmiddels?

Dit dus! Ts al contact gehad met de Ha?
Heb geen last gehad van mn benen niet dik en pijnlijk maar van de ene op de andere dag veel pijn in mn linkerzij. Eerst nog denken dat ik verkeerd gelegen had. Pcm erin. Hielp niks. Tot mn vader zei je moet naar de HA straks is het een longembolie (heeft hij 2x gehad) nou lang verhaal kort ik had een flinke longembolie. Maar nooit geen last in mn benen gehad. Waarschijnlijk de pil slikken en pech....

Dus bij twijfel geqoon naar de HA!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 16:13

Bij mij voelt het eigenlijk altijd aan als een wat zwaar been. Iets dikker, maar niet heel erg. Ook niet rood of glanzend of iets, eerder grauw of zelfs blauw. Pijn nooit.

Zou afspraak maken bij de huisarts en bloed prikken. Trombose wordt nog redelijk vaak gemist.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 16:42

capopjekop schreef:
Bij twijdel de huisartsenpost bellen. Ik heb ooit een longembolie gehad maar niks aan mijn been gemerkt..

Maar een longembolie zit meestal ook in je long en niet in je been?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 16:55

Die kan van je been naar je long schieten geloof ik.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 16:57

Isabel schreef:
capopjekop schreef:

Longembolie komt bijna altijd uit het been. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 18:12

Ja dat dus. Ik moest ook een echo van mijn been laten maken voordat ik weer naar huis mocht. Controle of er geen propjes meer zaten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 07:56

De klachten veranderden en ik weet nu waar het door komt,ik ben wel blij dat het iets anders is.Klinkt raar maar ik moet zware water kannen tillen en een dag later heb ik dan veel last en pijn.Til ik 2 dagen niet dan voel ik niks.

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 08:48

Gelukkig dat het geen trombose is! En succes met waterkannen sjouwen :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 12:18

Isabel schreef:
capopjekop schreef:

Een longembolie is meestal een gevolg van diepe veneuze trombose, die meestal in het been begint. Trombose is een bloedstolsel dat blijft zitten. Daardoor ontstaat bij sommige mensen ook de zwelling, pijn, roodheid - er wordt een ader afgesloten. Meestal kan je lichaam dat zelf opruimen, maar soms niet. Van dat stolsel kan een stukje afbreken, dat dan gaat zwerven door het lichaam en een stuk long kan blokkeren, Dat is dan een longembolie en daar kan je dood aan gaan.